Vele jaren geleden heb ik een simpele 'dummy load' gebouwd met een Intel LGA 775 koeler op twee TO-220 MOSFET's. Dat was niet meer dan een handgemaakt knutseltje waar ik de stroom en de fansnelheid kan regelen:
Dat werkte net goed genoeg om er nooit meer wat aan te veranderen, maar er was zeker ruimte voor verbetering. Enige tijd later heb ik van een computerbouwer een restant aan vergelijkbare Intel koelers gekocht, fantaserend over de steviger print die ik dan zou ontwerpen. De gebruikte pertinax gaatjesprint van versie 0.1 is niet heel stevig en hij moet op een plankje geschroefd zijn om niet te zeer door te buigen, en ook wilde ik een print die ik kon herbestemmen voor andere toepassingen waar veel vermogen moet worden gedissipeerd. Ik heb toen een Intel 'white paper' over die koelers opgezocht om de maten goed te krijgen en heb een klein stukje print getekend. Daarna is het project, zoals me wel vaker gebeurt, in de kast beland.
Recent dacht ik er weer aan toen we het hadden over een HV voeding waar een zware MOSFET nodig was. De MOSFET die ik daar suggereerde, een IXFX44N60P, had ik al gekocht met dit project in het achterhoofd. Dit is een "PLUS247" behuizing, dat is een TO-247, maar zonder gat er in om meer contactvlak te hebben. Die moet dus sowieso tegen de koeling geklemd worden om te werken:
Ik heb het ontwerp nu dus maar eens afgewerkt en besteld. Het zijn twee PCB's die op elkaar gestapeld moeten worden en op elkaar gesoldeerd moeten worden:
Er is ruimte voor de genoemde transistor, maar een TO-247 of TO-264 past hier als het goed is ook, net als een tweetal TO-220 transistoren (maar niet tegelijk). Er zitten footprints voor basis-/gate-weerstanden en grotere emitter-/source-weerstanden voor elk van deze opties. Let op: van de kleine print zie je de andere kant dan van de grote print, hij is dus nu gespiegeld.
Ik heb op de kleinere print die in direct in contact is met de transistor een footprint gemaakt voor een set 0805 NTC's zodat ik een vorm van temperatuurmeting heb. Die kan ik gebruiken voor het sturen van de fan en/of het benaderen van de temperatuur. De bedoeling is tussen de voorkant van de transistor en de print een stukje warmtegeleidend materiaal te stoppen zodat de warmte van de transistor goed koppelt naar de NTC. Het lijkt er op dat de voorkant van de behuizing een redelijke benadering is voor de temperatuur van de chip in de behuizing. Als die kant van de transistor ook nog eens bedekt wordt met de sensor koelt die ook niet meer serieus af en zou ik (met een zekere tijdconstante) een redelijk idee moeten krijgen van de temperatuur van de 'die'.
Er zitten ook grote rechthoeken pads met via's aan de transistorkant om warmtegeleiding naar de NTC te faciliteren. De NTC's zitten in uitsparingen op de grotere print en zijn elektrisch verbonden met de pads waarmee ik de printjes met elkaar uitlijn en aan elkaar vast soldeer en komen uit in een connector aan de rand waar ik dan bij kan.
Die printjes kwamen deze week binnen, hier zie je de hoofdprint met een aantal kandidaat componenten:
Het tweede printje is iets kleiner en is bedoeld om te passen tussen de voeten van de koeler. Hier zie je hem boven op de grote print liggen met twee potentiële emitter-/source-weerstanden, je ziet hier ook de rechthoeken pads om de warmte van de transistor naar de NTC aan de andere kant te koppelen:
De IXFX44N60P past hier zo te zien mooi op de plek die ik voor hem had bedacht, je ziet hier ook het veel grotere warmtegeleidingsvlak ten opzichte van de normale TO-247:
Met een socket H koeler er bovenop lijkt alles precies goed te passen:
De kracht die de koeler uitoefent is nog een beetje medium, maar ik vermoed dat als ik eenmaal een siliconenplaatje tussen de transistor en de kleine PCB maak het veel explicieter klemt. Zo niet, dan bestel ik de print misschien nog wel in 2,0mm dikte in plaats van de 1,6mm die ik nu heb. In de originele 'dummy load' was de kracht in een opbouw met de 1,6mm "vulprint" en een siliconen plaatje gevoelsmatig precies juist. De dikte van de gebruikte TO-220 transistoren zou hetzelfde moeten zijn als deze PLUS247 behuizing.
