[BE] Verschillende waardes aardmeting op stopcontacten in huis

Hallo

Ik ben nieuw op deze site dus hoop dat ik mijn post op de juiste plaats post.
Ik heb het volgende probleem ( denk ik ).
Ik wil mijn stopcontacten eens doormeten of ik wel een goede aarding heb in huis.
Nu heb ik er al diverse opgemeten met mijn inziens een handig apparaatje te weten.
Een socket tester van Aicevoos model AS-D9B .
Ik heb inmiddels wat vreemde meet resultaten gehad.
Er zijn enkele dubbel stopcontacten waar bovenste meting groen van is en de onderste rood aan geeft .
Ik voeg twee foto’s toe van beide metingen hoop dat iemand mij hier iets over kan verklaren.

Met vriendelijk groet,
Peter

Eerste wat mij opvalt is dat in het scherm met rode verlichting er onderin de tekst "REVERSE" staat.
Mogelijk moet je de meetpennen van fase en nul omwisselen, zodat de meter een correcte meting tussen nul en aarde kan uitvoeren.

Hartelijk dank voor je snelle antwoord als ik zelf de foto met de groene meting zie dan begrijp ik het volgende hiervan. Links boven RCD is de aardmeting Rechts boven Vne weet ik dus niet,HOLD Vl-n zal de netspanning zijn en het vak N E L zou dus nul aarde spanning zijn toch ?
Bij de rode foto zouden dus de N en de L moeten worden om gedraaid zoals ik het nu begrijp,
Weet jij ook hoeveel de aarding waarden moet zijn in België ?

Dit apparaatje wordt waarschijnlijk over heel de wereld verkocht in allerlei varianten met verschillende stekkers maar dezelfde elektronica en display.

Schuko (onze) contactdozen zijn symmetrisch, de stekker kan er op twee manieren in, bij mijn weten is er geen voorgeschreven aansluiting ('fase (L) moet links of rechts'). Andere types zoals de engelse hebben die voorschriften misschien wel en dan zou de "Reversed" aangeven dat er iets niet goed zit, die stekkers zijn ook niet om te draaien.

('ons' type F is symmetrisch, veel andere landen niet, door een derde pin.)

hij doet op de één of andere manier een meting tussen de N geleider en de aardingsdraad (Vn-e, spanning tussen neuter en aarding).
op de 2de foto geeft die een fout omdat de L links zit en de N rechts, dus hij kan de aardedraad niet doormeten

het wil gewoon zeggen dat in dat bovenste stopcontact de N en L draad van plaats zijn gewisseld

[Bericht gewijzigd door fcapri op (17%)]

TS heeft het over Belgie, dus wel een vaste L/N positie...
Ik zie niet goed in hoe je bij een dubbele wcd een daarvan kunt 'ompolen'. (ze zitten meestal met koperstrips aan elkaar)

[Bericht gewijzigd door Arco op (51%)]

Hallo Fcapri

Dus oplossing is om in het stopcontact beide om te wisselen dan ?

Wij in Nederland hebben type F uit bovenstaande plaatje.

Echter daar past ook vaak type E in, welke in België gemeengoed was. De Belgische stekkers passen vaak ook prima in de type F met behoud van RA (ze hebben een gat voor een pen en stripjes aan de zijkant, kijk maar eens bij een voedingskabel van een pc of laptop)

En beide stekkers passen dan ook nog in type C en K, maar dan heb je dus geen randaarde.

De vraag is dus welke opzetstuk TS erop heeft.
Zoals gezegd kennen we in NL geen specifieke plek voor fase of nul, daar je de steker om kan keren.

De Belgen kunnen/konden dat niet en daar is het dus wel vastgelegd waar de fase en nul zit.

Dit is het type stopcontacten met een aardpin erin

Heb een aardingstester Catohm DT200 die een schakelaar heeft om L en N te draaien.
Jouw toestel geeft in het rode scherm aan dat N en L Reverse zitten en hij dus de meting niet kan uitvoeren.
Is toch snel gecontroleerd met een voltmeter wat de positie is van N en L met een aardpen in de buurt.
En zonder aardpen met het bekende neon schroevendraaiertje.

Op maandag 6 oktober 2025 14:18:23 schreef Arco:
TS heeft het over België, dus wel een vaste L/N positie...

Je kan in België de stekker niet omdraaien maar er zijn geen regels met betrekking waar L en N moeten zitten. Je doet maar wat dus.

In Frankrijk is er een consensus om de nuldraad aan de linkerkant aan te sluiten maar ook dat is geen wet voor zover ik weet.

TS heeft waarschijnlijk 2 enkele stopcontacten onder een dubbele afdekplaat.

Op maandag 6 oktober 2025 15:57:59 schreef Hunebedbouwer:
TS heeft waarschijnlijk 2 enkele stopcontacten onder een dubbele afdekplaat.

en om problemen met haakse stekkers te voorkomen mss zo geplaatst:
https://gigatek.be/nl/niko-dubbel-stopcontact-verticaal-met-penaarde-e…

... of ik wel een goede aarding heb in huis.

Nu ik er verder over nadenk .... wat vertelt de tester over de waarde van de spreidingsweerstand?
Mijn inziens zegt die enkel of er al dan niet een aarding is en de waarde waarbij je diff afgaat.

