Op zondag 23 november 2025 01:15:07 schreef free_electron:
in Belgie heeft het keuringsorgaan (Vincotte) een gratis PDF met de spelregels voor elektrische installaties.
Volg dat document en je kan de keuring passeren zonder problemen.

Staat in afwachting van een nieuw pdf'je. De spelregels zijn intussen wat aangepast en het vorig documentje dateert van 2022. Het nieuwe documentje komt in het najaar 2025... ze hebben nog een maand :-)

Op vrijdag 21 november 2025 19:31:15 schreef GJ_:
[...]Da's ook mijn ervaring. Maar dat is uit de tijd dat de 3140 enkel nog voor handgereedschap bedoeld was.
Alle handgereedschap moet tegenwoordig dubbel geisoleerd zijn dus heel veel ga je met een apparaattester niet meer vinden.
En bij de meeste bedrijven, waar ik kwam, werd alles netjes gerepareerd of, als het echt te erg was, werd het in de container gedonderd. De meeste reparaties was gewoon een netsnoer vervangen.

Sommige bedrijven graveren hun naam in het kunststof van het handgereedschap.Ik heb geleerd dat het dan afkeur is, omdat ter plekke het kunststof dunner is en dus slechter isoleert.

Ik snap dat je iets tegen het verplichte keuren hebt en dat het ook vooral geld verdienen is.

Waar het vooral fout gaat, is de insteek: het is gekeurd, DUS het is veilig (en de tegenhanger die vaak gebruikt wordt: het is niet gekeurd DUS het is onveilig). Beiden slaan nergens op.

Als je serieus keurt dan verbetert dat de veiligheid.

Nou, feitelijk alleen als je iets zinnigs vindt en dat ook oplost. Als je niks gevonden hebt, dan is de situatie niets veranderd tenslotte...

Maar goed... een mooie uit de praktijk: tuin-klusser, op het oog een redelijk nieuwe verlengkabel, een redelijk nieuwe hoge druk spuit (nieuw als in: nauwelijks gebruikssporen en zeker niet afgeragd). Even er vanuit gaande dat 'nieuw' dan ook 'in orde' betekent (geen reden om aan te nemen dat dat niet zo is). En dan door het bovenlichtje de woonkamer in en daar in een WCD prikken. So far, so good. Jammer, dat komt nog uit de tijd dat aarde niet gebruikelijk was - het voldoet vast aan de regelgeving van dat moment en dus nu ook nog. De tuinman is in loondienst bij een bedrijf wat door de VVE ingehuurd is om de tuin te kuisen.
Sta je met al je gekeurde spulletjes. En letterlijk ALLES voldoet. Alleen het gezonde verstand ontbreekt.

Sommige bedrijven graveren hun naam in het kunststof van het handgereedschap.Ik heb geleerd dat het dan afkeur is, omdat ter plekke het kunststof dunner is en dus slechter isoleert.

En ook daar... Het gezonde verstand ontbreekt...Maar formeel heb je vast gelijk. Want het zou kunnen dat (en dan een onwaarschijnlijk maar niet volkomen uit te sluiten verhaal). En ik heb eenzelfde wel eens gehoord over een niet-originele (als in: niet door de fabrikant geleverde) kabel.

in Belgie heeft het keuringsorgaan (Vincotte) een gratis PDF met de spelregels voor elektrische installaties.

Het probleem met die “samenvattingen” is dat de bewoordingen zodanig zijn aangepast om “in je examen te slagen” en eigenlijk niet meer overeenstemmen met de oorspronkelijk tekst. Heel handig uiteraard, maar bij een installatie die enigszins afwijkt zit je dan met een probleem, wat constant tot dezelfde terugkerende vragen leidt.

Typische voorbeelden:
- Verlichtingskringen die je kan bedraden met 1,5mm2. Die terminologie komt echter niet voor in het AREI, wel kringen zonder contactdozen die je mag bedraden met minimum 1,5mm2
- Vereiste om dubbelpolige zekeringautomaten te gebruiken: AREI spreekt van afzekering van alle actieve geleiders, niet dat deze dubbelpolig moeten zijn.

