mijn idee om het schema te gebruiken solid state.
Alleen wordt er een opto gebruikt .
deze wil vervangen door de schakelaar.
Alle bruikbare tips zijn welkom.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Om de opdruk te kunnen lezen moet je vaak met "strijklicht" kijken. Het is vaak maar onder een bepaalde hoek leesbaar. Natmaken met ipa wil het soms ook duidelijker maken.
EricP
mét CE
Eerst de coating eraf krabbelen he...
Mijn idee is dat dat IC iets met timing doet. Doorgaans kun je instellen hoe 'hard' dat ding ramt - maar dat zie ik bij deze ff niet.
Met die electroliet ernaast, heb ik het idee dat daar wat niet lekker gaat. Het zou een 'senseo syndroom' kunnen zijn. Maar je zegt dat je wel 5V hebt. Dan zou die electroliet ook nog dood kunnen zijn. Die oranje diode is denk ik een zener. Daar zou je de waarde van af moeten kunnen lezen. Zonder schema verwacht ik dat dat de waarde is die je ook over die elco moet meten.
Uitgang op pin 6 en 7 van dat IC. Je zou eens kunnen meten of dat ook 'hard' aan pin 2 (meen ik) zit. Dan zou je haast zeggen... een 555...
De voeding zit dan zo uit het hooft op 4 & 8. Maar ik denk dat je zelf wel een datasheet kunt vinden om dat te controleren
ALS het een 555 is, dan is 5V doorgaans wel het minimum. Je zou eens kunnen rekenen hoeveel stroom je dan met die 47Ω de gate van die triac (weet je dat zeker?) in kunt douwen. En of dat 'zinnig' is.
Dit getikt hebbende: waarschijnlijk is het idee dat die 555 een 'puls' maakt als je de knop in drukt. Dus niet de spoel bekrachtigd laat. Dan hoeft het ook niet in stelbaar te zijn en klopt het plaatje zo wel aardig.
Dat moet je zomaar kunnen testen met een losse voeding - dus los van het net. Beginnen bij die zener. Die bepaalt de bedrijfsspanning van die 555 (waarvan ik denk dat dat zo is, maar het nog steeds niet zeker weet
).
Er kan niet zoveel misgaan met de tacker. Er zitten niet zoveel componenten op.
Met zo weinig componenten zou ik alle soldeerverbindingen, behalve van de smd-componenten, even doorsolderen. Als ik kijk naar de laatste foto, dan lijkt het erop dat de drukknop niet goed doorgesoldeerd is.
Ik zie twee dikke gele condensatoren, nl C0 en C2. C0 is een ontstoringscondensator, dus die is voor mij niet interessant. C2 is een stroombeperkingscondensator. Die zou wel eens stuk kunnen zijn (Senseo-syndroom). Ik zou deze eruit halen en de capaciteit daarvan meten. De capaciteit moet ongeveer gelijk zijn aan de waarde volgens de opdruk. Als dit allemaal niet helpt, dan wordt het voor mij ook 'moeilijk'.
Er zitten geen afstellingen op de tacker.
Zowel elektronisch als mechanisch..
Alleen de drukknop op de print.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Aansluiting 'L2' zit praktisch niet of helemaal niet vast en ook het SOIC-8 chipje lijkt gewoon los te zitten...
Op dinsdag 2 december 2025 18:58:06 schreef Arco:
Is 'C0' niet van een serievoeding die 'op' is?...
Kan.
Maar als ik kijk naar de opstelling van de componenten, dan denk ik dat R6 de piekstroombegrenzingsweerstand is en dat R1 en R2 de bleederweerstanden parallel aan C2 zijn (2x 100k).
nonius
set SCE to AUX.
Wat EricP zegt (dat het IC misschien een NE555 is) zou best wel eens goed kunnen kloppen; als ik de print bekijk is 8 in elk geval een voedingspin, 6 en 7 zijn doorverbonden, 5 lijkt zwevend (zit soms een 10n condensator aan naar massa).
De 555 zou inderdaad best wel eens geschakeld kunnen staan als 'monoflop' (monostabiele multivibrator), dat lijkt me in elk geval wel logisch voor een tacker.
Als ik me goed herinner kan een NE555 maximaal 200mA sourcen en/of sinken.
In elk geval, het is een héél simpel circuitje. Zoals anderen al zeiden, het kan nooit moeilijk zijn om dat te herstellen. Desnoods even het schema reverse-engineeren en hier posten.
Er staat spanning op de elko +/- 5 volt.
Blijft die 5V aanwezig tijdens de volledige 'tack-cyclus'? Ik kan me voorstellen dat er op een gegeven moment meer stroom nodig is (bijv. om de triac/thyristor/FET/transistor aan te sturen, waarbij de spanning te ver kan dalen?
In elk geval zou ik de +5V spanning proberen te meten ook tijdens het eigenlijke tacken om te kijken of er geen rare dingen mee gebeuren.
