Op woensdag 26 november 2025 14:28:06 schreef Bobosje:
Sluit eens onderstaand Low-Pass filter aan op de INHI en INLO ingangen van de DVM.
Dit filter heeft een slope van -60dB per decade. Het -3dB punt ligt op ongeveer 80Hz.
Dit zou toch veel verbetering moeten geven.

Helpt zelfs dit filter niet?

Die niet meer geprobeerd dan hou ik geen signaal over met 1MΩ ervoor.
Maar andere meters werken wel goed maar die kan ik dan niet schalen en heb er dan niets aan.

Hoe bedoel je je houdt geen signaal meer over?
De input impedance van de ICL is zeer hoog, dacht iets van 100MOhm of meer.
DC komt gewoon door het filter heen de AC component wordt onderdrukt wat de bedoeling is.

Op woensdag 26 november 2025 17:50:39 schreef benleentje:
Als ik de paneel meters los aansluit op 2 voedingen dan werken ze goed en is er geen enkel probleem.
Als ik de DVM's van spanning voorzie uit de trafo's in de voeding en ik bied dan een externe 0 - 10V aan dan werken de meter goed en doen ze precies wat ze doen moeten.

Het is een SMPS die werkt op een hoge schakelfrequentie dus dat lijkt me niet goed het zo te doen.

OP de module zit al een weerstandsdeler met een 165K en 1k weerstand, als ik daar nog 1MΩ voor ga zetten hou ik niet zoveel meer over.

Maar het net toch nog even geprobeerd en het werkt ook niet. Nog steeds wilde waardes.

Maar ondertussen ook nog een DVM modull VK1760 geprobeerd en die geeft dezelfde wilde waardes.
Die laatste module ook eerst getest op 2 voedingen en daar werken ze wel.

Hi,

Die hele hoge weerstand waarden om te filteren zijn natuurlijk onzin...

OK als eerste zet direct aan je DVM meter/printje 0,1uF film of cer. wat jij wilt of hebt liggen.
Voorwaarden is de zeer korte verbinding bij de paneelmeter.

Plaats de paneelmeter in de positie waar hij moet komen, dit is even belangrijk!
voeding uit je groene trafo.
Haal de bedrading die naar de spanningsdeler gaat voor die paneelmeter los en sluit een batterij aan die binnen het bereik van de paneelmeter vallen.
Daarmee moet de uitlezing stabiel blijven bij verschillende belastingen van de voeding.

Wat ka ner nu gebeuren waardoor het mis gaat, dat is b.v. het nogal sterke magnetische veld binnen de kast van dit apparaat.
Als je die 0,1uF hebt geplaatst kan je er vanuit gaan dat die vrij hoge frequenties geen invloed meer hebben op de ingang.

Maar dan ben je er nog niet, de bedrading vanaf de groene trafo's kunnen geweldige antennes zijn en veel schakel geweld oppikken.
Ook kan de schakelende electronica direct op de paneelmeter zelf instralen...

De voeding vanaf de groene trafo's kan heel mooi schoon zijn, maar de bedrading naar de paneelmeter pikt dan weer storing op en dit samen met het aansluitpunt
van je paneelmeter naar b.v. de spaningsdeler voor de uitgang spanning een prachtige loop opleveren.

Het zal wel even zoeken worden voor je voor je het echte path en regelmatig meerdere voor het injectie punt van de straling, gevonden hebt...
Begin vooral met direct aan de ingang van je paneelmeter die 0,1uF te zetten, als je wilt,
ook daar direct 3K3 plaatsen dan heb je een kantelpunt van 500Hz en dat moet de hoogfrequent schakelprut voldoende weg houden.

Alles wat draadlengte heeft, fungeert als antenne voor de schakel momenten,
bij ieder verschillend apparaat mag je weer uitzoeken wat de beste plaatsen voor je electronica is wat je toevoegt.

