Hallo,

Ik heb hier een Mercedes-Benz HHT liggen. Is een diagnosetoestel om aan oudere Mercedesen te werken.
Het scherm is echter stuk. Googelen op de nummers levert niets op.
De controller op scherm is een Toshiba T6963c. Als ik de datasheet bekijk en enkele pinnen uitmeet bekom ik onderstaande:
!DUAL=H,MD0=L,MD1=L =>128 vdots
MD2=H,MD3=H => 32 columns
FS0=L,FS1=L =>Font 8x8

Het lijkt dus een 256x128 scherm te zijn. Vervangers van deze resolutie kan ik niet vinden. 240x128 wel, maar dit zal waarschijnlijk niet werken?
Hebben jullie ideeën? Een ander scherm zoeken en met een microcontroller de signalen omzetten?

Jeroen

Volgens mij koop je meestal een scherm met dat PCB er aan vast. Dat is de display specifieke driver. Je moet dan weten wat voor data dat scherm wil zien.

Als je wel het LCD los kunt vinden is het maar de vraag of je het zelf kunt monteren. (kan flex bond-on-glass zijn of zebrastrips of een combinatie.
EDIT, ik las het fout, je zoekt de hele module.

Volgens mij zijnj er speciaalbedrijven die allerlei speciale displays voor bv Fluke scoopmeters verkopen. In een video van the signalpath waar hij een Fluke scoopmeter repareerde bestelde hij zo'n ding bij een firma (in the US) Zal niet goedkoop zijn (Fluke en G&M leveren deze maat (even geschat want mijn spare G&M secutest displays liggen niet hier) displays voor meer dan 400 euro.

aand e vorm van die print te zien is dat iets heel specifieks op maat gemaakt.

als je er een 240x128 aan hangt zal je gewoonweg een paar karakter kolommen missen. de echte resolutie van die dingen is 256x128 maar de meeste displays gebruiken gewoonweg een aantal columns niet.
voor die TC6963c maakt het niks uit.

Als je op aliexpress op 256x128 lcd zoekt krijg je hits van ruim honderd euro die enigszins op deze module lijken. Niet genoeg dat het gaat passen, maar mogelijk als je verder kijkt dan de eerste drie hits dat je iets vindt.

een lcd van 33 jaar oud intussen. iets wat er op lijkt wel vaker gezien in copiers uit die tijd van oa canon. echter ook niet exact dit model.

Op dinsdag 14 oktober 2025 08:47:40 schreef rew:
Als je op aliexpress op 256x128 lcd zoekt krijg je hits van ruim honderd euro die enigszins op deze module lijken. Niet genoeg dat het gaat passen, maar mogelijk als je verder kijkt dan de eerste drie hits dat je iets vindt.

REW, is de aansturing van LCD's min of meer standaard? Dus als ze 8 bit-data lijnen en wat controle lijnen hebben is het waarschijnlijk bruikbaar (afgezien van resolutie en afmetingen natuurlijk)

Is er verschil tussen grafische en karakter displays (qua interface) Dus wat gebeurd er als je een "grafische" byte op de datalijnen zet maar die byte bevat grafische data en de display is een karakter versie. Dit voor dit soort oud spul.

Moderne grafisch kleuren schermpjes zullenl wel heel anders worden aangestuurd. Waarschijnlijk spi of I2c ofzo? Zou je dat via een arduino/rsap-pico kunnen vertalen naar die oude manieren?

Ik heb wel eens oude apparatuur waar de display gaar is net als bij de TS. Het zou interessant zijn als er wat mogelijk zou zijn door bv de display data af te vangen en dan via bv een pico of Arduino te vertalen naar iets moderners dan heb je veel meer opties en mechanisch is er vaak wel wat aan te passen. Soms is het belangrijker dat het werkt, desnoods met een externe display. (ik heb hier bv nu een VFD , dat is een grafische module maar je kunt hem blijkbaar karakter-based of iedere punt los aansturen (het merendeel van de pinnen is gewoon niet in gebruik dus die vertaal slag zal wel door de VFD controller worden gedaan)

Als bepaalde lijnen dan omgekeerde logica hebben (hoog actief ipv laag) dan zou je dat met een inverter kunnen aanpassen lijkt me.

Grafische displays hebben een totaal andere commandoset als alfanumerieke. (ze sturen pixels aan i.p.v. complete karakters...)
Display van 256 * 128 is inderdaad nogal uitzonderlijk, zijn bijna allemaal 240 * 128.