De NTC's heb ik nog niet binnen, maar die zijn al besteld en verwacht ik binnenkort. Zodra ik die heb ga ik verder met het assembleren van dit systeem zodat ik kan beginnen met testen hoeveel vermogen ik met deze opstelling kan dissiperen. De theoretische limiet van de transistor is 1040W, maar op dit soort vermogens zal elke niet-ideale eigenschap van de transistor extra zwaar tellen. De datasheet meldt een maximale ΘJC van 0,12°C/W, en een typische ΘCS van 0,15°C/W, wat met ideale koeling en een ΔT van 125°C het vermogen beperkt tot ~460W. Een realistische schatting van de warmteweerstand van een processorkoeler is lastig, want dat wordt gewoonlijk niet uitgedrukt in °C/W. Op deze retro site uit de jongere jaren van actieve koeling (met data uit 2001
) vind je deze getallen wel. Daar zie je veel tussen de 0,4 en 0,9°C voor koelers met normale maten en snelheden fans, dus het is wat mij betreft realistisch om een maximaal vermogen tussen de 100 en 180W te verwachten.
De koelers in deze tests zijn wel wat primitief naar hedendaagse standaarden, deze reviews zijn geschreven in een tijd het regelen van fans nog totaal nieuw was, en er nog processors op de markt waren met een vaste kloksnelheid. Veel genoemde koelers hebben ook nog geen PWM sturing, dat was toen nieuw.
Mijn ervaring met de stock Intel koelers voor de socket 478 van de Pentium 4 is overigens verrassend goed, waarschijnlijk omdat die dat wel moesten zijn met die krengen. Ik heb daar met 4 stuks TIP35C transistoren zo veel als 160W in kunnen dissiperen in mijn 24V voeding in relatieve stilte en marge voor meer. Het zou best kunnen dat we hier nog verrast gaan worden met deze veel nieuwere socket H koelers.
Die 'dummy load' met de socket 775 haalde ook de 100W wel, maar daar heb ik nooit echt de duurtests met temperatuursmetingen gedaan die ik wel met de 24V voeding heb gedaan. Ik heb ook een enkele koeler met een koperen inzet in de bodem die ik mooi kan vergelijken met de volledig aluminium alternatieven, ik vraag me af of het een meetbaar verschil gaat geven:
Ik houd jullie op de hoogte van enige vorderingen. Ik ben wel nieuwsgierig hoe goed dit gaat werken. Ik ben in elk geval tevreden dat het mechanisch allemaal goed lijkt te passen. De dikte van de siliconen pad die ik had liggen (0,35mm) lijkt in elk geval het verschil te maken tussen een druk van "mwah" en "binnen steenworpafstand van perfect".
Voor het overzicht zie je hier nog een beeld van het geassembleerde systeem:
Onderaan zie je de pads voor de connectors om de transistor(s) en de NTC te kunnen aansluiten. Mijn bedoeling is om de rest van de schakeling met afstandsbussen op losse printjes onder deze te maken. Die zitten dan niet in de warme luchtstroom en laten zich dan wat makkelijker ontwerpen en opbouwen.
De projectfiles en de gerbers die ik voor de bestelling heb gebruikt zijn bijgesloten. Ik heb nog wel een paar cosmetische wijzigingen gedaan na het bestellen van de print, maar niet exact bijgehouden. Ik heb printjes van 1,6mm gebruikt voor beide. Ik zal testen of dat de juiste dikte is, vooralsnog is het dichtbij genoeg om te werken en zal ik misschien twee siliconenplaatjes nodig hebben om de druk goed te krijgen.
De print is gemaakt voor koelers voor LGA 1156, LGA 1155, LGA 1150, LGA 1151 en LGA 1200 (socket H1 t/m H5), dus als je zo nog een koeler hebt liggen kan je die op deze print monteren. Voor LGA 775 (socket T) koelers is het raster van de bevestigingsgaten 72mm in plaats van 75mm, en die passen dus niet. Het is niet heel moeilijk om de printjes aan te passen hiervoor, maar zorg ervoor dat je het in elk geval door hebt, want zelfs als je deze koelers naast elkaar hebt zie je het verschil niet. De omlijning van de kleine print zal dan ook moeten worden aangepast, want het past op dit punt met slechts een minimum aan speling.
