Goedemiddag,
Ik heb een Jura E8 welke eerst spontaan uitviel, de print is gerepareerd in duitsland en dat ging even goed alleen nu gaat hij tijdens een spoeling eerst even water geven dan gaat de zetgroep weer heen en weer en daarna gaat de brewer motor heeeeeeeeeeel langzaam draaien en klinkt alsof hij tegen een max. punt aandraaidt maar toch door wil draaien.
Denk dat de print toch niet ok is, koffie zetten etc gaat wel gewoon maar dit gedrag klopt niet.
Als ik de triac's meet dan meet ik alleen over poort 1 en de gate een weerstand niet tussen 2 en de gate (klopt dit, want dit is bij alle 3 zo)
Bij de omcirkelde diode's meet ik heeeel even (of meestal helemaal niet) even een spanning van 2,2volt op diode stand maar is dan meteen weg ook andersom.
Zou het daarin zitten?
Alvast bedankt.,
Meet de voedingsspanning. Misschien is het een condensatorvoeding die simpel te repareren is, maar voordat je te ver gaat zoeken moet de voeding uitgesloten worden.
Roland11
Golden Member
Op zondag 12 oktober 2025 13:09:25 schreef jayl:
Ik heb een Jura E8 welke eerst spontaan uitviel, de print is gerepareerd in duitsland
Bij Seceha wellicht? Die ken ik goed 
alleen nu gaat hij tijdens een spoeling eerst even water geven dan gaat de zetgroep weer heen en weer en daarna gaat de brewer motor heeeeeeeeeeel langzaam draaien en klinkt alsof hij tegen een max. punt aandraaidt maar toch door wil draaien
Dit 'gekreun' wordt bijna altijd veroorzaakt doordat het drainageventiel dan niet de druk aflaat, de zetgroepmotor zit daar dan weer tegenaan te duwen en dat lukt niet goed. Mogelijk is het ook na het zetten van een kopje koffie?
Advies: drainagemotor losmaken (2 schroeven), nog eens proberen te spoelen en dan op het moment dat de motor het asje eruit gaat duwen, of bromt, nu met de hand [schroevendraaier] het drainageventiel indrukken zodat de druk uit de zetkamer wegkan. Gaat het dan ok? Zo ja, dan heb je of een nieuwe drainagemotor of de print stuurt het motortje niet goed aan.
Dus even proberen maar!
Op zondag 12 oktober 2025 14:42:49 schreef Roland11:
[...]
Bij Seceha wellicht? Die ken ik goed
[...]Dit 'gekreun' wordt bijna altijd veroorzaakt doordat het drainageventiel dan niet de druk aflaat, de zetgroepmotor zit daar dan weer tegenaan te duwen en dat lukt niet goed. Mogelijk is het ook na het zetten van een kopje koffie?
Advies: drainagemotor losmaken (2 schroeven), nog eens proberen te spoelen en dan op het moment dat de motor het asje eruit gaat duwen, of bromt, nu met de hand [schroevendraaier] het drainageventiel indrukken zodat de druk uit de zetkamer wegkan. Gaat het dan ok? Zo ja, dan heb je of een nieuwe drainagemotor of de print stuurt het motortje niet goed aan.
Dus even proberen maar!
Hallo Roland,
Ik heb nog een andere machine met defecte print, ik heb mijn mail even opengezet.
Kun je contact met mij opnemen?
Groeten
Roland11
Golden Member