hallo,

ik heb hier een kachel ventilator liggen van een audi A6,.....zo'n auto heb ik helemaal niet, maar wel een land rover uit 1967. en daar moet hij dus inkomen.
deze komt bij van de ven uit roosendaal vandaan (staat ook op het label).
dus ik denk, even kijken of hij draait......niet dus :( .
nou zitten daar 4 aansluitingen op genummerd van 1 t/m 4 (2 grote en 2 kleine).
waarom draait hij niet :?
zit er iets speciaals in PWM of zo, ik noem maar wat.
hij is ook niet eenvoudig te openen om een kijkje te nemen.

wie weet raad :)
alvast bedankt.

Zou het een bldc motor kunnen zijn? Google is er niet heel duidelijk over

2 grote de voeding en 2 kleine de ( canbus ) sturing? ding lijkt van 2014 te zijn. voor een ouderwetse analoge weerstand geregelde fanmotor toch nog iets ouder gaan denk ik..

Op donderdag 16 oktober 2025 21:01:39 schreef trix:
hij is ook niet eenvoudig te openen om een kijkje te nemen.

Er zitten schroeven, als je daar nu eens aan draait? :?

Verder zie ik echt niets op deze foto, heb je iets meer? Misschien zit de serieweerstand van deze fans ergens in de auto ipv aan de fan. Steek er eens een multimeter in diodestand op aan en kijk eens of je een combinatie van aansluitingen vindt die een spanning van 0V geeft. Als je ergens iets als een diode overgang vindt zit er elektronica in. Vind je nergens iets, dan is de fan stuk.

Nee deze wordt vanuit klimaat module met een pwm geregeld.

Dus je zal er een 12v voeding op moeten zetten en deze schakeling op de kleine draden zetten.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Canbus wordt alleen gebruikt tussen de regeleenheden tussen een regeleenheid en actuator gebruiken ze eerder linbus

[Bericht gewijzigd door daandc op (20%)]

Op donderdag 16 oktober 2025 21:35:37 schreef Kruimel:
[...]Er zitten schroeven, als je daar nu eens aan draait? :?

8)7 inderdaad, daar heb ik straks niet goed gekeken.
ik zal morgen nog eens een keer goed kijken, PWA, canbus gaat er allemaal uit. het is een landrover 1967,.....daar is echt heeeeeeeelemaal niks moderns aan. ik moet gewoon alleen de motor hebben.

Maar, waarom dan een kachelventilator van een Audi A6 van 50 jaar jonger ?

Er is toch nog wel ergens zo'n fan te krijgen van een LaRo, desnoods een uit de jaren 80.
dat krijg je wel aan de gang...

deze was maar iets van 20 euro of zo.

Niets te verliezen dus. :) Dan wacht ik de beelden en metingen even af.

Op donderdag 16 oktober 2025 22:01:11 schreef trix:
[...]
8)7 inderdaad, daar heb ik straks niet goed gekeken.
ik zal morgen nog eens een keer goed kijken, PWA, canbus gaat er allemaal uit. het is een landrover 1967,.....daar is echt heeeeeeeelemaal niks moderns aan. ik moet gewoon alleen de motor hebben.

Je hoeft m niet leeg te slopen als een je regeling met een NE555 maakt is ie perfect traploos regelbaar.

Op die manier heb ik al meerdere auto's voor dure repo's omtrent apk behoed.