Op vrijdag 28 november 2025 14:44:54 schreef OrlandoS:
Ah... daar gaat me een licht op.
De zaak ging fout toen ik terugschakelde van 1/2 naar 1/4. (hij hield er gewoon mee op, geen lichtflitsen of knallen)
Ik had geen idee hoe deze besturing het voormekaar kreeg om op 1/4 kracht te draaien. Maar door jouw commentaar begint me iets te dagen.

Wat is er enigszins gevaarlijk aan?

Aah, dat zou zomaar kunnen. Als men daar wat creatief geschakeld heeft kun je volle sluiting maken als je timings niet goed zijn. Gezien er een PLC in zit kun je dat vrij makkelijk in software oplossen. Maar de vraag is of dat gedaan is.

Als dat schakelen fout gaat maak je volle sluiting. Dus het zou wellicht kunnen dat er ergens in de spaghetti (misschien aan de netingang) ergens een zekering verstopt zit die het loodje gelegd heeft.

Dat is aangenomen dat men iets smerigs als dit gedaan heeft:

Je kunt je indenken wat er kan gebeuren als alle drie de relais opkomen.

Of als het één groep is waar de oven op zit en die ligt eruit, als daar alleen de oven op zit merk je dat niet. :)

Ik wil graag de keuze voor 1 of 2 spiralen handmatig maken en de 2 spiralen parallel schakelen. Dan kan ik kiezen voor vol of half vermogen, en bij half vermogen eventueel onderwarmte of bovenwarmte.

Als dat geen bezwaar is (stroom max < 15 A, dus zou net kunnen), is het volgende schema dan een optie?

Alternatief:

Ik zou ook 2 fases van het krachtstroomnet kunnen gebruiken. Voor elke verwarmingsspiraal 1. In dat geval benodigd een 2-fasen schakelende SSR. Voordeel: elke fase wordt slechts belast met max 8 A.

De 3e fase wordt dan niet benut. Is die onbalans een nadeel?

De schakeling zou als volgt kunnen ... klopt dat?

Vanuit mijn ervaring bij een industriele plateel-bakkerij, weet ik dat het stoken van een aardewerkoven niet een kwestie is van simpelweg een gloeispiraaltje bij- of af-schakelen, maar dat het stookproces vooraf geprogrammeerd moet worden als; hoe lang en hoe snel opregelen, temperatuur een tijd vasthouden, dan een bepaalde tijd verhoogd doorstoken, gecontroleerd afkoelen, enz. Het maakt dan uit wat voor klei er gebruikt wordt met welke vochtigheid, en of er biscuit gebakken, of dat er geglazuurd moet worden, en met welk type glazuur en met welke laagdikte. Dit stookproces wordt de 'stookreceptuur' voor dat product genoemd.

Omdat een PLC-sturing gebruikt is, was dit een professionele pottebakkersoven. Het is of een industrieel afdankertje of de vorige eigenaar had een heel dure hobby.

In de basis is een pottebakkersovern een eenvoudig temperatuur-geregeld proces; een PID-regelaar is dan genoeg, maar dan moet je zelf de stookproces-controller zijn. Voor een stookreceptuur-regeling zul je een andere PLC moeten gebruiken. Maar naar mijn idee zou het met een Arduino Mega ook moeten kunnen.

Op zondag 30 november 2025 22:01:47 schreef OrlandoS:

Ik zou ook 2 fases van het krachtstroomnet kunnen gebruiken. Voor elke verwarmingsspiraal 1. In dat geval benodigd een 2-fasen schakelende SSR. Voordeel: elke fase wordt slechts belast met max 8 A.

De 3e fase wordt dan niet benut. Is die onbalans een nadeel?

Als je dat beschikbaar hebt is dat inderdaad een prima optie. Dat je een fase niet gebruikt is geen probleem.
Daar kun je overigens ook prima twee enkelfasige relais voor gebruiken.

Het type wat in je bestaande controller zit is prima bruikbaar.

Ik zou het geheel overigens altijd voorzien van een hoofdschakelaar/scheider die alles spanningsloos maakt. Gezien die elementen in principe prima aanraakbaar zijn.

Op maandag 1 december 2025 11:23:39 schreef Harm J Seef:
Omdat een PLC-sturing gebruikt is, was dit een professionele pottebakkersoven. Het is of een industrieel afdankertje of de vorige eigenaar had een heel dure hobby.

De regelaar die er bij geklust (geprutst?) was had anders een stevig hobby-bob niveau, daar zijn niet veel euro's in gaan zitten maar materiaal wat toevallig beschikbaar was.