De huidige koelers (voor LGA1700 en later) hebben een gatafstand van 78mm, en een andere hoogte van het contactvlak, dus daarvoor is dit ontwerp niet zonder meer geschikt. Ik kon de 'white papers' die Intel publiceert met maten en vereisten voor koeloplossingen niet meer vinden (dat was voor de 'great enshitification' ook al een zoekwerk), dus als iemand die voor de oude en de huidige koelers ergens paraat heeft kan er nog uitgezocht worden hoe groot het verschil in hoogte is. Misschien is het verschil klein genoeg om alleen een andere dikte PCB te bestellen.
Ziet er netjes uit, ik heb ooit zo'n koeling gebruikt voor een motorregelaar. Die houd de mosfets prima koel bij 1200W.
Bedoel je 1200W motorvermogen? Anders is het wel pittig om van zo een hoeveelheid warmte af te komen. Dan moeten er wel wat fannetjes bij komen. 
Het was wel gepruts om de dikte goed te krijgen, maar het lijkt allemaal mooi te passen. Had je enig idee van de warmte weerstand die je kreeg met zo een koeler?
Op zondag 2 november 2025 14:50:27 schreef Kruimel:
Bedoel je 1200W motorvermogen? Anders is het wel pittig om van zo een hoeveelheid warmte af te komen. Dan moeten er wel wat fannetjes bij komen.
Ja, 1200W motorvermogen. Als je 1200W aan warmte weg moet werken wordt het wel anders. 
Maar zo'n ding koelt gewoon goed.
Ben wel benieuwd naar de verdere test resultaten. 
Hoe ga je de fet aansturen, via PWM of anders?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bij de dummyloads is het gebruikelijk om niet een "goede FET" te gebruiken maar juist een slechte. Enige RDSON is niet verkeerd, maar vooral een zachte/langzame doorgang door het analoge gebied is wat je wilt.
Wat je dan doet is juist de boel instellen op het half-aan gebied. Vaak met een opamp om op de ingestelde belasting uit te komen.
benleentje
Golden Member
Op zondag 2 november 2025 15:46:04 schreef rew:
Bij de dummyloads is het gebruikelijk om niet een "goede FET" te gebruiken maar juist een slechte. Enige RDSON is niet verkeerd, maar vooral een zachte/langzame doorgang door het analoge gebied is wat je wilt.Wat je dan doet is juist de boel instellen op het half-aan gebied. Vaak met een opamp om op de ingestelde belasting uit te komen.
De meeste fets zijn helemaal niet bedoelt voor lineair gebruik en je vind er ook niets over in de datasheet en al helemaal geen goede soa voor als een schakelfet lineair wilt gebruiken. En als het er niet in staat kan je er wel vanuit gaat dat het geen goede fet is voor lineair gebruikt.
Deze fet is 1 van de weinige fets met in de soa de grenzen voor het lineaire gebruikt. Of deze fet specifiek bedoelt is voor lineair gebruik durf ik niet te zeggen maar eigenlijk is dit juist een heel erg goede fet en best ook wel een vrij dure. En met een goede fet bedoel ik hier goed voor lineair gebruik. Voor een schakelfet is deze te duur.
@kruimel ik heb ze toevallig vorige week ook besteld bij baco maar al 4 dagen niets meer van ze gehoord ik hoop dat ze nog op voorraad zijn.
En ik zoek ook nog een goed schema voor het aansturen van de dummyload. Mij voorkeur gaat uit naar een schema met analoge aansturing vanuit een opamp en dat ik ipv een potmeter een arduino samd21 ga gebruiken die een DAC heeft.
IK wil dan 2x een load bouwen 1 voor heel erg hoge stroom en 1 voor hoge spanning tot ca 300V. Maar dat ligt niet niet vast.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De eisen aan een goede schakeltor is dat ie een zo klein mogelijk gebied heeft waarin ie lineair is. Voor deze toepassing wil je dat gebied juist zo groot mogelijk hebben, dat je niet ongewenste opslingering gaat krijgen. Die zijn dus strijdig met mekaar.
