Sinds enkele weken valt de aardlekschakelaar uit door onze 13,5j oude Zanussi ZTH485 droogkast te gebruiken. Dit gebeurt niet vanaf we hem aanzetten maar midden in het programma. Soms na 5 min, soms na 30 min.
Dit begon kort na verhuis maar de eerste dagen werkte hij wel zonder problemen. En soms werkte hij ook zonder problemen maar we gebruiken deze momenteel niet.
Heb in het verleden al paar dingen moeten herstellen (printplaat onder garantie, gescheurde aandrijfriem, aanloopcondensator) maar ondanks dit deed ie het daarna redelijk (droogtijden waren sowieso wel wat langer).
Heb nog niets uitgemeten maar wat zou nummer 1 oorzaak kunnen zijn (ik vermoed de ontstoringsfilter). Echter lijkt me te toevallig dat dit onderdeel defect gaat net na de verhuis.
Iemand idee waar te starten en daarbij is ook nog de vraag of het nog de moeite is om dit toestel te repareren na 13,5j. Vermoed dat er binnenkort andere defecten zich zullen voordien...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik verwacht niet dat een onstoor filter zich zou gaan misdragen na zoveel jaar. De condensatoren die daarin zitten moeten van het type zijn dat als er een doorslag plaatsvind een stukje condensator wordt opgebrand en hij minder capaciteit krijgt en geen kortsluiting gaat maken.
Ik zou eerder verwachten dat een stapel "prut" is die ergens kortsluiting maakt afhankelijk van hoeveel vocht er in zit. Dus na enig draaien slaat er voldoende vocht neer op een plek waar dan een "sluiting naar aarde" ontstaat met een weerstand die daardoor onder de ongeveer 10k komt.
Dus open maken en goed schoonmaken.
ik had de bovenkant reeds opengemaakt en ook beide zijkanten maar zie niks abnormaals (ken het toestel ondertussen al beetje).
echter ik vermoed dan de condensor, maar die is niet makkelijk uit te halen denk ik. Had deze aan de voorkant al schoongemaakt door de zichtbare pluizen los te maken en dan via stofzuiger opzuigen. Achterkant heb ik nog niet opengedaan .
Dus misschien door verhuis zijn de pluizen verschoven en indien vochtig zorgen ze voor verliesstroom?
... na het verhuizen ... De nieuwe aardlek is gevoeliger.
Een soortgelijk probleem heb ik opgespoord door de aardaansluiting te onderbreken en daarin de stroom te meten met een gevoelige wisselstroommeter. (Linkerhand op de rug houden!).
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Wat is het vemogen en zit ie op een apparte groep? Is het een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Als ‘ie op een zthb485 lijkt: daar past ongeveer 1,5 liter water in de condensor.
Ik heb de mijne schoongemaakt met een plantenspuit. https://www.circuitsonline.net/forum/view/155104#highlight=plantenspui…
Dat lost niet je aardlekprobleem op, dat dan weer niet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 12 oktober 2025 12:26:32 schreef D V:
echter ik vermoed dan de condensator, maar die is niet makkelijk uit te halen denk ik.
Als het ding een ouderwetse "asynchrone motor" heeft, dan heeft die een condensator nodig om te starten. (het is een kostenoptimalisatie om die aangesloten te laten als de motor draait: Dan moet je een duurdere condensator kopen, of dat je hem los laat koppelen, en dat kost dan weer een schakelaar. )
Als jij het over "de condensator" hebt, dan denk ik aan die condensator om de boel aan het draaien te krijgen. Die is in deze situatie (aardlek) niet de hoofdverdachte. Tegenwoordig zijn dit condensatoren met een plastic buitenkant en geen aansluiting die aan aarde zit. Dan KAN het ding geen aardlek veroorzaken. Vroeger hadden ze een metalen buitenkant. Toen was het onwaarschijnlijk dat ie daar aardsluiting maakt.
Op zondag 12 oktober 2025 15:02:16 schreef Hunebedbouwer:
Wat is het vemogen en zit ie op een apparte groep? Is het een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat?
vermogen van toestel max 1050W zit op aparte zekering 20A en achter aardlekschakelaar van 30mA
Op zondag 12 oktober 2025 16:55:10 schreef rew:
[...]Als het ding een ouderwetse "asynchrone motor" heeft, dan heeft die een condensator nodig om te starten. (het is een kostenoptimalisatie om die aangesloten te laten als de motor draait: Dan moet je een duurdere condensator kopen, of dat je hem los laat koppelen, en dat kost dan weer een schakelaar. )Als jij het over "de condensator" hebt, dan denk ik aan die condensator om de boel aan het draaien te krijgen. Die is in deze situatie (aardlek) niet de hoofdverdachte. Tegenwoordig zijn dit condensatoren met een plastic buitenkant en geen aansluiting die aan aarde zit. Dan KAN het ding geen aardlek veroorzaken. Vroeger hadden ze een metalen buitenkant. Toen was het onwaarschijnlijk dat ie daar aardsluiting maakt.
ik had mistypt, bedoelde condensor 
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Heb een oude Miele waarvan het verwarmingselement, door verkalking, duidelijk lek vertoond naar aarde. Het is zelfs asymmetrisch, dus stekker omdraaien hielp eerst. Element in azijn laten weken hielp ook even, nu heb ik hem op een groep zonder aardlek. Mocht vroeger voor was-apparatuur, want die hadden wel eens een lekje. Is niet mijn eerste droger die een (aard)lekkend element heeft. Lek verandert tijdens gebruik, vandaar later aardlek door.
Meestal is er water over element gekomen tijdens verhuizen. Best is element goed spoelen onder de kraan en goed laten drogen met fohn OID. De zeepresten veroorzaken nu licht kortsluiting naar massa ..