Vandaag ontving ik mijn keramische kachel voor gebruik in de tent. Een kachel met 2 standen: 500W en 1000W. Juist voor het gebruik op de camping had ik een kachel uitgezocht met 500W. Geleverd is een kachel 1000-1500W. Is er een veilige manier om het vermogen terug te brengen? Ik vermoed dat dit mogelijk is, maar dat het ingreep in de kachel zelf moet zijn, omdat de ventilator wel gewoon moet blijven draaien. Suggesties?

Een kachel met 2 standen: 500W en 1000W. Juist voor het gebruik op de camping had ik een kachel uitgezocht met 500W. Geleverd is een kachel 1000-1500W.

Gewoon terug sturen lijkt me, niet gekregen wat je besteld hebt tenslotte.

Op dinsdag 14 oktober 2025 14:23:57 schreef Herms:
Is er een veilige manier om het vermogen terug te brengen? Ik vermoed dat dit mogelijk is, maar dat het ingreep in de kachel zelf moet zijn, omdat de ventilator wel gewoon moet blijven draaien. Suggesties?

Ik zou hem proberen terug te sturen.

Met een flinke diode kun je het vermogen halveren.

Als de kachel nu een vermogen heeft van 1000W en 1500W denk ik dat er 2 spiralen inzitten 1 van 1000W en 1 van 500W. Het kan dan zo eenvoudig zijn dat je op de schakelaar enkel maar 2 draden die naar de 2 elementen gaan hoeft om te wisselen. Dan doet de schakelaar dan 500W of 1500W schakelen.
Ik neem aan dat er 2 schakelaar in zitten. 1V voor aan en uit en de andere voor het het vermogen. Je moet dan enkel die laatste schakelaar kijken of je daar de draden kan omwisselen.

Terugsturen is optie 1.

Ik neem aan dat er 2 schakelaar in zitten. 1V voor aan en uit en de andere voor het het vermogen. Je moet dan enkel die laatste schakelaar kijken of je daar de draden kan omwisselen.

Kan, maar dan heb je ook het risico van verlies van garantie + de kachel kan mechanisch / elektrisch defect raken.

Dit soort acties zou ik doen bij een gebruikte kachel, niet bij een nieuwe.

Geheel mee eens. Optie - 1: terugsturen!

Kan, maar dan heb je ook het risico van verlies van garantie +

Als het een hele dure kachel is dan wel maar als het iets goedkoops is dan is die garantie niet zo belangrijk. Voor bv 20,- ga ik niet moeilijk doen.

Maar ik zou in mijn tent sowieso niet een risico kachel willen hebben. En dan vind ik het zelf aanpassen door 2 draadjes te wisselen niet het risico maar meer de algehele opbouw van zo een kachel of dit wel geschikt is voor in een tent. En dan met name is de buitenkant lekker stevig kan het tegen een stootje en was gebeurt er als je het ding in de nacht omstoot.

Er moet in zo een kachel dan toch echt een maximaal thermostaat zitten die als om welke reden ook de kachel te warm word net ding alsnog uitschakelt. Zo een maximaal thermostaat kan je dan alleen resetten door ergens met een staafje een pennetje terug te duwen.

Op dinsdag 14 oktober 2025 14:23:57 schreef Herms:
Vandaag ontving ik mijn keramische kachel voor gebruik in de tent. Een kachel met 2 standen: 500W en 1000W. Juist voor het gebruik op de camping had ik een kachel uitgezocht met 500W. Geleverd is een kachel 1000-1500W. Is er een veilige manier om het vermogen terug te brengen? Ik vermoed dat dit mogelijk is, maar dat het ingreep in de kachel zelf moet zijn, omdat de ventilator wel gewoon moet blijven draaien. Suggesties?

Uiteraard is er een methode. Een seriediode is een manier. Niet een heel een frisse methode maar het gaat. Maar je kunt ook met een paar thyristoren of igbt's gaan lopen PWM-en. En met een ouderwetse lichtdimmer (jaren 70-80) van voldoende vermogen zou het ook moeten kunnen.

De ventilator zou je dan los moeten halen en apart moeten aansturen.

Maar net als anderen hier heb ik mijn twijfels over de veiligheid bij gebruik in een tent. Tenten zijn vaak gemaakt van erg brandbaar materiaal. En wat gebeurt er als tijdens een mega hoosbui de kachel nat wordt. Elektrocutie in een slaapzak is niet echt mijn keuze.

