Ik heb nog Internet via de telefoonlijn en dat werkt nog prima en snel genoeg. Heel af en toe valt de verbinding weg maar hersteld zich wel binnen een paar minuten.
Nu ben ik begonnen met schilderen en raakte ik dat hoedje van de hoofdaansluiting aan. Iedere keer als ik dit doe klapt mijn Internet verbinding er uit. Denk dat dit ding aan vervanging toe is en wellicht is dit ook de oorzaak van eerder sporadisch wegvallen van de verbinding.
Welke nieuwe onderdelen zijn nodig voor het vernieuwen van dit oude ding? Of mag alleen KPN dat doen? Hoe sluit ik dit aan?
Weet dat glasvezel natuurlijk veel stabieler is, maar de huidige aansluiting is nog veel goedkoper.
mvdk
Golden Member
Er zijn verscheidene manieren hoe je twee draadjes van telefoonkabeldikte aan mekaar maakt. Twisten, ook wel slingeren genoemd, of twisten en solderen, of een verzilverd koperen busje over de draadjes schuiven en met een ribbeltjestang vastknijpen. Kijk of je het hoedje er voorzichtig af kunt tillen, en kijk hoe het zit.
En ja, is KPN werk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Aan de doplas zelf zal het niet liggen (die werkt waarschijnlijk over 100 jaar nog...
)
Kijken of de draadjes nog goed vast zitten (schroefje aan onderzijde losdraaien), draden vast zetten en de lasdop zelf ook.
benleentje
Golden Member
Of mag alleen KPN dat doen?
Officieel wel. Maar dat is meer omdat men vroeger dan extra telefoon lijnen ging aansluiten of soms ook met de buren konden meeluisteren.
Voor alleen herstel werkzaamheden is dat niet zo erg.
Bovendien gaat binnen enkel jaren alle telefoon lijnen uitgeschakeld worden en raken alle telefoon lijnen over dit soort kabels in ongebruikt. IK lees dat dat ca 2027 klaar moet zijn.
Dus KPN zal het ook niet zoveel meer uitmaken wat je ermee doet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zo'n oude ptt las nog. pas nog 1 geruimd die onder en kantinetafel bij een bedrijf lag en steeds heen en weer geschopt werd. er zitten van die gewafelde aderhulzen in als las. de draad is vaak gelakt dus let daar op anders slechte verbinding als het koper geen goed contact maakt.
Pas op met dat isra punt.
Het is een GPLK ( papier lood kabel)
Die loodkabel kan makkelijk breken of knikken.
Aan de onderkant zit , bij de draadinvoer, een schroef , die moet je een aantal slagen losdraaien on de rubber knelring te lossen.
Dan het schroefje aan de "vleugel" waar hij mee aan de deurpost zit losdraaien.
Dan kan je het hoedje er voorzichtig af halen.
Binnen zitten de draden gelast met een wafeltjes las met een groen hulsje.
Daar zal wat rot zijn.
De aders uit de grondkabel zijn gelakte koperdraad met papier isolatie.
Dat is best wel gevoelig dus wees zeker wat je gaat doen zelf...
Het komt nog wel eens voor dat de draadjes wat gammel zijn op het punt waar ze uit de loodkabel komen, en daar beter zelf niet aan rommelen zonder ervaring.
De provider bellen dat er regelmatig een storing is, dan komt KPN het repareren.
Glasvezel is niet duurder dan koper.
Als er al een glasvezelaansluiting is in huis dan zal de provider toch wel komen dat je om "moet" schakelen.
Men wil op termijn van koper af.
Mijn advies volgt Revado
Ik had in mijn vorige huis ook zo'n loodkabel. Gepoogd zelf te herstellen: mislukt.
Kpn/ xs4all kwam het gratis oplossen.
(Toen hadden ze nog service
)
testman
bij een klus in een jaren 30 huis eens gehad dat de hond die kpn kabel had aangevreten en er zo aan had getrokken dat de lijn niet meer wilde. kon het nog wel gelast krijgen maar de modem deed het er niet op. kpn is toen ook langsgekomen en hebben de oude loodkabel buiten afgeknipt en er een nieuw stukje aangelast tot binnen. die kabel was nog veel ouder, zwarte stalen mantel. zat ook op een onmogelijke plaats, tegen het kozijn van de voordeur. deur kon maar net open met die ptt lasdop..
