Richard2000
Transistors are Cool Tubes are Hot
Ik ben met een zelfbouw hoogspanning voeding bezig, ca 100 tot 600VDC, en heb het volgende probleem, ik gebruik als serietor een IGBT want die zijn wat makkelijker te krijgen in die hoge spanningen, deze zou 40Amp bij 20 gr. zijn en de helft bij 75gr, dus heb een serie weerstand van 33 ohm, de spanning op de gelijkrichter is nog geen 750VDC dus dit is iets over de 20 amp en iig onder de 40 en toch gaat de IGBT hemelen als ik bv een gloeilamp oid met hoge inschakel piek aansluit..
Dus heb de weerstand verhoogt naar 100 ohm, da's nog geen 10 amp en nog gaat de IGBT defect..
Dus wat doe ik nu fout of wat zie ik over het hoofd?
Link van datasheet IGBT
https://nl.mouser.com/datasheet/3/70/1/Infineon-IHW20N120R5-DataSheet-…
Deze is gewoon bij Mouser gekocht dus geen fake en onderstaand schema is alleen de spanningsregeling gebouwd, stroomregeling zit er nog niet in..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
750-230=520V
520x10=5,2kW
Misschien eerder iets met joules omdat het nog geen seconde duurt.
Als ik zo snel even in het datablad kijk, dan staan er geen duidelijke specificaties voor het lineaire gebied in, maar Figuur 1 is een beetje onheilspellend in verband met wat jij ermee wilt doen.
Sanity check: ik denk niet dat er met 100 ohm 10A kan lopen, maar met 5A ben je ook al aan het proberen om 2,6kW in je transistor te verstoken die maar 288W mag dissiperen indien perfect gekoeld.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]
Hi Richard2000,
De gebruikte igtb is niet geschikt voor linear gebruik.
Hij is ontwikkeld voor schakel toepassingen.
Dit staat ook duidelijk vermeld in de datasheet.
Groet Bram.
benleentje
Golden Member
De igbt is 1200V en 20A. Dat zijn de maximale waarden. Maar er mag dan over de igbt 1200V staan zonder dat er stroom.loop dus als de igbt gesloten is.
Of als de igbt open is mag er max 20A loen maar enkel bij een hele lage spanning.
Maar een hoge spanning en een hoge stroom mag eigelijk niet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij lineair gebruik op zulke grote vermogens legt bijna iedere 'gewone' halfgeleider het loodje...
(zwaar industrieel spul zal 't wel overleven...)
benleentje
Golden Member
Als je bv een 1500V 10A transistor hebt zoals in een tv werd gebruikt. En je gebruikt hem lineair zoals in je voeding dan kan bij 500V zelf maar iets van 40mA aan.
Lineair gebruik is als een transistor maar gedeeltelijk word open gestuurd is dan tegelijk een hoge spanning en stroom.
Een igbt is ontwikkeld voor schakel toepassingen waarbij hij aan of uit is bij aan is de spanning bijna nul en de stroom hoog. Bij uit is de spanning hoog en de stroom nul..
Een igbt is ook nog een soort transistor dus als de spanning hoog is mag er maar weinig stroom door.
Richard2000
Bedankt voor de antwoorden heren!
@ Maarten, ik moet dus ook naar de dissiperende vermogen kijken, ik ging ervan uit omdat de piek kort is, dat de dissipatie niet zo snel zou oplopen..
Ik snap alleen niet goed wat je met grafiek 1 bedoelt.
@ Blackdog, ja ik weet dat, maar er is niet zoveel keus meer in die hoge spanningen, maar wat zou dit betekenen als je het wel doet?
@ Benleentje, ok, dat wist ik niet, maar nou gaat er continu nooit zoveel doorheen, de trafo levert ca 400mA, die hoge stromen zijn stromen die alleen bij inschakelpieken of kortsluiting voorkomen, nou komt er natuurlijk nog een stroomregeling in maar om, althans dat dacht ik dus, safe te zitten heb ik de serie weerstand zo gekozen dat ik dan niet over de max. stroom van de IGBT uitkom..
