Op woensdag 3 december 2025 19:48:10 schreef DK:
ga je nu 1 post bagatelliseren alsof het de algemene kennis over waterontharders is hier?

nee ik bagatelliseer niet , maar ontken dat de genoemde problemen niet kloppen en niet door een water ontharder kunnen ontstaan en totale onzin is / zijn en bestempel ze als bullshit . en kan dat bewijzen met het water systeem van mij die hier al 18 jaar draait .
daar is maar 1 uitzondering op en dat zijn membraam / filter ontharders die kunnen inderdaad problemen geven met de water kwaliteit , en dat komt niet door de ontharder , maar door het gebrek aan onderhoud ervan door de eigenaar .
en als mijn ontkenningen voor jou aanvoelt als of ik hiermee de algemene kennis over waterontharders hier op het forum bedoel dan is dat jou probleem . ik heb dat nergens gezegd .

die genoemde problemen en totale onzin die je nu al 3x aanhaalt
komt uit 1 post van maus0611

de rest is heel dit topic niet 1 nadeel gezegd

vervolgens ga je iemand anders (die dat helemaal niet beweerd heeft) aanvallen met zinnen als:

en als jij dan toch zo`n expert bent of je doet als of , mag je mij uitleggen waar bewering in vorige post vandaan komt ....

ik snap je probleem inderdaad niet

oh en je "bewijs"? ik heb een huis wat al 18 jaar staat, kom maar kijken, huizen branden niet
n=1 bewijs is geen uitsluitsel dat er geen problemen bestaan op de wereld

Op donderdag 4 december 2025 19:00:02 schreef DK:
die problemen en totale onzin die je nu al 3x aanhaalt
komt uit 1 post van maus0611

de rest is heel dit topic niet 1 nadeel gezegd

ik snap je probleem inderdaad niet

ik de jouwe niet want ik heb het niet over de rest gehad . ik heb het alleen maar over die onzin gehad ongeacht wie dit heeft gepost
mijn probleem is dat wanneer iemand van plan is of was om een waterontharder aan te schaffen . hij of zij compleet op het verkeerde been word gezet door door info hier op het forum die totaal niet kloppen. en daar door onterecht afzien van de aanschaf . terwijl wanneer ze net als ik psoriasis hebben , veel baat zouden hebben gehad bij een ontharder .
en dat is niet alleen met waterontharders maar met allerlei dingen van auto tot tv `s waar onterecht allerlei problemen aan worden toe gewezen die niet kloppen ,en vervolgens verdraaid of aangedikt worden door mensen die wel de klok hebben gehoord ............ je weet wat ik bedoel
je zie het hier , maar ook op andere forums , youtube en tiktok filmpjes ect waar bv influencers op eens ervarings deskundige zijn .maar niet heus
ik stel de kennis hier op het forum niet ter discussie , de reden waarom ik niet of nog niet zoveel gepost heb is omdat er hier veel meer leden zitten die veel meer kennis hebben van bepaalde zaken dan ik , het is dan voor mij veel beter om mijn mond te houden en er wat van te leren , met de verwachting dat die info die ik lees ook echt klopt . zonder dat ik elke bewering moet gaan googlen op waarheid
misschien dat het nu duidelijk is ?

oh en je "bewijs"? ik heb een huis wat al 18 jaar staat, kom maar kijken, huizen branden niet
n=1 bewijs is geen uitsluitsel dat er geen problemen bestaan op de wereld

heb je nog meer van deze onzin ? of moet ik bullshit zeggen ?

Op donderdag 4 december 2025 19:43:13 schreef klaasy:
[...]
ik stel de kennis hier op het forum niet ter discussie ,

Op dinsdag 2 december 2025 20:36:13 schreef klaasy:
dat ik me afvraag of posters hier überhaupt wel ervaring hebben met ontharders .

Doe je wel

Op donderdag 4 december 2025 19:47:34 schreef klaasy:
[...]
heb je nog meer van deze onzin ? of moet ik bullshit zeggen ?