Dus de kans dat je een voor deze toepassing perfecte FET vind onder de "moderne schakelFETs" is klein.
Door bijvoorbeeld de max sperspanning hoog te kiezen worden de eigenschappen van een mosfet al "minder" voor de schakeltoepassing, maar voor het dummyload bedrijf juist beter.
Volgens mij is de kwadratische karakteristiek van een MOSFET redelijk onvermijdelijk. De halfgeleiderstructuur wordt gewoon niet geoptimaliseerd om de positieve temperatuurscoëfficiënt van de ID ten opzichte van de UGS te beperken, want dat is wat de 'second breakdown' veroorzaakt. Ik ken de exacte fysica maar deels, en een grotere RDSon zorgt wel voor een vermindering van de genoemde TC doordat deze weerstand sowieso hoger wordt met temperatuur, maar is als criterium om een geschikte MOSFET te herkennen niet heel handig omdat de grootte van de 'die' meestal niet gegeven is.
In dit geval had ik de bestendigheid wel al uitgezocht voor ik de transistor kocht. Ik wist dat deze specifieke een redelijk ruime 'safe operating area' had. In dit geval is dat nodig, want met deze koelblokjes kan je maar één grote transistor kwijt. Gewoonlijk zou ik meerdere kleinere transistoren parallel zetten met hun eigen emitterweerstanden, dat is voor de reguliere prijs van dit type MOSFET echt wel goedkoper.
Op zondag 2 november 2025 15:23:53 schreef Lambiek:
Hoe ga je de fet aansturen, via PWM of anders?
Mijn plan is gewoon 'good old' analoog, waarschijnlijk met discrete transistoren zoals hier: Stroombegrenzer (op de laatste pagina toon ik de schakeling die ik zelf gebruik om N-kanaals MOSFET's aan te sturen). Varianten van deze schakeling zijn me best goed bevallen bij het gebruik in een tweetal voedingen die ik heb gebouwd en laat toe dat ik een kleine waarde shunt gebruik. Waarschijnlijk gebruik ik een computervoeding als spanningsbron, en op 12V is het best mogelijk 15A nodig te hebben, en dan moet een shunt best een kleine waarde hebben om niet debiel heet te worden. Ik heb hier een paar weerstanden van 4mΩ liggen waarmee ik daarin op 15A maar 1W hoef te dissiperen.
Op zondag 2 november 2025 16:42:01 schreef benleentje:
@kruimel ik heb ze toevallig vorige week ook besteld bij baco maar al 4 dagen niets meer van ze gehoord ik hoop dat ze nog op voorraad zijn.
Ik dan ook, want je gaat niet snel een alternatief vinden voor deze prijs. Het verbaast me eigenlijk dat ze al zo lang (jaren) bij Baco in de verkoop lagen en ze niet al een eeuwigheid geleden op geraakt zijn. Als je er echt om zit kan ik er wel een keer langs rijden, ik woon soort van dichtbij. Misschien koop ik er dan meteen 2 stuks bij, dan heb ik er voor elk printje dat ik heb één plus een reserve.
En ik zoek ook nog een goed schema voor het aansturen van de dummyload. Mij voorkeur gaat uit naar een schema met analoge aansturing vanuit een opamp en dat ik ipv een potmeter een arduino samd21 ga gebruiken die een DAC heeft.
IK wil dan 2x een load bouwen 1 voor heel erg hoge stroom en 1 voor hoge spanning tot ca 300V. Maar dat ligt niet niet vast.
Ik zal het schema publiceren zodra ik iets bouw, intussen moet je eens zoeken naar de 'dummy load' van blackdog, daar was een uitgebreid topic over. Dat is wel al een goed aantal jaartjes terug, maar zijn ontwerpen kunnen best inspireren. Hij maakt dingen soms complexer dan ik zelf zou doen, of van unobtainium onderdelen, maar hij verklaart zo goed als alles, en dan kan je de delen die interessant/bereikbaar voor je zijn overnemen en de rest invullen met je eigen ontwerp.
benleentje
Golden Member
Ik dan ook, want je gaat niet snel een alternatief vinden voor deze prijs. Het verbaast me eigenlijk dat ze al zo lang (jaren) bij Baco in de verkoop lagen en ze niet al een eeuwigheid geleden op geraakt zijn.
