Hallo iedereen, Ik moet een VIP maken, dit is eigenlijk gewoon een GIP maar met een project dat is opgesteld door de leerkracht hiervoor moet ik over 2 weken alle schemas inleveren maar ik heb enkele problemen. Er is mij nooit uitgelegd hoe ik een Veiligheidsschakeling en PLC Voeding, Ingangen en Uitgangen moet tekenen op eplan de opdracht die ik heb is een Persmachine ik zal in bijlage de opgave en I/O lijst zetten. Alvast bedankt!

Je kunt op de website van de fabrikant (soms van de leverancier) kijken of je daar EPLAN symbolen kunt downloaden. Dan kun je kijken hoe je veiligheidscomponenten teken, juiste symbolen.

(Nonius steekt timide een vingertje op, uit angst door heel de klas uitgelachen te worden, en vraagt wat 'VIP' in deze context is, en wat 'GIP' is.)

Tsja, een lekker veelzeggende titel :+ . Geen flauw idee waar dit over gaat.

Moraal: vertel effe in de openingspost waar het over gaat is wel zo handig. Dus niet allen in de bijlage die de meeste dan niet openen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (16%)]

Een bijlage in Word nota bene, waarom geen pdf? En veel beter nog een afbeelding die je meteen kunt zien, al of niet met aangelinkte pdf.

Ik weet niet wat een VIP is, en die tekeningen willen bij mij niet openen.

Hieronder de docx in pdf vorm, een klein beetje hulp zal welkom zijn.

Op dinsdag 11 november 2025 23:29:22 schreef nonius:
(Nonius steekt timide een vingertje op, uit angst door heel de klas uitgelachen te worden, en vraagt wat 'VIP' in deze context is, en wat 'GIP' is.)

Dat is Belgisch ;)

Een competentieproef, ook wel 'geïntegreerde proef' of GIP genoemd, is een project of onderzoek dat leerlingen moeten uitvoeren aan het einde van hun loopbaan in het secundair onderwijs. Het doel van een competentieproef is om leerlingen de kans te geven om hun kennis en vaardigheden op verschillende gebieden te integreren en toe te passen.

Alvast een tip: noodstop(pen) mogen niet via de PLC, altijd via het veiligheidsrelais..

Niet correct, er zijn speciale safety plc modules waarmee het wel mag.

Op woensdag 12 november 2025 11:18:59 schreef henri62:
Niet correct, er zijn speciale safety plc modules waarmee het wel mag.

Dat weet ik, maar TS heeft een veiligheidsmodule.

Er is mij nooit uitgelegd hoe ik een Veiligheidsschakeling en PLC Voeding, Ingangen en Uitgangen moet tekenen op eplan

JE hebt toch tijdens de lessen wel lesmateriaal gekregen waar dingen op getekend staan.

Kan je wel tekenen zonder eplan?

Als je voor al je componenten een apparaatkast gebruikt met apparaataansluitingen ben je behoorlijk vrij hoe je het tekent. Voor je in- en uitgangen zou ik wel het specifieke symbool gebruiken. Die is te vinden onder PLC.

Het schema voor je veiligheidscircuit staat zo te zien op de voorkant van het ding, dus die kun je overnemen als uitgangspunt. Als je de categorie van je circuit hebt bepaald weet je wat je moet tekenen.

Hier staat wat informatie over de categorieën.

Op woensdag 12 november 2025 00:04:54 schreef Hensz:
Een bijlage in Word nota bene, [..]

Op woensdag 12 november 2025 06:33:02 schreef mel:
[..] die tekeningen willen bij mij niet openen.

Bij mij op mijn eenvoudige linux-debian PC-tje wel.
In LibreOffice.

Libreoffice, apple pages, google documents, ongeveer elke gratis tekstverwerker opent docx documenten tegenwoordig

En een office 2024 lifetime licentie koop je voor minder dan een pilsje tegenwoordig
Zelfs illegaal downloaden is meer moeite