Zonder metaalwerkplaats is het lastig om een kastje te fabriceren maar met zaag, vijl ect. is er wel iets zelf te maken.
Dikke aluminium platen, die worden aan een kant geleverd met folie tegen beschadiging
Geperforeerde, gegalvaniseerd ijzeren plaat uit een onbekende winkel van sinkel
Draadstangen met siermoeren
Alu hoekprofiel
Het begin is er, het lastige vind ik het vijlen van de openingen. Maar iets zelf maken vind ik wel een uitdaging. Wordt vervolgd!
Dat is een stevig achterwandje 4mm plaat?
Met een beugelzaag, een vijl, een scherp setje boren en een beetje geduld kun je prima kastjes maken in eigen hobbyhok.
Draadstangen zou niet nodig moeten zijn, in die profielen kun je draad snijden.
[Bericht gewijzigd door Sine op (20%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als ik ergens een hekel aan heb, is kastjes bouwen. Meestal koop ik een kastje, en maak de printen op maat..
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op donderdag 23 oktober 2025 10:15:42 schreef mel:
Als ik ergens een hekel aan heb, is kastjes bouwen. Meestal koop ik een kastje, en maak de printen op maat..
Moet je ook de juiste machines in huis hebben: Lint-/cirkelzaag, knipschaar, hoekschaar zetbank, frees, staande boor, draaibank, puntlasser....
Op donderdag 23 oktober 2025 09:30:05 schreef Sine:
Dat is een stevig achterwandje 4mm plaat?Met een beugelzaag, een vijl, een scherp setje boren en een beetje geduld kun je prima kastjes maken in eigen hobbyhok.
Draadstangen zou niet nodig moeten zijn, in die profielen kun je draad snijden.
Yep heb ik wel liggen, in de profielen past mooi het draadend, maar ik vind het prima zo. Bouten aantrekken en de kast zit muurvast. De alu voor en achterkant zijn hard alu, 8,6mm dik, geschikt voor koeling, maar er komt een gezwart profiel tegenaan. Omdat die ijzeren platen nogal slap zijn, komt er een tweede vloer in die rust op het alu profiel. Daar kan dan een zware E-I blik trafo op worden gemonteerd zonder dat het ijzer vervormd.
De perfo platen komen uit Spanje, zat een lip aan om ze ergens op vast te zetten. Afvoer ofzo.
De kast is 23cm lang, gemeten bij de duimstok op de PIC.
fred yepss homebrew Apple
mel ik ook, slecht over gedroomd
ta pecies
lambiek nope standalone
Sigeba deurbelkap is een toegift. Teringherrie maken die bellen. Kunnen ook heeel leuk vonken!!!! Remember de film 'Silence of the lambs' daar komt een scene in voor dat Jodi aanbelt bij die malloot.
Op donderdag 23 oktober 2025 10:15:42 schreef mel:
Och, dat hoort bij de uitdaging van iets zelf bouwen. en iets netjes inkasten daar gaat en mag beste wat tijd in zitten.
Op donderdag 23 oktober 2025 10:27:20 schreef Tidak Ada:
[...] Moet je ook de juiste machines in huis hebben: Lint-/cirkelzaag, knipschaar, hoekschaar zetbank, frees, staande boor, draaibank, puntlasser....
Een hoop van dat spul is luxe en maakt dat het sneller gaat. Maar met handgereedschap kun je een heel eind komen.
Voor een beetje kastje heb ik geen puntlasser of een draaibank nodig 
Standaard kastjes zijn bij mij nooit de juiste maat
Ik maak het meestal zelf van rest materiaal (en vindt een beetje metal bashing ook leuk om te doen), deze is gemaakt van de beplating van een oude Philips scoop. Hoewel ik een klein zetbankje heb kom je met hoeklijntjes ook een heel eind. Tot 1,5mm alu kun je prima met een handschaar (doorloopschaar) knippen. Om het strak te krijgen is de truc om dunne reepjes te knippen. Dus eerst grof op maat en daarna de laatste 5mm eraf. Voor een mooi uiterlijk schuur ik tegenwoordig het aluminium met een een stuk Schotchbrite (hier niet gedaan).
