op het ad een bericht met de strekking man doet uitvinding tegen accu branden en nu te koop .
zie link https://www.accusaver.nl/ en https://www.ad.nl/binnenland/heeft-sebastiaan-de-oplossing-om-accubran…
wat denken jullie er van , mij bekruipt het gevoel dat dit de zelfde strekking heeft als die tel sell artikelen die dagelijks op tv worden aangeboden en waar wonderen aan toe gewezen worden , of op zijn minst past het in het straatje van audiofilie nonsens .
ik heb niet kunnen achterhalen hoe het ding feitelijk werkt . maar het lijkt me wel gevaarlijk als het ding tegen alle verwachtingen ( nou ja tegen alle verwachtingen........ ) niet blijkt te werken .

Als de batterij van uw fiets na het laden uitgeschakeld is voorkomt dit brand tijdens het laadproces

Knap, er zit een tardis/teletijd machine in.

Ik denk dat hij de stroom meet en onder een bepaalde waarde uitschakelt. De manier waarop het je accu spaart zonder de accu te meten is waarschijnlijk bij een bepaalde stroom de lader uit te zetten zodat hij rond de 4V stopt ofzo. Dat lijkt me de enige manier voor een li-ion/lipo fiets accu.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (32%)]

Een goede lader schakelt ook uit.
Maar als mensen die goedkope chinese brol blijven gebruiken gaat dit ding ook weinig helpen denk ik.

Accu branden komen vanuit de accu zelf. Accu's in speelgoed kunnen beschadigd raken door vallen of botsen. Als een accu cel ingedeukt raakt word deze soms chemisch in stabiel. Dit is meestal pas een probleem tijdens het laden.

Overladen van een liion kan er ook voor zorgen dat de cel instabiel word en dan in brand vliegen.

Een accu die door het laden te warm word maar nog niet overladen is kan ook in brandvliegen.

De problemen behalve de eerste zijn op te lossen door een accu met BMS te gebruiken.

Ik weet nog van wat langer geleden. Een collega had een modelvliegtuig met een li-ion accu. Deze accu moest na gebruikt in een metalen kist en mocht alleen buiten in die kist opgeladen worden.

NU zitten deze accu in allerlei speelgoed waar er door de gebruiker er niet word op gelet of de accu beschadigd raakt. Dit icm met ontbreken van een BMS en goede acculader zal ruim voor de meeste accu branden de oorzaak zijn, Denk ik.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (30%)]

Op woensdag 22 oktober 2025 17:48:08 schreef fred101:
[...]Knap, er zit een tardis/teletijd machine in.

Ik denk dat hij de stroom meet en onder een bepaalde waarde uitschakelt.

Dat is buiten het vermogen het enige wat je met zo'n ding in het netsnoer opgenomen kan meten.

De manier waarop het je accu spaart zonder de accu te meten is waarschijnlijk bij een bepaalde stroom de lader uit te zetten zodat hij rond de 4V stopt ofzo. Dat lijkt me de enige manier voor een li-ion/lipo fiets accu.

Het lijkt me absoluut onmogelijk om met dit ding tussen de WCD en de SMPS lader in het 230v AC snoer te meten hoeveel stroom/spanning er loopt/staat op DC accu niveau.

Dus voor mij waardeloos ding die niet kan wat er geclaimt wordt.

Edit:
Ook de voorlichtende website is niet compleet.
Je kan er ook een app voor vinden, zo staat er, voor extra functies.
Maar nergens staat welke extra functies er dan zijn. :(

[Bericht gewijzigd door vergeten op (10%)]

als ik de foto net zag van de accu saver is het net een kaku stekker actor. lithium accu's hoeven niet aan de lader te hangen om ineens te ontbranden, door lekken kan dit na maanden nog ineens gebeuren. evengoed zal de accu bij overladen nog steeds stroom opnemen, dat ding zal wel uitschakelen als de stroom is gezakt of na een X tijd..

Op woensdag 22 oktober 2025 17:38:40 schreef klaasy:
op het ad een bericht met de strekking man doet uitvinding tegen accu branden en nu te koop .
zie link ................... en https://www.ad.nl/binnenland/heeft-sebastiaan-de-oplossing-om-accubran…

Niet iedereen leest het Abnormale Dagblad _/-\o_
Waarom plaats je een link die achter een betaalmuur zit?
Aandelen AD?

