Het lijkt op te veel common mode interferentie tussen de min input en de min van de voeding van de instrumenten. Dat lijkt ook niet onwaarschijnlijk in zo een omgeving.
Een (b.v.) 100 n c'tje tussen gnd en min in, geplaatst op de meter zelf, zou dan kunnen helpen.
Ook een c'tje over de onderste weerstand van de ingang spanning deler is een goed en gebruikelijk idee, als de module daar niet in voorziet.
[offtopic]
Vervangende analoge instrumenten zijn met wat moeite nog verkrijgbaar.
Die zijn duurder, maar wat mij betreft wel comfortabeler en gepaster dan matige digitale voor zo een "ouderwetse" zware kwaliteit voeding. Als er voorbij 1% gemeten moet worden doe je dat toch extern.
Op donderdag 27 november 2025 10:03:26 schreef Aart:
Het lijkt op te veel common mode interferentie tussen de min input en de min van de voeding van de instrumenten. Dat lijkt ook niet onwaarschijnlijk in zo een omgeving.
Vandaar mijn vraag om te testen met batterijvoeding. Die 7106 is een chip die ontworpen is voor batterijbedrijf. Dus het ding maakt intern een symmetrische voeding. Als het goed is wordt die ook verknoopt met de meetingang (in lo naar common)
benleentje
Golden Member
[offtopic]
Vervangende analoge instrumenten zijn met wat moeite nog verkrijgbaar.
Zeker niet offtopic.
Als je weet waar ik vervangende kan krijgen dan wil dat graag weten.
Vandaar mijn vraag om te testen met batterijvoeding. Die 7106 is een chip die ontworpen is voor batterijbedrijf.
Ja dat heb ik ook gedaan batterij met korte draadjes. Dat werkte ook niet.
Een (b.v.) 100 n c'tje tussen gnd en min in, geplaatst op de meter zelf, zou dan kunnen helpen.
Ook een c'tje over de onderste weerstand van de ingang spanning deler is een goed en gebruikelijk idee, als de module daar niet in voorziet.
Er zit nu al een C over de meet ingang over Rb van 1k.
Op donderdag 27 november 2025 01:10:11 schreef Bobosje:
Sorry misschien ben ik niet duidelijk genoeg in de uit te voeren test.
Die eerste twee stappen zijn deel van de test (ik weet al van je dat dat gewoon werkt) en nodig voor de laatste twee stappen.
Het gaat om de laatste twee stappen of het aansluiten van de plus of de min van de SMPS weer wilde waardes opleveren (zie test).
Oeps overheen gelezen. Maar ik was gisteravond ook wel gaar aan het worden. Dat ga ik zo nog even testen.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 27 november 2025 00:15:22 schreef Bobosje:
@benleentje,Kun je de volgende test eens doen?
1- Sluit de voeding van een DVM aan op een externe lab voeding.
2- Sluit de meetingang van dezelfde DVM aan op een andere externe lab voeding.
Als het goed is moet bovenstaande gewoon goed werken.3- Sluit nu eens alleen de min van de SMPS aan op de min van de meetingang van de DVM (laat de plus van de SMPS dus open).
4- Sluit ook eens alleen de plus van de SMPS aan op de plus van de meetingang van de DVM (laat de min van de SMPS dus open).
Zie je dan ook weer wilde waardes?
1- meter aangesloten en in de smps gelegd en hij blijft op 0 staan geen fluctuaties.
2- meter werkt goed.
3- meter geeft lage wisselende waardes aan tussen 0 en 70mV
4- meter gaat naar overrange alleen als de stroom potmeter bijna op 0 staat is er geen overrange.
Dus als de DVM gevoed wordt met een labvoeding en de meetingang van de DVM aan een andere labvoeding is aangesloten dan zie je wilde waardes op de DVM zodra je een voedingsdraad van de SMPS, hetzij alleen de plus of alleen de min van de SMPS, verbindt met de overeenkomstige meetingang van de DVM?
Klopt dit fenomeen?
Er zit nu al een C over de meet ingang over Rb van 1k.
