Dag Samen,

Ik heb gisterenavond vrij zeker mijn huisinstallatie overbelast, hierna werkte het inductievuur niet meer.
Mijn vraag; kan ik door een overbelasting in mijn huisinstallatie toestellen beschadigen? Ik dacht dit enkel mogelijk was door een piek van bv. blikseminslag.

Details:
- Huisinstallatie 3x400V, hoofdautomaat aan digitale meter op 20A, differentieel 40A 300mA --> Zou mij een max belasting moeten geven van ongeveer 13.8 KW
- We hebben sinds een aantal maanden een laadpaal voor de elektrische wagen. De installatie liep via de werkgever en er was geen load balancing voorzien (ben ik zelf nog voor aan het kijken). De paal staat momenteel manueel op max 7 KW afgesteld. Ondanks meermaals binnen het gezin aangegeven te hebben de auto niet te laden tijdens het gebruik van andere zware verbruikers, is het er gisteren dan onbedoeld van gekomen.
- Auto was aan het laden op 7 KW, Inductievuur gaat gok ik ergens tussen de 4-5 KW gezeten hebben (7 KW max met 2 pits op max vermogen bij moment overbelasting) daarnaast stond er ook nog een soepmaker van 1 KW te draaien, en dan hebben we nog een opblaasbare jaccuzi die ook ergens tussen de 1.5 en 2 KW verbruikt.
- Enkel de hoofdschakelaar en de differentieel lagen eruit, wat mij lijkt te wijzen op een overbelasting.
- We hebben nog geen zonnepanelen

Het is een Whirlpool inductievuur type ACM 812/NE, ik heb de standaard checks allemaal al uitgevoerd:
- Stroom 1 uur onderbroken en terug opgezet: geen effect
- Spanning aan de ingang van de elektrische sturing/printplaat nagemeten: 2x 230V (volgens aansluiting)

De keuken is geplaatst door de vorige eigenaar van het huis. Ik ben er ondertussen ook achter dat er onvoldoende ruimte onder het vuur was voorzien voor verluchting (moet min. 20 cm zijn). Aangezien ze er lak onder nog een besteklade geplaats hebben.

Aangezien het vuur totaal geen teken van leven meer geeft, heb ik de plaat gedemonteerd. Op het eerste zicht nergens zichtbare tekenen van een kortsluiting. Er zit ook geen zekering in, enkel de stuurmodule.

Op 2 van de 4 pits zie ik ook geen witte laag zoals bij de andere 2 (zie foto), iemand een idee wat het verschil is? Op de 2 pits zonder witte laag zitten ook harde druppels tussen de spoelen, lijkt mij ook niet normaal?

Ik vrees dat dit richting een nieuw fornuis gaat, want dergelijke sturingsunit komt al op +300€

Los daarvan zit ik dus vooral nog met de vraag als ik elektronische toestellen kan beschadigen door een overbelasting. En indien ja, zou ik graag begrijpen hoe dit dan gebeurd. Dan ga ik die load balancer mogelijks al sneller voorzien (better safe than sorry).

Onmogelijk is het niet, maar er moeten dan wel installatiefouten gemaakt zijn.
Als je in een 3 fase net (en dat heb je) door wat voor een oorzaak dan ook een onderbreking in de Nul ontstaat kunnen er op de groepen waar normaal ongeveer 230 Volt op staat een spanning tussen de 0 en 400 Volt ontstaan.
Een spanning onder de 230 Volt kan hinderlijk zijn, maar er gaat niets kapot.
Een spanning ver boven de 230 Volt kan je apparatuur beschadigen of kapot laten gaan.

Als je denkt dat je elektrische vuur (mooi woord voor een Nederlander) defect is geraakt dan moet je de Nul in je installatie controleren in je meterkast.

