Omdat de wet voor iedereen toegankelijk moet zijn, is er blijkbaar actie ondernomen tegen de verplichtte winkelnering bij het NEN voor het aanschaffen van bepaalde normen met een wettelijke status, zoals NEN1010.

Vanaf 17 november zijn diverse normen (ook bouw-gerelateerd) kostenloos beschikbaar via een gratis account via NEN Connect. Zie https://connect.nen.nl/portal/index

Da's mooi. Maar daarmee is het nog steeds een norm. En niks meer dan dat. De NEN1010 heeft nadrukkelijk geen wettelijke status. DUS niet verplicht.
Het 'gratis beschikbaar zijn' (of niet) heeft daar niks mee te maken.

De schroefdraad die wij gebruiken komt ook voor uit een norm - DIN-doe-wat-leuks. Niemand verbiedt je om BSW, UNC of je eigen verzinsel te gebruiken hoor. Of het handig (en financieel lonend) is, is een andere discussie.

Overigens hebben ze het over 140000 normen. Of de 1010 er ook onder valt vermeldt het verhaal niet.

Ik heb een gratis account aangemaakt. Na inloggen wordt je naar je "instellingen pagina" gestuurd of je "AUB de nieuwsbrief wil aanzetten". Niet dus. Opslaan. "opnieuw inloggen". Zoeken op 1010. Krijg je een paar resultaten. Click op "online versie" en ... opnieuw inloggen. Maar goed. Tweede keer werkte het wel.

PDF is "not in your collection", maar online inzien kan wel. En de 1010 is dus online beschikbaar zonder te betalen.

Dus de NEN1010 pdf is niet te downloaden?

Op donderdag 20 november 2025 10:45:55 schreef EricP:
De NEN1010 heeft nadrukkelijk geen wettelijke status. DUS niet verplicht.

De NEN1010 is dan wel een norm, maar die wordt in sommige wetten wel verplicht gesteld. En daar zat de makke.
Ik heb altijd gevonden dat iets wat niet openbaar beschikbaar is, niet verplicht kan worden. Daar zijn in het verleden al rechtszaken over gevoerd en blijkbaar is er nu eindelijk een doorbraak.

Da's mooi. Maar daarmee is het nog steeds een norm. En niks meer dan dat. De NEN1010 heeft nadrukkelijk geen wettelijke status. DUS niet verplicht.

Ja. En?

Op donderdag 20 november 2025 13:58:10 schreef KlaasZ:
[...]De NEN1010 is dan wel een norm, maar die wordt in sommige wetten wel verplicht gesteld.

Nee, er is geen enkele wet die de NEN1010 verplicht stelt. Dat kan ook niet, want de grondwet eist dat een wet openbaar en vrij beschikbaar is.

Daar is een serie rechtzaken over geweest, waarin een ingenieursburo eistte dat alle normen die in het bouwbesluit (=wel wet) genoemd worden openbaar zouden worden. De overheid stelde toen dat die normen slecht één manier zijn waarop je aan de eisen (van het bouwbesluit) kunt voldoen, maar dat je vrij bent een andere manier te gebruiken.

Heel praktisch betekent dat dat afwijkingen van de NEN1010 mogen als je aannemelijk kunt maken dat de installatie nog steeds even veilig is. (Nog steeds voldoet aan het doel van de NEN1010)

Of de vrije toegankelijkheid van de NEN1010 (en wellicht ook de andere normen in het bouwbesluit genoemd) nu voldoende is om ze tot wet te kunnen verklaren (Dan zal de minister minstens een uitspraak van die strekking moeten doen om de eerdere stellingname voor de rechter te ontkrachten) vraag ik me af.

In ieder geval is het niet zo dat ze automatisch wet worden door deze (of een andere) openbaarmaking.

hoe het in Belgie werkt:

Een wet is pas geldig na publicatie in het Staatsblad. Het staatsblad was oorspronkelijk enkel op papier te verkrijgen en daar kon je je op abonneren (dus betalend). Of je kon naar een openbare bibliotheek gaan waar je het kon inzien als je er niet wou voor betalen.