Maar niet tussen de min van de voeding van de meter en de min van de ingang.
Dan is hoogstwaarschijnlijk de capacitieve koppeling van het DVM circuit / PCB naar de omgeving (fase, nul en aard potentiaal) al genoeg om het meetresultaat te verstoren.
Ik zag op een van je foto's dat de DVM helemaal niet is afgeschermd.
Leg de DVM eens in een blikken doosje met blikken deksel (op een kier zodat je de display nog net kunt aflezen) en herhaal wat testen waarbij je de wilde waardes weer verwacht. Doe het blikken doosje op verschillende manieren "aarden" zoals: geen aarde, met de min van de DVM voeding verbinden, etc.
Het is overigens waarschijnlijk geen ICL7106, het ding heeft een 'hold' pin, die heeft een 7106 niet.
benleentje
Golden Member
Dat is denk een ICL7116.
Dan is hoogstwaarschijnlijk de capacitieve koppeling van het DVM circuit / PCB naar de omgeving (fase, nul en aard potentiaal) al genoeg om het meetresultaat te verstoren.
Ja dat klopt denk ik wel.
Goed nieuws bijna dan.
Met 2x 100nF van in-lo naar gnd voedingn en in-hi naar vcc + 9V en de meter werkt het display bijna zolas het moet. Stabiele waardes die kloppen tot 40A.
Echter op de preset stand klopt de waarde van 0 - 60A want ik heb nog enkel de A meter gedaan. Maar op de normale stand waar je de meetwaarde ziet dan stopt de meter bij 43A.
Ik dacht eerst dat de voeding het vertikte maar via een klampmeter loopt er 56A en die klampmeter is niet gekalibreerd of goed ingesteld. Echter heb ik in de DVM ook een 10k belastingsweerstand zitten en dat zal denk ik teveel zijn voor de opamp die de meter aanstuurt. Want zodra ik de DVM los haal en de spanning tegelijk meet met een DMM dan schiet de spanning gelijk omhoog en klopt het weer.
Ik hoop dat het enkel die weerstand is.
En nu bedenken hoe ik het netjes in de meter krijg gesoldeert want nu heb ik even een verloop printje gemaakt waar de C's op zitten. Maar ik denk dat het dat wel gaat worden maar nu een wat nettere versie.
benleentje
Golden Member
Ik zie nu net dat ze bij de 7116 bij de 4de digit er enkel een AB4 en een pol uitgang is, daar hebben ze wat pinnen bezuinigd.
Dat is bij de 7106 en 7107 ook zo.
Bij de 06 had men blijkbaar sowieso al pennen tekort, de GND is daar vervangen door de BP
[Bericht gewijzigd door Sine op (59%)]
benleentje
Golden Member
Weer goed nieuws.
Maar ik zeg niet wat alleen de foto's
De waardes zijn nu stabiel en kloppen bijna.
Moet nog de uitgangsspanning en stroom goed meten en dan de meters goed afstellen.
Daarvoor moet ik even nog mijn 100A meetshunt zien te vinden en dan kan ik gelijk mijn klampmeter weer goed afstellen.
Er is nog 1 klein minpuntje de dvm's blijven aanstaan als de voeding uit is. Ik heb per ongelijk de spanning van die trafo's afgetakt voor de schakelaar. Maar dat zit met faston schuifstekkers en is te verhelpen alleen moeten er dan weer wat dingen los om er bij te kunnen.
Mooi dat het werkt!
Ik heb een paar van dit soort gevallen gehad. Een gedachte is nu: "Als ik het niet begrijp is het probleem allicht common-mode".
In dit geval een HF stroom door de parasitaire capaciteit van de voedingstrafo van de meters, door het ic, etc.
Op vrijdag 28 november 2025 00:38:40 schreef benleentje:
Weer goed nieuws.
Maar ik zeg niet wat alleen de foto's
Top dat het werkt ... en het 'wat' willen we natuurlijk ook weten. Want dit was wel een heel vaag probleem.
benleentje
Golden Member
en het 'wat' willen we natuurlijk ook weten.