Zal denk ik ook komen omdat er maar heel erg weinig mensen weten hoe bijzonder deze fet is.
IK heb er 30 besteld maar wil dan ook 2x een 1000W load maken + nog wat reserve.
Een 1000W load, zonder iets te hebben om ermee te testen? Klinkt als nodeloos hamsteren. Laat er liever een paar over voor andere hobbyisten... Bovendien, wat ga je doen als het de eerste keer niet werkt en je alle IXFX44N60P's die er nog zijn in één keer opblaast (beetje als die gast in dat andere topic)?
benleentje
Golden Member
En waarom zou ik iets opblazen. Weet toch ongeveer wel wat ik doe
En ik bestel er zoveel omdat ze dan maar 100W per stuk te verwerken krijgen. Ik ga uiteraard ook eerst met 1 en dan 2 en dan 4 testen doen en kijken wat ik moet finetunen. Heb ook al aardig wat ervaring met een blok met 2N3055 erop van 700W die in een HP voeding zit. IK wou van dat lawaai van die ventilator af en tot ca 1A is die ventilator niet nodig. Maar weet nu ook dat om 700W te koelen je nu eenmaal een 12W ventilator nodig hebt en dat het dus niet stiller kan. Je hebt nu eenmaal veel ventilator vermogen nodig om door 4 koelprofielen door genoeg wind te verplaatsen.
Normaal laat ik ook wat over voor anderen en iedereen kan alles van me krijgen maar nu heb ik is een keer dat nodig.
Maar ik zal maandag wel even met Baco bellen wat hun voorraad nu is, als die echt de laatste zijn dan zal ik ze niet allemaal nemen.
Normaal had ik bv 2N3055 of vergelijkbaar gaan gebruiken, maar die zijn al duurder en die kunnen geen 150V aan.
En ja ik heb een 1000W load echt nodig. Ik heb nu een 300W load en ik zit te vaak over de vermogen. En als je dan toch zelf bouwt dacht ik aan 1000W. En voor een ander project heb ik een ca 500W load nodig. Dus als het echt de laatste zijn wijzig ik mijn plannen wel.
Een 1000W load, zonder iets te hebben om ermee te testen?
Wel grappig dat jij iets weet wat ik niet weet.
Het staat al 100 jaar op mijn lijstje en heb er nu eindelijk de kennis ervoor om het ook te kunnen maken.
En toen ik het op schreef wist ik gelijk al dat ik gezeik over me heen zou krijgen. Dus dank voor het vertrouwen dat er hier globaal op dit forum aanwezig is.
Een kW load kinkt heftig ... maar als de spanning niet TE hoog is dan is dat eigenlijk niet zo heel schokkend.
Het is een kwestie van het in kleine stukjes hakken. Tien 100W load's maken een kW.
Hier staat een 800W model op de plank, en dat past in een half 4U 19" rack. (wel bijna een halve meter diep) waarvan het gros van de inhoud uit koelplaten met 2N3773's bestaat, en een flinke ventilator.
Daar zitten 4 van die platen in, 200W per plaat dus.
benleentje
Golden Member
Spanning is redelijk hoog met 150V en de torren die ik nog heb liggen halen maximaal 140V maar die kunnen op die spanning net te weinig stroom aan.
IK dacht koop er gewoon een paar die niet te duur zijn en die het aankunnen, maar dat mag blijkbaar niet.
En ik begin ook voorzichtig met een 100W en kijk hoe dat gaat met 1x een fet.
Maar van de 2n3055 weet ik dat die 150W zijn maar ze die ook maar tot max 50W per stuk gebruiken en dan heb ik er toch al 20 van die fets nodig. OOk omdat op een koelblok je ook maar beperkt ben ik het vermogen per fet of tor wat je kan afvoeren. Het is niet zo ik zet 10 van die fetjes op 5cm afstand van elkaar en ik haal er 1000W uit. Dan zal de afstand groter moeten worden en de behuizing ook.
Daar zitten 4 van die platen in, 200W per plaat dus.
