Hoi allen,
Ik heb een Stella Livorno . Twee jaar oud.
Handleiding: (https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/stella-nl/05/241001-gebruikersha…)

Zodra de temperatuur rond het vriespunt komt dan gaat de fiets niet meer 'aan'. Bij hogere temperaturen werkt de fiets perfect.

Wanneer het koud is en je de fiets opstart met de 'mode' knop, dan gaat de display keurig aan en kun je ook doorklikken naar andere schermpjes, maar als je wil gaan fietsen en op het 'plusje' drukt dan zou de display kleur moeten krijgen en de ingestelde waarde van de trapondersteuning moeten laten zien,. Dat laatste gebeurt dus niet.
De display start op, je drukt op het plusje, maar het scherm verandert niet en schakelt na een seconde of tien weer uit.

Als test heb ik de accu een nachtje binnen gelegd en de volgende (koude) ochtend weer geprobeerd en toen werkte het wel. Het lijkt dus aan de accu te liggen, maar dan is het wel weer vreemd dat ie de display wel laat opstarten en de rest niet.

Ik ben al bij een fietsenmaker geweest, maar zij kunnen niets voor me doen. Hebben geen onderdelen en kunnen de fiets niet uitlezen. Stella zelf reageert niet eens op een serviceverzoek.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik kom het probleem nergens online tegen, helaas.

Dank alvast, Marek.

(fiets) accu's zijn niet blij met kou, en zeker niet onder de 0 graden.
Er zal terecht een beveiliging in zitten om de accu te beschermen.

Dank voor je reactie, Revado, maar dan zou de display op het stuur het toch ook niet doen?
En dan zouden er op straat bijna geen ebikes te zien zijn als het onder de drie graden is buiten.
Ik heb trouwens nog een andere ebike die het prima doet in dezelfde kou. Ik vermoed dat het iets anders moet zijn.

Misschien kan een van de e-bike mensen hier meer over vertellen.

Op vrijdag 28 november 2025 18:30:39 schreef Markus_Kalo:
Dank voor je reactie, Revado, maar dan zou de display op het stuur het toch ook niet doen?

De accu's mogen als het koud niet teveel stroom leveren.
Het display aanzetten vraagt zo weinig stroom dat de accu dan mag leveren, maar ondersteuning is dan teveel stroom.

nog een andere ebike

Zelfde merk en type??
Elke fabrikant doet het anders, en gebruiken ook andere merken accu's.

Lijkt me onzin. Lage temperaturen is kennelijk nog boven nul. Daar moet zo'n ding tegen kunnen. Desnoods gaat ie alleen op de laagste stand.

Anders zitten we straks ook met allerlei stilstaande elektrische auto's in de straat. Al helemaal in landen waar het 's winters kouder is dan hier.

Zó heb je veel plezier van je Stella en zó gaat de fabrikant over de kop. Volgende keer maar een goed merk kopen, Stella was nadrukkelijk B-kwaliteit.
Misschien dat je fietsenmaker er nog iets mee kan, anders wordt het mss ombouwen naar iets waar nog wel onderdelen voor te krijg zijn.

Info uit een gebruiksaanwijzing van een ander e-bike merk:

Bij extreem lage temperaturen schakelt de accu uit, dit gebeurt om de batterij te beschermen. Bij temperaturen onder 0°C is de accu niet meer oplaadbaar. Bij temperaturen onder -10°C zal de accu ook tijdens het fietsen niet werken. Als u de accu binnenshuis weer op temperatuur laat komen, zal hij direct weer werken.

Wat nog zou kunnen is vocht in de display en dan in de schakelaartjes. Als dat bevriest maakt het schakelaartje geen contact.
Het zou ook een brakke soldering kunnen zijn, die zijn ook temperatuur gevoelig.
Een defecte temperatuur sensor waardoor de processor denkt dat het te koud is voor de accu.
Vochtschade in de accu. Ik heb diverse probleem-accus gesloopt en de meeste hadden waterschade.

Blijft allemaal gokken zolang de boel niet open gaat voor inspectie en om te meten wat niet makkelijk/ niet te doen is voor een leek. Hier extra lastig doordat het probleem temperatuur gerelateerd lijkt. (dus tijdens het meten met vriesspray aan de gang)

Zonder meten moet je onderdelen uitwisselen en zo uitzoeken in welk onderdeel het fout gaat (display, sensors, BMS, accu, motor controller etc) Maar dan moet je die onderdelen wel hebben.

Het zou zomaar kunnen zijn dat de temperatuurbewaking in de Stella accu de ondersteuning van de accu al uitschakeld bij 0°C en niet bij -10°C.

Het zou ook een foute sensor kunnen zijn. En dat de software denkt dat het al -10 is.

.

[Bericht gewijzigd door nonius op (99%)]

Dank allemaal voor het meedenken.