Nu met de intrede van het internet is dit allemaal gratis te bekijken, maar er staat nergens in de wet dat deze gratis ter beschikking moet worden gesteld. Het enige wat de wet moet zijn, dat is openbaar. Maar 'moet' niet gratis beschikbaar zijn.

Het AREI (bij wet verplicht) was vroeger ook niet gratis beschikbaar. Nu online gratis beschikbaar, iets wat mag maar niet moet.

Geen idee hoe het met de wet in Nederland zit.

Een account moeten aanmaken om normen te kunnen inzien daarmee zijn de normen nog steeds niet openbaar.

De NEN is mer een adviesorgaan waar o.a. het Bouwbesluit 2012, inmiddels vervangen door het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl), naar verwees als het ging om te handhaven richtlijnen voor elektrotechnische werkzaamheden.
Via wetten.overheid.nl: is de actuele tekst van het Besluit bouwwerken (Bbl) leefomgeving te vinden.

Misschien zijn het de strikte regels van een bouwbesluit en/of de website wetten.overheid.nl die maken dat men a.o. de NEN1010 als een wet ziet. Daarbij doet de tekst van de overheid zelf ook vermoeden dat hier om strikte regels dan wel de wet gaat.

Wat betreft de NEN1010 heb ik altijd als stelregel dat dit een advies is en de installateur verder vrij is om hierbinnen af te wijken, mits het resultaat even goed/veilig, of beter is. Met andere woorden: gebruik je gezonde verstand.

Dat de NEN1010 inclusief recente udates nu vrij in te zien is voor een ieder vind ik zelf alleen maar goed.
Waarom belangrijke informatie verstoppen als verdienmodel, als hier zoveel belang aan wordt gehecht?

Op donderdag 20 november 2025 14:37:38 schreef T-sec:
[...]Waarom belangrijke informatie verstoppen als verdienmodel, als hier zoveel belang aan wordt gehecht?

Omdat het kan. Met 140.000 normen en als ze elk jaar er 100.000 verkopen tegen 10 Euro of zelfs 100 Euro per stuk? Reken maar uit. CE normen, EMC, machinerichtlijnen en ga zo maar door. Er komen bijna dagelijks normen en reguleringen bij.

Dat de NEN1010 inclusief recente udates nu vrij in te zien is voor een ieder vind ik zelf alleen maar goed.

Eens. Als is die norm me in veel opzichten wat te relaxed als je bijvoorbeeld naar belastbaarheid van kabels kijkt.

Waarom belangrijke informatie verstoppen als verdienmodel, als hier zoveel belang aan wordt gehecht?

Nou, die norm wordt gemaakt door (voornamelijke) de fabrikanten. Die hebben er belang bij dat iemand er voor betaalt. Zo moeilijk is dat niet. Of het wenselijk is, is wederom een ander verhaal.

Geen idee hoe het met de wet in Nederland zit.

Op wat details na is het niet veel anders. Maar dan nogmaals: het AREI is 'wet'. In Nederland is het meer een 'kapstok'. Het moet 'veilig' zijn (wat dat dan ook moge betekenen). Een manier die algemeen geaccepteerd is, is aan de NEN1010 voldoen. Maar daarmee is de 1010 nog geen WET. Dat is een essentieel verschil.

Op donderdag 20 november 2025 14:37:38 schreef T-sec:

Omdat het schrijven en publiceren van die norm ook geld kost. En de (NL) overheid er geen rooie cent voor over heeft, de "markt" lost dat veel efficienter op....

Of de prijs van een NEN1010 PDF in verhouding staat met de hoeveelheid werk die de Stichting Nederlands Normalisatie Instutuut eraan heeft weet ik niet, ik heb geen zin dat uit te zoeken (als de jaarrekening al openbaar is...)

