Bladblazer als figurant in een toneelstuk maakt te veel herrie

Collegae,
De zware, defecte, voeding is voor een korte tijd buiten beeld.
Vanmiddag kwam een voormalig dorpsgenoot met het volgende probleem.

Een maal per jaar geeft de lokale toneelclub een uitvoering en dit seizoen moet ook een bladblazer figureren. Bij de eerste repetitie maakte hetding onfatsoenlijke herrie.
Hij/zij moet absoluut meedoen maar veel stiller.
De vraag aan mij was helder.
Kun jij hetding zachter laten werken.
Dus een lager toerental.

Het betreft een op 230 Volt wisselspann8ng fungerend apparaat met een ermogen 1500 Watt.

Een simpele schakeling met een triac leverde bij 160 volt alleen een orustigmakende kreunende motor en ik durfde nog niet naar 230 V te gaan.
Zeker toen mijn variac al 13 A aangaf.

Ik heb ook een vrquentie regelaardie van 230 V ac een regelbare draaistroom maakt.
Maar een 230 V ac motor aansluiten op 3x 230 draaistroom gaat mijn fantasie te boven.

Zijn er oplossingen?

Het ding hoeft op het toneel geen blaadjes wegblazen.

Is een variac misschien een oplossing?

Hugo; nog niet geprobeerd. -'t is wel 1500 watt hè.

Als hij niet hoeft te blazen monteer je er zo'n klein versterkertje in (zo'n "rol koekjes" voor telefoons) en speel daar bladblazer geluid op af gestreamd van af je telefoon.

Of een bladblazergeluid via de PA installatie afspelen?

Edit: Fred was mij 19 seconden voor tijdens intypen :)

[Bericht gewijzigd door revado op (36%)]

Kan je er niet een andersoortig motortje in stoppen? Bij voorbeeld van een haardroger of staafmixer. Of de buis van de blazer (deels) dichtstoppen met een stuk schuimrubber. Controleer wel even of de boel dan niet te heet wordt.

Ik heb Still accu bladblazer, kun je alle gewenste toerental met de drukschakelaar doen, hoe verder je de schakelaar indrukt, hoe harder deze blaast. Bij laag toerental is het geluid niet hard. Misschien kun je ergens eentje lenen.

Zoek een oude stofzuiger van 1500 of 2000w, en haal daar de toerentalregeling uit.

@TS,

Flinke diode er tussen zetten.

En als het een motor met borstels is (serie motor) kun je hem ook op DC laten lopen. Dus als je een flinke trafo hebt van +/- 30V en die gelijkgericht, ben je er misschien ook al.

Onverwacht veel adviezen.
Dank voor al deze reacties.

Vandaag maar eens beginnen met het proberen van de adviezen.

Nog een vraag.
Een frequentieregelaar ( ingang 230 V ac en uitgang 3x230 V ac) ook op de een of andere manuer toepasbaar?

Kun je het schoepenwiel er niet uithalen? Dan hoor je alleen de motor nog.

Op woensdag 19 november 2025 09:20:36 schreef Lambiek:
En als het een motor met borstels is (serie motor) kun je hem ook op DC laten lopen. Dus als je een flinke trafo hebt van +/- 30V en die gelijkgericht, ben je er misschien ook al.

waarom gelijkrichten? 30V AC zal ie toch ook wel doen?

Op woensdag 19 november 2025 10:57:17 schreef Tinus22:
Kun je het schoepenwiel er niet uithalen? Dan hoor je alleen de motor nog.

Slecht plan!
Die seriemotor slaat dan op hol en verbrand, wegens geen luchtweerstand.

Op woensdag 19 november 2025 10:42:57 schreef pietplof:
Nog een vraag.
Een frequentieregelaar ( ingang 230 V ac en uitgang 3x230 V ac) ook op de een of andere manuer toepasbaar?

Het is maar de vraag of de frequentie regelaar dat pikt, je belast maar één fase van de uitgang.

Op woensdag 19 november 2025 11:19:02 schreef rew:
waarom gelijkrichten? 30V AC zal ie toch ook wel doen?