Binnenkantje
Op de achterkant de netaansluiting van een ander oud Philips geval. Grote ronde gaten (b.v. voor de octalvoet) boor in met zo'n trapboor. Als je smeert met drupje boorolie gaat dat heel mooi, en de boor gaat dan ook lang mee. Ik heb een setje van 3 stuks (4 t/m 32mm) eens voor €9,99 bij de LIDL gekocht en heb er al heel wat mee geboord.
HSP. voeding met 85A2, ECC81 en EL360 voor mijn buizenradio's. Instelbaar tussen 225V en 275V @150mA
[Bericht gewijzigd door Schimanski op (11%)]
Kijk,dat is nou eens mooi
.Ik heb voor zoiets geen geduld.. (en ik zie het tegenwoordig ook niet meer zo goed)...
Dat ziet er mooi uit en zo te zien zit de scope trafo er ook in! Ik moet nog verzinnen wat voor display er in het rechthoekige gat komt van mijn bouwsel. Het zal wel een aantal 7 segment LED's worden met rood perspex venster in de alu plaat gelijmd.
Het hoekprofiel heeft diverse mogelijkheden om er platen/moeren in te schuiven.
Ik heb een ronde loupe met TL buis erin en dat is prettig nu de oogjes minder worden. Veel, heel veel licht is dé oplossing voor slecht zicht.....
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (17%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@ Shimansky en Sine:
Ik vergat nog dat zetbankje, liefst met losse vingers
Met een goede freesbank maak je hele mooie kadertjes met ronde hoeken.
PVC is een mooi materiaal, zoals je kunt zien aan de kasten, die ik op mijn werk heb kunnen maken en nu aan het team heb gedoneerd.
Iig mis ik de apparatur, die ik daar kon gebruiken 
Aluminium kan je mooi mat krijgen door een tijdje in een warm soda badje te leggen 
Je HSP voeding je ziet er fraai uit; je hebt wel erg veel geduld (en vrije tijd?).
Mans, heb je een polygraaf mogen slopen op je werk, of is dat iets anders achter die kooi?
@RAAF:
Ik heb misschien nog een stuk rood polarisatiefilter voor je. 22,5×150mm, Ooit gekocht bij Monsanto
En ook een kadertje voor 4 standaard 7 segment display'tjes
Ook nog een aantal van die HP 5×7 dots display'tjes. Maas die hebben een ingebouwde BDC—>matrix Latch ingebouwd. Waren indertijd ƒ 45,-/stuk
Ik wil het rode perspex ruitje op de foto passend in de 8.6mm dikke alu plaat hebben en vlak&strak met de frontplaat. Dus langzaam vijlen en constant checken. Plan b is een kadertje.
mvdk
Golden Member
Maar een kast is niet elektronies, maar (fijn) metaal. Maar het had gekund. Of een mod moet het overplaatsen?
mvdk
Golden Member
Maar een kast is niet elektronies
Effe gekeken:
Ontwikkeling:
De ontwikkeling van elektronicaprojecten staat hier centraal: behuizingen,
Maar ach. Het kwam zomaar in me op..
[Bericht gewijzigd door mvdk op (10%)]
Op zaterdag 25 oktober 2025 16:12:20 schreef RAAF12:
Maar een kast is niet elektronies, maar (fijn) metaal. Maar het had gekund. Of een mod moet het overplaatsen?
Dit mag best in ontwikkeling inderdaad, ik had nog niet gezien dat het in de koffiehoek stond 
benleentje
Golden Member
Op donderdag 23 oktober 2025 08:33:27 schreef RAAF12:
Zonder metaalwerkplaats is het lastig om een kastje te fabriceren maar met zaag, vijl ect. is er wel iets zelf te maken.
Het gat is wel heel erg netje. En je weet nog niet eens wat aan display in komt. Dat is wel
haha.
IK heb bij HBM zo een setje zetbekken voor in de bankschroef gekocht, dat is maar ca 150mm breed (dacht ik) maar die zijn toch ook wel erg handig. IK buig daar ok strips van 30x3 mee.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-zetbekken-voor-in-de-bankschroef…
Maar met die mooie profielen van je heb je dat eigenlijk ook niet nodig daar passen de platen zo in.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mvdk
Golden Member
Ah, fijn. Verplaatst.