Maar naar mijn idee zou het met een Arduino Mega ook moeten kunnen.

Eens en het hele proces van aardewerk bakken doet me denken aan een smd reflow oven waar ook met warmte profielen gewerkt word.

Een uitgebreide beschrijving van een smd reflow oven gerealiseerd met een Arduino.

Dank allemaal.

Ik gebruik dit geval niet als pottenbakkersoven. De enige vereisten:

• T_doel
  • dT/dt opwarmen of koelen.

In beginsel kan de R2600 (Gossen Metrawatt) dit goed aan (nu kapot, dus te vervangen).

Vanwege de kortsluiting vertrouw ik de 3 SSRs niet meer. Ik denk deze te vervangen door bv een Omron Plug In Power Relay, 230V ac Coil, 10A Switching Current, DPDT (aangeraden door RS-components).

Ik zou dat ding zo aansluiten:

Hierbij veronderstel ik dat de keuze voor contact 3 of 4 en 5 of 6 te maken heeft met Normal On of Normal Off. Doe ik dat goed?

10A is te weinig, als die gloeispiralen koud zijn is er een veel hogere inschakel piek.

Zonder te weten wat voor gloeidraad er wordt gebruikt is er weinig te zeggen over de inschakelstroom .
Wolfraamdraad zal hoog zijn maar bvb. Kanthaldraad net niet wegens een heel kleine temperatuurscoëfficient van 50ppm/K ( is 100 x lager dan die van wolfraam ) .

Op vrijdag 28 november 2025 14:52:40 schreef OrlandoS:
Controller: In te stellen T_doel (tot max 1000 oC) en dT/dt_doel (max 50 oC/minuut).

In mijn ervaring met pottebakkersovens(*), is het zo dat ie op "MAX" maar /net/ de max temp haalt. Als jij dat ding "max op halve kracht" zet, dan verwacht ik niet dat ie de 1000 graden haalt.

Als we 8A * 230V even afronden op 2kW, dan zijn de warmtelek verliezen al veel eerder dan 1000 graden meer dan die 2kW. Anders gezegd als je de oven op magische wijze op 1000 graden weet te krijgen, en dan met 1 element tegelijk op temp probeert te houden, dan koelt ie alleen maar af, maakt niet uit hoe je het regelt.

Mijn conclusie: Strijdig eisenpakket.

(*) mijn moeder had er 1, of eigenlijk in de loop van ruim een halve eeuw: twee.

Op maandag 1 december 2025 12:06:00 schreef Roland van Leusden:
10A is te weinig, als die gloeispiralen koud zijn is er een veel hogere inschakel piek.

Heeft al 50 jaar op 10A gewerkt. Dus moet voldoende zijn. Kanthal wellicht.

Op maandag 1 december 2025 12:43:47 schreef rew:
[...]In mijn ervaring met pottebakkersovens(*), is het zo dat ie op "MAX" maar /net/ de max temp haalt. Als jij dat ding "max op halve kracht" zet, dan verwacht ik niet dat ie de 1000 graden haalt.
...
Mijn conclusie: Strijdig eisenpakket.

T_max = 1000 oC, daarmee bedoel ik: soms, niet altijd. Soms is T_doel=520 oC
Voor T_doel=1000 oC heb je idd 2 spiralen nodig. Niet voor T_doel=520 oC.

Overbelasting van het net wordt voorkomen door van 2 fasen van het 3-fasenet te gebruiken. (Zie boven).

Op maandag 1 december 2025 11:57:44 schreef OrlandoS:
Dank allemaal.

Vanwege de kortsluiting vertrouw ik de 3 SSRs niet meer. Ik denk deze te vervangen door bv een Omron Plug In Power Relay, 230V ac Coil, 10A Switching Current, DPDT (aangeraden door RS-components).

Wellicht, ik vind ze zelf wat zwakjes voor deze taak. En zou voor iets wat zo vaak moet schakelen eigenlijk een SSR gebruiken.

De bestaande kun je overigens prima testen. Zet ze in serie met een gloeilamp(je) en zet spanning op de ingang (9V blokje?) Als ze echt stuk zijn heb je 2 opties, of ze blijven aan. Of ze gaan niet meer aan.
Die dingen kunnen verbazend veel mishandeling overleven.

Op maandag 1 december 2025 13:35:38 schreef OrlandoS:
[...]

T_max = 1000 oC, daarmee bedoel ik: soms, niet altijd. Soms is T_doel=520 oC
Voor T_doel=1000 oC heb je idd 2 spiralen nodig. Niet voor T_doel=520 oC.

