GMM
Golden Member
Beste forumleden,
Mijn zoon heeft een warmtepomp gekocht (Amber 5kW) en die moet worden aangesloten. Ik heb al wat meer topics hierover gevonden maar eigenlijk kom ik er nog niet helemaal uit of mijn aanpak toegestaan is.
Er is een nieuwe groepenkast met 10 alamats en een kookgroep maar helaas maar 1 enkele groep voor de WP. Dit is omdat bij het bestellen van de groepenkast er een andere WP zou komen die aan 1x230V genoeg had. De nu aanwezige WP heeft 2 groepen nodig met 3600W per groep, de leverancier stelt een kookgroep voor. Dat snap ik en kan ook in de groepenkast worden ingebouwd, daar is nog ruimte voor. Hij zegt ook dat het gewoon op 2 groepen kan maar volgens mij mag dat niet omdat er dan 2 groepen in 1 werkschakelaar komen. Dus dat doen we niet.
Wat ik nu wil is, om alles goed over de 3fasen te kunnen verdelen, een 3 fasen aardlek monteren, de aanwezige kookgroep zit nu met een losse aardlek op fase 1, de tweede kookgroep op fase 2 en 3. Ik meen gelezen te hebben dat dit niet meer is toegestaan om verschillende eindgroepen achter een 3 fasen aardlek te plaatsen.
Ik weet dat er ook een alamat kookgroep bestaat maar daar heb ik wat minder vertrouwen in, de WP trekt lange tijd ruim 3kW.
De vraag is dus: Mogen 2 kookgroepen achter één 3 fasen aardlekschakelaar?
Als alternatief zou ik ook een 3 fasen alamat voor de WP kunnen nemen en dan 1 fase niet gebruiken. Wat zou de beste oplossing zijn?
De laatste optie, de driefasen alamat, een B16A/30mA 3P+N. Beide nullen worden op de nul van de alamat gezet, en de fase draden verdeeld over L1 en L2. Zo bespaar je ook ruimte in de groepenkast.
Er kan ook één nul vanaf de wp naar de meterkast gebruikt worden.
V.w.b. de kookgroep: die hoeft niet achter een aardlekschakelaar geplaatst te worden: de perilex aansluiting is geen wandcontactdoos voor algemeen gebruik, en ook nog eens niet direct toegankelijk. Daar kan je een 3P+N B16A installatie automaat voor gebruiken, verdeeld over de fasen.
De 2fasen kookgroep automaat is eigenlijk bedoeld voor een éénfase 35/40A huisaansluiting.
De regel dat driefasen aardlekschakelaars geen verschillende eindgroepen erachter mag hebben, is na bezwaren van de elektromaterialen industrie weer ingetrokken. Ze zijn gewoon te koop.
[Bericht gewijzigd door keebrev op (12%)]
GMM
Golden Member
Bedankt voor je reactie keebrev. Vind de laatste optie ook wel het gemakkelijkst in te passen alleen dat die ene fase aansluiting dan onbenut blijft is misschien wat raar. Maar dan ga ik voor de 3 fasen alamat.
De leverancier van de wp had moeten vragen of er een één- of driefasen aansluiting aanwezig is. Dan was er een hoop moeite bespaard gebleven...Succes met het aansluiten!
Op dinsdag 7 oktober 2025 21:30:49 schreef keebrev:
De laatste optie, de driefasen alamat, een B16A/30mA 3P+N. Beide nullen worden op de nul van de alamat gezet, en de fase draden verdeeld over L1 en L2. Zo bespaar je ook ruimte in de groepenkast.
Er kan ook één nul vanaf de wp naar de meterkast gebruikt worden.V.w.b. de kookgroep: die hoeft niet achter een aardlekschakelaar geplaatst te worden: de perilex aansluiting is geen wandcontactdoos voor algemeen gebruik, en ook nog eens niet direct toegankelijk. Daar kan je een 3P+N B16A installatie automaat voor gebruiken, verdeeld over de fasen.
