Hoi iedereen,

Mijn zoon heeft een step en deze kan tot 45km/h rijden. Echter is maar 25km/h toegestaan. Je kan deze via het menu afstellen maar de jeugd vindt rapper om hem terug 45 te laten rijden of dat wij vinden om hem in te stellen naar 25 :-) . Nu vroeg ik mij af als ik tussen de gashendel geen verborgen connectie kan maken met een pot meter. zodoende als de gashendel volledig wordt gebruikt deze aangepast kant worden via de potmeter.
BV gashendel is 100% open = 45 a 50 km/h maar met potmeter de uitgang naar de controller maar 50% dus ongeveer 25km/h aantoont. Dan mag je de step nog op volle snelheid zetten en full gas geven. Deze wordt door de potmeter gereduceerd dan.....

groeten

Moet je de oplossing zoeken in technische middelen?
Over paar jaar zie ik het topic al voor me. “Hoe begrens ik mijn EV die 0-100 kan in 3 seconden”

wat voor iets heb je gekocht dan?

de doorsnee step bij de mediamarkt heeft niet eens het motorvermogen bij om 45km te halen

en de steps die het wel halen, koop je meestal als 25km/h waarna je ergens een draad ofzo door moet knippen om het extra vermogen eruit te halen

Op zaterdag 15 november 2025 10:43:59 schreef rudig76:
Moet je de oplossing zoeken in technische middelen?
Over paar jaar zie ik het topic al voor me. “Hoe begrens ik mijn EV die 0-100 kan in 3 seconden”

Ja. Anders dan met een auto moet een e-bike, e-step, bromfiets, ... begrenst zijn op een maximale snelheid. Of die 45 kan en je rijdt altijd maar 15km/h, daar gaan ze bij een controle geen rekening mee houden. Uiteraard is de kans groter dat ze gaan controleren als je tegen 40 over het voetpad scheert.

Die EV's gaan ze zelf nog wel begrenzen. Net zoals ze vele auto's, die vele malen sneller kunnen, begrenzen op 250km/h.

Op zaterdag 15 november 2025 09:38:56 schreef ERB:
Hoi iedereen,

Mijn zoon heeft een step en deze kan tot 45km/h rijden. Echter is maar 25km/h toegestaan.

Niet om de moraalridder uit te hangen, maar: op de openbare weg zijn elektrische steps in het geheel niet toegestaan. De grens van 25 km/h geldt voor snorfietsen en trapondersteuning op elektrische fietsen. Omdat onze Nederlandse overheid zo geweldig snel is met het bedenken van wetten om die steps in een bepaalde categorie te laten vallen zijn ze nog altijd illegaal.

Of de step aan te passen is hangt af van uw eigen kunnen. Hou in het achterhoofd dat de betere modellen voertuigen met elektrische aandrijving een gashendel gebruiken die in staat is kortsluiting en 'geen verbinding' te onderscheiden in de kabel naar de gashendel, door een signaal te gebruiken wat bij stilstand nooit 0 (of 5) Volt is en bij vol gas nooit 5 (of 0) Volt is, net hoe de ontwerper het bedenkt.

Nog los van de kans dat de gashendel misschien zelfs digitaal communiceert maakt het het toevoegen van een potmeter niet gemakkelijk.

Op zaterdag 15 november 2025 11:59:09 schreef weardguy:
[...]
Niet om de moraalridder uit te hangen, maar: op de openbare weg zijn elektrische steps in het geheel niet toegestaan. De grens van 25 km/h geldt voor snorfietsen en trapondersteuning op elektrische fietsen. Omdat onze Nederlandse overheid zo geweldig snel is met het bedenken van wetten om die steps in een bepaalde categorie te laten vallen zijn ze nog altijd illegaal.

TS heeft een Belgisch e-mail adres. In B zijn e-steps wel toegestaan tot 25km/h en minimumleeftijd 16 jaar. Je hoeft geen rijbewijs. Maar als je vervallen bent tot het sturen, dus rijbewijs kwijt, mag je wel niet met een e-step rijden. Is onlangs nog iemand voor veroordeeld.

dat is toch wel een hele rare wetgeving. in principe moet NL toch elk voertuig uit een ander EU land aanvaarden? dus als die step legaal in belgie rondrijd en verzekerd is, kan het toch moeilijk zijn dat die vanaf de nederlandse grens ineens illegaal is? er is immers vrij verkeer van goederen en diensten

Het vrije verkeer van goederen en diensten is een fundamenteel principe van de Europese interne markt dat zorgt voor de vrije handel en het wegvallen van grensoverschrijdende belemmeringen.

nederland zegt dan dat je een kenteken nodig hebt, maar belgie heeft GEEN kenteken op steps, dus kan je er ook geen aanvragen. dat zijn dan grensoverschrijvende belemmeringen en dus in strijd met den EU wetgeving.

elke step in belgie start niet van zichtzelf, je moet minstens 2km/h gaan voor de motor wil starten. dit valt onder step met ondersteuning en ook in NL goedgekeurd dus

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

Op zaterdag 15 november 2025 12:53:24 schreef fcapri: er is immers vrij verkeer van goederen en diensten

Ehhh, dat is één quote uit de wetgeving. Er is helemaal geen volledig vrij verkeer van goederen en diensten. Dat zal nog wel even duren.

het kan niet zijn dat ik een volledig legaal voertuig heb MET verzekering in belgie, en dat ik ineens in NL rijd en mijn step in beslag worden genomen.
ik kan als belg, wonende in belgie, GEEN voertuig in NL inschrijven.

er is dus immers geen mogelijkheid om als belg je voertuig in NL legaal te krijgen.
oldtimers in belgie hebben ook geen jaarlijkse keuring, in NL is keuring wel elk jaar verplicht. ze kunnen mijn oldtimer ook niet in beslag nemen in NL omdat ik geen jaarlijkse keuring heb. die auto is ingeschreven en verzekerd en NL moet die aanvaarden

Het gaat om een voertuig dat je ook niet in België in kunt schrijven, dus dat is precies hetzelfde als in Nederland. Dat je er toevallig in België wel mee de openbare weg op mag, is precies dat: toeval. Je mag ook niet in elke plaats of in elk land een open verpakking van alcohol zichtbaar bij je hebben, om maar een voorbeeld te noemen.

Maar begrenzen... Dat kan dus in software maar dat is net zo makkelijk te omzeilen door het in software weer terug te zetten. Als de gashandle een potmeter bevat, zou je die kunnen verbouwen.. Maar het is custom spul dus dat zal misschien moeilijk worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

Als het idd een analoge spanning verandering is dan kun je met een extra potmeter proberen en dan instellen en als dat werkt, de potmeter opmeten en er een vaste weerstand voor in de plaats zetten. Dan kan zoonlief niet snel even de potmeter op vol gas zetten, 45km/h blazen en weer op 25 km/h als hij weer thuis is. Maar als ze handig zijn weten ze dat ook wel weer te omzeilen (bv de weerstand tijdelijk met een draadje en 2 krokodil klemmen overbruggen.