En dat is niet alleen bij digitale voedingen, bij een 19Inch rek voor de Bijenkorf (erg lang geleden) waar als ik het goed heb 5 of 6 stuks 240-Watt versterkers
in gemonteerd waren kregen we maar noet bromvrij...
Bleken de voedings transformatoren de 50Hz te induceren in het stalen 19Inch rek en dat straalde weer in op de lijn en microfoon transformatoren.
Dat is toen opglost door de lijn en microfoon transformatoren te voorzien van een aantal lagen µmetaal.

Hier kan ik b.v. niet zomaal het ene op het andere meetinstrument plaatsen, dit omdat ze elkaar dan beinvloeden en dan heb ik het niet zozeer over de temperatuur.

Succes!
Bram

Op woensdag 26 november 2025 23:54:42 schreef vergeten:
[...]
Het is een SMPS die werkt op een hoge schakelfrequentie dus dat lijkt me niet goed het zo te doen.

Wat doe ik niet goed, leg uit?

Waar je op reageerde is.
DE DVM's zijn aangesloten op de bij gebouwde 2x 9V voeding.
De DVM krijgen een meetspanning van een externe voeding en de interne meetspanning is niet aangesloten.
Dan werken de DVM's perfect.
De bijgebouwde 2x 9V voeding is dus niet het probleem.
De problemen ontstaan pas als ik het meetsignaal uit de voeding op de DVM's aansluit.

@benleentje,

Kun je de volgende test eens doen?

- Sluit de voeding van een DVM aan op een externe lab voeding.
- Sluit de meetingang van dezelfde DVM aan op een andere externe lab voeding.
Als het goed is moet bovenstaande gewoon goed werken.

- Sluit nu eens alleen de min van de SMPS aan op de min van de meetingang van de DVM (laat de plus van de SMPS dus open).
- Sluit ook eens alleen de plus van de SMPS aan op de plus van de meetingang van de DVM (laat de min van de SMPS dus open).
Zie je dan ook weer wilde waardes?

Op donderdag 27 november 2025 00:09:38 schreef blackdog:
Die hele hoge weerstand waarden om te filteren zijn natuurlijk onzin...

Is geen onzin. 1MOhm wordt ook in de datasheets aanbevolen.

Het filter dient wel kort in de buurt van de INHI en INLO te zitten.

[Bericht gewijzigd door Bobosje op (13%)]

Hi Bobosje,

Er is zoveel electronisch schakel geweld aanwezig in deze voeding, dat je hele maal niet zou moeten denken een nodes met een hoge impedantie...

Groet,
Bram

Op donderdag 27 november 2025 00:09:38 schreef blackdog:
Hi,

Plaats de paneelmeter in de positie waar hij moet komen, dit is even belangrijk!
voeding uit je groene trafo.
Haal de bedrading die naar de spanningsdeler gaat voor die paneelmeter los en sluit een batterij aan die binnen het bereik van de paneelmeter vallen.
Daarmee moet de uitlezing stabiel blijven bij verschillende belastingen van de voeding.

Alles wat draadlengte heeft, fungeert als antenne voor de schakel momenten,
bij ieder verschillend apparaat mag je weer uitzoeken wat de beste plaatsen voor je electronica is wat je toevoegt.

Ik ga het gewoon nog een keer vertellen. ;) Maar ben wel blij met je hulp.
DVM's aangesloten op de groen trafo's
Meetingangen van 1 DVM aangesloten op een labvoeding.
Van 0 - 10V over het hele bereik stabiele waardes en dat terwijl de draden van de labvoeding naar de DVM gewoon door de smps heen lopen over de spoelen. De DVM heeft daar geen last van en geeft goed aan. Ook bij volle belasting

DVM weer aangesloten op de meetspanning uit de smps en het is bagger.
De meetspanning aangesloten op de scope is heel veel bagger, maar mijn keitley of Hp DMM hebben er geen last van en meten wel de goede waarde.

Een geheel andere DVM module van ali aangesloten op de groene trafo en op de meetspanning uit de smps en die ali module werkt perfect.
Nadeel is ik zie 0 - 10V perfect maar dat moet 0 - 36V worden en die ali meters zijn niet anders in te stellen. Ik kan er wel een andere weerstandsdeler in solderen maar dan moet de punt 1 plaats opschuiven en dat kan je niet instellen.