Ik ga er hier vanuit dat je geen tent hebt die gemaakt is om in winterse tijden een kachel te kunnen gebruiken zoals een tipi of een yurt. Dan had je namelijk wel een bij de tent horende kachel gehad.

Er zijn natuurlijk ook meer natuurlijke methoden om het warm te krijgen hoor. Ik geloof dat Eskimo's of Inuit daar alles van weten.

Ik had vroeger een kleine olieradiator in de voortent, vindt ik nog het meest veilig.

https://www.makro.nl/marketplace/product/be942eb9-4e1f-43d8-8719-1e7b8…

Opgelost. Leverancier zegt: Onze productinformatie lijkt inderdaad niet te kloppen. Je mag hem terugzenden.

Goede tip! Wat ik alleen niet zie: is er een ventilator in dat ding? Lijkt me wel. Volgt niet uit de omschrijving. Of ik lees er overheen

Juist. FAN heater. Niet gevonden op de site van de leverancier, maar wel... Dank!

[Bericht gewijzigd door Herms op (56%)]

Ik zou ook niets met een ventilator willen. Ze claimen allemaal stil te zijn. En dat zijn sommige ook. Maar ze zijn niet zo stil dat je ze niet hoort, ik hoor ventilatoren bijna altijd. In een tent waar je dan wilt bijkomen zou ik dan lekker stilte willen.

Prachtige productomschrijving:
'can be placed in a room that needs to be found'

Nee, echt stil is hij niet, geluidsniveau van 56 dB. Maar anders hoor ik mijn tandengeklapper als ik het zo koud heb.

Als je zonder fan wilt, kun je een IR straler overwegen. (is wel directe stralingswarmte)
Een rode IR lamp kan ook, maar dat trekt misschien ongewenst volk aan... :+

https://equipmedmall.com/556-large_default/home-philips-150w-infrared-lamp-bulb.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op (50%)]

weet ik. Maar ik kies toch voor de ventilator-heater, die zal mij denk ik het beste bevallen omdat hij de hele voortent verwarmt. Na volgende vakantie zal ik aangeven of het een succes was of dat de buren klaagden over het lawaai.

Ik heb net bij de kringloop een heel oud West Duits ventilator kacheltje getest. Zwaar, metalen kast, degelijke schakelaars, 100W en ik dacht dat de ventilator stuk was want ik hoorde helemaal niets. Maar je voelde de luchtstroom die door een heel dicht element ging. Dan zie je pas waarom ze tegenwoordig zo goedkoop zijn. Als ze nu zo'n hete lucht eruit zouden gooien smelt het trieste plastic kastje. Eigenlijk zijn ze nu te duur. Maar we noemen dat liever een goede prijs kwaliteit verhouding (super lage kwaliteit voor een super lage prijs met lage prestatie) Het is dat ik een olie radiator heb anders had ik hem meegenomen.

Je gaat een voortent niet met 500W warm krijgen.

foutje

[Bericht gewijzigd door fred101 op (98%)]

Op woensdag 15 oktober 2025 15:23:58 schreef Herms:
weet ik. Maar ik kies toch voor de ventilator-heater, die zal mij denk ik het beste bevallen omdat hij de hele voortent verwarmt. Na volgende vakantie zal ik aangeven of het een succes was of dat de buren klaagden over het lawaai.

Een voortent verwarmen met 500W, net zoals fred101 al aangeeft gaat het dat niet worden. Reken een keer je m³ uit die je moet verwarmen in een ongunstige omgeving. Een deftige camping gaat je minstens 10A aanbieden. Zelfs met 6A kom je nog aan 1000W. Voor 1500W zal dat wat krap zijn.

In een verder verleden gebruikten velen een 'zon' op een Camping gas busje of een straalkachel. 2,6kW en 4,5kW is een ander verhaal dan 500W. Ze worden ook veel op markten gebruikt. Gas gaat ook goedkoper zijn dan de elektriciteit op een camping. Een petroleumkachel is ook een optie.

Nog een mogelijkheid deze met valbeveiliging en 3 standen.

Dank voor je meedenken. Nee, de voortent hoeft niet warm te worden, de ergste kou moet eruit. Ik ga volgende kampeervakantie ervaringen opdoen en dan zie ik wel verder.