De buurvrouw vroeg me om naar haar grasmachine te kijken, een Gardena 34 E easyMove (artikelnummer 4034-20) omdat de motor niet meer draait.
Bij het testen kreeg ik inderdaad geen rotatie, maar bromde de motor zonder enige beweging. De bedrijfscondensator mat nog 7µF en heb ik vervangen voor een nieuw exemplaar. De motor beweegt nu een paar millimeter en bromt nu harder.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de rem in de motorbehuizing blijft plakken. De as draait zeer zwaar.
Om de as onderaan in de motorbehuizing zit een zwartgekleurde metalen ring. Bij het aanleggen van de spanning wordt die omhoog getrokken tegen de rotor en bij het uitvallen van de spanning springt die terug. Ik ga ervan uit dat dat de rem is maar ik heb geen idee hoe het werkt. Heeft er iemand hier ervaring mee? Een nieuwe motor (Spare Part No. 4034-00.640.00) kost bijna evenveel als de machine destijds gekost heeft.
Hier een foto van de motor (ondersteboven) waarop mits enige moeite de zwarte ring is te zien.
Het kan dat het anker door het veld word aangetrokken in axiale zin. Dan is het anker wigvormig en doordat het aangetrokken wordt, komt hij vrij, en kan dus probleemloos draaien.Zo werken b.v. sommige hijsmotoren.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zou me niet verbazen dat de lagers vol vuil zitten. vaak zitten er glijlagers in, komt wat zand in en het gaat vastzitten. probeer wat wd40 om het los te krijgen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 19 oktober 2025 22:27:22 schreef McAwesome:
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de rem in de motorbehuizing blijft plakken. De as draait zeer zwaar.
De bedoeling is dat die rem actief is als de spanning wordt afgekoppeld. Dus als je spanningsloos werkt hoe heb je geprobeerd om de rem te deactiveren? De constatering "De as draait zeer zwaar." is dus eigenlijk: "de rem werkt naar behoren".
Zo'n motor kan niet goed tegen 5 minuten achter mekaar niet kunnen draaien. De kans dat er een kortsluiting in de motor is nadat de rem is komen vast te zitten is ook goed aanwezig.
Ik heb de grasmaaier op de zijkant gelegd en dan de motor kortstondig ingeschakeld, wat de rem zou moeten lossen.
Ik heb dan met een lange houten stok en ingeschakelde motor voorzichtig geprobeerd om het mes te verdraaien en dat liep erg zwaar vandaar dat ik de rem verdenk.
Bij alle tests is de motor nooit langer dan 5 seconden ingeschakeld geweest.
Ik heb ook al aan WD40 gedacht, maar loop ik dan niet het risico dat daar stof en vuil gaat in kleven op termijn?
De motor uit elkaar halen is ook een optie, maar dat is wel een behoorlijk werkje en ik weet niet of dat zomaar kan.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Mijn ervaring met dit soort motoren is als volgt.
In de loop der jaren vermindert de waarde van de condensator. Bij gelijkblijvende belasting gaat de opgenomen motorstroom stijgen en hierdoor warmt de wikkeling op, waardoor die in kortsluiting komt en het einde van de motor betekent.
De rem is inderdaad een rond plaatje met drie stukjes rem-ferrodo. Het plaatje wordt tegen het anker aangetrokken door het magneetveld dat in het anker wordt geïnduceerd door de stator.
Een grote veer duwt het plaatje naar voren indien de motor spanningsloos is.
Persoonlijk geef ik je weinig kans om de motor terug aan het draaien te krijgen. Economisch is weggooien wellicht de beste oplossing.
Ik heb met uitgeschakelde motor de ring tegen het anker proberen drukken, maar de as blijft erg zwaar draaien. Ik gok dat het iets mechanisch is.
De wikkeling ziet er normaal uit, ik zie niet meteen sporen van oververhitting, maar dat wil niet zeggen dat ik een kortsluiting kan uitsluiten.