Op donderdag 20 november 2025 14:51:58 schreef EricP:
Nou, die norm wordt gemaakt door (voornamelijke) de fabrikanten. Die hebben er belang bij dat iemand er voor betaalt. Zo moeilijk is dat niet. Of het wenselijk is, is wederom een ander verhaal.

Wat je verder ook van die fabrikanten vind, als je de NEN1010 tot wet zou verheffen zijn het die 150 verse kamerleden die er over beslissen. Bontenbal heeft natuurkunde gedaan, wellicht dat die het verschil tussen stroom en spanning nog weet.

[Bericht gewijzigd door blurp op (31%)]

Op donderdag 20 november 2025 14:51:58 schreef EricP:
Op wat details na is het niet veel anders. Maar dan nogmaals: het AREI is 'wet'. In Nederland is het meer een 'kapstok'. Het moet 'veilig' zijn (wat dat dan ook moge betekenen). Een manier die algemeen geaccepteerd is, is aan de NEN1010 voldoen. Maar daarmee is de 1010 nog geen WET. Dat is een essentieel verschil.

Dat de NEN1010 geen wet is dat is mij inderdaad al lang duidelijk. Maar ik heb het vooral over het misverstand dat 'de wet' gratis moet beschikbaar zijn, en dat moet in Belgie niet. De wet moet enkel openbaar zijn. Voor het internet tijdperk was dit alles betalend (hetzij via staatsblad of een uitgever) of gratis te bekijken in openbare biliotheek.

Tegenwoordig gratis online beschikbaar... maar dat moet niet, dat mag. Er staat nergens in de wet dat de wet gratis beschikbaar moet zijn.

Op donderdag 20 november 2025 15:35:43 schreef Robbe de Smet:
Tegenwoordig gratis online beschikbaar... maar dat moet niet, dat mag. Er staat nergens in de wet dat wer gratis moet zijn.

Er staat (in NL) in de wet (Aw art 11) dat er geen auteursrecht op wetten zit. Dus je mag vrijelijk kopietjes maken en die weggeven of verkopen.

Dat mag met de NEN1010 niet.

Voor het internet tijdperk was dit alles betalend (hetzij via staatsblad of een uitgever) of gratis te bekijken in openbare biliotheek/

En daarmee... gratis beschikbaar en openbaar.

Een krant (even in de klassieke stijl op dode boom en met abonnement, niet het lokale suffertje) is doorgaans ook niet gratis beschikbaar en daarmee niet openbaar... De bioscoop waar je moet betalen om een film te zien... die film is ook niet openbaar. Op zich wel een interessante discussie...
Overigens... als de roverheid geen invloed heeft op een norm, dan zou het raar zijn als die norm dan wel 'wet' zou zijn. Immers, de 'eigenaar' van die norm kan dan zomaar 'de wet' veranderen zonder dat er enige 'stemming' (voor wat het waard is) aan te pas komt. Dat wringt.

Bontenbal heeft natuurkunde gedaan, wellicht dat die het verschil tussen stroom en spanning nog weet.

:) Rutte heeft geschiedenis gestudeerd, maar gaf heel weinig blijk van kennis van de recente geschiedenis :) Maar goed... dat is een ander onderwerp.

Blurp kwam er nog ff tussendoor. Is natuurlijk ook een volkomen valide punt.

Als ze 300 euro vragen voor de NEN1010, dan is die wat mij betreft als particulier niet "vrij beschikbaar".

De huidige regeling dat je hem "kan inzien" op internet na het aanmaken van een gratis account, is wat mij betreft een forse verbetering. Nu is het haalbaar voor mij als particulier om me er aan te proberen te houden.

Edit: Over veiligheid van elektrische installaties gesproken: Er is er ook een waarvan het nummer met een drie begint. Wat was dat nummer ook al weer?