De lasjes in zo een dop zijn meestal wel sterk maar de kokertjes er om heen willen er nog wel eens afschuiven waardoor de aders tegen elkaar aan kunnen komen. Je kan KPN ook bellen en zeggen dat je een slechte verbinding hebt, dan repareren ze hem gratis en wordt er een ISRA doosje geplaatst.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Dit is geen papier-loodkabel! mogelijk is het kapje er al eens af geweest en zijn de tules niet weer over de lassen geschoven, en maken de lassen bij het bewegen even sluiting of er is een draadje gebroken.
Je kunt ook lassen door er een opbouw ptt wcd op te zetten.
Bedankt voor alle tips zover. Het is inderdaad voor max. een paar jaar ivm de afsluiting. Zal er eens onder kijken en post nog wel wat foto’s.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kabel is wel degelijk een GPLK (Grond Pantser Lood Kabel) kabel. (wel een iets nieuwere, met blauw geplastificeerde armering.
Om de oudere (> 50 jaar) zat armering met jute en teer)
Op zondag 12 oktober 2025 10:34:33 schreef Arco:
Kabel is wel degelijk een GPLK (Grond Pantser Lood Kabel) kabel. (wel een iets nieuwere, met blauw geplastificeerde armering.
Om de oudere (> 50 jaar) zat armering met jute en teer)
+1
Deze foto even opgezocht en uit dit topic geleend:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/141327/last
testman
de blauwe mantel maar toch met loden binnenkern is wel oud, maar idd geen jaren 30/40/50 kabel. deze kan best nog uit de 70's komen. de lasdop is wel een oud model, de latere waren wat strakker.
als het koper lakdraad is dan heeft gewoon twisten geen nut, de lak moet eraf. beter niet met een mesje oid, want veel bewegen en het breekt. papier isolatie eraf en even met n aansteker of soldeerbout erlangs werkt ook prima.
Arco
Special Member
De oude lasdoppen hadden 2 schroeven, de nieuwere had aan de bovenkant een 3e schroef. (om molestatie te voorkomen...)
Nog oudere waren van lood en zo'n 2cm dik (z.g. 'loodpik'
)
Het telefoondistrict Amsterdam bleef de loodversie tot eind jaren '70 gebruiken, ondanks dat ze al 20 jaar verboden waren landelijk.
(daar trokken ze zich geen moer van aan...)
Op zondag 12 oktober 2025 10:27:46 schreef bnijssen:
Bedankt voor alle tips zover. Het is inderdaad voor max. een paar jaar ivm de afsluiting. Zal er eens onder kijken en post nog wel wat foto’s.
3 seconden zoeken
kijk eens hier, een maandelijks abonnement afsluiten bij de KPN, de monteur komt langs en maakt er een ISRA punt van en dan zeg je het abo op, een kind kan de was doen.
https://community.kpn.com/internet-9/werken-de-oude-aderparen-met-lode…
Incluis een goede foto van dat forum
Maar zelf prutsen kan ook als je geen monteur aan huis wil. Niet iedereen is tijdens kantooruren beschikbaar, bijvoorbeeld. Ik ken een musicus die zelden daglicht ziet. Maar dat terzijde.
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
testman
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 12 oktober 2025 10:34:33 schreef Arco:
Kabel is wel degelijk een GPLK (Grond Pantser Lood Kabel) kabel.
Bijna goed 
GPLK is Gepantserde Papier Lood Kabel 
[Bericht gewijzigd door vergeten op (17%)]
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Op donderdag 16 oktober 2025 23:07:41 schreef vergeten:
[...]
Bijna goed
GPLK is Gepantserde Papier Lood Kabel
Zo ken ik het ook als afkorting. Maar dat zijn waar ik het nog zie grondkabels voor hogere spanningen.
testman
Op vrijdag 17 oktober 2025 00:04:44 schreef theove:
[...]Zo ken ik het ook als afkorting. Maar dat zijn waar ik het nog zie grondkabels voor hogere spanningen.
in mijn herinnering ook, vuile zooi als je die wijkkabels kunt lassen iig. de telefoon versie heet net anders bij mijn weten.
( leuk wat AI er weer van maakt, Gepantserde lucht en putkabel
)