Op donderdag 27 november 2025 00:37:15 schreef blackdog:
Hi Bobosje,

Er is zoveel electronisch schakel geweld aanwezig in deze voeding, dat je hele maal niet zou moeten denken een nodes met een hoge impedantie...

Groet,
Bram

Dat ben ik met je eens, daarom moet dat filter ook (zeer) kort bij de INHI en INLO van ICL zitten. Tussen ingang filter en meet-gnd kun je dan evt. laag impedant afsluiten.

Op donderdag 27 november 2025 00:37:15 schreef blackdog:
Hi Bobosje,

Groet,
Bram

Ik heb nu in de module gesoldeerd
een 10k belastingsweestand
Ra 270k + 5,1k 1%. Ik moest eigenlijk op 276k uitkomen
Rb is 1k dale 1% stabiele weerstand.
Over Rb 100nF.
Aangesloten op 2 labvoedingen en het werkt wel goed.
En nog geeft de meter onzin aan als ik de aansluit op de SMPS.

Een ali 5 digid DVM module werk wel goed in de voeding enheeft geen last van het schakelgeweld, maar die is niet instelbaar.

Ik had het filter opgebouwd met 100k als laatste trap en dat aangelsoten werkte ook niet.
Nog gemeten op de scope en de het schakelruis is afgenomen van 2V naar ca 150mV. Dus het filter dempt wel aardig, maar de DVM module van voltcraft blijft rare waardes aangeven.

Ik heb nu deze besteld
https://nl.aliexpress.com/item/32849992740.html?spm=a2g0o.order_list.o…

Hoop dat die wel goed gaan werken.

Kun je bovenstaande test eens doen?

- Sluit de voeding van een DVM aan op een externe lab voeding.
- Sluit de meetingang van dezelfde DVM aan op een andere externe lab voeding.

Dat heb ik al meerdere keren verteld. Maar misschien ben ik niet duidelijk genoeg.
Als ik dit zo doe met 2 losse labvoedingen dan werken beide meters perfect.
De voltmeter geeft dan met een spanning van 0 - 10V, 0 - 36V aan.
De ampèremeter geeft met een spanning van 0 - 10V, 0 - 60A ampère aan.

De uitlezing is altijd stabiel en nooit rare waardes. En met rare waarde bedoel ik dan ook dat aanwijzing naar 70V gaat dan naar 110V en dan out of range. Out of range is meer dan 200mV op de ingang.
Een uitlezing van 110V is eigenlijk 110mV

1 DVM weer in de voeding aangesloten op een 9V batterij met heel korte draden en de meter wijst onzin aan.

Sorry misschien ben ik niet duidelijk genoeg in de uit te voeren test.
Die eerste twee stappen zijn deel van de test (ik weet al van je dat dat gewoon werkt) en nodig voor de laatste twee stappen.
Het gaat om de laatste twee stappen of het aansluiten van de plus of de min van de SMPS weer wilde waardes opleveren (zie test).

Wat ik voorstelde, je meetlijn afgeschermd maken, of getwist (twee draden even strak in een boormachine zetten) kan alleen maar extra dempen. Ik zie je wel filters proberen, maar eerst de 'antennes' smoren is toch eigenlijk ook er bij te proberen.
Maar misschien is dit gewoon een oud ontwerp meter. Ik kom een jaartal 1999 tegen, en in die tijd was dit probleem nog niet zo dringend.

1 DVM weer in de voeding aangesloten op een 9V batterij met heel korte draden en de meter wijst onzin aan.

Je bedoelt dan de meetdraden, niet de voedingsdraden.
Als dat zo is dan is die meter niet geschikt. Dan zal het ontwerp op de print de nodige filtering heel dicht tegen de chip missen of zo.

De originele Intersil ICL's (7106 etc.) dateren van 1983...

