rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 22 oktober 2025 19:34:09 schreef fcapri:
het constant op 100% blijven is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slecht voor li-ion.
dat valt best mee.
Denk aan bijvoorbeeld dat de accu dat totaal 24000 uur kan hebben.
Doe je dat iedere nacht dan tikt het aan, dat je samen met cycli na 2 a 3 jaar een nieuwe moet hebben. Maar met 2x in de week valt het heel erg mee. Dat valt bij mij niet onder heeeeeeeel slecht.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
liion op 100% laten liggen valt best mee. heb jaren cellen uit gereedschap gehad die leg ik vol weg en check af en toe of er bijzitten waar de klemspanning van is gezakt, want dan is de zelfontlading ook hoog. hebben er meerdere bijgezeten die 10 jaar hebben gelegen en nog 4V waren. maar ja idd de capaciteit was wel een 50% minder geworden. maar dat was met gebruik in die periode ook zo geweest. evengoed waren dat nog 1500mAh cellen, had al zat 2500mAh cellen liggen intussen dus konden die oude ook weg.
en opladen, nu ja heb 7 jaar mn gsm gebruikt en elke dag geladen tot 100% in die tijd. accu was nooit onder de 35% gekomen in een dag en toch tot einde gebruiken nog prima te doen met de accu.
capaciteit vermindering is door de hogere Ri. de cel schakelt sneller uit omdat ze op de ondergens komt, en de lader schakelt sneller uit bij het opladen. en dat wordt dus veroorzaakt door vol stockeren.
heb hier zo een fiets accu staan, Ri van 485mOhm
ontladen met 250W: 5.88Ah resterende en de accu valt uit
ontladen met 100W: 7.11Ah resterende.
ik durf ervoor te wedden dat ik de volle 10Ah eruit krijg als ik zou ontladen met 20W ofzo. capaciteit is dus nog goed, het is de Ri die alles omzeep maakt.
ik heb thuis cellen van een laptop die origineel 1500mAh waren en die nu nog steeds tussen de 800 en 900mAh leveren komende uit mijn laptops van 1998-2002 (dell C600 latitudes). dus vlot 23-27jaar oud reeds. en ze doen het nog steeds. zitten in led zaklampen.
PS: heb een nieuwe zaklamp in de action gekocht, interne accu, opladen met USB. ik vind ze minder lang meegaan dan mijn oud zaklampen op recyclage laptop batterijen.
ik wist snel waarom. die nieuwe accu uit china (1200mAh) heeft minder capaciteit dan mijn oude cell.
Op donderdag 23 oktober 2025 07:05:00 schreef rew:
[...]dat valt vest mee.Denk aan bijvoorbeeld dat de accu dat totaal 24000 uur kan hebben.
Doe je dat iedere nacht dan tikt het aan, dat je samen met cycli na 2 a 3 jaar een nieuwe moet hebben. Maar met 2x in de week valt het heel erg mee. Dat valt bij mij niet onder heeeeeeeel slecht.
ik fiets 65km/dag aan 35-40km/h met een ebike. mijn oude accu heeft 4,5jaar gereden en ongeveer 1230 laadbeurten gedaan. volgens mijn excel heeft die accu 45 767km gereden in mijn fiets tot ik ze vervangen heb. in het begin was er nog 60% resterend als ik op het werk kwam, op het einde nog 30%.
van de 20,1Ah was er nog 16,92ah resterende en was de Ri gestegen naar 160mOhm. zou nieuw <58mOhm zijn geweest. dus 3x slechter al.
mijn accu word dus opgeladen met zo een timerklok, elke avond 4uur bijladen, op het werk telkens volladen om dan om 16h ermee direct te rijden.