Zeker, maar als je gelijkgericht en eventueel afvlakt wordt de spanning nog iets hoger.

Ja, ok. Om met een 24V trafo op 30V te komen kan je hem gelijkrichten en afvlakken.

Op dinsdag 18 november 2025 23:08:23 schreef revado:
Of een bladblazergeluid via de PA installatie afspelen?

Revado gaf al het beste antwoord: In het theater is het gebruikelijk om dingen niet echt te laten werken. De rinkelende telefoon komt uit de luidsprekers. En zo ook de bladblazer :-). De geluidstechnicus start gewoon een geluidseffect.

Zo is alle geluid in balans te houden.
Het is theater: niets is echt... :-)

Edit:

Pietplof schreef: Het ding hoeft op het toneel geen blaadjes wegblazen.

Mocht je op het podium echt bladeren geblazen zien worden, dan is iets van een computerfan in de mond van de bladblazer een idee.

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op (14%)]

Op woensdag 19 november 2025 10:42:57 schreef pietplof:

Een frequentieregelaar heeft niet veel effect op een universeelmotor.

Wat kan is een flinke weerstand in serie te zetten, in de vorm van een kacheltje bijvoorbeeld, maar ook de eerder genoemde regelaar uit een stofzuiger moet werken.

Tijd voor de ,altijd gevraagde, ontknoping.
Intussen was een der toneelspelers zo vriendelijk mij toch wat nadere details te verstrekken en daaruit bleek dat het ding wel stevig moest blazen.
Hetgeluid van het ding was in ons kleine dorpshuis echter te bar vandaar het verzoek de herrie tot een aanvaardbaar niveau te verlagen.

Diverse suggesties van jullie bekekenen enkele geprobeerd.
Bij laag toerental begon het ding echt kreunend en reutelend tot leven te komen; veel te veel lawaai bij zo weinig omwentelingen.
Toen maar eens de blazer geopend en het eerste wat ik zag was een messing hulsje met een kraagje ?
Het leek wel heel erg veel op een goedkoop glijlagertje. Kijkende naar de achterzijde van het motortje zag ik een asje omgeven door een donker gat.
Het bus paste precies om de as en na een gecontroleerde mep met mijn nylon hamer zat het ding op z'n plaats.
230V erop , veel herrie maar geen nare bijgeluiden.

Daarna het idee van lambiek.
Een trafo gevonden met diverse sec. Spanningen variërend van 12 tot 60 V ac
Flinke gelijkrichter en een elco model melkbus.
Uitgangsspanning tegen de 90 V
De blazer blaast nu met beschaafde herrie; toneelclub tevreden.

Mannen, dank voor uw medewerking.

Ga nu weer verder met die philips voeding waar HmH ( de huichelaar) geen bemoeienis mee had. De V uit staat netjes 15 Volt maar moet naar 150 V

Mooi dat het gelukt is. :)

Is je trafo wel zwaar genoeg?

Lambiek;
De blazer moet in elke uitvoering ( 4 x totaal) ongeveer 60 seconden blazen.
Tijdens het bouwen van de omhulling ,waarin trafo en de rest een veilige plaats krijgt) heeft het ding ettelijke minuten gewerkt.
Een lichte temperaruurverhoging was merkbaar.

Minder problemen met deze opdracht dan in 2024 toen een motor met vertraging met bijvehorende voeding en besturingen een ,,miniatuur dorpshuis" urenlang moest ronddraaien tijdebs een optocht.

Oké. Maar ik wil zeggen dat je niet je trafo terziele helpt, of erger dat hij in de brand vliegt.

Je zou voor de zekerheid de stroom nog even kunnen meten. Ik weet niet hoeveel VA je trafo is en hoeveel stroom je blazer trekt.

Op donderdag 20 november 2025 23:02:05 schreef pietplof:
[....]

Ga nu weer verder met die philips voeding waar HmH ( de huichelaar) geen bemoeienis mee had. De V uit staat netjes 15 Volt maar moet naar 150 V

ik heb selectief last van Alzheimer en heb er geen actieve herinnering aan :+