Hallo Allemaal,
Ik wilde mijn elektrische installatie laten keuren na 25 jaar ( dit vraagt de verzekering in België ). Nou is er een installateur bij mij geweest en deze heeft rond gelopen met een meter om de aarding te meten en het bleek dat er verschillende waarden gemeten bij de stopcontacten in mijn huis. Nou dacht ik slim te zijn door zo,n apparaatje te kopen om dit een zelf te onderzoeken. Maar nu begrijp ik dat dit niet mogelijk is om hiermee te doen wat ik als idee had. Ik vind het vreemd dat er bij verschillende stopcontacten de aarding wel goed was en bij andere weer niet kan dat ?
hij stelde voor om aardpennen te slaan om dit op te lossen.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd wat mijn bedoeling is en er iemand een zinnig antwoord heeft op mijn probleem.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Als er op verschillende stopcontacten verschillende aardweerstanden te meten zijn, dan lijkt het mij dat die op verschillende aardpunten zijn aangesloten. Misschien sommige op de waterleiding en andere op aardpennen?
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Dan moet je een installatie tester aanschaffen (huren), die kunnen je iets vertellen over de circuitimpedantie of je eigen spreidingsweerstand via hulp elektrodes, hier een voorbeeld van ons toestel dat de circuitimpedantie meet in een willekeurig stopcontact: deze getallen geven niet de spreidingsweerstand van je eigen aarding maar dat van de netbeheerder is inbegrepen. Je kan hier wel uit afleiden dat je eigen aarde redelijk goed is (bovenste foto L-PE meting). Om je eigen spreidingsweerstand te meten moet je de methode met hulpelektrodes gebruiken.
Op maandag 6 oktober 2025 22:09:34 schreef Paulinha_B:
Als er op verschillende stopcontacten verschillende aardweerstanden te meten zijn, dan lijkt het mij dat die op verschillende aardpunten zijn aangesloten. Misschien sommige op de waterleiding en andere op aardpennen?
Bedank voor de reactie ik woon in de ardennen ik vermoed dat er bij de bouw van ons een aardring is aan gelegd rond het huis. De waterleiding bestaat uit een kunststof leiding dus daar is geen aarding op aangesloten. Ik zal een foto bijvoegen waarop de bewuste aardleiding is aangesloten en naar de groepen kast gaat.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Hoe groot zijn de verschillen?
Overgangsweerstanden? Slechte verbindingen? Geoxydeerde kontakten?
Het kan zoveel zijn.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Die foto zegt niet zoveel, helaas. We zien een (in BE gangbare) aardonderbreker, met aan de bovenkant een enkele geel/groene draad van wellicht 2,5 mm2? Aan de onderkant lijkt er iets dikkers te hangen, maar wat het is en waar het naartoe gaat is niet duidelijk.
De normale toepassing is dat de onderkant naar de aardverdeler in de zekeringenkast gaat, terwijl bovenaan de diverse aardpunten verbonden zijn. Aardpennen, waterleiding (hier niet, dus), gasleiding (wellicht ook niet?), c.v., ...
Op maandag 6 oktober 2025 22:31:21 schreef Paulinha_B:
Die foto zegt niet zoveel, helaas. We zien een (in BE gangbare) aardonderbreker, met aan de bovenkant een enkele geel/groene draad van wellicht 2,5 mm2? Aan de onderkant lijkt er iets dikkers te hangen, maar wat het is en waar het naartoe gaat is niet duidelijk.De normale toepassing is dat de onderkant naar de aardverdeler in de zekeringenkast gaat, terwijl bovenaan de diverse aardpunten verbonden zijn. Aardpennen, waterleiding (hier niet, dus), gasleiding (wellicht ook niet?), c.v., ...
Die foto zegt niet zoveel, helaas. We zien een (in BE gangbare) aardonderbreker, met aan de bovenkant een enkele geel/groene draad van wellicht 2,5 mm2? Aan de onderkant lijkt er iets dikkers te hangen, maar wat het is en waar het naartoe gaat is niet duidelijk.De normale toepassing is dat de onderkant naar de aardverdeler in de zekeringenkast gaat, terwijl bovenaan de diverse aardpunten verbonden zijn. Aardpennen, waterleiding (hier niet, dus), gasleiding (wellicht ook niet?), c.v., ...
Idd ook geen gasleiding
Robbe de Smet
Op maandag 6 oktober 2025 22:21:26 schreef Toeternietoe:
Hoe groot zijn de verschillen?Overgangsweerstanden? Slechte verbindingen? Geoxydeerde kontakten?
Het kan zoveel zijn.