ik heb al vele accu's zien passeren van fietsen met 10x minder km's die gaar waren met extreem hoge Ri (350-700mOhm). als je bij 700mOhm 10A uit de accu trekt, zakt de accu instant van 42V naar 35V en schakelt de fiets uit na een paar km.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Wat ik wel een risico vind als een batterij steeds maar half wordt geladen is de balancering. De BMS doet dit vaak alleen nadat de eerste cel op 100% lading is aangekomen en als de lader aangesloten blijft. Wordt er nu steeds meermaals niet tot 100% geladen dan loopt de balancering steeds meer scheef. Dus eens in de zoveel tijd bijvoorbeeld de fietsaccu 24 uur aan de lader zorgt voor een goed gebalanceerde accu. Heb je maar 1 cel of alle cellen parallel (1S) dan is het geen probleem om niet volledig te laden.
benleentje
Golden Member
Ik heb mijn mening bijgesteld.
De accu saver kan inderdaad het aantal (accu) branden verminderen. Mits het word gebruikt bij slechte lader die de accu op spanning laten staan icm met niet heel erg goede accu's.
Maar ik zou dan zelf de oplossing van fcapri nemen want ik denk dat die minder energie verbruikt. Een Wifi zender is niet geheel zuinig zou ik denken.
Op woensdag 22 oktober 2025 19:34:09 schreef fcapri:
ja, maar gsm's handelen dat niet goed af.
mijn vorige gsm's bleven de hele nacht op 100% accu staan, omdat ze hun voeding uit de lader haalden.
als de accu bv vol is om 3h, en je trekt de lader uit, dan staat de gsm smorgens op pakweg 98%.
het constant op 100% blijven is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slecht voor li-ion.die kabels die de spanning afkoppelden is dus gelijkaardig met het stopcontact hier in dit topic
98% of 100%? OP 98% isde accu nog steeds vol.
Maar ik denk dat er bij een GSM wel een verschil is. Als de accu eenmaal vol is dan zal die stoppen met opladen en zal de telefoon direct energie vanuit de USB voeding verbruiken.
Ja dat is niet het beste voor de accu maar verder ook geen brandgevaar.
capaciteit vermindering is door de hogere Ri.
Is dat wel zo?
Als je accu 4000mAh is en je trekt die in zeg 12 uur leeg dan is de stroom gemiddeld 333mA. Hm dat is toch best veel, meer dan ik had verwacht. Een slechte Ri heeft dan wel invloed. Maar of daar ook de capaciteit minder van word?? Weet ik niet.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
Een slechte Ri heeft dan wel invloed. Maar of daar ook de capaciteit minder van word?? Weet ik niet.
Wel op een zware verbruiker zoals een fiets. Die heeft 5A nodig om te werken en een accu met hoge Ri kan dat niet meer leveren, ook al is de accu nog lang niet leeg.
benleentje
Golden Member
Ik zie dat niet als in verminderde capaciteit maar in een niet goed werkende accu.
Meestal zal een accu met een verslechterde Ri ook al minder capaciteit hebben. Maar ik zie niet hoe een accu op zichzelf een slechte Ri invloed heeft op de capaciteit.
Op donderdag 23 oktober 2025 13:24:53 schreef Benadski:
Wat ik wel een risico vind als een batterij steeds maar half wordt geladen is de balancering. De BMS doet dit vaak alleen nadat de eerste cel op 100% lading is aangekomen.
niet meer. dat was vroeger als de cellen boven de 4,2V kwamen.
nu heb je actief balanceren die al vroeger begint en die de volle accu ook actief zal gaan ontladen tot 4,15V/cell
Op donderdag 23 oktober 2025 14:46:42 schreef benleentje:
Is dat wel zo?Als je accu 4000mAh is en je trekt die in zeg 12 uur leeg dan is de stroom gemiddeld 333mA. Hm dat is toch best veel, meer dan ik had verwacht. Een slechte Ri heeft dan wel invloed. Maar of daar ook de capaciteit minder van word?? Weet ik niet.
bij hoge verbruikers wel.
stel een ebike/step, 36V 8A. fiets werkt tot de accu op 33V komt en schakelt dan uit.
