hallo allemaal
deze keer is het de wasdroger die problemen geeft.
de droger is bij het drogen met een klap uitgevallen en de stoppen eruit gegaan.
heb de droger uit elkaar gehaald
nu is van de ontstoringscondensator ( opgezocht op internet ) de bodem er af maar verder zag ik en rook ik niks aan dat ding .
(op de foto's heb ik de onderkant er tegen aan gehouden )
de hele droger goed schoon gemaakt .
nu kan ik hem wel aanzetten maar na een paar minuten slaat de droger weer uit .
de lampjes knipperen dan een paar keer en dan totaal niks meer .
in die paar minuten word de droger wel warm .
als ik dan een 10 min wacht kan ik hem weer gewoon aanzetten voor een paar min.
kan dit aan de ontstoringscondensator liggen of moet ik het verder zoeken .
graag weer jullie advies /mening .
alvast bedankt
groet luc
Zowizo de ontstoor condensator vervangen, die gingen bij deze modellen vaker stuk. Daarnaast komt het uitvallen van de droger dat de voedingschip de klap niet heeft overleefd. Dacht de TNY266pn uit mijn hoofd en kost de kop niet.
hallo smd
dank je voor de snelle reactie .
als de voedingschip stuk is draait de droger dan nog wel een korte tijd ?
ik ga in ieder geval de printplaat er maar even uithalen en op zoek naar de chip
is deze ook door te meten of heeft dat geen nut
groet luc
heb de print eruit gehaald
ik zie er niet echt iets vreemds aan maar misschien jullie wel .
ik denk dat ik de chip ook wel gevonden heb
wat een klein dingetje is dat
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Onze werkwijze bij deze klacht is de chip preventief vervangen. Dit omdat:
1: het snel vervangen is
2: nagenoeg niets kost en zo uit het schap te halen is en dus tijdsefficiënt is (aan werkuurtarief is dat belangrijk)
3: meestal dat het probleem is
4: via eliminatie dit kan uitgesloten worden als oorzaak.
Als je dit wil vermijden heb ik een kosteloze test die je meer (nooit 100%)zekerheid geeft:
1: warm de print tijdens de werking op met haardroger. Valt de print nu sneller dood en blijft ze langer dood?
2: indien ja, warm dan de chip met de punt vd soldeerbout op. Niet tegen iets metaal komen. Dan krijg je kortsluiting. Enkel de zwarte behuizing. En niet te lang. Dit heeft wel risico. Het gebeurt dat de defecte chip alsnog in zijn uitval stuk springt. Deze test is niet noodzakelijk.
PS. Voor ons is dat een grote chip met weinig pootjes
Nog snellere tip is last droger draaien zonder bovendeksel, duurt het langer is het de chip. Maar ervaring kennende is het 95% van de gevallen wel zo
EricN
Helaas, die mening deel ik niet. De eerste paar minuten (naar ik lees de uitvaltijd) heeft het toestel met of zonder deksel geen temperatuurverschil en dus geen betrouwbaar uitval verschil.
ik ga er gewoon vanuit dat het de chip is de het niet meer doet .
ik ga het gewoon proberen nu doet de droger toch ook niks dus ik wil het er zelf op gokken dat het me lukt .
ik heb nog niet de chip besteld heb wel even gekeken hoe het vervangen ongeveer in zijn werk gaat want het word voor mij de eerste keer dat ik zoiets ga proberen .
nu las ik bij de uitleg die ik heb gezien dat als de chip vervangen moet worden dat er ook een weerstand vervangen moet worden vervangen .
is dit altijd het geval of komt het soms voor ?
en als dat zo is welke weerstand is dat dan .
EricN
Als de chip er met een knal uit gaat is de grote blauwe (groene?) weerstand met code (geel-paars-zwart, 47ohm) stuk (bevindt zich boven de draaischakelaar ergens). Je print werkt nog dus die is in jouw geval niet stuk.
[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]
oke ik denk dat ik hem gevonden heb .
er mist wel een stukje van de buitenkant lijkt het maar hij ziet er niet verbrand uit .
EricN
hallo allemaal
de droger doet het weer door de weer super goede hulp van jullie .
het ging nog niet helemaal vanzelf
ik kreeg in eerste instantie de oude chip niet los gesoldeerd maar na de temp hoger te zetten smolt de soldeer wel .
maar toen nog wilde hij er niet af omdat niet alle pootje tegelijk warm werden .
heb nu de chip er maar gewoon af geknipt en pootje voor pootje los gehaald .
weet niet of dit de juiste manier is in jullie ogen maar voor mij werkte het .
bij het vast solderen van de nieuwe wist ik even niet welke dikte stift ik moest nemen ik heb een atten soldeerstation waar ik een stuk of 10 stiften bij heb van 0,2 tot 5 mm.
na veel proberen is het me toch gelukt ben er stiekum best trots op omdat ik een gestoorde motoriek heb door ziekte
weer hartstikke bedank voor alle raad die jullie me weer hebben gegeven bij een volgend probleem meld ik me weer .
hopelijk duurt dat weer heel lang
groet luc
hallo smd
ja het heeft niet veel gekost ik was voor de chip €2,45 kwijt maar ik had gelijk een heel mooi kniptangetje erbij besteld dus in totaal met verzending €15,50
voor de ontstoringscondensator was ik €24,34 kwijt
voor een totaal van nog geen €40.- kan ik toch niet klagen
en ik heb weer wat bijgeleerd wat solderen betreft .
fijn dat het zo mooi is gegaan en ik hier weer zo goed hulp heb gekregen .
de koelkast, waar jij toen naar de printplaat heb gekeken , heeft het trouwens van de zomer echt begeven maar na zo lange trouwe dienst is dat natuurlijk ook niet vreemd hij was meer dan 18jaar oud.
de droger is ook alweer van 2007 net als onze wasmachine dus wij kunnen echt niet klagen dat het allemaal snel stuk gaat .
tot de volgende keer
groet luc