@ Arco, continu lopen er nooit zulke stromen, de trafo levert maar 400mA, zie bovenstaande uitleg.
Dus als ik het goed begrijp gaat dit niet en is de enigste oplossing een lineaire halfgeleider met een heel hoog dissiperend vermogen, als die nog gemaakt worden...
Inderdaad, de clue is SOA Safe Operating Area.
Zoek naar een halfgeleider waarbij die gegeven is in de datasheet, staat dat er niet in dan mag je voorzichtig aannemen dat het ding niet geschikt is voor lineair gebruik. En dan zul je er in je zoektocht ook achter komen dat het gros (lees: bijna alle) HV halfgeleiders enkel geschikt zijn voor gebruik in schakelende modus. Een paar hele dure (en niet verkrijgbare) jongens daargelaten.
Ik ben met een DC voeding bezig (350V bij max 200mA oid) en het vinden van een transistor daarvoor is al een uitdaging.
Ik ben uiteindelijk geland op 20A mosfets die bij 400V nog hooguit een paar honderd mA mogen verstoken. De W20NB50 of 11N60 bijvoorbeeld.
En om zeker te zijn (en dissipatie te verdelen) daarvan twee stuks parallel. In jouw geval zul je waarschijnlijk een paartje in serie moeten zetten en de spanning moeten verdelen over de twee fets.
Dat is op zich weer een interessant puzzeltje om de spanning netjes over die twee fets te verdelen, ook in impuls situaties.
Daarnaast heb je nog een probleem, je regeling is (relatief) traag (de 358 is geen racemonster) en er zit een enorme bak energie in de elco's ervoor. Dus je wilt ook iets hebben wat bij snelle overbelasting (of erger: sluiting) de fets dicht trekt voordat de opampjes dat ook maar in de gaten hebben. Dat is met een simpel torretje op te lossen. Of zelfs met het tactisch plaatsen van een zener.
Sprekende van traag (of snel) ik zie geen enkele compensatie in je regeling, ik kan me niet voorstellen dat dit (zeker met een 1n uitgangscondensator) stabiel is.
Commerciële HV dozen (ik heb hier een 600V exemplaar) maken meestal gebruik van een primair geregelde SMPS, al is dat voor de hobbyist wat moeilijker te bouwen. En wellicht ook niet geschikt voor je toepassing.
Richard2000
Dat laatste over de trage opampen dacht ik dus te voorkomen met die serieweerstand, maar zo werkt het dus niet helaas, ik gebruik overigens een TL072 opamp,, ik heb inderdaad wel zitten denken aan een PNPtje over de serieweerstand die dan de gate naar beneden trekt, maar als ik het zo lees is dat prutswerk dus om een designfout op te lossen..
Op zaterdag 13 september 2025 09:09:51 schreef Sine:
Sprekende van traag (of snel) ik zie geen enkele compensatie in je regeling, ik kan me niet voorstellen dat dit (zeker met een 1n uitgangscondensator) stabiel is.
.
Dat heb je goed gezien, ik ben vergeten de uitgangselco's, 2x22Uf in serie met 2x68K parallel erbij te tekenen plus 2 antiparallel diodes over de + en - ingang van de TL072 opamp, de rest klopt wel behalve de weerstandwaardes rondom de regelpotmeter, dat zijn nog instelpotjes.
Dat torretje is geen prutsoplossing, dat heb je (zeker bij deze spanningen) gewoon nodig.
Het kan ook anders, namelijk door de onderkant van de zener NA de stroom weerstand aan te sluiten. Maar in jouw geval met een nogal harde driver zal dat niet werken.
Overigens zijn er ook genoeg fet's waar die SOA grafiek wel in staat, maar geen curve voor DC gegeven is ... dan weet je ook al genoeg.
Wat stabiliteit betreft, een paar R/C-tjes rond je opamps doet daar wonderen, De uitgangscondensator in mijn voeding is 2,2uF.
