Ik heb een Pioneer A-60 versterker waarvan het rechterkanaal geen geluid meer geeft behalve wat gekraak (als ik het volume opendraai). Dit is in het verleden al vaker gebeurd, maar herstelde na enige tijd ook weer vanzelf. Ook een ferme tik op de versterker kon het euvel verhelpen. Maar nu lijkt het kanaal toch echt kapot te zijn (op het kraken na). Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou eerst eens naar rotte (of soms zelfs vergeten) solderingen zoeken en dingen als connectors een paar keer los/vast maken. Dat is het enige waar ik aan denk als een klap geven helpt.
En anders signaal op beide kanalen zetten en met de scoop of signaal volger het signaal volgen en vergelijken. Als je wel wat ziet op het goede kanaal maar niks op de zelfde plaats in het kapotte kanaal dan heb je het probleem zo goed als gevonden.
Dank fred101!
Ik zal dat doen.
Maar hoe 'volg' ik het signaal, heb nl. geen oscilloscoop. Die dus eerst aanschaffen?
[Bericht gewijzigd door Spaghetti op (13%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/a-60.shtml service manual
https://www.updatemydynaco.com/SignalTracing.html over signal tracing, ipv een scoop kun je een tracer bouwen op basis van een oud actief computer luidsprekertje. En anders hopen dat het een rotte soldering is want zonder 1 van de 2 wordt het met je DMM onderdelen testen (voor zover je dat kunt anders wordt het wel heel lastig.)
Edit: een scoop kopen heeft alleen zin als je weet hoe je er mee moet werken en voldoende elektronica kennis hebt. Het is geen magische fout-aanwijzer. Goed ermee meten is lastiger dan het lijkt.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (20%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klinkt idd nogal als losse solderingen die door de tik geven er niet beter om zijn geworden met de jaren. deze heeft nog degelijke transistoren in de eindtrappen zitten. miss ook nog kans op schakelaars en potmeters die vuil zijn. vooral waar je nooit aankomt, balance en de "direct" knop oa.
Ik dank u allen! Ik heb hierdoor veel geleerd.
Een signaal kan ik ook generen met de pc met behulp van bv Audobe Audition.
Mijn vraag gaat erover hoe 'trace' je dat signaal zonder scoop maar met multimeter. Lijkt onmogelijk?
En opeens 'kickt' hij er vanzelf weer in! Helemaal goed nu opeens, raar he? Lijkt mij toch geen soldeersel dan.
fred101
Golden Member
Als jou multimeter bv 600Hz of 1kHz (VAC ) aankan (zie specs van je meter) en genoeg bereik heeft (van een paar mV tot tientallen volts) dan kan het. Gewoon bij de in of uitgang beginnen. Eerst het goede kanaal, daarna moet je de zelfde spanning meten bij het defecte kanaal.
Als je weet hoe een versterker werkt kun je gewoon op het oog door het circuit gaan. Weet je dat niet dan moet je met het schema erbij het signaal volgen.
Een scoop is een heel stuk makkelijker, een signaal volger is voor audio nog makkelijker want dan hoor je het signaal gewoon. Maar bv ook vervorming of oscillaties (zie je ook op de scoop maar dan moet je weten hoe dat eruit ziet). Als je signaal dan bv op de basis van een tor nog aanwezig is maar daarna niet meer dan zou het kunnen dat die tor kapot is. Dan desoldeer je die tor en mbv je DMM test je of hij defect is. Klinkt allemaal makkelijk maar er zijn heel veel haken en ogen. Die tor kan prima zijn maar mogelijk zit er op zijn uitgang ergens een kortgesloten onderdeel. De enige manier dat soort dingen te vinden is door te weten wat je meet maar ook weten wat je hoort te meten en als dat fout lijkt weten waardoor dat komt. En dan schiet je even met je probe uit en daar gaan je dure gepaarde eindtorren 
Een signaal volger kun je simpel van een actief luidspreker boxje maken. (banaanbussen voor DMM probes, koppelcondensator om DC tegen te houden. bv 1 uF, 10k(?) serie weerstand en een 10k potmeter (om hele harde signalen te dempen zodat je boxje niet overstuurt wordt) Waarden zijn even grofweg. Mijn aller eerste geslaagde bouwproject (eind jaren 70 denk ik) was een RF+LF tracer van een schema uit de Electuur. Ik heb het ding nog steeds.
fred101
Golden Member
Op dinsdag 7 oktober 2025 20:33:22 schreef Spaghetti:
En opeens 'kickt' hij er vanzelf weer in! Helemaal goed nu opeens, raar he? Lijkt mij toch geen soldeersel dan.
