Kan iemand mij advies geven over welk type / model/ fabrikant ik moet kiezen?

De bedoeling is een OBD2 lezer aan te kopen en hiermee via bluetooth informatie op te vragen naar een smart phone.
Geschikt voor VW - SKODA - BMW

Welke apps zijn hiervoor aangewezen ?

alvast mijn dank voor de info.

Ik heb een goedkope OBD2 naar bluetooth adapter van Ebay. Werkt prima. Ik heb er destijds iets van €2.50 voor betaald, dat zal nu rond de €5 zijn. De adapter werkt met meerdere Android programma's. OBD2 is open, maar soms (altijd?) hebben autofabrikanten een gesloten deel. Ik heb al gratis software gezien die dat deel ook uit kan lezen.

Wat mijn goedkope adapter niet kan is HS-/MS-CAN. Je kan daar bij sommige auto's sleutels mee programmeren. Die kosten wat meer en je hebt hier ook het betaalde programma FORScan bij nodig, althans voor zo ver ik weet. De goedkoopste te adapter die de makers van FORScan aanraden kost rond de $30. Ik ben adapters met HS-/MS-CAN tegengekomen die minder dan €20 kosten, maar de vraag is dan of zoiets goed gaat werken.

Waarom een adapter met HS-/MS-CAN niet voor minder dan 10 euro in china besteld kan worden (incl gratis software) is mij een raadsel.

[message=."2622339","quote"]Op woensdag 26 november 2025 17:20:28 schreef Hoeben[/message]:
Alvast een tip:
Niet uit China die er software bij hebben zitten (CD). Heb ik ook gehad, alle programma's (zelfs die voor Andoid) bevatten virussen die poorten naar China open zetten. Trap ik niet in natuurlijk. Scheelt misschien dat ik toen een automotive project deed en een target was...

Niet installeren of in een VM stoppen kan natuurlijk ook nog. Scheelt weer zeulen met usb-sticks en (de ruimte voor) een computer.