Ik denk dat het einde verhaal is wat eigenlijk erg jammer is, de rest van de grasmaaier is nog perfect in orde. Alleen kost een nieuwe motor + verzending meer dan een compleet nieuwe grasmachine van hetzelfde merk.
Laat de motor herwikkelen op drie fasen, Je gaat de wonder van een grasmachine hebben. 30 procent meer kracht, een lagere motor slip, dus een hoger toerental en een beter gras opvang door de hogere zuigkracht bij hoger toerental. Minder lawaai en trillingen, start ogenblikkelijk
Alleen kabel, schakelaar en wikkeling aanpassen.
Op maandag 20 oktober 2025 20:21:13 schreef McAwesome:
Ik heb met uitgeschakelde motor de ring tegen het anker proberen drukken, maar de as blijft erg zwaar draaien. Ik gok dat het iets mechanisch is.De wikkeling ziet er normaal uit, ik zie niet meteen sporen van oververhitting, maar dat wil niet zeggen dat ik een kortsluiting kan uitsluiten.
Ik denk dat het einde verhaal is wat eigenlijk erg jammer is, de rest van de grasmaaier is nog perfect in orde. Alleen kost een nieuwe motor + verzending meer dan een compleet nieuwe grasmachine van hetzelfde merk.
Op maandag 20 oktober 2025 07:05:28 schreef testman:
.... probeer wat wd40 om het los te krijgen.
en gooi hem daarna weg.
Op maandag 20 oktober 2025 21:51:51 schreef pamwikkeling:
Laat de motor herwikkelen op drie fasen, Je gaat de wonder van een grasmachine hebben.
Ik geloof je, maar dit is de grasmachine van de buurvrouw, dat gaat niet echt goed komen denk ik 
Check ook even of hulpwikkeling en condensator nog wel vebonden zijn.
Zelf zo'n grapje gehad bij een maaier waar sinds een jaartje een nieuwe condensator in zat.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 20 oktober 2025 22:19:55 schreef ohm pi:
[...][...]en gooi hem daarna weg.
is niet erg, heb je ooit die lagers gezien van dergelijke motoren? komt nogal wat zand en troep in. als die lager maar weer los komt. zo'n motoren zijn t niet waard om te herwikkelen, je plukt van mp zo een andere machine op voor minder.
Ondertussen heb ik nog eens naar die motor gekeken.
De condensator en hulpwikkeling zijn verbonden, heb ik gecheckt. De DC weerstand van de hoofdwikkeling is 5,8Ω, die van de hulpwikkeling 39,5Ω, wat mij plausibele waarden lijken.
Het is duidelijk dat de motor wel wil draaien, maar niet kan. Bij meerdere keren zeer kortstondig inschakelen, draait de rotor een stukje (wisselend +/- 5 tot 30°) om dan te blokkeren.
Ik heb als laatste redmiddel nog WD40 geprobeerd omdat het kalf toch al verdronken is. Ik denk dus nog steeds dat het mechanisch is en dat de rem muurvast blijft zitten. Ik heb echter geen zin om heel de motor te gaan demonteren zonder garantie op succes, het is dus einde verhaal vrees ik.
benleentje
Golden Member
Om de as onderaan in de motorbehuizing zit een zwartgekleurde metalen ring. Bij het aanleggen van de spanning wordt die omhoog getrokken tegen de rotor en bij het uitvallen van de spanning springt die terug.
Dan werkt werkt de rem in ieder geval.
Of de rem nog genoeg vrij komt is een ander verhaal dat is meestal een kwestie van stelschroef of moer verdraaien
Ik heb echter geen zin om heel de motor te gaan demonteren zonder garantie op succes, het is dus einde verhaal vrees ik.
Dat zit helemaal niet zo moeilijk in elkaar.
Dat er na zoveel jaar grasmaaier er iets mis is in de motor is niet zo gek. En zonder verder naar de motor te kijken want een grasmaaier is niet veel meer dan een motor kom je er niet achter wat er defect.