Op vrijdag 21 november 2025 21:50:16 schreef F_S:
Ik meende daar iets over gelezen te hebben dus moest even zoeken.
[bijlage]

Hierin wordt verwezen naar richtlijn 'energieprestatie gebouwen'
en hierin staat:

[bijlage]

Dus....

Gr.F_S

Dit is geen officiele wettekst. Geen enkele Europese richtlijn verwijst volgens mij naar de NEN1010, hoewel niet ondenkbaar, zoals EricP al opmerkte, maar ook het knippen van quotes uit wetteksten gaat fout als je niet eerst de hele wet doorleest. In het bouwbesluit kun je ook een knipsel halen dat er op wijst dat installaties aan de NEN1010moeten voldoen, maar op minstens twee plekken staat dat het niet verplicht is: een klein stukje verder én helemaal vooraan in het bouwbesluit. Neemt niet weg dat niet voldoen wel betekend dat je in een situatie kan komen waar je meer uit te leggen hebt dan je zou willen, dat dan weer wel.

Even voor de helderheid: de situatie in Belgie is op geen enkele manier vergelijkbaar met Nederland.

Op zondag 23 november 2025 08:06:23 schreef EricP:
[...]Waar het vooral fout gaat, is de insteek: het is gekeurd, DUS het is veilig (en de tegenhanger die vaak gebruikt wordt: het is niet gekeurd DUS het is onveilig). Beiden slaan nergens op.[...]

Ik zie het anders het is gekeurd dus verantwoording is afgeschoven naar het personeel. Die moeten bv zelf ook steeds beoordelen of hun boormachine nog veilig is nadat deze is gevallen.
Niet gekeurd en onveilig vind ik ook altijd een leuke en slaat inderdaad nergens op. Maar als iemand met ongekeurd gereedschap werk is het wel zijn probleem en is dan ook nog eens onveilig bezig. Het is vooral verantwoording kunnen afschuiven naar een ander want daar is waar de keuring om draait en het heeft maar voor een heel klein deel echt met veiligheid te maken.

Nou, feitelijk alleen als je iets zinnigs vindt en dat ook oplost. Als je niks gevonden hebt, dan is de situatie niets veranderd tenslotte...

Meestal vind je wel wat. Maar mij gaat het keuren niet eens zo zeer om de veiligheid. Ik ben een onderhoudsman en ik wil dat iedereen met goed gereedschap kan werken. IK zet dan ook altijd een 5 meter snoer aan een boormachine ipv van een veel te korte. Een korte is veiliger :? zegt men, maar hoe kan je dan met zo een machine werken. Maar gelukkig zit er nu bij de meeste merken ook vrij standaard er een lang snoer aan die die hebben ook wel door dat een lang snoer prettiger werkt.

Ik ben als keurder geen veiligheidsdrammer maar wil gewoon voor goed gereedschap zorg dragen. Ik benook weer blij dat na een maand alles weer gekeurd is en ik weer verder kan met normaal werk en dat het hele circus zoals ik het noem weer voorbij is.

Een audit is ook zo een circus. Ineens is alles netjes en opgeruimd en zijn de chemicaliën veilig opgeborgen en staan al het materiaal buiten de gele lijnen waar het er niets mag staan. Krijgen we allemaal weer een nieuwe overal. ;)

Op zaterdag 22 november 2025 08:58:47 schreef mel:
Ik heb hier thuis ook brandblussers die over de 20 jaar zijn.. nooit gekeurd en nooit nodig gehad,, ik schaam me dood.. :S

had er nog 1 van bijna 30 jaar oud. destijds verkregen omdat die er met 10 jaar uitging, tevens kon dat ding elektronica blussen, geen poederblusser. echter liep tegen een schuimblusser aan van 10 jaar die ook elektronica kan blussen dus maar eens een upgrade gedaan.