Zoals hier boven gezegd kan je door in verschillende stopcontacten te meten ook overgangsweerstanden ontdekken met de installatietester. Nogmaals, met jouw toestelletje is dat niet mogelijk.
Op maandag 6 oktober 2025 22:34:23 schreef Robbe de Smet:
[...]Zoals hier boven gezegd kan je door in verschillende stopcontacten te meten ook overgangsweerstanden ontdekken met de installatietester. Nogmaals, met jouw toestelletje is dat niet mogelijk.
Oké bedankt voor je antwoord dan zal ik toch afhankelijk zijn van een installateur om dit op te lossen.
Ik woon in de Belgishe Ardennen en daar heerst nog de zuidelijke cultuur.
Zoiets van ja mijnheer we komen deze week nog bij u aan, en vervolgens hoor je er niets meer van.
Paulinha_B
Honourable Member
Ha, dat ken ik, hier in Portugal is het ook van dat. Veel beloven maar weinig doen... Misschien kunt ge een gepast meetapparaat lenen of huren hier of daar?
Op maandag 6 oktober 2025 22:40:43 schreef Paulinha_B:
Ha, dat ken ik, hier in Portugal is het ook van dat. Veel beloven maar weinig doen... Misschien kunt ge een gepast meetapparaat lenen of huren hier of daar?
Kan je mij zo’n apparaat aanraden om te huren of eventueel te kopen ?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
controleer eens of er verf of opgedroogt behangplaksel op je contacten zit.
Schroefverbindingen kunnen ook geokcideerd zijn.
[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (25%)]
Op maandag 6 oktober 2025 23:07:37 schreef Hunebedbouwer:
controleer eens of er verf of opgedroogt behangplaksel op je contacten zit.
Helaas niets van dat alles
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op maandag 6 oktober 2025 22:42:45 schreef Peterksr:
[...]Kan je mij zo’n apparaat aanraden om te huren of eventueel te kopen ?
Je zult een installatietester moeten gebruiken.
Maar met alleen een goed meetapparaat ben je er nog niet.
Wat meet je, hoe meet je, wat mag de max of min waarde zijn, en hoe intepeteer je de waarden?
Meet je de weerstand of impedantie?
Ik gaf het al aan, hoe groot zijn de verschillen?
Als je op de ene plek 1,1 Ohm meet en op de andere plek 1,4 dan kan dat ook komen door een langere draad in de installatie.
Robbe de Smet
De onderkant gaat in recentere huizen naar de aardingslus, wat hier ook het geval is. Even de foto ingezoomd en hier zie je duidelijk de twee uiteinden van de aardingslus samen komen in de onderbreker, de bovenkant (hoofdbeschermingsgeleider min 6#, in verhouding met de aardonderbreker op uw foto ziet dat er visueel goed uit) gaat naar de zekeringenkast en komen de eventuele potentiaal vereffeningen (water, gas, constructie,...)
En zo'n installatie tester kan je huren, kopen is duur >1000€ , maar er is enige vakkennis nodig om de resultaten te interpreteren.
Op dinsdag 7 oktober 2025 04:20:53 schreef Robbe de Smet:
De onderkant gaat in recentere huizen naar de aardingslus, wat hier ook het geval is. Even de foto ingezoomd en hier zie je duidelijk de twee uiteinden van de aardingslus samen komen in de onderbreker, de bovenkant (hoofdbeschermingsgeleider min 6#) gaat naar de zekeringenkast en komen de eventuele potentiaal vereffeningen (water, gas, constructie,...)
Is al sinds 1981 zo.
Groen-gele naar de zekeringkast moet 16mm2 zijn, tenzij alle hoofdpotentiaalvereffeningen direct aan de bovenzijde van die scheider aangesloten zijn.
TS moet daar dus 16mm2 zien, wat ook wel zo lijkt te zijn als je de diameter vergelijkt met die loden aardlus.
Robbe de Smet
Inderdaad, vandaar dat ik minimum schreef.
Op maandag 6 oktober 2025 20:49:24 schreef benleentje:
De nul zit beide trafo in ieder geval aan de aarde. Je kan dan heel eenvoudig de weerstand tussen de aardedraad en nul draad meten en dan delen door 2.
Dan krijg je een getal eruit. Maar zonder kennis over het elektrische net in elkaar steekt is dat getal niet te of heel moeilijk te interpreteren. Je zal toch minimaal de kabellengte in je huis tot aan de wcd moeten weten en welke draaddikte dat heeft. Draaddikte is niet zo moeilijk maar lengte die weet je nooit precies.