Hoeveel n=1 voorbeelden wil je hebben?
Cv ketel die al 18 jaar brandt?
auto's die al 18 jaar rijden?
Gloeilampen die al 18 jaar aan zijn?

Want als jij 18 jaar geen problemen hebt, heeft niemand ze
bullshit

Op donderdag 4 december 2025 12:04:52 schreef bprosman:
[...]
Loden leiding is prima te solderen, je moet alleen een beetje voozichtig doen

Klopt, ik heb er vroeger zat gesoldeerd, ook lood naar koper en loden afvoeren.
Ook, later, nog wel eens een loden KPN lasmof open en dicht gemaakt..
Het is een handigheidje met de juiste temperatuur en de bekende stok en doekje...

tegenwoordig is alles ( gelukkig ) wel weg gesaneerd.

Op donderdag 4 december 2025 19:51:53 schreef DK:
[...]
[...]
Doe je wel

[...]
Hoeveel n=1 voorbeelden wil je hebben?
Cv ketel die al 18 jaar brandt?
auto's die al 18 jaar rijden?
Gloeilampen die al 18 jaar aan zijn?

Want als jij 18 jaar geen problemen hebt, heeft niemand ze
bullshit

doe ik niet , het forum heeft veel meer leden dan de paar poster die in dit topic gereageerd hebben.
je mag me eens uitleggen wat je met die onzin voorbeelden bedoeld , dat een apparaat na of voor 18 jaar kapot kan gaan ? of niet goed kan werken ? ik heb nooit beweerd dat dat niet kan, die water ontharder van mij had allang kapot kunnen zijn .
een waterontharder kan nooit de genoemde problemen veroorzaken dat doet hij nu niet , over 100 jaar niet
er zit niets in een water ontharder wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn van die problemen .
een koffie machine gaat niet opeens benzine maken in plaats van koffie , dat doet hij nu niet , over 18 jaar niet , en na 18 jaar mag je er van uit gaan dat er nooit benzine uit gaat komen .
en nu mag jij aan de hand van links naar onderzoeken of sites ect bewijzen dat je van koffie wel benzine kan maken , met andere woorden dat een water ontharder instaat is om de genoemde problemen wel te veroorzaken . want tot dus ver heb je nog niet veel zinnigs verteld of gezegd .

Op donderdag 4 december 2025 20:02:07 schreef revado:
[...]

Klopt, ik heb er vroeger zat gesoldeerd, ook lood naar koper en loden afvoeren.
Ook, later, nog wel eens een loden KPN lasmof open en dicht gemaakt..
Het is een handigheidje met de juiste temperatuur en de bekende stok en doekje...

tegenwoordig is alles ( gelukkig ) wel weg gesaneerd.

kun je me uitleggen wat je bedoeld met stok en doekje ? welk truc of handigheidje zit hier achter ?

Met een stok kan je het lood optrompen of klop je het lood juist weer tegen elkaar aan.
Dan kaarsvet als vloeimiddel en zo ver verwarmen dat het net niet helemaal vloeibaar is , dan kan je het met dat doekje smeren.
Loodkoper wel met S39.
Eigenlijk is loodgieter een verkeerd woord, het is een loodsmeerder ;-)

Edit:
Hier een flimpje om een idee te krijgen.
https://www.youtube.com/watch?v=inlcSX-nbBM

[Bericht gewijzigd door revado op (17%)]

Op donderdag 4 december 2025 20:55:54 schreef revado:
Met een stok kan je het lood optrompen of klop je het lood juist weer tegen elkaar aan.
Dan kaarsvet als vloeimiddel en zo ver verwarmen dat het net niet helemaal vloeibaar is , dan kan je het met dat doekje smeren.
Loodkoper wel met S39.
Eigenlijk is loodgieter een verkeerd woord, het is een loodsmeerder ;-)

Edit:
Hier een flimpje om een idee te krijgen.
https://www.youtube.com/watch?v=inlcSX-nbBM

oke geen idee dat het zo werd gedaan , afgezien van lood uit een jachtgeweer en vis lood heb ik nooit wat met lood gedaan . :)