Ja zo zit die HP voeding 6653A ook in elkaar. 4 platen met elk 4 torren voor de stroom en dan nog 1 tor voor stroom opnemen (sinken) voor een accu oid te ontladen. Een keer op een wattmeter aangesloten en het ding trekt totaal bijna 800W. Dat is niet alleen de eind torren maar toch een dikke 700W wel. Daar zitten er dan 16 in. Dus max 50W per tor.
rew
5cm is een beetje krap zeg ik zonder dat ik ervaring heb.
reken op 100W voor een Intel koeler. Die is een kleine 10cm breed, dus ik zeg 100W per 10cm. Misschien ben ik dan iets te conservatief.
Dat zegt hij toch ook? Hij gaat ze niet op een 5cm interval zetten. Volgens mij vraag je dan inderdaad om problemen. Als je echt een 1000W dummy load wil maken zijn noch deze koeler noch deze PCB een goed uitgangspunt vanwege de manier dat de lucht stroomt. Hier vloeit de lucht aan de zijkant weg en blokkeer je met het naast elkaar zetten de luchtstroom en krijg je menging van warme en koele lucht. In eerste instantie had ik gepland om nog een soort van "topschild" te maken met een uitsparing voor de fan zodat de lucht alleen axiaal aangezogen kon worden, maar ik wilde eerst controleren of de andere onderdelen van het mechanische ontwerp werkten. Maar goed ook, want de afstandsbussen die ik hiervoor in gedachte had passen niet langs de vergrendingen van de koelers...
Als je iets nieuws gaat ontwerpen is het misschien een beter idee om een reeks torenkoelers naast elkaar te zetten en de lucht van onder naar boven te blazen met alle transistoren aan één kant. Dan wordt het elektrische ontwerp ook wat makkelijker, want dat kan dan op één PCB of een paar doorgelinkte identieke PCB's. Dan kan je van die torenkoelers gebruiken zoals deze:
Met transistoren kan je meer vermogen dissiperen dan met een processor omdat de maximale temperatuur hoger is en de warmteproductie homogener (processors remmen af op basis van de temperatuur van de 'hotspot'). Ik denk dat 5 stuks hiervan ruim genoeg zullen zijn. Zo een systeem bouwen zal echter meer een uitdaging zijn in het mechanische domein. Deze ronde koelers zouden eventueel nog wel kunnen als je niet een print, maar alleen een stang zou hebben met een een geschikt montage-systeem om de transistoren tussen vast te klemmen (wat voor die torenkoelers toch al wel nodig gaat zijn). Dan kan de lucht in de axiale richting weg. Als ik grote gaten zou maken in de print om dat effect te genereren wordt die mechanisch te zwak. Deze print komt denk ik beter "in zijn eentje" tot zijn recht.
Op zondag 2 november 2025 19:08:35 schreef benleentje:
En toen ik het op schreef wist ik gelijk al dat ik gezeik over me heen zou krijgen. Dus dank voor het vertrouwen dat er hier globaal op dit forum aanwezig is.
Op zondag 2 november 2025 20:33:29 schreef benleentje:
[...]maar dat mag blijkbaar niet.
Oef, zullen we de lange tenen weer even oprollen? Ik zie hier iemand die:
- Een 1000W dummy load wil bouwen, maar "nog zoekt naar een schema";
- Nog nooit een dummy load of voeding heeft gebouwd, maar het wel kan "omdat hij er al eentje heeft";
- Een heel specifieke behoefte heeft aan een totaal aspecifieke "heel grote stroom" en "circa 300V";
- Die niet snapt dat je dit met deze FETs in één dummy load ook gewoon kan met omschakelbare shunts (waarom zou je twee verschillende maken met exact dezelfde FET's?);
- Zo een transistor niet herkent zonder een forum als dit.
Dus ja, je gaat gezeik over je heen krijgen. Wat me verbaast is dat je dat al wist, en toch nog verbaasd bent. Ik bood verdomme zelfs aan om voor je naar IJmuiden te rijden, maar suggereer gewoon niet alles op te kopen. Stank voor dank noem ik dat! 
benleentje
Golden Member
Dus ja, je gaat gezeik over je heen krijgen. Wat me verbaast is dat je dat al wist, en toch nog verbaasd bent.
Ik ben vooral verbaast over dat je het zo persoonlijk maakt en dat je de ene na de andere verkeerde conclusie trekt.
Ik ben verbaast over hoe je met teleurstelling omgaat en dat je de aanval op mij als persoon inzet.
En ik ben verbaast dat al je conclusies over mij zo fout zijn.