De 2fasen kookgroep automaat is eigenlijk bedoeld voor een éénfase 35/40A huisaansluiting.De regel dat driefasen aardlekschakelaars geen verschillende eindgroepen erachter mag hebben, is na bezwaren van de elektromaterialen industrie weer ingetrokken. Ze zijn gewoon te koop.
En wat gebeurt er bij een fout in je installatie van de kookgroep zonder aardlek? , de gemeten Ra = 100 ohm
Hetzelfde als bij al die mensen die ieder half jaar niet hun aardlekschakelaars testen (aardlekschakelaar mijnheer, wat is dat?) of nog steeds (of helemaal geen) aardlekschakelaars van type AC en/of 500mA gebruiken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 9 oktober 2025 07:30:53 schreef keebrev:
Hetzelfde als bij al die mensen die ieder half jaar niet hun aardlekschakelaars testen (aardlekschakelaar mijnheer, wat is dat?) of nog steeds (of helemaal geen) aardlekschakelaars van type AC en/of 500mA gebruiken.
of helemaal geen aarding ( meer ) hebben, die ben ik ook al meerdere tegengekomen.
Hier heb ik de inductieplaat wel achter een aardlek en daar ben ik wel blij mee.
Tijdje terug had ik namelijk dat de aardlek van de kookplaat bleef springen als ik hem aandeed.
Na demontage van de kookplaat bleek een draad van een van de inductoren (is dit een juist woord hiervoor?) doorgesleten door de warmte en maakte contact met het geaarde frame. Zie andere topic in dit forum. Wel droevig voor een Miele kookplaat van 1,5k. Eind goed al goed de fix was simpel en hij werkt al weer tijden prima.
Weet niet of alleen een automaat me hier had gered. Wellicht ter overweging.
Op donderdag 9 oktober 2025 08:35:44 schreef testman:
[...]of helemaal geen aarding ( meer ) hebben, die ben ik ook al meerdere tegengekomen.
Precies. Kom je achter als de zonnepanelenomvormer een foutmelding geeft bij de eerste keer opstarten.
bnijssen: Tuurlijk. Maar daar is een aardlek toch niet voor bedoeld.
Ik weet niet hoe oud die Miele is, maar dit is een aantoonbare productiefout.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams nieuwe onderwatercamera
Op donderdag 9 oktober 2025 08:45:48 schreef bnijssen:
Hier heb ik de inductieplaat wel achter een aardlek en daar ben ik wel blij mee.Tijdje terug had ik namelijk dat de aardlek van de kookplaat bleef springen als ik hem aandeed.
Na demontage van de kookplaat bleek een draad van een van de inductoren (is dit een juist woord hiervoor?) doorgesleten door de warmte en maakte contact met het geaarde frame. Zie andere topic in dit forum. Wel droevig voor een Miele kookplaat van 1,5k. Eind goed al goed de fix was simpel en hij werkt al weer tijden prima.
Weet niet of alleen een automaat me hier had gered. Wellicht ter overweging.
30mA recht door het hart is dodelijk. Fornuis aanraken op een natte vloer bijv.
Als het frame geaard is, maakt het niet uit of er een ALS tussen zit. De sluiting naar aarde laat de zekering wel trippen.
Een aardlekschakelaar is eigenlijk bedoelt voor ONGEAARDE WCD,s.
[Bericht gewijzigd door mel op (21%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mel, Dat is lange tijd de theorie geweest. En dan lees je weer van een aanscherping van de regels. Die aanscherpingen komen nooit vanzelf. Daar is in mensenlevens voor betaald.
Een harde kortsluiting naar aarde levert een stroom op die de zekering tript. Dat was ongeveer een eeuw geleden de theorie. Ik heb een boekje uit 1922 waar dat in staat.
Maar de huidige regels proberen om te voorkomen dat je de volgende situatie krijgt: Je hebt een situatie die correct en veilig is. Dan treed er "een fout" op, die dan onopgemerkt blijft totdat er een tweede fout optreed en DAN onstaat een gevaarlijke situatie.
Als die eerste fout direct wordt opgemerkt, dan is er hooguit een paar dagen dat er een "gevaarlijke situatie" zal ontstaan en dan loopt het wel los met de kans-op-ongelukken.