Een 'gewone' weerstandsmeting om de spreidingsweerstand te bepalen en uit te rekenen volgens een TT-net op een installatie dat in dienst is zou ik toch afraden om volgende reden:
* de meetspanning van een DMM (digitale multimeter) is wat aan de lage kant (bodemweerstand) om een betrouwbaar resultaat te krijgen en daarbovenop staat er altijd wat spanning tussen aarde en neuter in een tt stelsel waardoor de gewone DMM onjuiste resultaten geeft.
* kans dat de diff gaat trippen of je vergist je en hebt de L te pakken...
Meestal als je een aarde laat slaan, is de aardedraad die de grond ingaat, 25 mm kwadraat..wat boven de grond uitkomt,gaat naar de meterkast en is de aardaansluiting.(In Nederland meestal met een aardblokje, in Belgie met een scheider). Een scheider die je open moet maken bij het meten, vind ik maar erg gevaarlijk, je kan m vergeten dicht te zetten, dan heb je geen aarde meer..
Robbe de Smet
goh ja, in Nederland moet het toch ook los gekoppeld (los geschroefd) worden om een meting (eigen spreidingsweerstand) uit te voeren, wat je op zich ook kan vergeten om terug aan te sluiten.
Hallo
Er zijn zoveel reacties dat ik even terug wil naar de basis van mijn probleem.
Te weten het volgende :
Ik heb op mijn huis installatie stopcontacten zitten die verschillende aarding waardes hebben. Teven blijkt dat bij meting dat de nul en de phase aansluitingen verwisseld zijn in de stopcontacten b.v. De ene keer op de linkerkant en de andere keer op de rechterkant.
Dus mijn vragen zijn het volgende :
Is het van belang dat in álle stopcontacten de nul en phase op de zelfde manier moeten worden aangesloten ten tweede hoe los ik op dat op het ene stopcontact de ohm weerstand langer is als het andere stopcontact.
Hoop dat het duidelijk is voor de techneuten
Robbe de Smet
Nul en fase in stopcontact mogen omgewisseld worden en voor je andere probleem deftig op te lossen heb je zoals eerder aangegeven een deftige installatietester nodig om het iets of wat vlot te laten verlopen/ op te sporen.
Slechte verbindingen (overgangsweerstand) kunnen ook opgespoord worden met een gewone digitale multimeter in de ohmse stand als de installatie spanningsvrij is. Iets omslachtiger als werken met installatietester.
En hoe heb jij het gemeten of hoe komt jij aan je verschillende waarden?
Als je al verschillende ohmse waarden meet, dan weet je toch al ongeveer waar problemen zitten?
De positie van F en N in een stopcontact maakt voor geen enkele keurder wat uit.
Dit apparaatje meet geen enkele weerstand.
Maak een laaange draad aan de aardonderbreker en loop ermee door huis samen met je multimeter.
Of leg een brug tussen de aardonderbreker en de N in de kast zodat je bij elk stopcontact een continuiteitsmeting kunt doen.
Allemaal veel juister en betrouwbaarder dan het gadget dat nu gebruikt wordt.
(Sorry, zelfs de testknop op je diff betrouw ik meer dan wat dit apparaat vertelt)
Aangezien er geen aardpen is maar een aardlus denk ik niet dat er een probleem is met de spreidingsweerstand.
En anders vertelt de keurder dat wel ...
(een keuring kost minder dan de juiste meetapparatuur)
Op maandag 6 oktober 2025 21:59:24 schreef Peterksr:
hij stelde voor om aardpennen te slaan om dit op te lossen.
Ik zie niet hoe je dit met aardpennen oplost. Je hebt toch een centraal aardpunt in de meterkast waar alle stopcontacten op zijn aangesloten? Dan zijn de verschillen in normale toestand in de orde van milli-ohms. Het is te hopen dat die keurder je een lijstje heeft gegeven van de gemeten waarden per stopcontact. Begin dan eens bij het punt met de hoogste waarde en volg daarvan de aarddraad naar de meterkast. Wellicht vind je dan ergens een rotte verbinding.
Op dinsdag 7 oktober 2025 10:33:43 schreef KlaasZ:
[...]Ik zie niet hoe je dit met aardpennen oplost. Je hebt toch een centraal aardpunt in de meterkast waar alle stopcontacten op zijn aangesloten? Dan zijn de verschillen in normale toestand in de orde van milli-ohms. Het is te hopen dat die
keurder je een lijstje heeft gegeven van de gemeten waarden per stopcontact. Begin dan eens bij het punt met de hoogste waarde en volg daarvan de aarddraad naar de meterkast. Wellicht vind je dan ergens een rotte verbinding.
Helaas niet verstrekt maar heb ni iemand benaderd die de zaken gaat doormeten dus maar ff afwachten nu
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als je in een dubbel stopkontakt met losse eenheden verschillende waarden meet, meet dan eens onderling met een universeelmeter.