Wat een verhaal is dit topic geworden. Wees een beetje lief voor elkaar :)
Even wat uitleg, zonder te wijzen of iemand voor gek te verklaren;

Ik heb jaren voor een bekende witgoedfirma gewerkt die ook keukenapparatuur maakt. Ik bezocht minimaal 25 klanten per week(meer dan 1000 per jaar), voor storingen aan allerlei apparatuur of preventief onderhoud aan koffiemachines. Ik heb het dus niet over een enkele ervaring op een verjaardag ofzo.
Ik kwam in voornamelijk de duurste huizen en villa's en dat dag in dag uit, van zeeland tot wassenaar ongeveer, dat was mijn gebied.

Dan gaat opvallen dat bepaalde problemen, nog vóórdat het water het apparaat ingaat, ontstaan. Zoals de slijm in filters tussen kraan en apparaatslang. Tevens in de slangen intern in de koffiemachine. Soms zat een slang gewoon verstopt met een soort snottebel.
De eerste keer stonden zowel ik als de klant raar te kijken.
Dit komt een keer voor. Dan nog eens, dan nog eens. Op een gegeven moment kon ik het herkennen.
Niet alle ontharders deden het. Ik kon dan ook geen regelmaat ontdekken of dat het alleen bij een bepaald merk ontharder voorkwam. Ook de locatie was wisselend. Niet enkel in rotterdam centrum bijvoorbeeld.

Wel is het door mijn firma duidelijk onderzocht en zijn de ontharders ook als mogelijke storingsbron in onze werkbonnen terug gekomen, dit konden we dus invullen als we terugkoppelde wat de oorzaak van een servicebezoek was. Er is een onderzoek gekomen door onze duitse moederfabrikant. Inmiddels hebben vrijwel alle fabrikanten in hun gebruiksaanwijzing staan dat 'normaal leidingwater' aangeraden word.

Ik vergeet nooit het bezoek bij een klant in Rotterdam. Ik weet niet meer wat er precies was, maar het kwam ter sprake dat er een ontharder stond. Ik gaf ze (uiteraard) het advies om het ding in te stellen op minimaal 5dH, aangezien 100% kalkvrij een slecht idee is.
Ze lieten me meekijken met de instellingen. De ontharder bleek op 12dH te staan.
Ze vonden het water altijd héérlijk. Maar nu komt het:
....het water vanuit de aanvoerleiding van buiten heeft standaard een hardheid van 7-8dH. Dit heb ik ook aangetoond met een tester.

De ontharder stond dus al een jaar 'niets te doen' en mooi te zijn in de kast. Vol trots lieten ze hem zien, maar in realiteit hadden ze altijd heerlijk zacht water door een placebo effect.

Op zaterdag 6 december 2025 11:25:57 schreef klaasy:
[...]
lood mag al jaren niet meer gebruikt worden in de jacht ( milieu ) en daar word ook op gecontroleerd .
we moeten nu met metaal pellets schieten , en daar zijn we niet blij mee , omdat slijtage binnen kant van de loop groter is .

Dan moet je de kogels in olie bewaren of in de olie dopen vlak voordat je ermee gaat schieten.
Disclaimer:
Als de loop in spreidstand gaat is het niet mijn schuld.

Op zaterdag 6 december 2025 18:16:41 schreef ohm pi:
[...]Dan moet je de kogels in olie bewaren of in de olie dopen vlak voordat je ermee gaat schieten.
Disclaimer:
Als de loop in spreidstand gaat is het niet mijn schuld.

Gaat een beetje moeilijk met hagel ;)

Dan doop je de loop in een vat met olie.
(Een haas met oliesmaak is ook niet alles).

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (36%)]

Ooit hadden we vroem-kippen die draaiden op PCB-transformatorolie van Verkest, de zogenaamde dioxine-crisis . Ge wilt niet weten wat er nog allemaal in ons voedsel wordt gedraaid .

Voor echt hard water zou het een oplossing zijn maar voor gemiddelde hardheid niet, te duur.

Op zaterdag 6 december 2025 23:30:18 schreef ohm pi:
Dan doop je de loop in een vat met olie.
(Een haas met oliesmaak is ook niet alles).

Hier is nog een reden om de loop in een vat met olie te doen: https://youtu.be/ovow1dlXcyE?si=3levxr0e5--6CT4V&t=131

De ontharder bleek op 12dH te staan.
Ze vonden het water altijd héérlijk. Maar nu komt het:
....het water vanuit de aanvoerleiding van buiten heeft standaard een hardheid van 7-8dH. Dit heb ik ook aangetoond met een tester.

De ontharder stond dus al een jaar 'niets te doen' en mooi te zijn in de kast. Vol trots lieten ze hem zien, maar in realiteit hadden ze altijd heerlijk zacht water door een placebo effect.

Dat gevoel krijg ik altijd bij mensen die beweren dat hun ontkalkingsmagneet van €50 wonderen verricht :)

sja, en je nieren vinden het ook niet zo prachtig te zout water...