@allen

Nee, NEN1010 en de andere normen zijn geen wet. Maar er wordt in veel overheidspublicaties, bouwvoorschriften en verzekeringseisen wel naar de normen verwezen als toetssteen voor goed vakmanschap en veilige installaties. En daarmee krijgt ze -jammer voor diegenen die denken hun eigen gang te moeten gaan- wel de status van wet, met alle daaraan verbonden gevolgen.

De ARBO-wet schrijft nergens een nulspanningsschakelaar voor, maar geeft wel aan dat een machine na een spanningsuitval nooit uit zichzelf mag starten. Een NEN3140 goedgekeurde machine zonder nulspanningschakelaar mag volgens de ARBO-wet dus niet gebruikt worden. Wat jij als persoon/leidinggevende dan doet of laat is geheel voor jouw, inclusief alle risico's en gevolgen. En die kunnen soms groter zijn dan vooraf gedacht.

P.S. NEN3140 is destijds ingevoerd als voorloper voor een toekomstige verplichtte APK-keuring voor alle elektrische installaties, inclusief particuliere woningen. Dat laatste is er nooit van gekomen. Tijdens de invoering van NEN3140 was ik bezig met het ontwerpen en supervisie van een industriele middenspanning-schakelruimte. Omdat ik toen nog geen NEN3140-bevoegdheid had, mocht ik de spanningloze (!) schakelruimte niet in om te controleren of alles wel correct geinstalleerd en aangesloten was. Dat heeft toen een bevoegde collega voor mij moeten doen.

Het belangrijkste voor ons als elektronen-fetisjisten is dat NEN1010 nu wel direct zonder kosten te raadplegen is.

Op maandag 24 november 2025 10:47:48 schreef Harm J Seef:
@allen

De ARBO-wet schrijft nergens een nulspanningsschakelaar voor, maar geeft wel aan dat een machine na een spanningsuitval nooit uit zichzelf mag starten. Een NEN3140 goedgekeurde machine zonder nulspanningschakelaar mag volgens de ARBO-wet dus niet gebruikt worden. f gedacht.

Dat bovenstaande geld alleen als de machine een gevaar kan geven bij onverwachte inschakeling.
Er zijn vele machines die geen nulspanningsschakelaar hebben en die vanzelf weer inschakelen (of verder gaan waar ze gebleven waren) na spanningsuitval.
Gelukkig maar.

Denk bijvoorbeeld aan je "internet router". Die begint vanzelf weer met werken als de spanning terugkomt.

Duidelijk een geval van: "Kan geen kwaad als die plots weer gaat werken".

Op maandag 24 november 2025 10:47:48 schreef Harm J SeefWat jij als persoon/leidinggevende dan doet of laat is geheel voor jouw, inclusief alle risico's en gevolgen. En die kunnen soms groter zijn dan vooraf gedacht.

Er zit een heel groot gebied tussen "Niet volgens de norm" en onveilig gerommel. Er is zelfs een stukje "gerommel, maar wel volgens de norm".

Niemand is ooit veroordeeld voor handelen in strijd met de NEN1010. Wel voor gerommel. Dat waarschijnlijk ook in strijd was met de norm.

Maar ik nodig je uit een uitspraak te vinden van handelen in strijd met een NEN norm dat niet voor een leek al duidelijk gerommel is.

De ARBO-wet schrijft nergens een nulspanningsschakelaar voor, maar geeft wel aan dat een machine na een spanningsuitval nooit uit zichzelf mag starten. Een NEN3140 goedgekeurde machine zonder nulspanningschakelaar mag volgens de ARBO-wet dus niet gebruikt worden. Wat jij als persoon/leidinggevende dan doet of laat is geheel voor jouw, inclusief alle risico's en gevolgen. En die kunnen soms groter zijn dan vooraf gedacht.

En wat als de machine ooit nieuw geleverd is zonder nulspanningsschakelaar (machine van 35 jaar oud ofzo, voor CE markering), moet deze dan aangepast worden? Je mag ook weer niet zomaar aanpassingen verrichten aan machines zonder de verantwoordelijkheid (gedeeltelijk) over te nemen.

