testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
punt is dat automaten nooit worden getest op welwillendheid op juist uitschakelen. zeker dat je er een bak kunt vervangen als dat zou gaan gebeuren. vooral veelal zwaar belaste automaten hebben nogal eens last van blijven hangen.
Volgens mij kun je de Amber warmtepomp kopen als hybride en als full-electric.
Bij een hybride heb je één groep (fase-nul) van 16A nodig voor de warmtepomp en een cv-ketel. Bij full-electric heb je dezelfde 16A groep (fase-nul) nodig voor dezelfde warmtepomp maar ook een extra 16A groep (fase-nul) voor de elektrische heater. Omdat het geen 3 fase apparaat (400V) is heb je dezelfde stroom door de nul als in de fase en moet je dus 2 nuldraden gebruiken!
idd de uitschakeltijd, enkele keer dat de als niet uitschakelt bij 30+ mA. Het gebeurt voornamelijk bij de eerste types ALS (Siemens, Condor, Haf etc.) de latere types van Holec met die oranje blauwe knoppen, maar ook modernere ALS als deze in een stoffige ruimte hangen waar de buisinvoer van boven niet goed afgesloten is (na een verbouwing!!).
Opvallend genoeg zijn de oude Schupa ALS en aanverwante merken (Holec, Fidy) goed, maar vaak 500mA en type AC.
vwb de installatie-automaten, deze worden met een installatie tester getest op overgangsweerstand met een stroom van 200mA. Je krijgt dan een groen vinkje te zien als de overgangsweerstand laag genoeg is voor 5x In (80A voor een B16A automaat).
Van de automaten die een zwaar leven achter de rug hebben, is de behuizing ook vaak verkleurd.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 11 oktober 2025 12:12:04 schreef keebrev:
Van de automaten die een zwaar leven achter de rug hebben, is de behuizing ook vaak verkleurd.
klopt, haal wel vaker oude kasten uit elkaar die vervangen zijn. daar zitten soms automaten of relais in die aan elkaar gesmolten zijn, zijden helemaal bruin. als de projectleider het heeft gezien dan heeft de nieuwe kast vaak 1 module ruimte tussen die groepen. dit zijn doorgaans ook de automaten als die 1x trippen krijg je ze niet meer in, mechaniek zit vast of is krom getrokken. bij die oude aardlekjes was die mechaniek veelal van metaal en kon veel hebben. later werd het plastic wat bij veel warmte dus kromtrekt..