Ik gebruik vervangende accu's (van eBay.de) die bij mijn Skil-boormachine zijn geleverd. Het probleem is dat de Skil-lader de accu's oplaadt, het lampje niet uitgaat en het verwarmingselement van de accu (vóór de thermische bimetaalstrip) doorbrandt! De thermische bimetaalstrip activeert bij 40 °C. Is er een verschil tussen deze accu en de originele die door Skil wordt verkocht? Wat zou het probleem kunnen veroorzaken? Alvast bedankt.

Ja blijkbaar zit er een verschil tussen de accu's.

De thermische bimetaalstrip activeert bij 40 °C.

DE acculader zelf is erg simpel van opbouw met geen beveiligingen of stroom eb spanningsbegrenzing. Het vertrouwd met de werking volledig op de een goede accu waar deze lader ontworpen is. Terwijl een goede acculader juist niet vertrouwd op de goede werking van de accu en als de accu niet goed is zelf uitschakelt.
Maar deze accu lader is dus heel simpel en heeft exact de goede accu nodig. Waarschijnlijk loopt er in de nieuwe accu er te veel stroom door het bimetaal zodra de accu vol is.

IK zie op de foto ook een opgerookte weerstand en ik vermoed dat deze een andere waarde heeft dan de originele accu.

toevallige nu ook een topic over een vergelijkbare acculader die geen transformator heeft. Door het ontbreken van de transformator is er geen goede stroom en spanning regeling en word de stroom en spanning volledig bepaald door de accu zelf.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142602

[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]

Je hebt helemaal gelijk! Ja, de weerstand brandt door door de stroom! Wat moet ik doen? De batterij die bij de lader zat, was 1600 of 1800 mAh. Groeten.

wegkiepen die lader, geen trafo aan boord maar een enorme condensator. op die aansluitingen in de lader staat gewoon netvoeding. mee van de slechtste ontwerpen die ik heb gezien voor een gereedschap acculader. je zou beter eens kijken voor een andere schroeftol met liion accu's.

Scary stuff, heel ver weggooien en iets veiligs/goeds kopen. Wordt dit echt gekeurd en wel in NL verkocht of komt dit ding direct uit China via AliExpress/Ebay ofzo. Ik geloof nooit dat dit een kemakeur/tuv ofzo doorkomt.
Edit, ik zie dat het NiCd is dus die dingen zijn waarschijnlijk al heel erg op leeftijd (25 jaar? ). Dan heeft het ding het nog lang volgehouden.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (25%)]

Je hebt in dit geval nog geluk gehad, voor hetzelfde geld staat je huis in de fik. Ik zou er ook niet aan prutsen en die accu's zijn dan ook nog eens erg giftig en schadelijk. Je zal meer plezier hebben aan een moderne met lithium accu. Naar het afvalstraatje brengen lijkt me een goed idee.

De lader is echte rotzooi, dit type blijft laden, zelfs als de accu al vol is. Geen enkele oplaadbare accu kan daar tegen, ze gaan allemaal kapot ervan of gaan in vlammen op. Het ledje toont inderdaad dat je aan het laden bent maar dat gaat nooit uitgaan bij deze lader.

Ik gooi die accu's in de zee tussen het plastico in het Middelandsezee water. Je wilt niet weten wat er hier in Almeria in de zee drijft. Gedvedemme.

Aan de datum op de condensator te zien is die lader van 1991, niet lichtnet gescheiden en geen enkele regeling anders dan een constante stroom. Voor NiCd accu's dus. Een vervangende accu zal hoogstwaarschijnlijk NiMh zijn en daar is deze lader niet geschikt voor. Dus een nieuwe accu + bijpassende lader zien te vinden.
De oude accu(s) en lader naar de recycling brengen.

Niet in de Middenlandse Zee werpen 8)7

Op dinsdag 11 november 2025 05:54:04 schreef KGE:

De oude accu(s) en lader naar de recycling brengen.

Niet in de Middenlandse Zee werpen 8)7

Ik heb wel eens een oververhitte nicad portoaccu uit het zolderraam in de sneeuw gegooid... O-)

ik zag die datum ook staan, maar die leek me te afwijkend. een 12V accumachine was indertijd zeldzaam, alles was nog 7,2 en 9,6V. het model accu lijkt op een model wat makita had plm 25 jaar geleden al. deze lader schreeuwt china made, indertijd was alles nog met een trafo gebouwd.

Dit Skil-elektrisch gereedschap is in 1991 gekocht; het is een zeer goed, robuust en efficiënt gereedschap. Vervangende accu's, gemaakt in Hongkong, werden enkele jaren geleden verkocht op eBay.de, omdat Skil geen reserveonderdelen of aftersalesservice meer levert voor dit model. Wanneer deze accu's zijn aangesloten op de door Skil verkochte lader, moet deze elke 15 minuten worden losgekoppeld om ongelukken, elektrocutie of brand te voorkomen!
Het zou de moeite waard zijn om deze slechte combinatie van accu en lader te vervangen door een betere, met name een NiCd-accu. Is dit mogelijk? Ik denk niet dat ik zo'n project zonder hulp aankan. Bedankt allemaal voor jullie hulp en bijdragen aan dit forum. Met vriendelijke groet.