Dat zou toch heel goed een soldeerverbinding kunnen zijn. Of een relais met ingebrande contacten. Heb je ook de speakers omgewisseld?
Je kunt het signaal volgen via een willekeurige versterker. Een scoop is op dit niveau niet echt nodig.
Als versterker kan je bijvoorbeeld de geluidskaart van je computer gebruiken, of het goede kanaal van je kapotte versterker.
Ik raad je wel sterk aan om de geluidsingang te beschermen tegen overspanningen met bijvoorbeeld onderstaand schema
______
Meetingang >-------||------------______------+-------+---------------> Naar ingang versterker
0,1 uF 10 kiloohm | |
| |
\ / /\ 2x antiparallelle dioden 1N4148
| |
Gnd >---------------------------------+-------+---------------> Gnd
Of je kan een signaalvolger kopen of maken.
Ik zie nu dat fred101 dit hiervoor ook schrijft.
deze versterker heeft maar 1 relais voor zowel speaker paar A als B, dus speakers op B aansluiten gaat je helaas niets vertellen over het relais. Maar meestal kun je een slecht relais tijdelijk aan de gang krijgen door het volume vol open te draaien, dat lijkt bij jou niet het geval te zijn.
Wat je kunt proberen is op het relais te tikken als de versterker aan staat; komt het kanaal dan in de lucht is het relais gaar (of heeft het een slechte soldeerverbinding).
Speaker impedance schakelaar al mee gespeeld? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar kan ook een slechte verbinding veroorzaken.
Dat relais maakt een goede kans.
De contacten zijn juist niet ingebrand omdat er nagenoeg geen stroom loopt.
Een paar tikken op het relais geeft vaak weer geluid, en anders hoor je het gekraak veranderen.
Heb regelmatig defecte relais in actieve speakers van orgels en andere muziekinstrumenten.
fred101
Golden Member
Op woensdag 8 oktober 2025 08:30:38 schreef WillemV2:
deze versterker heeft maar 1 relais voor zowel speaker paar A als B, dus speakers op B aansluiten gaat je helaas niets vertellen over het relais.
Dat bedoelde ik niet. Ik wilde even voor de zekerheid uitsluiten dat we hier niet met een luidspreker of kabel probleem te maken hebben. Maar dat relais zou ik ook checken. Als de versterker altijd zachtjes staat dan kan de stroom te laag zijn om de contacten schoon te houden. Ik heb zo vaak met relais problemen te maken dat ik er tester voor heb gebouwd. En dat zijn bijna altijd relais gebruikt voor kleine stroompjes en hele lage spanningen.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (28%)]
Op woensdag 8 oktober 2025 09:30:44 schreef fred101:
[...]
Dat bedoelde ik niet. Ik wilde even voor de zekerheid uitsluiten dat we hier niet met een luidspreker of kabel probleem te maken hebben. Maar dat relais zou ik ook checken. Als de versterker altijd zachtjes staat dan kan de stroom te laag zijn om de contacten schoon te houden. Ik heb zo vaak met relais problemen te maken dat ik er tester voor heb gebouwd. En dat zijn bijna altijd relais gebruikt voor kleine stroompjes en hele lage spanningen.
enigzins offtopic, maar zou je iets willen vertellen over die tester?
fred101
Golden Member
Stelt niet zoveel voor. Maar dit is tot nu toe de beste manier die ik heb gebruikt. Het is een 555 die iedere 2 seconden een mosfet schakelt. Die mosfet schakelt een labvoeding uitgang zodat ik elke DC spanning kan gebruiken. Er zitten heel soepele dunne draadjes aan met twee inimini krokodil klemmetjes (met een gleufje erin gevijld voor goede grip.)
Het meten gebeurd door 4 draden gesoldeerd op het PCB die gaan naar een Keitley K2000 of K7510. Deze laatste als ik een dry resistance meting nodig heb (relais uit bv kalibrators waar mini sgnaaltjes door gaan).
Er gaan nog eens 4 draden van het PCB naar het relais. Dat zijn ook van die dunne draadjes en ook mini krokjes.