Op donderdag 4 december 2025 20:42:10 schreef klaasy:
je mag me eens uitleggen wat je met die onzin voorbeelden bedoeld ,
een waterontharder kan nooit de genoemde problemen veroorzaken dat doet hij nu niet , over 100 jaar niet
er zit niets in een water ontharder wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn van die problemen .
.

ik heb hier al 18 jaar een ontharder , wie het boven genoemde niet gelooft mag komen kijken en testen

Dus appels en peren? Waarom moet iemand dan bij jou komen kijken? Jouw n=1 situatie bewijst niks, en dat hij al 18 jaar staat is ook onrelevant dus

nu mag jij aan de hand van links naar onderzoeken of sites ect bewijzen

nog maals, dit is de 2e keer dat je iemand aanvalt om bewijs te leveren voor iets waarvan degene die je aanvalt het origineel niet geleverd heeft, dat is blind om je heen slaan in normaal nederlands

Verder zijn vettige/residu problemen in vaatwassers en wasmachines die ontstaan na het installeren van een ontharder vrij gebruikelijk

Op donderdag 4 december 2025 21:50:36 schreef ohm pi:
[...]Youtube was er 50 jaar terug niet.

Nee, dat was toen ook niet nodig, toen repareerde men nog zonder :)

Nu pluggen ze de laptop in op de loodslof in de grond en verwachten dat een lijst met foutcodes. >:)

Verder zijn vettige/residu problemen in vaatwassers en wasmachines die ontstaan na het installeren van een ontharder vrij gebruikelijk

Laat ik eerst toegeven dat ik dit via google heb opgezocht, maar klaasy heeft wel gelijk dat het komt door een slecht werkende (ingestelde) of slecht onderhouden waterontharder.

Op donderdag 4 december 2025 22:27:31 schreef benleentje:
[...]
Laat ik eerst toegeven dat ik dit via google heb opgezocht, maar klaasy heeft wel gelijk dat het komt door een slecht werkende (ingestelde) of slecht onderhouden waterontharder.

na installatie moet het systeem gespoeld worden , dat doe je met een boiler en combi cv ook na installatie .
daarna zijn die problemen van de baan . en als je een goede gebruiksaanwijzing hebt word dat ook vermeld of geadviseerd, of door de installateur duidelijk gemaakt .
een slecht afgestelde of werkende gel ontharder komt de kalk aanslag terug , verder heb je er geen onderhoud aan behalve de zoutbak gevuld houden .
die membraam ontharders / filters moeten geregeld schoon gemaakt worden en het filterelement moet geregeld vervangen worden . en als gebruikers laks zijn en geen onderhoud plegen , kweek je bacterie en andere narigheid . met alle gevolgen van dien.

Op donderdag 4 december 2025 21:10:42 schreef klaasy:
[...]
oke geen idee dat het zo werd gedaan , afgezien van lood uit een jachtgeweer en vis lood heb ik nooit wat met lood gedaan . :)

En zelfs voor jachtgeweren hebben ze tegenwoordig loodvrije muntie, voor luchtbuksen ook trouwens.

Op vrijdag 5 december 2025 22:56:42 schreef bprosman:
[...]
En zelfs voor jachtgeweren hebben ze tegenwoordig loodvrije muntie, voor luchtbuksen ook trouwens.

lood mag al jaren niet meer gebruikt worden in de jacht ( milieu ) en daar word ook op gecontroleerd .
we moeten nu met metaal pellets schieten , en daar zijn we niet blij mee , omdat slijtage binnen kant van de loop groter is .

Wat een verhaal is dit topic geworden. Wees een beetje lief voor elkaar :)
Even wat uitleg, zonder te wijzen of iemand voor gek te verklaren;

Ik heb jaren voor een bekende witgoedfirma gewerkt die ook keukenapparatuur maakt. Ik bezocht minimaal 25 klanten per week(meer dan 1000 per jaar), voor storingen aan allerlei apparatuur of preventief onderhoud aan koffiemachines. Ik heb het dus niet over een enkele ervaring op een verjaardag ofzo.
Ik kwam in voornamelijk de duurste huizen en villa's en dat dag in dag uit, van zeeland tot wassenaar ongeveer, dat was mijn gebied.