Dus voor mij waardeloos ding die niet kan wat er geclaimt wordt.

Precies. Nadeel alleen wat techneuten weten dat.

Wat het ding wel kan is dat als je zegt die accu mag maar maximaal 4 uur geladen worden en het schakelt een acculader uit die na het laden nog nodeloos energie verbruikt. Er vanuit gaande dat accu saver zuiniger is dan de acculader zelf.

Op zich is het uitzetten van apparaten wel een goed idee en is wel wat veiliger ivm met mogelijk bronnen van brand. Als ze dat gewoon vermelden zou mooi zijn dan kloppen de claims wel.

Ik hou het op een dingetje wat de (verandering) in opgenomen netstroom of sjieker opgenomen vermogen meet en in combinatie met een timertje de netspanning uitschakelt bij tijdsoverschrijding en/of te laag opgenomen vermogen.

Op woensdag 22 oktober 2025 18:56:37 schreef vergeten:

Daar moet je overheen springen mbv de firefox addon https://addons.mozilla.org/nl/firefox/search/?q=archive%20page Het blauwe wereldbolletje Archive Page

zal niet veel meer inzitten dan een timerschakeling of een stroom meting.

goeie laders schakelen de spanning volledig af als de accu vol is.

andere lader schakelen wel het opladen af, maar er blijft een spanning op de uitgang zitten.

slechte laders doen helemaal NIKS. als er stroom loopt, brand de led rood, als de stroom verminderd, gaat de led naar groen. maar ZE BLIJVEN OPLADEN.
ik heb zulke ook in gebruik, het zijn makkelijke laders om via een serieweerstand een 'te diep ontladen' accu er weer door te krijgen aangezien ze constant een spanning op de uitgang houden. als de rode led dan gaat branden, is de bms weer geactiveerd

bovenstaande accu saver zal dan ook de lader afkoppelen. het kan dus ook voorkomen dat een lader in brand vliegt.

ik gebruik een manuele versie ervan, met de drukknop kies ik 1h, 2h, 4h, 6h ... opladen. ik gebruik quasi altijd 4uur en mijn accu zit dan tussen de 85 en 95%. als ik ze om 17h start (bij thuiskomt) schakelt de boel om 21h al uit. hoef ik niet bang te zijn dat ik mijn accu vergeet af te koppelen voor het slapen gaan. EN de accu gaat er langer mee leven doordat ze eer op 30-80% zit.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1LPLHlCMmBKNjSZTEq6ysKpXaR/TM04-Countdown-Timer-Switch-Smart-Control-Plug-in-Socket-Auto-Shut-off-Outlet.jpg_640x640.jpg

tegenwoordig zijn er ook slimme usb kabels die de spanning afschakelen als er minder stroom loopt. dit om te voorkomen dat een gsm de hele nacht aan de lader hangt.
dit is eigenlijk ook al voorbij gestreeft, want mijn smartphone (uit 2019!!!) weet dat ik elke dag om 5h50 opsta, en die zorgt ervoor dat die traag laad zodat ze om 5h50 net op 100% staat. sta ik om 5h30 is, zit die op 95% ofzo

Op woensdag 22 oktober 2025 18:56:37 schreef vergeten:
[...]Niet iedereen leest het Abnormale Dagblad _/-\o_
Aandelen AD?

ook ik heb geen abo , dus kan het hele verhaal ook niet lezen :/

tegenwoordig zijn er ook slimme usb kabels die de spanning afschakelen als er minder stroom loopt. dit om te voorkomen dat een gsm de hele nacht aan de lader hangt.

Strikt genomen zit de oplader in de GSM en als die opgeladen is dan zal er ook geen stroom meer lopen.
Er staat dan nog wel spanning op de USB-aansluiting maar dat is niet zo erg.

ja, maar gsm's handelen dat niet goed af.
mijn vorige gsm's bleven de hele nacht op 100% accu staan, omdat ze hun voeding uit de lader haalden.
als de accu bv vol is om 3h, en je trekt de lader uit, dan staat de gsm smorgens op pakweg 98%.
het constant op 100% blijven is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slecht voor li-ion.