IK ben nog meer verbaas over je 2de post waarin je nog meer de aanval om me inzet.
Maar wat ik vooral niet snap is, waarom mag ik niet 30 van die fets kopen. Baco is ook maar gewoon een winkel en ik heb ze nodig.
Ik zou je boze reactie nog snappen als ik een handelaar zou zijn met het oog op winst maar ik haat dingen verkopen.
Stank voor f*cking dank noem ik dat!
En dat snap ik dus ook niet. En zelfs nu doe ik ook niet onaardig tegen jouw.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb al wat jaren 2 dummyloads staan, deels gebouwd van een elektuur ontwerp van jaren terug ( feb 2002 ) was origineel gemaakt voor 1 vermogens tor maar dat kon ook wel uitgebreid worden. bij de ene 9 BD317 to3 torren en de andere 8 meen ik. koelblokken in een houten koeltunnel gebouwd met grote fan achterop de kast. gaat tot 100V en heeft een CR en CC regeling. 6mm2 bedraad en is tevens een AC load.
edit: het AC deel is simpel, gewoon een dikke brugcel ertussen zetten. eerst had ik een dikk relais welke de brugcel overbrugde voor de DC stand, maar later een stel aparte AC bussen erop gezet. gebruik de load vooral om accu's op capaciteit te testen., daar is de CC functie wel fijn voor.
Een AC load? Hoe heb je dat dan gedaan? Dat schema ben ik dan ook nog wel in geïnteresseerd... 
PS Het is me hier niet specifiek te doen om een 'dummy load', deze print is slechts een mechanische oplossing om deze koelers te kunnen gebruiken met courante transistors.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (47%)]
benleentje
Golden Member
Ik heb net contact gehad met baco en volgend die man zijn er nu nog steeds genoeg van fets op voorraad.
Maar een echte aantal wilde hij me niet geven.
Ik zal spaarzaam zijn met de fets en mocht iemand er nog wat nodig hebben dan hoor ik het wel.
Een AC load? Hoe heb je dat dan gedaan?
Dat is een DC load die je in een diode brug plaatst.
Een 1000W dummy load wil bouwen, maar "nog zoekt naar een schema";
Nee niet echt ik heb al een schema maar vroeg me af of je een betere had. Constante stroom is geen probleem maart zoek nu iets betere voor constante weerstand.
Nog nooit een dummy load of voeding heeft gebouwd, maar het wel kan "omdat hij er al eentje heeft";
Heb toch al de nodige voedingen en dummy loads werkend gebouwd.
Een heel specifieke behoefte heeft aan een totaal aspecifieke "heel grote stroom" en "circa 300V";
Ja ik ben ook maar een mens en hou van van vrij extreem veel stroom.
Die niet snapt dat je dit met deze FETs in één dummy load ook gewoon kan met omschakelbare shunts (waarom zou je twee verschillende maken met exact dezelfde FET's?);
De shunt is geen probleem het ging me meer om je eigen verhaal in een ander topic over de source weerstanden die je nodig hebt. En die source weerstanden beperken dan ook de stroom per fet nogal hard. Als je de weerstanden berekent hebt op 1A max per fet dan ga ja daar er niet meer uit halen. Dus op basis van jouw eigen eerdere verhaal kwam ik tot die gedacht. Maar ik heb wel een idee hoe dat anders kan.
Zo een transistor niet herkent zonder een forum als dit.
Iedereen heeft soms wel een beetje hulp nodig. Mij specialiteit zit hem niet in de elektronica componenten kennis maar meer in het gebied van metaal, gereedschap en machines. Sorry dat ik het niet wist.
Vandaag kwamen er een aantal onderdelen binnen, waaronder de NTC die ik wilde monteren voor ik alles in elkaar ging solderen. Het type dat ik heb gebruikt is de Murata NCP21WF104J03RA (datasheet bijgesloten). Die is 100kΩ op 25°C, en zou tussen de 2,5 en 5kΩ moeten zijn in het kritische bereik. Ik zit te broeden op een schakeling te bouwen waar de stroom voornamelijk door dit component wordt geregeld. Hier zit hij netjes op zijn pads gesoldeerd:
Bij het solderen voel je dat de pads echt de warmte uit je soldeerbout zuigen, wat betekent dat de thermische verbinding met de andere kant van de PCB in elk geval aardig moet zijn. Na de NTC heb ik de andere print vastgesoldeerd en de MOSFET geplaatst:
Het verbindingsmechanisme met TH pads die voor de uitlijning zorgen was niet superhandig. Het is gedoe om daar netjes een pin in te solderen, dus voor de volgende print zal ik daar waarschijnlijk iets nieuws voor bedenken.
