Wie heeft een signaalgenerator UNI-T9005C
Door verkeerd gebruik doet die het helaas niet meer. Nu ben ik op zoek naar een schema omdat er enkele weerstanden verbrand zijn.
Als niemand een schema heeft zou dan een eventuele eigenaar van zo'n toestel zo goed willen zijn om het zijne te openen om zo de waarde van die weerstanden te kunnen bepalen. Het gaat om de weerstanden 3R22, 3R23 en de weerstand ernaast (helaas niet meer leesbaar bij mij) (de weerstanden die U op de foto ziet zijn een probeersel en dus niet de juiste) en 3R26. In totaal dus 4 weerstanden. Ik heb bij UNI-T (de fabrikant) geprobeerd om een schema te verkrijgen maar die gaven niet thuis... wel om eventueel een nieuw toestel te verkopen...!
Alvast bedankt
Flink inzoomen hier:
De transistoren links en rechts zullen ook defect zijn, vooral de bovenste link en rechts van de drie verticaal.
Mogelijk is door de verkoling ook de PCB geleidend geworden.
Plaatje van: https://www.eevblog.com/forum/repair/uni-t-utg9005c-function-generator…
Het zijn trouwens de weerstanden van de uitgangstrap, hierboven op de foto met zwaardere transistoren.
Ontwerp van de eindtrap lijkt op deze: https://www.circuitsonline.net/forum/view/153731#highlight=protek daar zit ook een schema bij.
De foto is helaas niet duidelijk genoeg... maar toch bedankt... misschien is er toch een goede ziel die zijn toestel eens wil openmaken en de juiste waarden kan bepalen door de kleurringen... hoop doet leven...
De weerstanden kun je proberen te meten door de meetpen van een ohmmeter in het midden van de weerstand te 'drukken'. Andere meetpen tegen het rechterpootje en vervolgens tegen het linkerpootje. Als je op enig moment weerstand meet is dit de helft van de waarde van de weerstand.
Lijkt mij handiger om aan de hand van de PCB de schakeling uit te tekenen. Dan kunnen we meer zeggen over de waarden van de weerstanden.
Het is een simpele eindtrap. De weerstanden links en rechts hebben de zelfde waarde. Verder zullen verbrande weerstanden in dit geval laag ohmig zijn en dus niet 100K zoals je ze hebt vervangen. Een 100K weerstand verbrand niet zo snel met lage spanning. Vervang alle weerstanden door 100ohm om te beginnen. Maar de transistoren zullen ook ook wel gefrituurd zijn, zoals ik al eerder schreef.