Ik poog een Polar koel-vitrine te repareren. Graag krijg ik daar hulp bij.
Het gaat om een Polar DP289-02. De compressor werkt niet, de ventilator draait wel. De overload-protector, DRB267N61A1, wordt een beetje warm, maar niet heet.
Zo te zien is het apparaat niet oud. De compressor bromt / trilt niet. Na een uur in het stopkontakt is de temperatuur van 10 graden naar 12 graden gegaan (richting omgevingstemperatuur). Met de set-knop lukt het niet om de temp. instelling te verhogen, hij staat op 3 (volgens de handleiding zou die van 2 - 12 graden instelbaar moeten zijn).
Zou de overload-protector stuk zijn? Iemand tips / wijze raad? Alvast dank!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
check die 2 kabelschoentjes eens op de compressor, die lijken wel zwart te zijn?
hoe warm staat deze koelkast? want velen werken niet of slecht onder de 16 graden, staat er ook op, klasse N.
Meet je spanning op de fastons op de compressor?
Ook al eens meegemaakt dat de dunne draadje van de voeler naar de controller losgebroken waren.
Als de temp van 10 naar 12 gaat werkt het ontdooi element waarschijnlijk, met testman eens dat ie dan mogelijk te koud staat anders kan hij geen 10 graden zijn.
Meet de windingen na van de compressor, zijn alle pinnen nog aangesloten inwendig?? Vaak dat de condensator het begeven heeft bij deze modellen. Beste is complete aanloop kit te open incl startrelais...
testman
als ik het zo zie zorgt die condensator alleen voor een mooie cosinus, de PTC start de compressor daadwerkelijk. heb die condensatoren al vlot 20 jaar zien worden, dat zou anders niet haalbaar zijn met die aanloopstroom en de hoeveelheid schakelingen.
Nou Testman? Ik had laast een gebakskoeling, van die draaiende plateas er in en comprsssor draaide niet. Condensator gemeten, dood. Startrelais werkte wel maar gaf niet de goede aanloop. Nieuwe startkit besteld en geprobeerd zonder condensator, startte niet. met oude relais en nieuwe condensator, startte wel. Toch alles vernieuwd , was echt de condensator. 40 Uf, Beste knaap was het.
De Polar DP289-02 heeft geen condensator. Als ik de set-knop van de temp.instelling lang ingedrukt houd, komt er een error?-melding E1, dat wellicht duidt op een temp.sensor die niet kan worden uitgelezen. In de user manual staat er niets over, de service manual kan ik niet vinden.
Spanningen meten, ga ik nog doen.
OK, en als je relais doorverbind, start compressor wel?? E1 is sensor error, er zitten er 3 in volgens tekening, dus moeten identiek meten. Voor een professionele koeling moet dat er haast wel inzitten een condensator, is een beste compressor namelijk. Kijk eerst eens bij fabrikant op website wat en hoe deze gestart moet worden..
testman
Op vrijdag 28 november 2025 09:51:15 schreef smd:
Nou Testman? Ik had laast een gebakskoeling, van die draaiende plateas er in en comprsssor draaide niet. Condensator gemeten, dood. Startrelais werkte wel maar gaf niet de goede aanloop. Nieuwe startkit besteld en geprobeerd zonder condensator, startte niet. met oude relais en nieuwe condensator, startte wel. Toch alles vernieuwd , was echt de condensator. 40 Uf, Beste knaap was het.
40uf is een ander verhaal, dan heb je het al snel over een compressor van 1000W oid. maar in normale koelkasten zit een kleintje die niet sterk genoeg is om als aanloop condensator te dienen.
Volgens TS draait de fan wel, dan komt er dus spanning uit de regelunit, fan en compressor staan parallel volgens het schema.
Is er nu al gemeten of er spanning op de fastons van de compressor staat?
Of meet je 230 over de overload protectie? Dan is die stuk.
Meten is weten 
Pas vandaag kon ik de compressor - weerstand meten: tussen common en start = 4 ohm en tussen common en m (motor?) = oneindig. De overloadprotector ~ 0 ohm. Dan is er ook nog een QP2-15, dat is de PTC in het schema dat ik had gevonden, een paar posts terug (en het 2e schema van MJN). Die QPV is aangesloten op de 2 onderste pennen van de motor.
Het lijkt er dus op dat de compressor is overleden. En vervangen is geen optie voor een amateur als ik het goed begrijp.