Om de regeling wat te belasten zou je een stroombronnetje kunnen fabrieken wat 1 a 2mA van voor je stroom weerstand naar - uitgang trekt, dit heeft dan ook geen invloed op je stroommeting.
[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]
Offtopic, maar zelf gebruik ik voor "lompe" dingen die buiten het labvoeding bereik vallen graag een ongeregelde voeding, transformator gelijkrichter buffer, in combinatie met een variac. Gemakkelijk aan te passen aan de toepassing en kan "overal" tegen.
Hi
Er zijn MOSFets voor deze toepassing, er is echter niet zoveel keus.
Er zijn maar een paar series te koop van weinig fabrikanten.
Hier een overzicht van Little Fuse die een van de weinig fabrikanten van dit type Fets heeft opgekocht.
https://www.littelfuse.com/products/power-semiconductors-control-ics/m…
Goed aansturen is ook wel een dingetje, zoals Sine al aangaf.
Een transistor over de Sense weerstand is DE manier om het heel te houden.
Wat Sine ook al aangaf, let op bij het heel laag Ohmig aansturen van de Gate.
De transistor moet de driver stroom wel goed kunnen wegtrekken.
Denk dan aan een BD130/140 Series met /16 er achter deze hebben een hoge hFE.
Geef b.v. een BD139 ook een weerstand direct aan de basis van b.v. 33Ω
Je Sense weerstand kan je beter geen draadgewonden type voor nemen i.v.m. inductie, neem een TO220 uitvoering deze zijn inductie arm.
Behalve de SOA karakteristiek is ook de Phase/Gain marge van eerste belang bij het ontwerpen van een voeding.
Of deze nu 5V als uitgang spanning heeft of 480V...
Je hebt een stroom en een spanning loop, beide moeten goed stabiel zijn over hun hele instel bereik.
Zoek naar Phase Margin en Gain Margin, het is heel belangrijk als je dit nog niet geleerd hebt.
Gemiddeld heeft een opamp 60 graden fase marge bij 1x versterking.
Er zijn een aantal moderne opamps die rond de 90 graden phase marge hebben.
Daarmee kan je heel mooi regelende voedingen bouwen.
Over het algemeen gebruik je voor hoogspnning voedingen ook een referendespanning die hoger is, dit om de PARD (zoek maar op) beter te krijgen.
Voedingen ontwikkelen is leuk, maar ook complex...
Groet,
Bram
PS
Door Aart aangegeven manier, is in heel veel gevallen voldoende bij allerlij experimenten.
Richard2000
Heren, bedankt voor de input!
Op zaterdag 13 september 2025 09:45:17 schreef Sine:
Dat torretje is geen prutsoplossing, dat heb je (zeker bij deze spanningen) gewoon nodig.
Goed om te weten, dan komt dat er gewoon in.
Op zaterdag 13 september 2025 09:45:17 schreef Sine:
Wat stabiliteit betreft, een paar R/C-tjes rond je opamps doet daar wonderen, De uitgangscondensator in mijn voeding is 2,2uF.
Om de regeling wat te belasten zou je een stroombronnetje kunnen fabrieken wat 1 a 2mA van voor je stroom weerstand naar - uitgang trekt, dit heeft dan ook geen invloed op je stroommeting.
Daar heb ik rekening mee gehouden en dat zit er ook in, het getoonde schema is niet helemaal volledig, ik had helemaal geen schema dus heb het voor de vraag ff snel getekend..
Op zaterdag 13 september 2025 09:46:02 schreef Aart:
Offtopic, maar zelf gebruik ik voor "lompe" dingen die buiten het labvoeding bereik vallen graag een ongeregelde voeding, transformator gelijkrichter buffer, in combinatie met een variac. Gemakkelijk aan te passen aan de toepassing en kan "overal" tegen.
Ik wil juist iets minder lomp en heb zulke hoge stromen eigenlijk helemaal niet nodig, ik wil juist iets met stroomregeling.
Op zaterdag 13 september 2025 17:01:09 schreef blackdog:
Er zijn MOSFets voor deze toepassing, er is echter niet zoveel keus.