Net als Toeternietoe dacht ik ook eerste aan een losse nul.
Blijft er nog wel een aandachtspuntje over wat betreft de differentieel die ook gegaan was,

Bedankt voor de snelle reacties;

- ik heb alle groepen in de kast eens nagemeten, daar meet ik overal tussen de 224-225 volt
- Enkel de laadpaal en het inductievuur zijn aangesloten op 3 fase, de rest van de groepen is gebalanceerd over de verschillende fasen.

Ik was nog niet bekend met een zwevende/losse nul geleider. Even wat over gelezen, ik volg de redenering; enkele vragen hierbij:
- Zou het probleem zich dan al niet eerder gemanifesteerd moeten hebben? En niet enkel tijdens een overbelasting?
- Zouden toestellen die meer gevoelig zijn aan een hogere spanning ook geen schade ondervonden moeten hebben? We hebben alles gecontroleerd en alles werkte gewoon prima (buiten het inductievuur)
- Aangezien ik in de elektriciteitskast alles heb nagemeten zou de losse 0 dan nog elders in de installatie kunnen zitten? In theorie zou ik dan ook al andere problemen moeten ondervinden hebben; zoals een stopcontact dat niet werkt of verlichting die niet werkt of flikkert.

Best spannend om zo'n kookplaat op 1 fase te zetten, maar goed... het kan (waarom zou je als je 3 fase voeding ter beschikking hebt??). Idem voor een vierwieler met een dergelijk vermogen op 1 fase laden. Ook daar: tsja, het kan...

Terug naar je probleem:
Het zou natuurlijk ook zomaar zo kunnen zijn dat de voeding van die kookplaat (of in elk geval van de besturing) 'moe' is en dat het ding niet meer op komt na spanningsloos geweest te zijn. In directe zin heeft dat dat niks met een ALS of een automaat die tript te maken.

Meestal een kleine elco (1μF ofzo) die 'dood' is. Soms krijg je uitstel van executie door de spanning er een aantal malen achter elkaar af-en-op te zetten. En soms ook niet...

Als alles goed functioneert, behalve de inductieplaat, controleer dan de verbinding van de groepenkast naar de inductieplaat. Zit daar misschien ergens een losse nuldraad?

Hoe dat kan ontstaan door een overbelasting, dat weet ik ook niet. Daar zou ik me nog niet het hoofd over breken, eerst maar eens uitzoeken of alle spanningen correct op de inductieplaat toekomen.

dubbel

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op (97%)]

Bij een losse nul en een slecht gebalanceerde "over"belasting, kan de kookgroep meer dan 230V gekregen hebben. Dan kan er bijvoorbeeld een VDR uitliggen en een zekering. Mogelijk ook de afvlakelco. Of een eventuele standbyvoeding met LNK of dergelijke.

de diff die uitvalt is al een teken dat er iets niet juist was, diffs slaan niet af door overbelasting.

is je kookplaat gewoon niet kapot gegaan waardoor daarom de zekeringen zijn gesprongen. als inductieplaten sneuvelen, lopen er snel hoge stromen door de fets.
inductie is altijd pulserend. even vol vermogen, weer uit, vol vermogen, weer uit... je moet al veel opzetten dan om hiermeer zekeringen te laten springen, want die slaan af door warmte. en door dat pulseren, kan je dus tijdelijk wel wat meer stroom trekken dan de zekeringen voor voorzien zijn

Weet je zeker dat de automaat van de inductieplaat niet is getript? Soms blijven ze gewoon omhoog staan en zijn ze alleen intern (half) uit. Even naar beneden halen en weer naar boven zetten.

Op woensdag 29 oktober 2025 13:21:23 schreef Bornatos:
Ik was nog niet bekend met een zwevende/losse nul geleider. Even wat over gelezen, ik volg de redenering; enkele vragen hierbij:
- Zou het probleem zich dan al niet eerder gemanifesteerd moeten hebben?

Kan intermitterend zijn, persoonlijk al 2 keer in m'n thuissituatie meegemaakt.