Bij dat apparaat zit een handleiding. Daar staat het toch allemaal in?

Zie :https://www.amazon.nl/dp/B0DN67Q5YL?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&…

Jouw foutmelding (Live en Neutral verwisseld) staat er ook bij

Ik voeg ook de Engelse Manual bij.

Irfora HT97D Digital Socket Tester User Manual.pdf

[Bericht gewijzigd door redguuz op (27%)]

Een RCD van 38 mA wordt hier goedgekeurd?
Zou in een woonhuis (meestal) niet mogen!

Op maandag 6 oktober 2025 16:07:27 schreef OXO:
Nu ik er verder over nadenk .... wat vertelt de tester over de waarde van de spreidingsweerstand?

Niets blijkbaar. In de handleiding staat nergens wat de betekenis van “Open ground” is. Meetmethode zou vermeld moeten worden.

Die open ground is volgens de manual hier boven de aardedraad dat on(der)tbreekt. Voor de rest vertelt inderdaad dat apparaatje niks over de waarde van de spreidingsweerstand en/of de lus of circuitimpedantie. Zou mij sterk lijken moest zo'n apparaatje van 20€ dat kunnen.

Op maandag 6 oktober 2025 14:22:48 schreef Peterksr:
Hallo Fcapri

Dus oplossing is om in het stopcontact beide om te wisselen dan ?

Ja gewoon de meetpennen van plaats wisselen.

Weet jij ook hoeveel de aarding waarden moet zijn in België ?

Geen idee hangt ook van andere dingen af zoals grootte van de hoofdzekering. Voor 16A zou je al onder de 2,5Ω moeten zitten. Maar volgens mij meet de meter niet de aardweerstand maar enkel de weerstand van de aarddraad zelf. OF eigenlijk de totale weerstand van de nul draad + aarde draad en deelt dat door 2.

100 meter 2,5mm2 heeft een weerstand van ongeveer 0,74 ohm en je kan vrij simpel voor elke draad dikte de weerstand berekenen of gewoon opzoeken. Maar alles boven de 1Ω is verdacht. En boven de 1,5Ω is foute boel.

Zou mij sterk lijken moest zo'n apparaatje van 20€ dat kunnen.

De nul zit beide trafo in ieder geval aan de aarde. Je kan dan heel eenvoudig de weerstand tussen de aardedraad en nul draad meten en dan delen door 2.

Dan krijg je een getal eruit. Maar zonder kennis over het elektrische net in elkaar steekt is dat getal niet te of heel moeilijk te interpreteren. Je zal toch minimaal de kabellengte in je huis tot aan de wcd moeten weten en welke draaddikte dat heeft. Draaddikte is niet zo moeilijk maar lengte die weet je nooit precies.

Mijn boerenfluitjes methode voor het testen van de aarde is wat eenvoudiger. Ik steek gewoon een stekker met kortgesloten draden in de wcd 8)7.

Hallo Allemaal,

Ik wilde mijn elektrische installatie laten keuren na 25 jaar ( dit vraagt de verzekering in België ). Nou is er een installateur bij mij geweest en deze heeft rond gelopen met een meter om de aarding te meten en het bleek dat er verschillende waarden gemeten bij de stopcontacten in mijn huis. Nou dacht ik slim te zijn door zo,n apparaatje te kopen om dit een zelf te onderzoeken. Maar nu begrijp ik dat dit niet mogelijk is om hiermee te doen wat ik als idee had. Ik vind het vreemd dat er bij verschillende stopcontacten de aarding wel goed was en bij andere weer niet kan dat ?
hij stelde voor om aardpennen te slaan om dit op te lossen.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd wat mijn bedoeling is en er iemand een zinnig antwoord heeft op mijn probleem.

Als er op verschillende stopcontacten verschillende aardweerstanden te meten zijn, dan lijkt het mij dat die op verschillende aardpunten zijn aangesloten. Misschien sommige op de waterleiding en andere op aardpennen?

Dan moet je een installatie tester aanschaffen (huren), die kunnen je iets vertellen over de circuitimpedantie of je eigen spreidingsweerstand via hulp elektrodes, hier een voorbeeld van ons toestel dat de circuitimpedantie meet in een willekeurig stopcontact: deze getallen geven niet de spreidingsweerstand van je eigen aarding maar dat van de netbeheerder is inbegrepen. Je kan hier wel uit afleiden dat je eigen aarde redelijk goed is (bovenste foto L-PE meting). Om je eigen spreidingsweerstand te meten moet je de methode met hulpelektrodes gebruiken.

Op maandag 6 oktober 2025 22:09:34 schreef Paulinha_B:
Als er op verschillende stopcontacten verschillende aardweerstanden te meten zijn, dan lijkt het mij dat die op verschillende aardpunten zijn aangesloten. Misschien sommige op de waterleiding en andere op aardpennen?

Bedank voor de reactie ik woon in de ardennen ik vermoed dat er bij de bouw van ons een aardring is aan gelegd rond het huis. De waterleiding bestaat uit een kunststof leiding dus daar is geen aarding op aangesloten. Ik zal een foto bijvoegen waarop de bewuste aardleiding is aangesloten en naar de groepen kast gaat.

Hoe groot zijn de verschillen?

Overgangsweerstanden? Slechte verbindingen? Geoxydeerde kontakten?
Het kan zoveel zijn.