Dit is nog steeds een prima chip voor een DVM, maar hij heeft wat dingen waar je rekening mee moet houden.
En bij een voorgebakken meter weet je niet altijd hoe ze het een en ander uitgevoerd is, dus je hebt ook minder invloed op de werking.

Er bestaan modernere IC's voor die minder externe componenten nodig hebben, maar ook die hebben (uiteraard) weer zo hun nadelen. Ik heb nog niets moderners gevonden wat hetzelfde doet als een simpele icl.

Het lijkt op te veel common mode interferentie tussen de min input en de min van de voeding van de instrumenten. Dat lijkt ook niet onwaarschijnlijk in zo een omgeving.

Een (b.v.) 100 n c'tje tussen gnd en min in, geplaatst op de meter zelf, zou dan kunnen helpen.
Ook een c'tje over de onderste weerstand van de ingang spanning deler is een goed en gebruikelijk idee, als de module daar niet in voorziet.

[offtopic]
Vervangende analoge instrumenten zijn met wat moeite nog verkrijgbaar.
Die zijn duurder, maar wat mij betreft wel comfortabeler en gepaster dan matige digitale voor zo een "ouderwetse" zware kwaliteit voeding. Als er voorbij 1% gemeten moet worden doe je dat toch extern.

Op donderdag 27 november 2025 10:03:26 schreef Aart:
Het lijkt op te veel common mode interferentie tussen de min input en de min van de voeding van de instrumenten. Dat lijkt ook niet onwaarschijnlijk in zo een omgeving.

Vandaar mijn vraag om te testen met batterijvoeding. Die 7106 is een chip die ontworpen is voor batterijbedrijf. Dus het ding maakt intern een symmetrische voeding. Als het goed is wordt die ook verknoopt met de meetingang (in lo naar common)

En ik vraag me af of die 1MOhm en 10nF aan de ingang wel in de DVM zitten...

[offtopic]
Vervangende analoge instrumenten zijn met wat moeite nog verkrijgbaar.

Zeker niet offtopic.
Als je weet waar ik vervangende kan krijgen dan wil dat graag weten.

Vandaar mijn vraag om te testen met batterijvoeding. Die 7106 is een chip die ontworpen is voor batterijbedrijf.

Ja dat heb ik ook gedaan batterij met korte draadjes. Dat werkte ook niet.

Een (b.v.) 100 n c'tje tussen gnd en min in, geplaatst op de meter zelf, zou dan kunnen helpen.
Ook een c'tje over de onderste weerstand van de ingang spanning deler is een goed en gebruikelijk idee, als de module daar niet in voorziet.

Er zit nu al een C over de meet ingang over Rb van 1k.

Op donderdag 27 november 2025 01:10:11 schreef Bobosje:
Sorry misschien ben ik niet duidelijk genoeg in de uit te voeren test.
Die eerste twee stappen zijn deel van de test (ik weet al van je dat dat gewoon werkt) en nodig voor de laatste twee stappen.
Het gaat om de laatste twee stappen of het aansluiten van de plus of de min van de SMPS weer wilde waardes opleveren (zie test).

Oeps overheen gelezen. Maar ik was gisteravond ook wel gaar aan het worden. Dat ga ik zo nog even testen.

Op donderdag 27 november 2025 00:15:22 schreef Bobosje:
@benleentje,

Kun je de volgende test eens doen?

1- Sluit de voeding van een DVM aan op een externe lab voeding.
2- Sluit de meetingang van dezelfde DVM aan op een andere externe lab voeding.

3- Sluit nu eens alleen de min van de SMPS aan op de min van de meetingang van de DVM (laat de plus van de SMPS dus open).
4- Sluit ook eens alleen de plus van de SMPS aan op de plus van de meetingang van de DVM (laat de min van de SMPS dus open).
Zie je dan ook weer wilde waardes?

1- meter aangesloten en in de smps gelegd en hij blijft op 0 staan geen fluctuaties.
2- meter werkt goed.
3- meter geeft lage wisselende waardes aan tussen 0 en 70mV
4- meter gaat naar overrange alleen als de stroom potmeter bijna op 0 staat is er geen overrange.