nieuwe accu, Ri van 50mOhm.
bij 8A stroom erdoor verlies je 0,4V over de Ri.
je kan je accu dus gebruiken van 42V tot 33,4V. dat is ongeveer 30% resterend.
van je 10Ah heb je dus 7Ah actief gebruikt (36v x 7Ah =
252Wh of je 250W motor rijd hier 1uur op. oftewel 25km autonomie.
wij hangen daar nu een 50W ventilator aan, zelfde afschakelpunten. de accu werkt van 42V tot 33.07V (tot 25% leeg of 75% capaciteit gebruikt)
nu verouderd je accu, Ri wordt 150mOhm zoals mijn accu. 8A geeft 1.2V verlies. je kan je accu dus maar tot 34,2V gebruiken. dat is maar 65% dat je effectief gebruikt. (5% minder capaciteit)
de accu wordt nog slechter, 300mOhm. komt er 2.4V spanningsval. je fiets valt uit op 33V wat dan 35.4V is van de accu. dat is maar 55% van de capaciteit. (15% minder capaciteit)
accu wordt nog slechter en gaat naar 600mOhm. dat zijn nog steeds realistische getallen, ik heb al erger gehad. hier verlies je dus 4.8V over de Ri bij 8A.
je fiets schakelt dus uit als je accu op 37.8V kwam. dat is na 35% gebruik. je hebt dus nog 3,5Ah uit de accu getrokken en de fiets valt al uit. dat is na 30min of 12km rijden. (35% minder capaciteit)
als je die accu echter leegtrekt met weer die 50W ventilator, dan levert die accu stroom tot 34V accu spanning wat weer 65% gebruik is.
voor die ventilator was die accu nieuw 7,5Ah bruikbaar, en als die versleten is, haalt die er nog 6,5Ah uit. die accu is nog prima dus.
voor die step, die haalde er nieuw 7Ah uit, en haalt er nu nog 3,5Ah uit. die accu is versleten voor die step. die capaciteit is niet weg, want die ventilator haalt die wel nog. die capaciteitsverlies is gewooon een direct gevolg van de Ri.
de Ri maakt dat grootverbruikers sneller zien dat de accu leeg is, steek je die op de lader, is die heel korte tijd erna weer vol. immers hier ook. met 2A opladen op 600mOhm, maakt dat je 1,2V verlies.
jouw accu stopt dus niet op 42V om op te laden, maar op 40,8V.
nieuw 42V naar 33,4V
oud van 40,8 naar 37,8V. die 35% dat je gebruikt is eigenlijk nog slechter aangezien ze ook moeilijk volraakt
gebeurd vaak bij powertools, ebikes, steps....
ik bouw dan ook accus die overdreven veel hoge stroom kunnen leveren. mijn huidige lifepo kan tot 60A leveren. Ri per cel is 1-3mOhm.
de Ri van de nieuwe accu is <15mOhm terwijl mijn vorig bouwsel nieuw 50mOhm had.
zelf als die accu dus morsdood is, kan die met gemak mijn ebike nog voeden. als er niks veranderd ga ik binnne 9jaar op pensioen en zou dit de laatste accu zijn dat ik bouwde voor mijn woon-werk fiets
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op donderdag 23 oktober 2025 17:09:16 schreef fcapri:
[...]niet meer. dat was vroeger als de cellen boven de 4,2V kwamen.
nu heb je actief balanceren die al vroeger begint en die de volle accu ook actief zal gaan ontladen tot 4,15V/cell[...]
Oh dat wist ik niet. Maar hoeveel producten hebben dat al? Alleen de nieuwe laptops en de nieuwe gazelle of alles wat nieuw op de markt komt?
Als consument is dat niet te checken dus ik ga uit van oudere technologie.
Op donderdag 23 oktober 2025 17:13:51 schreef Benadski:
[...]Oh dat wist ik niet. Maar hoeveel producten hebben dat al? Alleen de nieuwe laptops en de nieuwe gazelle of alles wat nieuw op de markt komt?