Er zijn maar een paar series te koop van weinig fabrikanten.Hier een overzicht van Little Fuse die een van de weinig fabrikanten van dit type Fets heeft opgekocht.
https://www.littelfuse.com/products/power-semiconductors-control-ics/m…
Is inderdaad een mooi lijstje maar helaas zeer slecht leverbaar voor een particulier en ook bijna onbetaalbaar, Mouser heeft ze helemaal niet, die heeft sowieso niets linieers in die hoge spanningen..
Goed aansturen is ook wel een dingetje, zoals Sine al aangaf.
Een transistor over de Sense weerstand is DE manier om het heel te houden.
Wat Sine ook al aangaf, let op bij het heel laag Ohmig aansturen van de Gate.
De transistor moet de driver stroom wel goed kunnen wegtrekken.
Denk dan aan een BD130/140 Series met /16 er achter deze hebben een hoge hFE.
Geef b.v. een BD139 ook een weerstand direct aan de basis van b.v. 33Ω;
Transistor heb ik over de metaalfilm sense weerstanden(aantal parallel) en is de aansturing nu niet laagohmig genoeg met de ZTXen?
Behalve de SOA karakteristiek is ook de Phase/Gain marge van eerste belang bij het ontwerpen van een voeding.Of deze nu 5V als uitgang spanning heeft of 480V...
Je hebt een stroom en een spanning loop, beide moeten goed stabiel zijn over hun hele instel bereik.Zoek naar Phase Margin en Gain Margin, het is heel belangrijk als je dit nog niet geleerd hebt.
Gemiddeld heeft een opamp 60 graden fase marge bij 1x versterking.
Er zijn een aantal moderne opamps die rond de 90 graden phase marge hebben.
Daarmee kan je heel mooi regelende voedingen bouwen.
Daar zal ik me inderdaad in moeten verdiepen, heb er wel eens wat over gelezen maar dit snap ik inderdaad (nog) niet.
Over het algemeen gebruik je voor hoogspnning voedingen ook een referendespanning die hoger is, dit om de PARD (zoek maar op) beter te krijgen.
Bedoel je hiermee dat je de te meten hoogspanning minder klein hoeft te delen en daardoor de resolutie (weet ff geen betere benaming) beter is?
Als dat het inderdaad is heeft dat bij deze voeding toch geen zin omdat de te meten spanning juist naar beneden gaat?
Vergeet ik na de hele lap tekst nog een soort van eindconclusie oid,
Uiteraard zo eigenwijs als ik ben toch nog verder blijven prutsen met die IGBT, en inderdaad jullie hebben allemaal gelijk , met de "noodrem" tor over de serieweerstand en 4 van die IHW20N120R5 parallel gaan ze net zo snel hemelen..
Jammer want opzich regelt het mooi en stabiel en zolang ik de hoogspanning uit een (stroombegrensde) voeding haal kan ik gewoon lampen bijschroeven, gaat allemaal goed en zakt de uitgang amper 20mV in bij 200mA meer belasting, stroomregeling via de opamp werkt ook mooi stabiel.
Omdat ik toch een voeding wil bouwen, ik heb er ook een hele mooie trafo voor met 4 aftakkingen op de hoogspanningwinding dus grijp ik maar terug naar die glazen onderdelen die het juist warm willen hebben en tegen een stootje, elektrisch dan, kunnen, de trafo heeft ook meerdere 6.3VAC windingen en ik heb genoeg 6080/ECC230's liggen..
Schema volgt nog.
[Bericht gewijzigd door Richard2000 op (10%)]
Richard2000,
Het gaat er niet om wat jij graag wil... maar wat is!
Er zijn maar weinig hoogspanning transistoren beschikbaar voor lineair gebruik, het is nu eenmal niet anders.
Er zijn wat technieken beschikbaar waarbij je transistoren in serie kan schakelen.
Dit werd onder meer veel gebruikt in grote eindversterkers toen de 250V audio transistoren nog niet volop beschikbaar waren.