Dit topic maakt herinneringen bij me los. In de werkplaats van het bedrijf kon ik nog weleens wat voor mezelf fiksen. Twee kastjes gemaakt, eentje met een aantal nikkel/cadmium cellen, met een keuzeschakelaartje. Was in de jaren 80 om een super8 camera van stroom te voorzien. Bij lage temperaturen lieten de batterijtjes in de handgreep het afweten.
In die werkplaats de gebruikelijke machines. Maar in dit topic zie ik resultaat groeien in een omgeving waar maar weinig machinale ondersteuning is. Dat vind ik mooi. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb ook nooit veel aandrang gevoeld tot zelfbouw... 
Je bent er vreselijk lang mee bezig, kost veel meer, en het eindresultaat ziet er bijna nooit echt 'gelikt' uit...
benleentje
Golden Member
Kasten maak ik ook liever niet zelf, maar gaten moeten helaas nog wel gemaakt worden.
Maar het plaatwerk wat ik doe is voor andere dingen.
nonius
set SCE to AUX.
[Tidak Ada] Moet je ook de juiste machines in huis hebben: Lint-/cirkelzaag, knipschaar, hoekschaar zetbank, frees, staande boor, draaibank, puntlasser....
Tidak, je vergeet de lasrobot, moffellakstraat of spuitcabine, 40-tonspers met de juiste matrijzen voor de gaten, en de zeefdrukmachine om de frontplaatjes te bedrukken 
Maar eh.... met een handbeugelzaag en een vijl komt men ook al een heel eind. Een figuurzaagje voor de rechthoekige gaten, en een klein accuboormachientje voor de gaten voor schakelaars e.d.
Het lijkt wel of Tidak Ada naar een excuus zoekt waarom hij zelf geen behuizinkjes kan maken 
Waar een wil is is een weg. En wie niet wilt vindt een uitweg. ('die machine heb ik niet', 'te moeilijk', 'teveel tijd', 'te amateuristische look', etc.)
Mijn 'perfecte' combinatie is trouwens om een oude behuizing te hergebruiken, maar met een nieuwe zelfbouw frontplaat. Daar ligt voor mij de ideale balans tussen inspanning en resultaat. Maar in geval van nood vouw ik ook m'n eigen behuizinkjes, in de bankschroef.
[Arco] Je bent er vreselijk lang mee bezig, kost veel meer, en het eindresultaat ziet er bijna nooit echt 'gelikt' uit...
'Je bent er vreselijk lang mee bezig' lees ik als 'ik vind het een rotwerk', en dan duurt inderdaad alles te lang. Voor mij is het echter hobby, en dan duurt het nooit lang genoeg 
'kost veel meer'? Nee, kost nauwelijks iets (los van tijd, die ik voor hobbywerk aan 0 euro/uur calculeer), toch zeker niet met gerecupereerd materiaal (aluminium plaatjes).
'het eindresultaat ziet er bijna nooit echt 'gelikt' uit' leest voor mij als 'ik heb de vaardigheden of het geduld niet om het netjes of goed te doen. En ook dat valt te leren.
Maar snap de argumentering verder wel hoor. Als je het een rotklus vindt dan kun je beter je schaarse tijd in andere zaken steken dan het maken van een behuizing. Voor mij is juist het mechanische aspect iets waar ik veel voldoening uit haal. Daarentegen vind ik het bouwen van voedingen voor in zelfbouwprojectjes een kl*teklus: veel werk, gedoe en geen enkele electronische uitdaging. Daarom bewaar ik een paar dozen met oude voedingen voor dit doel.
En zo hebben we allemaal wel onze eigen rotklusjes, neem ik aan. Veel mensen haten grasmaaien maar ik doe het al m'n hele leven met veel plezier en een grote grijns op m'n gezicht. Go figure.
In bijlage één van m'n eerste zelfbouwkassies: een SWR-meter voor m'n 3m-zender. Heb er voor de lol destijds ook gelijk maar de belettering ingehamerd. 't Is niet m'n mooiste kastje, maar het werkt. En voor een 15-jarige snotaap (die niet op een technische school zat) nog niet eens zo slecht. Inderdaad, niet erg gelikt, maar toch word ik elke keer blij als ik het ding weer terugzie. 't Is uniek en helemaal door mezelf gebouwd geprutst met alleen handgereedschap.