De boel aansluiten, de K2000 op fast, 100 ohm range en 3 digits achter de komma. schakelaar om, relais begint te klikken en dan kijk ik of de weerstand binnen de specs is en vooral of hij steeds even groot is. Dat laatste is heel belangrijk. Gewoon 1x met een dmm meten is niet voldoende anders dan voor dikke relais zoals in automotive of 230V worden gebruikt.
Ipv de 4 draad meting koppel ik ook wel eens een voeding aan die bv 1A in cc doet om relais "schoon te branden"
Dat hele PCB bevat ook een 555 tester (ofwel, de 555 zit gewoon in een voetje
)en een opamp tester (voetjes voor een 1,2 en 4 voudige opamp). Gewoon de opamp die de stroom door een led van 0 tot max versterkt. Dus draai aan de potmeter en ik zie de leds van uit naar fel oplichten . Symmetrisch gevoed dus een 2 kwadrant test.
Het heeft even geduurd maar dan toch leek mij deze update wel zo aardig, het probleem is nu (eindelijk) opgelost. De boosdoener was idd het relais!
1) Eerst heb ik het relais uit de print gehaald, het kapje verwijderd en de contacten gereinigd met IPA kontakt spray en daarna het relais terug gesoldeerd. Geluid van rechter kanaal was hierna enige tijd goed, maar de volgende dag was alweer dat gekraak terug.
2) Toen maar eens Caikote 44 aangebracht op de contactpunten van het relais (het kapje kon ik nu makkelijk verwijderen zonder het relais los te solderen).
Het geluid is nu perfect en BLIJFT goed! Dank allen en zeker @revado special thanks!
Simplemind
I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand. ---- Confusius ----
Eerst dacht ik dat je een grap maakte, maar toen zag ik in dat dat zomaar interessant zou kunnen zijn 
Men kan idd ook oxidatie afschuren. Waar het immers om gaat is dat we de elektronen laten 'stromen' hoe wij dat wilen.
Dank voor de feedback!
Glasfiber pen is veiliger die haalt geen metaal weg. Zelfs het fijnste schuurpapier doet dat.
look up
Carborundum, handelsmerk voor siliciumcarbide, een anorganische verbinding ontdekt door E.G. Acheson; hij kreeg er in 1893 patent op. Carborundum heeft een kristalstructuur die lijkt op die van diamant en is bijna net zo hard. Het wordt gebruikt als schuurmiddel voor snijden, slijpen en polijsten, als antislipadditief en als vuurvast materiaal.
Glasfiber potlood, als het versleten is kan er een nieuwe vulling in.
Sommige relaiscontacten zijn verguld daaraan schuren is ongewenst.
Nog steeds doet het rechter kanaal het opeens weer niet en na een klap op de versterker weer wel.
Rechter kanaal kraakt nog steeds, relais is nu in orde gemaakt.
Any suggestions welcome.
Marioni
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Signaal volgen deed ik vroeger met een kristal oortelefoontje. Heel wat reparaties mee gedaan...
De solderingen van de powertorren kunnen ook opspelen: door vele thermische cycles kan zich een haarscheur vormen: met het blote oog moeilijk te zien.
Gewoon alle pootjes van alle dingen die op de koelplaat zitten even doorsolderen...
fred101
Golden Member
Dan is er een goede kans dat er niks met het relais mis was maar door het werken in de versterker heb je tijdelijk weer even een rotte soldering contact laten maken. Dat is wat ik nog steeds als eerste verdachte zie.
Als het relais wel gegarandeerd het probleem was dan zou dat het nu nog steeds/weer kunnen zijn.(daarom moet je meten/testen voor en na je iets doet, dan had je geweten of het relais idd faalde) Als ik een relais opknap of vervang dan heb ik eerst gemeten of dat relais echt slecht/defect is en na de "behandeling" meet ik hem weer. Zelfs een nieuw relais test ik voor ik het plaats. Gewoon om zo veel mogelijk uit te sluiten.
Daarnaast weet ik, als het relais goed zou testen, dat de fout er nog steeds zit ook al lijkt het na het relais schoonmaken dat de fout weg is. Die lijkt dan alleen weg of is tijdelijk weg. Altijd maar 1 ding tegelijk doen en ervoor en erna testen. (tenzij je zeker weet, door meten, dat er meer fouten zijn)
btw Caikote 44 op relais contacten heeft totaal geen zin. Dat is geleidende verf, die brandt er gelijk weer af.
Alles gedaan, klappen helpt nu niet meer. Rechterkanaal blijft kraken of valt volledig weg.
Help please!