Dus wil je het goed doen, dan zal je op verschillende manieren moeten investeren, dat is kennis en ook financien, het is niet anders...
Heb je er aan gedacht b.v. 2x een EL34 te gebruiken? heel degelijk en met een simpele zekering bomproef bij calamiteiten.
En dan deze, ik wou je zelf laten zoeken, maar misschien te lastig als je niet goed weet wat P.A.R.D inhoud.
(Het totale stoorniveau wat uit de voeding komt onder verschillende belastingen)
Hieronder wat info, als je dit goed in je opneemd, leert, dan kan je voedingen ontwerpen.
Voor het geval dat, ik heb heel veel voedingen opgeblazen en ook dikke eindversterkers omdat ik niet wist wat Phase Margin en Gain Margin was.
Dit is veel info over lineaire voedingen, komt uit eind 1950! en is van het bedrijf Harrison, wat HP later heeft opgekocht.
http://bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/Harris-Tech-Letter-02.pdf
En wat modernere info van HP wat grotendeels gebasseerd is op de oude Harrison info.
http://bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/Agilent-AN372.pdf
Phase Margin en Gain Margin zijn geen bijzaak, maar een van de belangrijkste eigenschappen van regel loops onder meer in voeding systemen.
En vrijwel iedere voeding die electronisch geregeld is, heeft twee loops.
Je zorgt er meestal als eerst voor, dat de "U" loop stabiel is voor je toepassing, en dan "tune" je de "i" loop op een manier dat hij niet traag is, voor een stabiel overgangs gebied van U naar i loop.
De sens transistor over je stroommeetsensor dient er voor de piekstroom te beperken door Power transistoren.
Dit deel regelt heel snel t.o.v. de normale stroomloop, goed gedaan in minder dan 1uSec
Oja, ik zie nog steeds heel veel schema's op het Internet met zeer traag gemaakte stroom loops.
De "ontwerper" heeft het daar dus niet begrepen dat dit de foute oplossing is en dat dit Power transistoren vreet en de aangesloten electronica op deze trage voeding...
Bij een goed ontworpen voeding is deze lief voor zichzelf en dat resulteerd eigenlijk bijna altijd dat hij ook lief is voor zijn belasting.
Ik heb begrepen dat in Nederland het lekker regenachtig weer is...
Dus als je b.v. dit topic "even" door neemd, dan kan je vast wat kennis opdoen in de ongeveer 25 pagina's info van mij en andere forum gebruikers.
Info over mijn NA-01 ontwerp.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/110029/1
Groet,
Bram
Richard2000
Op donderdag 18 september 2025 22:38:07 schreef blackdog:
Het gaat er niet om wat jij graag wil... maar wat is!Er zijn maar weinig hoogspanning transistoren beschikbaar voor lineair gebruik, het is nu eenmal niet anders.
Er zijn wat technieken beschikbaar waarbij je transistoren in serie kan schakelen.
Dit werd onder meer veel gebruikt in grote eindversterkers toen de 250V audio transistoren nog niet volop beschikbaar waren.Dus wil je het goed doen, dan zal je op verschillende manieren moeten investeren, dat is kennis en ook financien, het is niet anders...
Heb je er aan gedacht b.v. 2x een EL34 te gebruiken? heel degelijk en met een simpele zekering bomproef bij calamiteiten.
Ik snap dat het niet anders is dus dan doe ik maar zoals het kan, dus met ECC230's..
Ik heb wel zitten denken aan het in serie schakelen maar dat wordt mij te omslachtig, dus ipv de EL34's wil ik dus de ECC230's gaan gebruiken, ik heb al 2 voedingen met EL34's en eigenlijk vind ik het zonde van die EL34's..
En dan deze, ik wou je zelf laten zoeken, maar misschien te lastig als je niet goed weet wat P.A.R.D inhoud.
(Het totale stoorniveau wat uit de voeding komt onder verschillende belastingen)
Hieronder wat info, als je dit goed in je opneemd, leert, dan kan je voedingen ontwerpen.