EricP
mét CE
Het geheugen laat me wat in de steek. Net als een 555 ook al wat ouder 
Maar goed, die 555 als monoflop past denk ik wel.
Pen 7 als output gebruiken (indien van toepassing) is niet heel raar. Die 'discharge tor' kan volgens mij meer stroom hebben dan de uitgang op pen 3. En ja, het is een beetje misbruik. Maar ik heb het (veel) vaker gezien.
Op basis hiervan wellicht ff schemaatje tekenen. Een 555 in SMD is gewoon verkrijgbaar. De rest van de onderdelen lijkt me ook niet echt spannend.
Vergeet de knop niet te testen.
Ik heb vorig jaar een gehele Senseo melkschuimer uit elkaar gesloopt om erachter te komen dat een vergelijkbare drukknop gewoon niet werkt.
Zenerdiode getest doorlaat spanning is 5.6 volt.
Condensator is ook goed .
Uitgang gemeten van ic geen reactie als de drukknop word ingedrukt.
Ik denk dat de ic geen 555 is pin 6 en 7 gaan via r4 naar de gate.
Normaal word pin 3 gebruikt.
EricP
mét CE
Normaal word pin 3 gebruikt.
Definieer 'normaal'... Goed, het is de 'uitgang', maar ik heb zelf meermaals pin 3 aan de C laten pielen en pin 7 als output gebruikt. What's in a name?
Wat er eerder tegen spreekt dat het een 555 is, is dat je nu op de doorlicht foto heel duidelijk kunt zien dat pin 3 en 4 aan elkaar zitten. En zo te zien ook nog aan 'de voeding'. Voor pin 4 kan dat nog wel. Voor pin 3 kan dat niet.
Wat ik overigens op de doorlicht foto raar vind... het lijkt erop dat de knop maar 1 aansluiting heeft. Dat is vast niet zo. Maar waar zit-ie dan?
Net de ic eraf gehaald.
uitgang drukknop gaat naar pin 2 van ic.
De aansluiting zat onder de ic dmv van een via.
spanning gemeten over elco is +/- 5 volt.
triac/thyristor eraf gehaald is defect, van de 3 pootjes .
Linkse pootje bv a1 zit op de netspanning.
Rechtse pootje is gate.
Middelste pootje word niet gebruikt, maar de behuizing dus a2
EricP
mét CE
uitgang drukknop gaat naar pin 2 van ic.
De aansluiting zat onder de ic dmv van een via.
Ik geloof je op je woord, maar... Kijken we dan toch niet door die PCB heen? Of begint ik echt kippig te worden?
Ik zie nergens onder die gele C een iets vandaan komen. Toch bril poetsen? 
Maar ik ben het met je eens dat het niet waarschijnlijk is dat het een 555 is. Dat zou raar zijn met pin 3 aan 4. Of het ding zou ergens een keer z'n eigen voeding onderuit moeten trekken 
onder de gele c zit een weerstand ,die staat parallel over de c.
Kwam hem tegen toen de c eraf is gehaald.
Op woensdag 3 december 2025 15:06:39 schreef joop1964:
triac/thyristor eraf gehaald is defect, van de 3 pootjes .
Dat wordt dus een verse thyristor ophalen en klaar is joop64
Op woensdag 3 december 2025 15:16:24 schreef EricP:
[...]Ik geloof je op je woord, maar... Kijken we dan toch niet door die PCB heen? Of begint ik echt kippig te worden?Ik zie nergens onder die gele C een iets vandaan komen. Toch bril poetsen?
Je ziet wel het sporenplan aan de bovenkant van de printplaat, maar niet aan de onderkant. Het licht van onderaf wordt door de printplaat verstrooid zodat je niets van de sporen en smd-componenten die aan de onderkant zitten ziet.
EricP
mét CE
Ah, met de onderkant erbij... Pin 5 zit aan de AC via een paar hoogohmige weerstanden. Die zullen wel niks mankeren, maar toch ff controleren.
De 555 wordt het dan zeker niet - of het zou heeeeeel creatief gebruik worden (nah... teveel wat niet 'past').
Daarmee zal het IC wel een μC of pic-ding zijn. Ergens schakelen op nuldoorgang ofzo. En dan 2 uitgangen parallel om meer stroom te kunnen leveren - het is ongetwijfeld Chinees
.
Met een beetje mazzel is die nog heel. En ben je er dus met een andere triac.
[off-topic]Dergelijke 'condensator voedingen' hebben naast het ergens wel een keer gaan hemelen van de condensator nog een onhebbelijke eigenschap: ze werken alleen op een behoorlijke sinus voeding. Zet je dat ding op een omvormer (bootje bijvoorbeeld) die iets met trapezium of blokgolf doet, dan loopt de stroom door de zener op (immers, die serie-C gedraagt zich anders), het vermogen daar wordt te groot. De zener neemt afscheid en doet dat vrijwel altijd als 'open'. Daarmee is de spanning niet meer begrensd en de rest van de schakeling is daarmee ook dood.[/offtopic]
Succes Joop. Hopen dat het alleen de triac is...