Maar als zo'n eerste fout kan blijven bestaan, dan blijft ie "wachten" totdat hij opgemerkt wordt doordat het fout gaat.
Dat laatste is dus wat jij voorstelt: een gewone aarde zonder aardlek. Mocht dan "1e fout", de aarde onderbroken raken, dan merkt niemand dat, totdat de tweede fout de metalen buitekant onder stroom zet.
De "geest" van de huidige regels is dus dat zo'n fout waarbij later een gevaarlijke situatie kan onstaan direct moet worden opgemerkt zodat het gefixed kan worden. Denk aan de diverse topics die hier voorbij komen van aardlek trippende ovens en zo. Nog lang niet gevaarlijk: De aardaansluiting doet het, maar wel verstandig om een dezer dagen te fixen. (evt met een nieuwe oven).
Dus het "er hoeft geen aardlek tussen".... Ik zou aanraden alles, ook als het zonder zou mogen gewoon achter een aardlek te zetten.
Je stelt veel te veel vertrouwen in dat een aardlek op het juiste moment z'n werk doet. Ja, nieuwe doen dat. Persoonlijk heb ik liever een goede, betrouwbare aarde (geen bewegende delen, TN-stelsel) dan een na verloop van tijd onbetrouwbare aardlekschakelaar.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams nieuwe onderwatercamera
Yep, aarddraad-grondpen tot in het grondwater en doorverbinden met aardmat in natte cel en koperen waterleiding, verwarmingsbuizen ect.
In mijn eigen huis zat alles koud aan elkaar geschroeft en gesoldeerd (pijp) zonder aardlek.
In het huidige huurappartement zitten er behalve automaten ook een aardlek in. Wel een 2 jaar jonge Schneider kast met goed merkspul erin, geen bokkiewokkie aardlek of automaat.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 9 oktober 2025 12:17:34 schreef keebrev:
Je stelt veel te veel vertrouwen in dat een aardlek op het juiste moment z'n werk doet. Ja, nieuwe doen dat. Persoonlijk heb ik liever een goede, betrouwbare aarde (geen bewegende delen, TN-stelsel) dan een na verloop van tijd onbetrouwbare aardlekschakelaar.
Dat kan wel jou voorkeur hebben, maar het idee achter de aardlek schakelaar BOVENOP de "goede aarde" die jij prefereert is dus dat het "aarddraad is los gekomen" probleem niet resulteert in een dooie huisvrouw naast de wasmachine, maar in een springende aardlekschakelaar (mocht ie nog funtioneren).
Zolang de aarde het blijft doen, is het een extra beveiliging.
Merk op dat "andersom" het eigenlijk een beter voorbeeld is. Stel er ligt een zooi natte brei ergens onder in de wasmachine en die gaat kortsluiting maken naar de behuizing, aarde. Lang niet genoeg voor 16A om een zekering te laten springen, maar wel ruim meer dan 20mA.
Zonder aardlek gaat dit goed, totdat op een dag er iets misgaat met de aard-aansluiting. De fout blijft "onopgemerkt" totdat een tweede fout optreed die de boel gevaarlijk maakt: Op de avond van het kapotgaan van de aarde vind je de huisvrouw dood naast de machine.
Met aardlek krijg je dus direct een terugkoppeling als de natte-brei-onderin-stroom boven de 20 a 30mA komt. Als dan 3 jaar later de aarde draad onderbroken raakt, vertelt de vrouw 's avonds dat ze niet heeft kunnen wassen omdat de wasmachine prikt.
benleentje
Golden Member
Je stelt veel te veel vertrouwen in dat een aardlek op het juiste moment z'n werk doet. Ja, nieuwe doen dat. Persoonlijk heb ik liever een goede, betrouwbare aarde (geen bewegende delen, TN-stelsel) dan een na verloop van tijd onbetrouwbare aardlekschakelaar.