Voor het geval dat, ik heb heel veel voedingen opgeblazen en ook dikke eindversterkers omdat ik niet wist wat Phase Margin en Gain Margin was.Dit is veel info over lineaire voedingen, komt uit eind 1950! en is van het bedrijf Harrison, wat HP later heeft opgekocht.
http://bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/Harris-Tech-Letter-02.pdfEn wat modernere info van HP wat grotendeels gebasseerd is op de oude Harrison info.
http://bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/Agilent-AN372.pdfPhase Margin en Gain Margin zijn geen bijzaak, maar een van de belangrijkste eigenschappen van regel loops onder meer in voeding systemen.
En vrijwel iedere voeding die electronisch geregeld is, heeft twee loops.
Je zorgt er meestal als eerst voor, dat de "U" loop stabiel is voor je toepassing, en dan "tune" je de "i" loop op een manier dat hij niet traag is, voor een stabiel overgangs gebied van U naar i loop.
De sens transistor over je stroommeetsensor dient er voor de piekstroom te beperken door Power transistoren.
Dit deel regelt heel snel t.o.v. de normale stroomloop, goed gedaan in minder dan 1uSecOja, ik zie nog steeds heel veel schema's op het Internet met zeer traag gemaakte stroom loops.
De "ontwerper" heeft het daar dus niet begrepen dat dit de foute oplossing is en dat dit Power transistoren vreet en de aangesloten electronica op deze trage voeding...Bij een goed ontworpen voeding is deze lief voor zichzelf en dat resulteerd eigenlijk bijna altijd dat hij ook lief is voor zijn belasting.
Dat ga ik zeker nog even doorkijken!
Dat de stroomregeling snel moet zijn en goed moet samen werken met de spanningsregeling snap ik wel, dat je een supersnelle stroomregeling nodig heb daar twijfel ik niet over, daarom vroeg ik in mijn eerste post al of het torretje over de serieweerstand of dat wel een "nette" oplossing is, ik heb het nooit gezien in normale voeding schema's..
En inderdaad, het is beter voor je voeding maar ook boor de belasting zodat die geen pieken te verduren krijgt.
Ik heb begrepen dat in Nederland het lekker regenachtig weer is...
Dus als je b.v. dit topic "even" door neemd, dan kan je vast wat kennis opdoen in de ongeveer 25 pagina's info van mij en andere forum gebruikers.Info over mijn NA-01 ontwerp.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/110029/1
Dat zit wel goed hoor met kennis opnemen, dus dit topic en jullie advies neem ik zeker wel door, alles wat ik van elektronica weet heb ik niet op school geleerd.., dus ik ga ook zeker bij jouw ontwerp afkijken..
Bedankt voor je heldere uitleg!
benleentje
Golden Member
Bij bv een voeding 30V 1A is dat 30W. Als er dan een 150W tor in zit dat heel ruim in de soa. Dan hoeft de stroom loop niet super snel te zijn.
Bij jouw voeding heeft de igbt niet heel veel soa meer over en moet de droom regeling heel snel zijn.
Dat extra torentje zorgt en dan voor dat als destroyed loop te traag is er dan yoch nog een extra veiligheid is.
Daarom zie je dat niet vaak omdat het niet vaak nodig is.
Vroeger waren de geranium torren ook niet zo heel goed met de soa en zag je zo een extra tor ook wel.
Richard2000
Daar had ik inderdaad niet aan gedacht dat bij een laagspanning voeding het opgestookte vermogen natuurlijk een stuk lager is, maar helaas is het niet snel genoeg voor de IGBT die ik gebruik..
@ Blackdog en alle anderen die bijdragen leveren:
Hartelijk dank voor her het delen van jouw kennis/ervaring!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kortsluitvast zit extreem ver buiten de SOA en zou ik niet weten hoe je dat voor elkaar krijgt onder deze omstandigheden. Er gaat altijd een tor als eerste stuk ongeacht hoeveel je er parallel zet.
Stroom regelen door een belasting die geen hoge aanloopstromen trekt, zou denk ik wel moeten lukken?