Norm of wet, het einddoel is hetzelfde: veiligheid van mensen en goederen zoveel mogelijk garanderen én bedrijfscontinuïteit want ieder uur dat er geen stroom is kost veel meer centen dan een keuring.

En in België is het dan wel een wet maar ook dan ben je niet verplicht om je aan de voorschriften van het AREI te houden. (bij alle elektrische installaties die geen woning zijn)
Heb je een beter idee over hoe het moet dan mag je altijd een risicoanalyse opmaken. Wel even je handtekening er onder zetten.

De ARBO-wet schrijft nergens een nulspanningsschakelaar voor,

Waar deze discussie over gaat is of al die normen vrij en gratis in te zien moeten zijn. Dan denk ik als particulioeren met die normen zouden moeten werken dan zou dat graits moeten zijn.

Maar Arbo en eigenlijk bijna alle normen zijn voor toepassing op werk en werknemers. EN waarom zou het voor bedrijven gratis moeten zijn dam horen die kosten er nu eenmaal bij.

de nen1010 word samengesteld door diverse personen uit oa het bedrijfsleven. ik weet waar een aantal werken dat niet alleen het bedrijfsleven is vertegenwoordigd in dat clubje, 1 ken ik en die weet sowiso wel waar ie over praat. er word echt wel over nagedacht. als een nieuwe regel niet werkbaar blijkt te zijn in de praktijk dan word het aangepast.

bij keuringen is het vaker dat je denkt wat is dit voor flauwekul regel weer waar dit vanaf komt. niet zelden is de keurder dan gewoon buiten het regelboekje gegaan, en dat kan in de papieren lopen als je veel van hetzelfde hebt op 1 locatie.

@allen

Nee, NEN1010 en de andere normen zijn geen wet. Maar er wordt in veel overheidspublicaties, bouwvoorschriften en verzekeringseisen wel naar de normen verwezen als toetssteen voor goed vakmanschap en veilige installaties. En daarmee krijgt ze -jammer voor diegenen die denken hun eigen gang te moeten gaan- wel de status van wet, met alle daaraan verbonden gevolgen.

Absoluut onjuiste interpretatie van o.a. het bouwbesluit.
In het bouwbesluit staat nota bene exoliciet dat de norm volgen niet verplicht is.

Een norm kan niet de "status van een wet" krijgen. Heel de "status van een wet" is een niet bestaand concept in onze wetgeving.

Maar ik nodig je van harte uit om in de wet de vermelding op te snorren dat die NEN1010 verplichte kost is. En denk er om: met een enkel knipseltje kom je niet weg, je moet een hele wet doorworstelen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (12%)]

"if it talks like a duck, walks like a duck, it probably is a duck"

We hebben in NL de rare situatie dat diverse normen GEEN wet zijn, maar het in de praktijk vrijwel onmogelijk is om ze niet als wet te hanteren.
De NL-staat heeft letterlijk gezegd (Knooble arresten) dat het je vrij staat een gelijkwaardig niveau (van veiligheid, kwaliteit, duurzaamheid: de eigenschappen die de NEN normen pogen te waarborgen) te bereiken met andere normen, regels etc.

Het probleem met die stelling is natuurlijk dat om die gelijkwaardigheid aan te tonen, je nog steeds die NEN normen nodig hebt.

De reden dat een aantal normen nu bij de NEN vrij in te zien zijn is dat het (inmiddels demissionaire) kabinet dit ook een beetje vreemd vond, en daarom de NEN geld gegeven heeft voor deze inzage. Helaas is het weer een halve oplossing (je kunt de norm niet downloaden/bewaren/printen), de enige juiste oplossing is (m.i.) dat de overheid de NEN betaald voor het maken van deze normen, en dus het auteursrecht verkrijgt. Dan kan de overheid ze echt vrij beschikbaar maken en is het argument van vergelijkbaarheid houdbaar.

Je moet er geen wet van te maken; parlementariers moeten geen technische regels vaststellen.