Op dinsdag 14 oktober 2025 09:54:57 schreef fred101:
Moderne grafisch kleuren schermpjes zullenl wel heel anders worden aangestuurd. Waarschijnlijk spi of I2c ofzo? Zou je dat via een arduino/rsap-pico kunnen vertalen naar die oude manieren?

Moderne grafishe displays zijn dan bijvoorbeeld kleuren en 320x240.

De stuurchip heeft dan 320*RGB + 240 = 1200 pins om het LCD aan te sturen. Daar komen dan nog een paar stuurspanningen en een VCC en GND bij, dan zit je op 1206. Dan nog een SPI aansluiting... nog eens 4... 1210!

Als je dan een "voor arduino" module met zo'n ding koopt dan is inderdaad de SPI aangesloten... Maar voor waar de stuurchip-fabrikant verwacht dat het ding gebruikt zou gaan worden is een parallelle bus dus veel praktischer. Ze hebben dan vaak ook gewoon een "8 bit MCU interface". Je kan dan met wat config bitjes aangeven welke interface ie moet activeren.

De 8 bit interface gaat er van uit dat je een CS draad op de bovenste X bitjes laat reageren en A0 wordt dan als "COMMAND/-DATA" signaal gebruikt. Er zijn twee stromingen van hoe 8bitters read/write aan kunnen geven, en dat selecteer je ook met de "config bitjes".

Uiteindelijk heeft zo'n chip met wat extra VCC en GND pinnetjes dan 1280 pins of zoiets. Idioot veel voor iets wat je voor minder dan 10 euro kan kopen.

Het is minder heftig voor een 256x128 monochroom ding. Kennelijk dateert dit ding uit de tijd dat zo'n shitload aan pins dus over meerdere 80- of 100 pins chips verdeeld moest worden. Maar zelfs de 16x2 karakter-lcd-stuur-chips hadden al een 8bit interface.

De vorm van het display (vierkant) doet eerder 128x128 vermoeden maar dat kan ook door de foto komen.

De T6963C kan zelfstandig tekst en grafisch doen: twee lagen die je met elkaar kunt koppelen met AND/OR/XOR. De karakterset is niet direct ASCII (32 verschoven) maar dat is simpel op te lossen. Daarnaast kun je ook nog 128 of 256 karakters zelf definieren. Hieronder een plaatje van een 128x128 LCD met een T6963C

Met een moderne microcontroller is dit wel te simuleren. Er is een 8 bits bus met een read, write, command/data en chip select lijn.

Enkele jaren terug heb ik eens een aantal displays aan CO voor de beurs geschonken. Dat waren van Canon copiers, die leken er inderdaad erg veel op kwa bouw structuur.
Misschien eens kijken bij een bedrijf dat printers refurbished en of die nog sloop printen hebben?

Bedankt allemaal voor de vele antwoorden met tips en ideeën.
Ik zet de zoektocht nog wat verder. Op Ali zijn inderdaad schermen van 256x128 te vinden maar ze vermelden zelden of nooit de controller die erin zit.
Ik heb ondertussen bij Ali een scherm van 240x128 gekocht. Wie weet werkt het. Ik zal eens proberen de communicatie tussen scherm en het mainbord af te luisteren. Misschien kom ik zo ook meer te weten.

Als je op ali een "nieuw" scherm koopt, dan moet je meestal even zoeken om de controller te weten te komen.

Goed: hier zie je er 1 die niet als "nieuw" maar als "vervanger voor een specifiek apparaat" verkocht wordt. De prijs is er dan ook naar.

Maar kijk je dan hier, dan zie je dus direct[/url[ dat hier een SSD1322 in zit.

[url=https://nl.aliexpress.com/item/1005009967050487.html] Nog een random voorbeeld:
hier moest ik verder kijken om te zien welke controller er in zit: SSD1363.

Jou LCD is echter "antiek". Jaren tachtig technologie. Ik geloof je heus als je zegt dat dit ding niet meer dan 20 jaar oud is, maar dan is dat ding dus wel 40 jaar geleden ontworpen en konden ze de chips 20 jaar later nog krijgen. Een ding met DIE controllers is onwaarschijnlijk in deze tijd. Of je moet mazzel hebben dat de ali-verkopers een batch van die oude scherm-modules op de kop hebben getikt en voor 106 euro proberen te verkopen.