Ik heb zelf een 0-600V voeding gebouwd met 2 stuks PL519. Die buizen zijn behoorlijk robuust.
Let op dat de 6080/ECC230 niet geschikt is voor deze hoge spanning. Kijk even de datasheets na.
De EL34 is wel bruikbaar (tot 800V over de buis).
Bij de voeding met halfgeleiders is de SOA (safe operating area) altijd het probleem. Het is hoge spanning bij lage stroom of hoge stroom bij lage spanning. Er zijn wel speciale mosfets die voor korte tijd (1ms of 10ms) zogenaamd kortsluitvast zijn. Voor die korte tijd kunnen ze het product van maximale spanning x maximale stroom verdragen (dus kilowatts).
Voedingen worden ook wel uitgerust met een current foldback regeling. Maar dat is alleen mogelijk met belastingen die bij lage spanning ook lage stroom trekken. Want anders start de voeding nooit op tot hogere spanning.
Piet
Richard2000
Inderdaad het lukt ook niet, alleen als het zoals je al aangeeft geen aanloopstroom heeft of de aangeboden hoogspanning stroombegrensd is.
Ik ben al wat aan het uitproberen met een ECC230/6080, de rest wel met halfgeleiders, waarschijnlijk wordt de IGBT gedegradeerd tot stuurtor voor de ECC..
Op vrijdag 19 september 2025 10:21:45 schreef maartenbakker:
Kortsluitvast zit extreem ver buiten de SOA en zou ik niet weten hoe je dat voor elkaar krijgt onder deze omstandigheden. Er gaat altijd een tor als eerste stuk ongeacht hoeveel je er parallel zet.Stroom regelen door een belasting die geen hoge aanloopstromen trekt, zou denk ik wel moeten lukken?
Ik heb getest tot een 450V over een FET, en dat gaat prima.
Dit kun je zonder problemen kortsluiten, D9 trekt de gates dicht als de stroom te groot wordt.
Parallel lijkt bij deze spanning niet de oplossing. Een paar FET's in serie (en parallel?) wellicht.
[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]
met een ECC230/6080
Denk er wel om dat de spanning tussen kathode en gloeidraad niet te hoog mag worden.
De EL34 bijvoorbeeld is maar gespecificeerd tot maximaal 100 V tussen kathode en gloeidraad. De ECC230 wat meer: piekspanningen tot 300 V volgens het datablad.
Als je de buis als kathodevolger naar de uitgang gebruikt, heb je normaal dus een aparte gloeistroomtrafo nodig, die de maximale uitgangsspanning - plus wat marge - veilig aankan tussen primair en secundair.
Richard2000
Op vrijdag 19 september 2025 10:44:50 schreef Sine:
[...]Ik heb getest tot een 450V over een FET, en dat gaat prima.
Dit kun je zonder problemen kortsluiten, D9 trekt de gates dicht als de stroom te groot wordt.
[bijlage]Parallel lijkt bij deze spanning niet de oplossing. Een paar FET's in serie (en parallel?) wellicht.
Dat ziet er wel veelbelovend uit, ik wil ook nog een voeding bouwen met een wat lagere uitgangspanning en daar kan ik die fet's, wel voor gebruiken.
Op vrijdag 19 september 2025 10:51:38 schreef Frederick E. Terman:
[...]Denk er wel om dat de spanning tussen kathode en gloeidraad niet te hoog mag worden.
De EL34 bijvoorbeeld is maar gespecificeerd tot maximaal 100 V tussen kathode en gloeidraad. De ECC230 wat meer: piekspanningen tot 300 V volgens het datablad.Als je de buis als kathodevolger naar de uitgang gebruikt, heb je normaal dus een aparte gloeistroomtrafo nodig, die de maximale uitgangsspanning - plus wat marge - veilig aankan tussen primair en secundair.
Da's geen probleem, ik heb een trafo uit een buizenvoeding die 6x 6.3V 3Amp winding heeft, en dat is ook wel nodig gezien de gloeistroom, 2,5A per ECC.., dus dat zijn al 2 windingen..
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.