Garantie op succes heb je nooit maar dat komt dan meer dat het defect te groot en te duur is of dat er geen onderdelen meer te krijgen zijn.
Maar dat je gaat zien wat er in de motor niet goed is dat durf ik je bijna te garanderen.
OM de rem te lossen en zo de motor te testen hoeft de motor niet eens helemaal uit elkaar. Enkel wat schroeven aan de achter kant die rem los maken.
PS/anvulling
Ik zie nu dat dit een ander soort rem is dan dat ik ken.
Een motor rem stelt niet zo veel voor en deze ring drukt met denk ik een veer tegen de behuizing. Het dan ook meer dat het mes afremmen maar de rem kracht is enkel de veerkracht.
Als de veer deels gebroken is of als roest of vervuiling tussen zit dan zal de rem niet geheel lossen.
Maar ik verwacht wel dat je de motoras via het mes gewoon kan verdraaien, het kost wel wat kracht maar als dat heel zwaar gaat is er meer aan de hand.
Ook zal je met een schroeven draaier zelf die bus moeten kunnen indrukken.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]
Op woensdag 29 oktober 2025 20:20:10 schreef benleentje:
Maar ik verwacht wel dat je de motoras via het mes gewoon kan verdraaien, het kost wel wat kracht maar als dat heel zwaar gaat is er meer aan de hand.
Ook zal je met een schroeven draaier zelf die bus moeten kunnen indrukken.
Ik kan de motoras inderdaad verdraaien maar dat is behoorlijk zwaar. De metalen ring indrukken met een schroevendraaier is geen probleem, maar dat verandert niets aan hoe soepel de as kan draaien.
Het kan misschien ook een lager zijn, in plaats van de rem.
benleentje
Golden Member
Als die foto in het begin klopt dat zit er ook niet echt een een stevige rem op die motor. En normaal draait zo een motor ook probleemloos door zijn rem heem tenzij er een echte rem op zit. Maar zo een standaard motor rem stelt niets voor het is enkel om de motor af te remmen. Maar als de motor wilt draaien dan houdt de rem het niet tegen, maar de rem rookt dan wel heel snel op. Als de rem bedoelt is zoals in een lift om het positie te houden zal daar denk wel een ander type in zitten maar dat heb nog nooit van dichtbij mogen bekijken.
Zeker na het zien van de film "De lift" durf ik dat niet meer. 
Maar moet ook toegeven ik word nog regelmatig verrast door dingen die ik toch niet zo goed weet dus wie weet. En dan bedoel ik meer dat ik dit type rem niet ken en maar naar de werking aan het raden ben.
OP een accutol zit ook weer een ander soort rem en de boorkop kan je echt niet verdraaien. Maar dat werkt met een veer en wat slim geplaatste nokken en een schijf ( dacht ik) en alleen mechanisch.
Maar bij een accutol staat de boorkop echt vast en die draait enkel als je er zoveel kracht op zet dat er iets breekt.
Op woensdag 29 oktober 2025 21:46:05 schreef benleentje:
Maar moet ook toegeven ik word nog regelmatig verrast door dingen die ik toch niet zo goed weet dus wie weet. En dan bedoel ik meer dat ik dit type rem niet ken en maar naar de werking aan het raden ben.
De werking van de rem is vrij simpel.
Als de motor spanningsloos is, dan drukt de zwarte ijzeren schijf op het motorhuis (door een spiraalveer). De messen is zwaar te verdraaien tov motorhuis, want daar zorgt de zwarte ijzeren schijf (= rem) voor.
Zet je spanning op de motor, dan wordt de stator en rotor magnetisch. Door het magneetveld wordt de ijzeren schijf naar de rotor getrokken. De rem lost en de motor gaat draaien.
Meer is het niet. Als de motor onder netspanning niet wil draaien kan dat twee oorzaken hebben, nl de rem lost niet of de motor is defect.