Op woensdag 29 oktober 2025 13:44:21 schreef fcapri:
inductie is altijd pulserend. even vol vermogen, weer uit, vol vermogen, weer uit... je moet al veel opzetten dan om hiermeer zekeringen te laten springen, want die slaan af door warmte. en door dat pulseren, kan je dus tijdelijk wel wat meer stroom trekken dan de zekeringen voor voorzien zijn

Niet altijd pulserend, er zijn ook inductieplaten die continu geregeld het vermogen geven.

Bedankt voor de verdere reacties allemaal:

Gezien de aardlek ook was uitgevallen dacht ik ook al aan het inductievuur dat gewoon was doorgeslagen en dat toevallig gepaard ging met de zware belasting. Echter moeilijk om dat met zekerheid te stellen.
Ik ben de aansluiting vanuit de groepenkast/kookgroep (4 gekoppelde groepen) naar het inductievuur aan het bekijken;

• Aan de groepenkast/kookgroep vertrekt er een kabel met 5x 6mm² (redelijk stevig dus)
  • De aansluiting van het fornuis is volledig weg gewerkt in de keukenkast, ik zie enkel de kabel die meegeleverd was met het fornuis uit de achterwand komen (zie foto) (De keuken heeft de vorige eigenaar laten plaatsen, dus voor mij ook de eerste keer dat ik dit alles bekijk in detail)
  • Zwart/Bruin hangen samen op 1 stekker en blauw/grijs op de andere stekker. Ik heb dit eens nagemeten, blauw en grijs fungeren als nul geleider, tussen zwart/bruin en blauw of grijs meet ik telkens 225V, tussen zwart en bruin meet ik niks, dus dit zijn niet rechstreeks de fasen die toekomen anders was het bij de laatste 400V.
  • In de handleiding (zie screenshot) lijkt het er dus op dat het rechtse schema van toepassing is. 2x 230 volt. Ik ben zelf niet helemaal thuis in het aansluiten van fornuizen. Maar het lijkt er dus op dat het een 2 fase inductievuur is dat op een 3 fase groep is aangesloten.
  • De volgende stap is het verwijderen van de plint, in de hoop ergens een aansluiting aan te treffen (Perilex stopc. of iets dergelijks. Mogelijk zou de fout daar nog kunnen zitten, en indien er een nieuw fornuis moet komen zal dit in ieder geval ook nodig zijn lijkt me.

Op woensdag 29 oktober 2025 13:32:22 schreef EricP:
Best spannend om zo'n kookplaat op 1 fase te zetten, maar goed... het kan (waarom zou je als je 3 fase voeding ter beschikking hebt??). Idem voor een vierwieler met een dergelijk vermogen op 1 fase laden. Ook daar: tsja, het kan...

Hoe kom je er bij dat de kookplaat op 1 fase draait? In de openingspost staat toch heel duidelijk dat laadpaal en elektrisch vuur als enige verbruikers 3-fase gevoed zijn.

Als het technisch kan om het ding in te schakelen terwijl 'ie open ligt zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je de voedingsprint warm maakt met een föhn (let op, niet te dichtbij, maar dit hangt van de föhn af, het retro-exemplaar wat ik heb wordt lang zo heet niet als de hard-blazende exemplaren). Als 'ie dan weer start, zitten er ergens wat rotte elco's of contacten.

Let wel, alleen doen als je er vertrouwen in hebt dat dat goed gaat/kan.

Een aardlek bij kortsluiting herken ik wel: bij stevige kortsluitingen bij zaken die ik echt niet vertrouw gaat in de werkplaats van m'n moeder ook eigenlijk altijd de automaat én de aardlek eruit.

Hoe kom je er bij dat de kookplaat op 1 fase draait?

Nou eh... omdat TS dat oa. hier min of meer letterlijk beschrijft...