Overbelasting van het net wordt voorkomen door van 2 fasen van het 3-fasenet te gebruiken. (Zie boven).

OK. Dan kan het gewoon wel. Dan moet je gewoon een oven-controller kopen, Niet zeuren over de overbelasting, gewoon beide elementen tegelijk laten schakelen.

Met de hand kan je dan nog 1, de andere, of allebei de elementen kiezen.

Sommige van die oven-controllers hebben een relais, waarmee je direct je elementen kan schakelen. Eventueel gebruik je die uitgang om een zwaarder relais, contactor of SSR(*) te schakelen.

(*) een maatje lomper dan wat er nu in zit.

Op maandag 1 december 2025 13:44:59 schreef Sine:
De bestaande kun je overigens prima testen. Zet ze in serie met een gloeilamp(je) en zet spanning op de ingang (9V blokje?) Als ze echt stuk zijn heb je 2 opties, of ze blijven aan. Of ze gaan niet meer aan.

Dank voor tip. Getest.
2 zijn dood (permanent aan). Siemens 10A
1 leeft nog. De sterkere: 50A (Crydom)

Dus, 2 fases gaan gebruiken en een extra SSR aanschaffen.

Wel, het project is nu bijna klaar.

Ik zit in de testfase. De spriralen worden inmiddels separaat aangestuurd door 1 controller en 2 SSRs, elk op 1 fase aangesloten. De opgenomen stroom inderdaad tussen 7 en 8 A (de 2 spiralen zijn klein beetje verschillend).

Voor het handmatig aan- en uitzetten van de individuele spiralen heb ik 2 schakelaars gemonteerd. Ze hebben een lampje, maar ik weet niet hoe ik die aan de praat krijg.

De schakelaar functioneert goed als ik hem op 1 en 2 aansluit in de voedingslijn (L1 of L2 voor de andere spiraal). Ik denk dat 3 voor het lampje is. Maar waaraan moet die gekoppeld worden?

Ik kan geen enkel manual bij de winkels op internet vinden waar dat voor een leek zoals ik duidelijk wordt. :(

https://www.eevblog.com/forum/projects/wiring-radioshack-spst-neon-roc…

1 en 3 is meestal fase-nul (inkomend).
2 is naar je verbruiker (met de zelfde nul)

Ga je de elementen er direct mee schakelen, daar zijn die dingen veel te fragiel voor.
Via een stevig relais kan wel natuurlijk.
En ik mis in het hele verhaal een maximaal temp beveiliging.
Die ovens staan vaak lang onbewaakt aan, en die spiralen, die los in het steen liggen, kunnen sluiting maken door oververhitting.
Dan heb je de potten , eeh poppen aan het dansen.

Volgens mij is het de bedoeling om de schakelaars te gebruiken om "statisch" te schakelen. Dus zelden of nooit als er stroom loopt. Als er dan 10A op staat, dan zou het voorlopig goed moeten gaan. Maar iets heftigere schakelaars of via een relais schakelen is beter.

Op maandag 8 december 2025 17:23:39 schreef bprosman:
https://www.eevblog.com/forum/projects/wiring-radioshack-spst-neon-roc…

1 en 3 is meestal fase-nul (inkomend).
2 is naar je verbruiker (met de zelfde nul)

De link naar eevblog gaf het juiste antwoord:

Sommigen beweren dat 3 naar Aarde gaat. Volgens mij geen goed idee, daar je dan altijd een aardlek hebt zodra de machine ingeschakeld is. Hij moet meen ik naar Neutraal.

Gedaan. Werkt allemaal prima.

Overigens, de schakelaartjes zijn geschikt tot 20 A.

Forum, tot zover hartelijk dank!

Overigens, de schakelaartjes zijn geschikt tot 20 A.

Chinese spec's, waarbij het met puur resistieve lasten zoals jouw elementen nog wel even goed gaat. Schakel je er inductieve lasten mee zoals transformatoren dan is het gauw game over, vraag me niet hoe ik dat weet. O-)

Op dinsdag 9 december 2025 13:32:53 schreef Roland van Leusden:
[...]

Chinese spec's, waarbij het met puur resistieve lasten zoals jouw elementen nog wel even goed gaat. Schakel je er inductieve lasten mee zoals transformatoren dan is het gauw game over, vraag me niet hoe ik dat weet. O-)

Ik geloof je meteen zonder dat ik weet hoe je het weet (ik vrees het ergste). Zeker gezien het schakelschema dat wel bij dit schakelaartje geleverd werd:

Ik zal jullie tip in de handleiding zetten: Alleen schakelen voorafgaand aan ingebruikname.