die kabels die de spanning afkoppelden is dus gelijkaardig met het stopcontact hier in dit topic

ik zit aan een paar dingen te denken ..
wanneer ontstaan die accu branden ?
1 tijdens het laden , in dat geval helpt die accu saver dus niet , accu zal toch geladen moeten worden en niet half vol
2 als de accu vol is en de bms eingelijk zou moeten afschakelen , in dat geval kan de saver werken mits de saver weet wanneer de accu vol is . maar zonder bms of defecte bms blijft de accu geladen worden , wanneer weet de saver dat de accu vol is ?
3 na het laden , bms is gestopt met laden of zou moeten stoppen met laden
4 spontaan wanneer de accu niet gebruikt of geladen word , in dat geval doet de saver dus ook niets .
volgens mijn kennis zijn alle vier optie mogelijk
ik weet niet hoe die zich met elkaar verhouden , maar ik denk tijdens laden wel op nummer 1 staat
daarnaast lijkt het me onmogelijk voor de saver om dc stroom en spannings metingen te doen ter wijl het ding aan de net zijde voor de lader zit ,

feitelijk is die accu saver dus niet veel meer als een kaku actor met een wandschakelaar die je op 4 uur in kunt stellen.

Op woensdag 22 oktober 2025 19:17:56 schreef klaasy:
[...]

Dat maakt het nog vreemder |:(

Op woensdag 22 oktober 2025 19:39:29 schreef klaasy:
daarnaast lijkt het me onmogelijk voor de saver om dc stroom en spannings metingen te doen ter wijl het ding aan de net zijde voor de lader zit ,

Dat doet hij ook niet. Hij meet de AC-spanning en AC-stroom. Als dat wonderding de laadgrafiek in zijn geheugen heeft, dan weet hij genoeg.

Op woensdag 22 oktober 2025 19:34:09 schreef fcapri:
ja, maar gsm's handelen dat niet goed af.
mijn vorige gsm's bleven de hele nacht op 100% accu staan, omdat ze hun voeding uit de lader haalden.
als de accu bv vol is om 3h, en je trekt de lader uit, dan staat de gsm smorgens op pakweg 98%.
het constant op 100% blijven is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slecht voor li-ion.

In een telefoon zitten toch LiPo's?

zelfde verhaal, lipo vind volle lading ook niet fijn. verslijt ze heel hard van. Ri verhoogd, meer interne opwarming...

[Bericht gewijzigd door fcapri op (20%)]

Een goede (en dan wel een echte goede) acculader heb ik veel meer vertrouwen in.
Verhaal lijkt ook veel meer van toepassing voor gebruik van Ni-Cad batterijen, toch wel een achterhaalde technologie voor de moderne fiets.

Schakelt af als de accu vol is, maar als er nu tijdens het laden brand uit breekt?
Garantie tot de voordeur (mits niet verbrand)

Op woensdag 22 oktober 2025 20:27:16 schreef ohm pi:
[...]Dat doet hij ook niet. Hij meet de AC-spanning en AC-stroom. Als dat wonderding de laadgrafiek in zijn geheugen heeft, dan weet hij genoeg.

Ik verwacht niet dat hij weet wat voor accu er aangesloten is, laat staan dat er een laadgrafiek in is geprogrammeerd.
Maar afgezien daarvan, als het BM in de accu actief is en nog maar met een paar cellen aan het effenen is zakt ook de totaalstroom. Dat ding onderbreekt dan het effenen en dat is op termijn niet goed voor de accu als geheel.
Omdat er ladingsverschillen binnen het accupack ontstaan.

Een accu is zo sterk als zijn zwakste cell!

Op woensdag 22 oktober 2025 19:17:56 schreef klaasy:
[...]

Er is een hele rits regionale dagbladen verbonden met het AD. Als je bij één daarvan een abo hebt kun je het wel gratis lezen. Wel even registreren voor de online versie.

Toch wel succesvol. De eerste batch van 10k stuks is uitverkocht.
Maar geen enkele info hoe het werkt. Niks voor mij dus.

Ik snap wel hoe het werkt. Het ding senst dat de stroom onder een x-niveau zakt en schakelt dan af. Daarom moet je ook op een knop drukken om 'm weer aan de praat te helpen. Niks mis mee.

Als de batterij van uw fiets na het laden uitgeschakeld is voorkomt dit brand tijdens het laadproces.

Probleem daarmee is dat dit niet kan. Je kunt niet tijdens het laden iets voorkomen door hem het laden af te schakelen.
Dan heb je idd een tijdmachine nodig. Tardis kan, die van Prof. Barabas ook.

Btw, artikeltje heb je weinig aan, heb het gelezen, geen feitelijke informatie..