Uiteraard ik heb liever een goede aarde. Maar aardfouten komen nu eenmaal ook heel erg vaak voor. En een dubbel geisoleerd toestel kan toch ook een lekstroom hebben. Dat maakt alles bij elkaar het toch wel duidelijk dat en extra beveiliging nodig is.
En onbetrouwbare aardleks komen denk ik ook maar heel weinig voor meestal is een aardlek juist trigger happy en zal te snel afslaan.
Maar andersom een aarlek die pas bij 50mA afslaat is nog altijd beter dan helemaal geen beveiliging.
Eigenlijk is alleen het gebruik van ALS in een industriële omgeving niet zo handig omdat daar toch wel veel vooral oudere machines zijn die gewoon wat veel lekstroom hebben. Maar daar is het ook niet verplicht. Je staat in een fabriekshal niet op je blote voeten te werken zoals je in de ochtend in de keuken zou kunnen doen. Wel iemand gezien die op klompen aan het werk was maar dat isoleert denk nog beter als een schoen. 
Zomaar adviseren om iets zonder aardlekschakelaar kan best gevaarlijke situaties opleveren. Indien je de aarding in het pand niet bekend is en er zijn al aardleks in gebruik zou ik toch maar een aardlekschakelaar erbij maken. Het wordt er niet onveiliger van.
Mij eigen aarding ~ 25 ohm, te weinig dus om bij een fase-aarde sluiting de beveiligingsautomaat te laten trippen. Een voorliggende aardlek pakt dit dan wel.
De uitzonderingen in de NEN1010 om in bepaalde gevallen geen aardlek toe te hoeven passen kan alleen als de Ra voldoende laag is om bij een fase-aardesluiting de installatieautomaat op tijd te laten uitschakelen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 9 oktober 2025 10:45:15 schreef keebrev:
[...]Precies. Kom je achter als de zonnepanelenomvormer een foutmelding geeft bij de eerste keer opstarten.
nee, 1x was het omdat het waterschap de waterleiding ging vervangen en bewoners dus een aarde moesten laten slaan, maar de aarding vanaf de waterleiding lag al heel lang los, die dus maar meteen op 2 aardpinnen aangesloten. in een ander geval was er door vorige bewoners door de hoofdaarding heen geboord, was ook maar een blanke 6mm2. weer een andere ging ik een bouwaansluiting bijmaken en er bleek helemaal geen hoofdaarding op de kast te zitten, alles was afgaande aarding. dat bleek ook wel met 120V op de aarding. dan moet je het wel hebben van je aardlekschakelaars.
benleentje
Golden Member
De uitzonderingen in de NEN1010 om in bepaalde gevallen geen aardlek toe te hoeven passen kan alleen
Een ALS is alleen in woningen verplicht en voor de rest niet. Er zijn dan ook genoeg gevallen waar je geen ALS hoeft toe te passen.
Via scope keuringen zijn er wel aanvullende eisen ivm een ALS bij gekomen maar dat valt eigenlijk buiten de NEN1010.
Indien je de aarding in het pand niet bekend is en er zijn al aardleks in gebruik zou ik toch maar een aardlekschakelaar erbij maken. Het wordt er niet onveiliger van.
Precies. En zeker als het om woning gaat dat moet een ALS gewoon.
Beste mensen,
Er wordt wat uit het verband getrokken, en as-if-then gevallen. Een aardlek is verplicht voor wandcontactdozen voor algemeen gebruik door leken. Dat weerspreek ik ook niet.
Bij het opleveren van een pv-installatie meet ik van te voren de netimpedantie en circuitimpedantie. En daarbij, de aardlekschakelaars en -automaten. Dat zijn er vele honderden geweest.
Mijn ervaring is dat zeg maar 70% van de aardleks ok zijn, 10% afkeur, en van de overige 20% na enige malen testen de helft het weer doen, en de andere helft niet (binnen de specificaties) . Dat vertel ik ze ook. Wat ze er mee doen, is hun zaak, en hun leven. Maar in 9 van de 10 keer worden de als toch vervangen.
Mensen (leken) testen doorgaans geen aardlekschakelaars is mijn ervaring. Sterker nog, ze weten niet eens dat ze die dingen hebben.