Een typisch probleem van rotte elco's is dat als een een apparaat een tijdje uit hebt gehad, hij niet meer aangaat. Een hele serie Samsung TV's heeft dat gehad: kapot na vakantie. En dat was te fixen door de elco's te vervangen.

Aan inductieplaten heb ik nog gewerkt gehad: die zijn allemaal beveiligd, VDR tegen spanningspieken, Y condensatoren die tegen doorslag kunnen, zekering. Ze zijn erop gebouwd altijd aan te staan, de voeding tenminste.

Er is wel meer onduidelijk. Het taalgebruik wijst naar België, maar hij heeft het over een Perilex en die gebruiken ze in België niet. Als woonplaats noemt hij Limburg, dat kan zowel in Nederland als België zijn.
En de ene keer zeggen dat het vuur op 3 fasen is aangesloten, en de andere keer dat het 1 fase is maakt het ook niet duidelijker.
De aanname dat de ellende is begonnen met overbelasting roept ook twijfels op. Hoe is dat vastgesteld?

Op woensdag 29 oktober 2025 21:27:23 schreef KlaasZ:
Er is wel meer onduidelijk. Het taalgebruik wijst naar België, maar hij heeft het over een Perilex en die gebruiken ze in België niet. Als woonplaats noemt hij Limburg, dat kan zowel in Nederland als België zijn.
En de ene keer zeggen dat het vuur op 3 fasen is aangesloten, en de andere keer dat het 1 fase is maakt het ook niet duidelijker.
De aanname dat de ellende is begonnen met overbelasting roept ook twijfels op. Hoe is dat vastgesteld?

Bedankt voor je opvolging, ik woon inderdaad in België, vlak aan de grens met Nederland. Ik heb de keuken installatie zelf niet geplaatst, ik stel enkel vast dat er 2x225V toekomt aan het inductievuur.
Mijn doel is nu vooral uitsluiten dat er geen onderliggend elektrisch probleem aanwezig is, ik wil vermijden dat dit opnieuw gebeurd (al dan niet met een nieuw of hersteld vuur).
Overbelasting kan ik inderdaad niet 100% met zekerheid zeggen.

Op woensdag 29 oktober 2025 18:48:56 schreef weardguy:
[...]
Hoe kom je er bij dat de kookplaat op 1 fase draait? In de openingspost staat toch heel duidelijk dat laadpaal en elektrisch vuur als enige verbruikers 3-fase gevoed zijn.

Als het technisch kan om het ding in te schakelen terwijl 'ie open ligt zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je de voedingsprint warm maakt met een föhn (let op, niet te dichtbij, maar dit hangt van de föhn af, het retro-exemplaar wat ik heb wordt lang zo heet niet als de hard-blazende exemplaren). Als 'ie dan weer start, zitten er ergens wat rotte elco's of contacten.

Let wel, alleen doen als je er vertrouwen in hebt dat dat goed gaat/kan.

Een aardlek bij kortsluiting herken ik wel: bij stevige kortsluitingen bij zaken die ik echt niet vertrouw gaat in de werkplaats van m'n moeder ook eigenlijk altijd de automaat én de aardlek eruit.

Bedankt voor de tip, maar dit gaat toch iets buiten mijn comfort zone :)
De kookplaat heeft er ondertussen een 10-tal jaar opzitten. Ik overweeg een nieuwe aan te schaffen, de elco's zien er visueel nog prima uit, maar dat wilt mogelijk niets zeggen...

Als een diff van 300mA tript is er echt wel een ernstige Fout, of het moet een aarlekautomaat zijn. Als er achter het kastje een koppeling met kroonstenen van kabel naar snoer, en deze gesmolten zijn kan er daar de oorzaak liggen.
Heb je gecontroleerd of verder alle groepen spanning hebben,en er geen hoofdzekering uit ligt.

Op woensdag 29 oktober 2025 22:04:20 schreef Bornatos:
....ik stel enkel vast dat er 2x225V toekomt aan het inductievuur.