Dergelijke kosten zijn de kosten van infrastructuur: De basis aan inrichting die je nodig hebt om een land (economie) goed te laten fuctioneren.

Als je dezelfde veiligheidsgaranties kan geven dan staat het je inderdaad vrij om zelf ’regels’ te bedenken. Maar:

- niemand wil die bijkomende persoonlijke aansprakelijkheid op zich nemen.
- niemand wil een factuur betalen om het warm water opnieuw uit te vinden.
- Niemand wil een installatie die even veilig is maar wel afwijkt van het ’normale’. Probeer dan maar eens pakweg je huis of bedrijf te verkopen. Een installatie is niet minder veilig als de beschermingsgeleider paars van kleur is in plaats van geel/groen. Maar als ik dat zou zien in een woning die ik mogelijk zou willen kopen dan zal er met de wenkbrauwen gefronst worden.

[Bericht gewijzigd door evelo op (21%)]

Op dinsdag 25 november 2025 12:42:09 schreef evelo:
Een installatie is niet minder veilig als de beschermingsgeleider paars van kleur is in plaats van geel/groen.

In tegendeel, omdat niemand zal vermoeden dat de paarse draad belangrijk is is de installatie minder veilig. Een heel groot deel van veiligheid is "geen verassingen", ook niet als je aan de installatie moet werken.

ja zeker, maar nu denk je ook weer vanuit de norm.

Op dinsdag 25 november 2025 15:41:56 schreef evelo:
ja zeker, maar nu denk je ook weer vanuit de norm.

Nee dat is denken vanuit wat je kent en weet.
Net zoals dat je stopt voor een rood licht. Dat zijn gewenningspatronen.

Een installatie is niet minder veilig als de beschermingsgeleider paars van kleur is

Maar wel als die paarse aarde draad 0,25mm dik is.

Is dat dan denken vanuit de norm of is dat gewoon boeren verstand?

Het grootste deel van de normen is vanuit gewenning en boerenverstand en het er is niet eens zoveel wat arbitrair is. ( van te voren genomen beslissing)
Dat de minimum dikte in je woning 2,5mm2 is dat is arbitrair, en een discussie punt.

Volgens mij is ergens voorgeschreven dat de aarddraad geelgroen moet zijn. En omgekeerd, dat geelgroen alleen voor aarde mag worden gebruikt.
Als ik op google de vraag stel: "moet de aarddraad geelgroen zijn?" dan krijg ik reacties die er op neerkomen: ja dat moet. Maar ik vind nergens een verwijzing naar een wettelijk voorschrift, terwijl dat volgens mij er wel is. Wie geeft helderheid?

Op dinsdag 25 november 2025 16:20:55 schreef KlaasZ:
Volgens mij is ergens voorgeschreven dat de aarddraad geelgroen moet zijn. En omgekeerd, dat geelgroen alleen voor aarde mag worden gebruikt.
Als ik op google de vraag stel: "moet de aarddraad geelgroen zijn?" dan krijg ik reacties die er op neerkomen: ja dat moet. Maar ik vind nergens een verwijzing naar een wettelijk voorschrift, terwijl dat volgens mij er wel is. Wie geeft helderheid?

Vroeguh was de aarddraad grijs,, er zijn nog installaties waar dat nog zo is, en heel vroeger was in Duitsland de aardedraad rood..Maar tegenwoordig word altijd aangehouden dat de aarde geel/groen is.

Ja, ik weet wel dat de aarddraad geel/groen is, maar is dat ook ergens dwingend voorgeschreven?
Hypothetisch geval: stel dat ik voor de draden ongebruikelijke kleuren kies, maar wel voor elke functie consequent dezelfde kleur, en de installatie voldoet verder geheel aan de NEN1010, kan die installatie bij een keuring worden afgekeurd?

Welke keuring?
Als jouw keureisen de nen1010 zijn, en je wijkt van de nen1010 af,
Dan zou dat logischerwijs hypothetisch afkeur zijn