EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Toestel start op en wordt wit van links naar recht. Alsof er iemand met een bewegende lamp op schijnt. In bijlage een reeks foto's vh gebeuren. Is dit normaal bij het opstarten? Het lijkt niet. Dan even de witte standby led gevolgd door volledige uitval en rode led die 5x knippert. Om de foto's wat te kunnen maken 3x de stekker uit en terug in met zelfde resultaat. Echter de derde keer als de led 2x rood knipperde toch plots terug een boot up en start hij wel op. Even nog een melding op het scherm over het geluid maar bijkbaar heeft er een soundbar op gezeten en geeft hij geen geluid op de tv. Instelling aangepast en geeft nu wel geluid.
10min laten spelen. Terug stekker er uit en er in. Geeft direct wat dansende rondjes en daarop volgend wat android reclame. Een normale boot up vermoed ik.
Enige richting waar te beginnen?
Ik begin alvast aan de sloop.
EricN
Geen rocket science blijkbaar
Volgens tinternet is het iets met het t-con board. Reballing...
Bij aswo niet te krijg (na betaling).
Ali te vertrouwen?
https://nl.aliexpress.com/item/1005006746973331.html?pdp_npi=4%40dis%2…
[Bericht gewijzigd door EricN op (93%)]
Lijkt een slecht opstartende Tcon Inderdaad. Meet tijdens opstarten of de diverse spanningen over de bruine condensatoren komen op het Tcon. Als TV goed blijft opstarten koel met koude spray de Tcon processor af, is het weer zelfde issue, is het de BGA die loszit.
EricN
Staat hier nu al 2 dagen elke avond te spelen. Geen rare start of errors meer. Al wat er gebeurt is is even gans uiteen en terug ineen. Ik begin te vermoeden dat ik met de stekkers eens in en uit te doen ergens een contact verbetert heb. Dat zal dan ook maar tijdelijk zijn.
De lvds kabel zit met 2 nokjes vast. Deze zat oorspronkelijk perfect recht. "Re-seat at an angle". Mag ik daaruit begrijpen dat hij expres scheef moet gezet worden of is de woordkeuze ongelukkig en moet scheef zitten net verholpen worden?
Is de ali link een te overwegen optie?
Zou het met eens uiteen te doen wel duurzaam opgelost kunnen zijn?
De kabel ook mee vervangen zal ook wel een must zijn.
Als hij het terug krijgt zal de kabel mechanisch belasten en de cpu cold sprayen een volgende werkwijze worden.
Edit: ik kreeg hier net te horen dat hij deze morgen toch 2 slechte starten gehad heeft met wit vervagend beeld. Werk aan de winkel dus. Hoe vind ik best het bestel nr vd flatcable? Aswo heeft niets v info.
Een service manual opduiken en aan de hand daarvan een Sony part no vinden, dan kan Aswo het in enen wel. ? Maar wat je kan doen is aan achterzijde van de flatcable een doodnormaal plakbandje te plaatsen en dan er opnieuw insteken, dat is een meer duurzamere oplossing qua flactcable, zie se zelden stuk die kabels !
Hoi allen,
ik lees deze topic even door ivm mijn sony bravia TV, van 5 jaar oud die ook een zwart beeld geeft, nadat het zwart beeld begon van boven naar onder in een paar seconden, het geluid bleef aan, alleen geen videoinformatie, na een harde reset blijft de rode led 5* keer knipperen. nu lees ik ook T-con board vervangen in vet gedrukt, er word ook gesproken van een board van aliexpres, wat bevindingen graag en advies of een reparatie nog rendable is, heb intussen wel een andere tv gekocht.
Groeten Martien.
EricN
Op je link van plasma-lcd-led vind ik de specifieke Tcon niet terug. T550HVN08.2 55T23-C03 5543T02C03
Idd. Ik had op aswo ondertussen ook de flatcable gevonden. Maar, na wat tests met de diepvries en cold spray is het zo goed als zeker dat het enkel in de Tcon zit. De kabel ga ik voorlopig niet vervangen (ondanks dat hij nagenoeg niets kost) .
Bij ali vind je ook gebruikte heb ik gemerkt. Naar garantie toe weet ik niet of dat een voordeel is. Wat afgeleefde miserie in huis halen...
Wat ik ook merkte is dat de 43 inch belangrijk is. Die vind je terug in de 5543 (43inch. 5550(50 inch). 5555(55inch). Er zijn dus verschillende in omgang en wat verkeerd bestellen is dus een grote mogelijkheid.
Als de Tcon warm heeft gaat mijn toestel. Stook ik de tcon warm en zet ik hem dan pas "koud"(eerste start na lange stilstand) aan dan gaat het onmiddelijk goed. Steek ik de afscherming die tevens op de processor duwt ter koeling eerst in de diepvries dan duurt het lang eer ik er terug leven in krijg. Start ik met bevrozen afscherming en met de rest vh toestel heet gestookt dan gaat het wederom niet goed. Dus, conclusie: tcon slecht.
Onder voorbehoud want ik heb er ook geen verstand van. Ten bewijze mijn vraag hier:
Deze had ik gevonden. Lijkt me echt een 43inch versie. https://www.replace4u.be/product/3296051/tconboard-sony-kdl-43w756c-kd…
Deze aanbieder laat je de keuze maken: https://www.amazon.com.be/LOKLNEYK/dp/B0FV8YNXLC/ref=mp_s_a_1_1?crid=2…
In bijlage een greep uit de ali vondsten
De BGA op bordje is berucht voor loslaten, dus Tcon kan wel oorzaak zijn. Tik voor een redelijk bedragje een Tcon op de kop en je weet meer. Flatcable kan je een tapeje aan achterzijde doen en dan weer kijken. Maar ik geloof niet dat met warmstoken je de Tcon cable beter maakt, ik denk ook printje