Dan is de vraag: is dat 2 keer dezelfde fase, of zijn het 2 verschillende fasen?

Op woensdag 29 oktober 2025 22:53:10 schreef KlaasZ:
[...]Dan is de vraag: is dat 2 keer dezelfde fase, of zijn het 2 verschillende fasen?

Lijkt erop dat het dus 2 keer dezelfde fase is... Zie foto in bijlage.
Na het verwijderen van de plint van de keukenkast heb ik wat fotos kunnen maken aan de achterzijde van de kast, en op die manier de aansluitingen kunnen terugvinden. Deze is dus zoals Hunebedbouwer reeds aangaf gewoon aangesloten dmv van een lusterklem.
Je moet goed kijken, maar je ziet dat de blauwe/grijze draad van het vuur aangesloten is op de nul draad, de bruin/zwarte draad hangen inderdaad ook samen op 1 fase van de binnenkomende 3 fase draad (die volgens mij 6mm² is, dus van 6 mm² naar 2,5 of 1,5 mm² via een lusterklem. Ik ga er vanuit dat de resterende 2 fase ook gewoon op de lusterklem zitten maar niet aangesloten zijn.

Ik vraag mij af in welke mate dit volgens de regelgeving is, aangezien de vorige eigenaar de keuken + inbouwtoestellen heeft laten plaatsen door een firma. Daarnaast is het ook heel onhandig dat dit punt volledig achter de keukenkast zit weg gewerkt. Ik denk dat ik best met een multitool een stukje achterwand verwijder om zo aan de aansluiting te geraken. Op de foto ziet het er nog allemaal nog vrij intact uit wel...

Dit kan natuurlijk de onbalans verklaren gezien ik er (foutief) vanuit was gegaan dat het vuur netjes verdeeld zat over de 3 fasen.

Ik vraag mij af in welke mate dit volgens de regelgeving is

Kompleet niet ! En de nieuwe plaat zou ik wel over de 3F verdelen.

Ik denk dat ik best met een multitool een stukje achterwand verwijder om zo aan de aansluiting te geraken.

Kon nog wel eens een flink stuk achterwand worden om het wel volgens de regels te doen helaas.

Op donderdag 30 oktober 2025 00:20:47 schreef Roland van Leusden:
[...]

Kompleet niet ! En de nieuwe plaat zou ik wel over de 3F verdelen.

[...]

Kon nog wel eens een flink stuk achterwand worden om het wel volgens de regels te doen helaas.

Yes dan is dat maar zo, safety first! Ik lees dat er in België speciale aansluitdozen zijn voor het aansluiten van een fornuis (zie foto). Perilex is ook te koop in België maar minder gangbaar, en ik denk dat de meeste inductieplaten niet met een stekker komen.

Ik ga dus een aansluitdoos voorzien. De meeste inductievuren tot 7500W hebben enkel 1/2 fase aansluiting voorzien. 3 fase modellen lijken mij wat overkill voor ons gebruik (+10000W / 5 pits). Al heb je ook modellen van 7500W die gewoon op 3f kunnen (maar minder gangbaar als ik zo snel even kijk tussen de populaire merken)

die aansluiting mag zo niet zijn.
als je overgangen hebt van vaste naar flexibele draad MOET dit in een doosje zitten. als een firma bovenstaande afleverde zijn ze niet in orde.

https://cdn.toolstation.be/images/160916-BE/800/24232.jpg

of

https://www.my-electro.be/image/cache/catalog/products/connection/wiring-boxes/Vynckier-600763-aansluitdoos-driefasig-6mm-wago-600x315w.png

of

https://www.my-electro.be/image/cache/catalog/products/connection/wiring-boxes/Vynckier-600766-aansluitdoos-mono-2,5mm-1000x1000.png

PS: perilex wordt ook gewoon gebruikt in belgie hoor, maar weinig