Dan gaat opvallen dat bepaalde problemen, nog vóórdat het water het apparaat ingaat, ontstaan. Zoals de slijm in filters tussen kraan en apparaatslang. Tevens in de slangen intern in de koffiemachine. Soms zat een slang gewoon verstopt met een soort snottebel.
De eerste keer stonden zowel ik als de klant raar te kijken.
Dit komt een keer voor. Dan nog eens, dan nog eens. Op een gegeven moment kon ik het herkennen.
Niet alle ontharders deden het. Ik kon dan ook geen regelmaat ontdekken of dat het alleen bij een bepaald merk ontharder voorkwam. Ook de locatie was wisselend. Niet enkel in rotterdam centrum bijvoorbeeld.

Wel is het door mijn firma duidelijk onderzocht en zijn de ontharders ook als mogelijke storingsbron in onze werkbonnen terug gekomen, dit konden we dus invullen als we terugkoppelde wat de oorzaak van een servicebezoek was. Er is een onderzoek gekomen door onze duitse moederfabrikant. Inmiddels hebben vrijwel alle fabrikanten in hun gebruiksaanwijzing staan dat 'normaal leidingwater' aangeraden word.

Ik vergeet nooit het bezoek bij een klant in Rotterdam. Ik weet niet meer wat er precies was, maar het kwam ter sprake dat er een ontharder stond. Ik gaf ze (uiteraard) het advies om het ding in te stellen op minimaal 5dH, aangezien 100% kalkvrij een slecht idee is.
Ze lieten me meekijken met de instellingen. De ontharder bleek op 12dH te staan.
Ze vonden het water altijd héérlijk. Maar nu komt het:
....het water vanuit de aanvoerleiding van buiten heeft standaard een hardheid van 7-8dH. Dit heb ik ook aangetoond met een tester.

De ontharder stond dus al een jaar 'niets te doen' en mooi te zijn in de kast. Vol trots lieten ze hem zien, maar in realiteit hadden ze altijd heerlijk zacht water door een placebo effect.

Op zaterdag 6 december 2025 11:25:57 schreef klaasy:
[...]
lood mag al jaren niet meer gebruikt worden in de jacht ( milieu ) en daar word ook op gecontroleerd .
we moeten nu met metaal pellets schieten , en daar zijn we niet blij mee , omdat slijtage binnen kant van de loop groter is .

Dan moet je de kogels in olie bewaren of in de olie dopen vlak voordat je ermee gaat schieten.
Disclaimer:
Als de loop in spreidstand gaat is het niet mijn schuld.

Op zaterdag 6 december 2025 18:16:41 schreef ohm pi:
[...]Dan moet je de kogels in olie bewaren of in de olie dopen vlak voordat je ermee gaat schieten.
Disclaimer:
Als de loop in spreidstand gaat is het niet mijn schuld.

Gaat een beetje moeilijk met hagel ;)

Dan doop je de loop in een vat met olie.
(Een haas met oliesmaak is ook niet alles).

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (36%)]

Ooit hadden we vroem-kippen die draaiden op PCB-transformatorolie van Verkest, de zogenaamde dioxine-crisis . Ge wilt niet weten wat er nog allemaal in ons voedsel wordt gedraaid .

Voor echt hard water zou het een oplossing zijn maar voor gemiddelde hardheid niet, te duur.

Op zaterdag 6 december 2025 23:30:18 schreef ohm pi:
Dan doop je de loop in een vat met olie.
(Een haas met oliesmaak is ook niet alles).

Hier is nog een reden om de loop in een vat met olie te doen: https://youtu.be/ovow1dlXcyE?si=3levxr0e5--6CT4V&t=131