Beste,
Betreft een Liebherr Cnes 3866 Premium No-frost, Koelvries combi, van 2008, vries lades onder, koelen boven, staat in een woning.
Een paar vraagjes hierover.
De combi piept (alarm) af en toe, dan druk ik het knopje met belletje helemaal boven bij de andere knopjes in, en geluid is weg. In het vries gedeelte is niets aanwezig. Koel natuurlijk wel. Waarom gebeurt dit?
Er ligt een laagje ijs op de bodem van het vries gedeelte onder de onderste lade. Hoe komt dit daar? Vries deur heeft niet per ongeluk open gestaan ofzo. Zit wel een klein scheurtje in het rubber, mss iets met valse lucht?
Het gaatje in de achterwand van het koelgedeelte is open, water kan hierdoor naar beneden /buiten lopen. Achterwand kleurt inmiddels grijs op..was helder wit.
De ventilatoren zie ik ook niet meer draaien wellicht heeft dat er mee te maken. Schakelaar staat aan.(lampje brand)
Heb de combi al een keer ontdooid, voor een paar uur. IJs kon je er zo met je nagels uit pakken van de bodem. Ontdooien gebeurt 1x per jaar, ondanks dat het een No-frost is.
Zie in de temp. aanduiding display ook geen fout codes verschijnen.
Raamwerk op de achterzijde wordt alleen linksboven warm.
Ik hoor graag de reacties, ervaringen, op de vraag van het piepen en ijsvorming.
Mvg Harold
Dat kast af en toe piept omdat vriesruimte leeg is stijgt de temperatuur te snel van vriezer terwijl koelgedeelte op temperatuur blijft. Word de vriezer warmer dan -15 Graden, dan alarm. Oplossen door producten in vriezer te leggen of paar zakken met water.. dan word temperatuur stabieler. Voor No Frost ontdooien moet je minimaal 48 Uur de tijd nemen!!
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Het is een zeer complex toestel. De koelkast wordt koud doordat het gasventiel naar koelgedeelte geschakeld wordt. De verdamper sensor regelt dan verder de temperatuur. De koelkast ventilator heeft weinig belang. Deze geeft de keuze tss statisch en dynamisch koelen. Ofwel overal gelijke temperatuur ofwel gelaagde temperaturen. Boven warmer dan onderin de koelkast. Het vriesgedeelte wordt pas koud als het gasventiel richting vriezer geschakeld staat. De diepvries sensor regelt de temperatuur. Om de dag (ongeveer) gaat deze in ontdooistand. Een verwarm element verwarmt de vriezer verdamper op tot 5graden. Gemeten met de verdamper sensor. De ventilator is van crutiaal belang. Draait deze niet dan gaat de koude vd verdamoer niet rond.
Wat kan er mis gaan:
De ventilator kan haperen.
De deur kan slecht sluiten waardoor te veel condensvocht zich opstapeld.
De ontdooiing kan stuk zijn. De verwarming of thermische veiligheid, of de ontdooisensor.
Het condensgootje vd vriezer kan verstropt zitten. Dit verklaart de ijslaag.
Er kan te weinig gas of gaswerking zijn. Gezien dit apparaat voorrang geeft aan koelkast gaat dit niet direct te merken zijn in de koelkast.
De gasklep kan haperen.
Gezien de complexiteit vh apparaat ga je veel energie moeten steken in het juist analyseren en betrappen vh defect.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Wij hebben er ook een. Wat ik merkt is dat na lange tijd het waterafvoerslangetje dicht gaat zitten met een witte drab. Gewoon een redelijk flexibel siliconensnoertje erin steken. Wel even opletten dat ergens een randje zit in, je moete even rommelen om er voorbij te komen, de prut zit vlak daarna. Ik geef hem dan ook nog een slokje alcohol.
Ik merk ook dat hij al heel snel ijsvorming onder de groentelades heeft. En zodra er wat water in blijft staan bevriest dat ook. Ik vraag me af of onze ventilator nog werkt, hoe zie ik dat, wanneer zou die aan moeten gaan? Je bedoelt toch de ventilator bovenin de koelkast?
EricN
Dag Houben. Bedoel je dat je exact hetzelfde toestel hebt? Ieder model zijn miserie. Als het een ander model betreft gaan we dat typenummer gerelateerd moeten bekijken.
Hallo,
Dank voor alle reacties en suggesties.
Ziet er naar uit dat er een nieuw combi van het zelfde merk komt, nu veel investeren is eigenlijk niet aan de orde, aangezien het een complex verhaal is, en de kast op zijn einde loopt.
Fijne dag !
gr. harold
Enigste is langdurig ontdooien, sensors doormeten anders jammer. Kast is al 17 jaar oud, ook weer niet gek.
Toch nog een vraagje,
Waarom zitten er eigenlijk glasplaatjes tussen de lades onderin het vriesdeel?
en
de plastic witte achterwand van het vriesgedeelte zit met vier schroefjes vast, wat zit daar achter? Voorop zit een sensor gok ik.
gr. Harold
EricN
De glasplaatjes zijn tevens de ondersteuning van de lades, zonder glasplaatjes vallen de lades naar beneden..