.
Bij een grasmaaimachine die ik laatst onder handen had, loste de rem wel, maar wilde de motor niet draaien. Dat was een 30 jaar oude machine. De motorbehuizing was van plastic. Mijn conclusie was toen dat de behuizing na 30 jaar zo gammel of vervormd was dat de rotor door het magnetisme naar de stator getrokken werd en dat de rotor door zijn eigen magnetisme zichzelf vastzette aan de stator. Die machine ligt nu op de stort.
Op woensdag 29 oktober 2025 21:46:05 schreef benleentje:
Als die foto in het begin klopt dat zit er ook niet echt een een stevige rem op die motor. .
De rem hoeft ook niet zo sterk te zijn. Hij moet binnen 5 of 10 seconde na spanningsuitval de messen tot stilstand brengen.
benleentje
Golden Member
Meer is het niet. Als de motor onder netspanning niet wil draaien kan dat twee oorzaken hebben, nl de rem lost niet of de motor is defect.
Mijn ervaring met 3 fase motoren is dat die vrijwel altijd door de rem heen draaien tijden het opstarten.
En zo een rem is is dia even groot als de fan. Deze ring is een stuk kleiner dan de motor en zal ook niet zo heel sterk zijn.
Ik denk niet dat het de rem is.
De ring beweegt ook heen en weer en dat werkt ook.
De rem hoeft ook maar 1mm los. Meestal is het meer maar dan is meer voor de zekerheid die niet blijft slepen, wat voor de motor niets uitmaakt maar voor de rem zelf wel.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
Op woensdag 29 oktober 2025 21:21:37 schreef McAwesome:
Het kan misschien ook een lager zijn, in plaats van de rem.
Haal de motor uit elkaar. De grasmaaimachine is toch al total loss.
Ik heb ondertussen de motor uit grasmachine. Het valt op dat er erg weinig speling (+/- 0,5 mm of minder) zit tussen rotor en stator en ik begin te vermoeden dat er vuil tussen de rotor en stator is geraakt. Alleen is dat raar dat dat zo heel plots zou gebeurd zijn.
Ik haal binnenkort de motor verder uit elkaar, wordt vervolgd...
Ik heb de motor uit elkaar. Het probleem wordt blijkbaar veroorzaakt door één van de twee lagers van de motoras.
Dat lager van de as krijgen wordt nog een uitdaging vrees ik
Heeft iemand hiermee ervaring? Zou dat met een poelietrekker lukken?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kogellager dus? daar zit geheid zand in wat vaak is bij die motoren. met geluk is schoonmaken en nieuw vet ook genoeg. meestal de bovenlager want daar blijft het in liggen.
Hierbij wat foto's van de opengemaakte motor. De rem zelf stelt inderdaad niet veel voor.
Het is inderdaad het bovenste lager wat problemen geeft. Er zit een soort zwarte harde substantie in. In ben dat nu aan het laten weken in IPA om alles eruit te krijgen. Daarna ga ik er nieuw lagervet in doen. Het afdekplaatje van het lager was verbogen door een veerring die tegen het lager drukt. Daarmee dat het er zo kaduuk uitziet (het is niet door het loshalen gebogen). Is die veerring eigenlijk nodig?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die ring ziet er uit als de "beschermingsplaat".
Als je 608 lagers koopt kan je ze krijgen in de varianten 608, 608ZZ en 608RS. De maten zijn dan altijd hetzelfde (22x8x8 geloof ik), maar dan hebben ze GEEN, metalen plaatjes of rubber als afdichting.
Ik heb zaterdag de lagers in mijn fiets-motor vervangen. Dat zijn 6001RS geworden. (6001 = 28x12x8 )
Als dat plaatje er uitligt dan is het lager denk ik zodanig versleten dat je die beter kan vervangen. Wat zijn de maten van dat lager?
Hier:
ZZ, geen toevoeging en RS.