[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]

Op donderdag 20 november 2025 15:35:43 schreef Robbe de Smet:
Maar ik heb het vooral over het misverstand dat 'de wet' gratis moet beschikbaar zijn, en dat moet in Belgie niet. De wet moet enkel openbaar zijn. Voor het internet tijdperk was dit alles betalend (hetzij via staatsblad of een uitgever) of gratis te bekijken in openbare biliotheek.

Tegenwoordig gratis online beschikbaar... maar dat moet niet, dat mag. Er staat nergens in de wet dat de wet gratis beschikbaar moet zijn.

In Nederland is dat toch wel zo. Voor het internettijdperk moest je wel betalen, maar dat was omdat het drukken van die boekjes en staatsbladen ook geld kostte. Maar je betaalde niet voor de inhoud. Alle wetten waren inderdaad gratis in te zien in de bibliotheek, dat was omdat het moest.
Nu staan de Nederlandse wetten allemaal op het internet omdat dat makkelijker en goedkoper is. Maar de wetten staan ook nog in boekjes en daar moet je voor betalen vanwege de drukkosten. In de bibliotheek hier ter plaatse zijn de boekjes weg.

Dat klopt.

Maar toch word die NEN1010 je wel heel erg hard opgedrongen en doet ook verzekering daar vrolijk aan mee. Als een norm voor particulieren dan zo belangrijk word gemaakt dan moet ook iedereen dat wel kunnen inzien.

Het wringt mij dat je als particulier ook bijna de NEN1010 moet kennen.
Machine richtlijn daar in tegen om als voorbeeld te noemen is voor bedrijven.

Dus ik vind wel dat alle normen waar je als particulier mee geconfronteerd word dat die tenminste in te kijken moeten zijn.

Op donderdag 20 november 2025 15:50:36 schreef blurp:
[...]

Er staat (in NL) in de wet (Aw art 11) dat er geen auteursrecht op wetten zit. Dus je mag vrijelijk kopietjes maken en die weggeven of verkopen.

Dat mag met de NEN1010 niet.

Staan ook allemaal online :
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wetgeving/vraag-en-antwoord/w…

Op donderdag 20 november 2025 17:53:07 schreef benleentje:
Het wringt mij dat je als particulier ook bijna de NEN1010 moet kennen.
Machine richtlijn daar in tegen om als voorbeeld te noemen is voor bedrijven.

Nu haal je at zaken door elkaar natuurlijk. De machinerichtlijn is voor iedereen: die is namelijk opgenomen in de wet. Je kunt die wet downloaden, maar de richtlijn is simpeler. Voor zolang het duurt, want de machinerichtlijn word vervangen door de machineverordening.

norm = gemaakt door bedrijfsleven zelf en mag dus geld kosten.
Europese richtlijn = richtlijn voor de lidstaten die deze in de wetten moeten opnemen.
Europese verordening = Europese wet die boven de nationale wet staat. Deze word dus niet meer in de nationale wetgeving opgenomen.

Dan nog even het eeuwige gevecht met bv het bouwbesluit: Daar staat expliciet in dat geen enkele norm verplicht is.

Op donderdag 20 november 2025 16:01:39 schreef rew:

Edit: Over veiligheid van elektrische installaties gesproken: Er is er ook een waarvan het nummer met een drie begint. Wat was dat nummer ook al weer?

NEN3140 ?

Nu haal je at zaken door elkaar natuurlijk.

Oops.

Maar ik hoop dat mijn idee verder duidelijk is.

Op donderdag 20 november 2025 16:01:39 schreef rew:
Als ze 300 euro vragen voor de NEN1010, dan is die wat mij betreft als particulier niet "vrij beschikbaar".

De huidige regeling dat je hem "kan inzien" op internet na het aanmaken van een gratis account, is wat mij betreft een forse verbetering. Nu is het haalbaar voor mij als particulier om me er aan te proberen te houden.

deze norm(wederom geen wet)is meer hoe handelt de keuring van elektrotechnische dingen, voor bedrijven.Als particulier hoef je er niets mee te maken.