Met een circuitimpedantiemeting kan je grofweg bepalen hoe goed je aardpen is. Afhankelijk van die waarde plaats ik een alamat of installatieautomaat in een pv- installatie. Die keuze heb je. De pv-boeren die geen meetapparatuur hebben, of geen zin en tijd er in willen steken, plaatsen een alamat. Klaar. Voldoet aan NEN1010.
Een kookplaat aansluiting voor een inductiekookplaat als vervanger voor een gaskookplaat heeft geen metalen uitwendige delen waar je door een fout in de inductiekookplaat onder spanning kan komen te staan. Ander verhaal wordt het als er een fornuis geplaatst wordt, dan is een aardlek verplicht, immers uitwendig aanraakbare metalen delen.
Meten is weten. De meeste installateurs doen dat niet, kost tijd, en aan een alamat kun je ook nog verdienen. Klant betaald wel.
Maar dat is niet mijn principe. Eenvoud is het kenmerk van het ware.
Een elektra installatie hoort gewoon goed te zijn, en daar valt ook een goede aardverpreidingsweerstand onder. Is die te hoog, dan zul je er wat aan moeten doen. Ja, een nieuwe aardpen slaan kost geld.
En zeker als je al weet dat het niet in orde is. Je eerste veiligheid werkt al niet goed, en dan maar vertrouwen op je aardlekschakelaars, je laatste veiligheid.
Kom op, mensen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
idd is het al enige jaren dat de algemene groepen achter aardlek dienen te zitten in woningen. alsmede keuken en badkamer. aparte groepen hoeven niet meer achter aardlek. evengoed heb je dan wel veiligheidsaarding nodig 1,5ohm max en geen hulpaarde van 166ohm max. en daar word nogal vaak nooit naar gekeken.
geen aanraakbare metalen delen aan een inductieplaat? de onderbehuizing is doorgaans van metaal, de metalen rand om het glas is er al niet meer.
ken wel gevallen waar de aarding te slecht was, werd er gewoon een 300mA op de hoofdvoeding gezet, waardeloze oplossing gezien er daarna geregeld ellende door kwam, zaten meerdere bedrijven op die ene aardlek. gewoon een goede aarding laten slaan was veel beter geweest..
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 10 oktober 2025 07:50:30 schreef keebrev:
Mijn ervaring is dat zeg maar 70% van de aardleks ok zijn, 10% afkeur, en van de overige 20% na enige malen testen de helft het weer doen, en de andere helft niet (binnen de specificaties) .
Graag wat meer detail graag. Want nu lees dat je enkel soms aardlek vind die niet binnen de specificaties zijn, en dat noem ik zelf niet onbetrouwbaar. Onbetrouwbaar is als ze helemaal niet werken.
Als een ALS die buiten specificaties is, is dat dan de ze al bij te lage of te hoge lekstroom pas uitgaan?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 10 oktober 2025 16:17:59 schreef benleentje:
[...]Graag wat meer detail graag. Want nu lees dat je enkel soms aardlek vind die niet binnen de specificaties zijn, en dat noem ik zelf niet onbetrouwbaar. Onbetrouwbaar is als ze helemaal niet werken.
Als een ALS die buiten specificaties is, is dat dan de ze al bij te lage of te hoge lekstroom pas uitgaan?
meestal te lange tijd voor de aardlek uitvalt. echter je test doorgaans eerst op de uitschakeltijd, daarna op uitschakelstroom, daarna testknop. een aardlek die niet uitvalt maar na een keer schakelen wel, ook vervangen want dat doet ie een paar maanden later ook weer zo. bij die alamatjes die PV boeren gebruiken al vaker gehad dat het niets meer doet, iskra aeg chint emat ed spul.
benleentje
Golden Member
iskra aeg chint emat ed spul.
Maar dat ligt dan aan het merk, want betere meer betrouwbare ALSen bestaan gewoon.
Wat ik eigenlijk niet zo begrijp waarom heet een automaat er geen last van dat die niet uit wilt schakelen en een ALS wel? Het uitschakel mechanisme is toch bijna het zelfde?