De source-/emitter-weerstand is ook niet optimaal voor mijn model weerstand (wat ironisch is, want ik heb de print zelf ontworpen), maar er is in elk geval ruimte. De gate-/basis-weerstand past in de uitsparing van de kleine print:
Toen ik begon na te denken over de schakeling die ik aan wilde sluiten merkte ik wel dat ik eigenlijk nog twee sets Kelvin-aansluitingen had moeten maken voor de source-/emitter-weerstanden. Nu zal ik dat wel met wat losse draadjes doen, maar voor de stromen die ik voorzie met een 12V voeding is dat misschien wel handig.
Toen ik de transistor vast had gesoldeerd en geklemd vond ik de druk op de transistor toch een beetje te laag, en ik heb ik het siliconen isolatieplaatje dubbel gedaan onder de transistor. Voor de hypothetische volgende versie zou een 2mm print optimaal zijn. Dit gezegd hebbende denk ik dat ik waarschijnlijk gewoon weer de (veel goedkopere) 1,6mm variant bestel en gewoon dikkere of meer isolatieplaatjes toevoeg. Dat spul is toch zo goed als gratis, en ik heb er ooit een groot vel van gekocht dat ik in stukjes kan knippen.
Op deze foto zie je ook dat een M4 moer al erg dicht bij de poten van de koeler komt en een afstandsbus van die maat past er ook maar matig. Voor een eventuele volgende versie zal ik dunnere afstandsbussen moeten gebruiken en/of gaten op andere plekken moeten voorzien als ik een schild wil maken om de koeler. Dat is gelukkig geen groot probleem voor de proefopstelling. Die zal waarschijnlijk toch altijd overeind staan en de lucht omlaag blazen. Later zal moeten blijken wat ik er exact van bouw en het dan aanpassen.
rew
Op vrijdag 7 november 2025 01:26:30 schreef Kruimel:
Dit gezegd hebbende denk ik dat ik waarschijnlijk gewoon weer de (veel goedkopere) 1,6mm variant bestel en gewoon dikkere of meer isolatieplaatjes toevoeg. Dat spul is toch zo goed als gratis, en ik heb er ooit een groot vel van gekocht dat ik in stukjes kan knippen.
Tip: Doe dan 1 van die pads ONDER de mosfet. Dus niet tussen de mosfet en de koeler, maar aan de andere kant van de mosfet tussen mosfet en print. Thermisch doet het daar niets, maar tussen mosfet en koeler verhoogt ie de thermische weerstand. Hoe minder hoe beter (maar wel genoeg dat je alle oneffenheden vlakmaakt).
Goed dat je het zegt, ik ben daar misschien niet duidelijk in geweest: de plaatjes zaten al vanaf het begin aan de "voorkant" van de MOSFET, als in: aan de niet-metalen kant met het opschrift. Je ziet hem ook een beetje zitten in de tweede foto in mijn vorige post. Ik had nooit het plan om hem van het koelblok te isoleren, en zou dat in een opstelling met een grote vermogensdichtheid ook liever doen met een keramisch (Al2O3) plaatje.
In dit geval zou ik wel aan blijven raden om minstens één siliconen 'pad' te blijven gebruiken voor de voorkant van de transistor, want doordat het zacht is vult het de oneffenheden in de print en behuizing op (die aan deze kant niet speciaal vlak gemaakt is), en dat verbetert (in theorie) de detectie van de temperatuur.
In deze opstelling is het lastig om te praten over "voor" en "achter" vanwege de oriëntatie, dus het is goed dat je even noemt dat dit in mijn verhaal niet duidelijk was. Op de metalen achterkant van de transistor heb ik een laagje witte koelpasta gesmeerd voor ik de koeler monteerde. Ik heb ook nog grijze Arctic MX-4 mocht blijken dat er ruimte is voor verbetering. Tot nu toe echter is die witte pasta me nog nergens tegen gevallen.