Als consument is dat niet te checken dus ik ga uit van oudere technologie.
ik denk zowat de laatste 5jaar. elke goedkope chinese BMS doet dat ook al tegenwoordig. je trekt de accu van de lader, en DAARNA merk je dat de behuizing warm wordt, op de plaats waar de BMS zit.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 23 oktober 2025 00:17:35 schreef Hensz:
Ik snap wel hoe het werkt. Het ding senst dat de stroom onder een x-niveau zakt en schakelt dan af.
Dat is een aanname en je weet wat "we" daar hier op CO gemiddeld van vinden. En als dat zo is dan is het een waardeloos apparaatje want, zoals je hieronder schrijft, is de "pleuris" of brand dan al uitgebroken voordat hij afschakelt.
Op donderdag 23 oktober 2025 00:17:35 schreef Hensz:
Probleem daarmee is dat dit niet kan. Je kunt niet tijdens het laden iets voorkomen door hem ná het laden af te schakelen.
Dan heb je idd een tijdmachine nodig. Tardis kan, die van Prof. Barrabas ook.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 23 oktober 2025 13:05:26 schreef fcapri:
capaciteit vermindering is door de hogere Ri. de cel schakelt sneller uit omdat ze op de ondergens komt, en de lader schakelt sneller uit bij het opladen. en dat wordt dus veroorzaakt door vol stockeren.heb hier zo een fiets accu staan, Ri van 485mOhm
ontladen met 250W: 5.88Ah resterende en de accu valt uit
ontladen met 100W: 7.11Ah resterende.
ik durf ervoor te wedden dat ik de volle 10Ah eruit krijg als ik zou ontladen met 20W ofzo. capaciteit is dus nog goed, het is de Ri die alles omzeep maakt.ik heb thuis cellen van een laptop die origineel 1500mAh waren en die nu nog steeds tussen de 800 en 900mAh leveren komende uit mijn laptops van 1998-2002 (dell C600 latitudes). dus vlot 23-27jaar oud reeds. en ze doen het nog steeds. zitten in led zaklampen.
PS: heb een nieuwe zaklamp in de action gekocht, interne accu, opladen met USB. ik vind ze minder lang meegaan dan mijn oud zaklampen op recyclage laptop batterijen.
ik wist snel waarom. die nieuwe accu uit china (1200mAh) heeft minder capaciteit dan mijn oude cell.
[bijlage]heb een laptop welke nog een uur haalt op de originele accu uit 2011. ik haal die wel steeds eruit waardoor die ( bij mij iig ) nooit op 0% in de laptop heeft gezeten. gebruik deze laptop vrij weinig dus dan is dat altijd beter. laat je een accu erin zitten loopt die echt leeg.
en tja die branden, zijn het wel altijd cellen die ontploffen? sluiting tussen cellen door slechte bevestiging en isolatie is ook 1 der mogelijkheden. alsmede de waardeloze kwaliteit van zowel laders als cellen in menig china ding.
bij ebikes heb ik al verschillende keren een gesmolten zekering gehad.
slechte contacten zijn daar zeker van tel.
ebike accu's gebruiken ook auto steekzekeringen en die zijn maar rated tot 32V. ebike batterijen zijn 36-48V en dus buiten specs van die zekering.
BMS branden heb ik ook al gehad. meeste door vochtschade, maar recent (paar maand terug) ook ene die spontaan begon te roken uit de laderconnector.
vaak heb ik ook batterijen waar de 'nickel' strips door vocht helemaal verroest zijn.
een li-ion cell die brand heb ik nog nooit tegen gekomen, altijd wel schade aan andere componenten.
denk dat de accu branden wel meestal te wijten zijn aan een niet goed werkende lader of gewoonweg verkeerde lader.
heb al ebike gehad waar de mensten niet meer de originele lader hadden en hun 24V accu dan met een 33-42-48V laden zaten op te laden