Dat had al gezegd
Maar is blijkbaar onder gesneeuwd.
Er zit nu 100nF tussen Vcc en inH
en 100nF tussen gnd en inL
100nF over inH en inL
Dat laatste zat er al eerder.
En tevens speciale dank
aan Bobosje.
Weer wat geleerd over fout zoeken en dat je soms 1 draad los moet nemen.
Natuurlijk aan de rest bedankt 
[Bericht gewijzigd door benleentje op (26%)]
Op vrijdag 28 november 2025 14:46:01 schreef benleentje:
Er zit nu 100nF tussen Vcc en inH
en 100nF tussen gnd en inL
100nF over inH en inL
Dat laatste zat er al eerder.
Het is mooi dat het goed werkt, dus niks meer eraan doen.
Zelf zou ik de toegevoegde condensatoren beiden tussen Gnd en inL en tussen Gnd en inH doen of tussen Vcc en inL en tussen Vcc en inH doen. Dan heb je het minste last van inschakelverschijnselen. Denk ik.
Heel netjes, daar had ik zo snel niet achter gekomen, anders dan door heel veel proberen en hoofdgekrabbel. Ik zou er vanuit gaan om de twee systemen (PSU en meters) zoveel mogelijk gescheiden te houden, maar dit bewijst wel anders.
Toch zeg ik eigenwijs dat het geen kwaad kan om de vier nodige draden toch getwist uit te gaan voeren. Wat je nodig hebt is zó dun dat dat geen problemen zou geven.
benleentje
Golden Member
Ik zou er vanuit gaan om de twee systemen (PSU en meters) zoveel mogelijk gescheiden te houden, maar dit bewijst wel anders.
Dat zit het ook. Voor elke DVM een aparte trafo voeding.
De trafo's en de draden naar de DVM's zitten ook op de meeste schone kant van de voeding.
Maar uiteindelijk moet je het meetsignaal wel uit de smps halen daar ontkom je niet aan.
Zelf zou ik de toegevoegde condensatoren beiden
Dit is niet waar bij mij de kennis zit en ik ben al blij dat ik iets heb gevonden wat werkt. Maar verder niet gekeken wat nog beter is.
Ik vind experimenten doen met zo een voeding ook veel leuker dan foutzoeken in elektronica. 
Op woensdag 26 november 2025 04:07:57 schreef erikdenhouter:
uitgang van zo'n geschakelde voeding
Sorry dat ik een beetje een taalpurist schijn te zijn, maar het is toch echt "schakelende voeding". Aan- of uitschakelen is wat de voeding doet. Niet aan- en uitgeschakeld dus (tenzij je de netschakelaar bedient
). Huizen in Vinexwijken zijn soms geschakeld. In het Engels 'switch mode power supply' of ´switching power supply'.
benleentje
Golden Member
mijn antwoord daarop is. De taal word bepaalt door iedereen die er mee werkt en niet door bv mensen die de dikke van dalen samenstellen. Het zijn dus de gewone mensen die de taal gebruiken en zoals zij de taal gebruiken die hebben dan ook altijd gelijk.
Het mooi van taal is dat er een grote mate van zelf correctie in voorkomt maar dat woorden ook vanzelf veranderen naar woorden die beter vallen en beter te gebruiken zijn.
En deze kwestie worden de woorden geschakeld voeding en schakelende voeding al heel lang door elkaar gebruikt en heeft het geen zin meer om dat nog te corrigeren.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]
Op maandag 8 december 2025 17:38:10 schreef soldeersmurf:
[...]Sorry dat ik een beetje een taalpurist schijn te zijn, maar het is toch echt....
Dit soort posts moet je niet nog eens na anderhalve week plaatsen waarbij het probleem allang opgelost is. Dat moet je gelijk doen als erikdenhouter of wie dan ook de fout in gaat. Bovendien zijn wij geen taalforum.
Wat mij betreft mag dit soort commentaar volledig achterwege blijven.
Zeker als het zoals nu royaal mosterd na de maaltijd is.
Het probleem is ondertussen opgelost, dus deze mag dicht.
[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]