Francisco
Special Member
De van medevoort is het niet geworden dus nu een Rotel RB1070 gekocht.
De eigenaar zegt dat hij te warm word en af en toe in protectie springt (vooral in de zomer)
Als hij er een ventilator naast zet gaat het goed.
de verkoper had er wel er laag ohmige speakers op staan, minder dan 3.2 ohm.
Ik heb even een test opstelling gemaakt (zie foto)
Bias is na warm worden 4 milivolt en volgend de specs!
Temperatuur van de koelblokken zijn rond de 40 graden!
Lijkt allemaal goed.
Echter waar ik de bias spanning meet krijg ik bij hogere volumes soms wel 25 milivolt te zien.
mijn vraag, hoort die bias spanning 4 milivolt te blijven, of gaat dat omhoog als het vermogen hoger word?
De SM zegt bias meten zonder input signaal (maar met input gaat hij dus omhoog)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je moet de meter in mV bereik zetten want nu heb je maar 1 digit en dat is net de digit waar de fout kans het hoogste is. De DC voltage measuring accuracy is ±(0.8% + 1 digit) Dat wil zeggen dat 0,003V, als de meter nog binnen zijn specs zit (hangt van diverse dingen af) ergens tussen 0,002 en 0,004 ligt (nog iets meer maar dat scheelt niet nog een digit. Als het 2mV is en het moet 4 zijn dan zit je er mogelijk 100% naast. Je moet de laatste digit van een meter gewoon vergeten als het precies moet zijn. Daarom de mV range gebruiken. .
Op woensdag 3 december 2025 16:58:52 schreef Francisco:
De van medevoort is het niet geworden dus nu een Rotel RB1070 gekocht.
De eigenaar zegt dat hij te warm word en af en toe in protectie springt (vooral in de zomer)
Als hij er een ventilator naast zet gaat het goed.
de verkoper had er wel er laag ohmige speakers op staan, minder dan 3.2 ohm.
Ik heb even een test opstelling gemaakt (zie foto)
Bias is na warm worden 4 milivolt en volgend de specs!
Temperatuur van de koelblokken zijn rond de 40 graden!
Lijkt allemaal goed.
Echter waar ik de bias spanning meet krijg ik bij hogere volumes soms wel 25 milivolt te zien.
mijn vraag, hoort die bias spanning 4 milivolt te blijven, of gaat dat omhoog als het vermogen hoger word?
De SM zegt bias meten zonder input signaal (maar met input gaat hij dus omhoog)
[bijlage][bijlage]
Wat bedoel je met bias?
De ruststroom wordt meestal gemeten over een of soms beide emitterweerstanden. Om de weerstanden niet los te hoeven maken, kun je daarover de spanning meten en de wet van Ohm geeft dan aan hoeveel mA er loopt.
Om de ruststroom constant te houden, kunnen ntc weerstanden of extra transistors gebruikt worden.
Als de versterker geen uitgangselco heeft hoort een offsetmeting ook tot de verplichte instellingen. Als die offsetspanning te groot is zal er door de luidsprekers ook een DC stroom gaan lopen en dat kan weer leiden tot onnodig opwarmen.
Francisco
Special Member
Op woensdag 3 december 2025 17:41:01 schreef fred101:
Je moet de meter in mV bereik zetten want nu heb je maar 1 digit en dat is net de digit waar de fout kans het hoogste is. De DC voltage measuring accuracy is ±(0.8% + 1 digit) Dat wil zeggen dat 0,003V, als de meter nog binnen zijn specs zit (hangt van diverse dingen af) ergens tussen 0,002 en 0,004 ligt (nog iets meer maar dat scheelt niet nog een digit. Als het 2mV is en het moet 4 zijn dan zit je er mogelijk 100% naast. Je moet de laatste digit van een meter gewoon vergeten als het precies moet zijn. Daarom de mV range gebruiken. .
ok, staat nu op mV
nu meet ik 3,6 en 4,3 mV zonder ingangssignaal
In de SM staat meten met 8 ohm belasting , maar ik heb er nu 4 ohm speakers aanghangen.
Klop het als ik met ingangsignaal het volume lekker opdraai dat die spanning naar 25 mV gaat (is dat normaal of moet dat stabiel blijven?)
.......
.......
De ruststroom kun je niet meten wanneer er vermogen geleverd wordt. De stroom door de emitterweerstanden is de ruststroom PLUS de geleverde uitgangsstroom (in die tak). Blij klasse-A kan het wel.
Francisco
Special Member
Op woensdag 3 december 2025 17:49:31 schreef buzzy:
[...]
Wat bedoel je met bias?
De ruststroom wordt meestal gemeten over een of soms beide emitterweerstanden. Om de weerstanden niet los te hoeven maken, kun je daarover de spanning meten en de wet van Ohm geeft dan aan hoeveel mA er loopt.
Om de ruststroom constant te houden, kunnen ntc weerstanden of extra transistors gebruikt worden.
Als de versterker geen uitgangselco heeft hoort een offsetmeting ook tot de verplichte instellingen. Als die offsetspanning te groot is zal er door de luidsprekers ook een DC stroom gaan lopen en dat kan weer leiden tot onnodig opwarmen.
De SM zegt op welke punten ik 4 mV moet meten en waar ik dat bij kan stellen! en dat zonder input signaal)
Maar mijn vraag , als ik wel input signaal heb (stevig volume) gaat dan deze spanning omhoog of moet deze stabiel blijven?
Hier de SM over deze spanning:
DC milli–voltmeter
Notes : Prior to Bias Adjustment, run about 5minutes
with rated output(8ohms) and warm up
Power Transistor and Heat Sink. Set input off.
Adjustment
Testpoint
TP1
TP2
X-1240 PCB
Adjust
VR601
VR602
DC milli–voltmeter reads 4mV
Francisco
Special Member
Op woensdag 3 december 2025 17:51:22 schreef Brightnoise:
[...]De ruststroom kun je niet meten wanneer er vermogen geleverd wordt. De stroom door de emitterweerstanden is de ruststroom PLUS de geleverde uitgangsstroom (in die tak). Blij klasse-A kan het wel.
Ah dank je wel!
Dan denk ik dat deze versterker gewoon goed werkt, klinkt perfect.
Ik laat hem nog een tijd draaien met de meters erop !
Francisco
Special Member
Op woensdag 3 december 2025 17:58:04 schreef Francisco:
[...]Ah dank je wel!
Dan denk ik dat deze versterker gewoon goed werkt, klinkt perfect.
Ik laat hem nog een tijd draaien met de meters erop !
Heeft het zin om ook de spanning op de weerstenden te meten die voor de andere eindtransistors zitten?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Volgens de folder 130W bij 8 ohm. Een 4 ohm speaker is een twee keer zo hoge belasting. Je moet het volume dus niet te "lekker opdraaien" want dan loopt er veel meer stroom door de eindtrap.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op woensdag 3 december 2025 17:51:05 schreef Francisco:
[...]
nu meet ik 3,6 en 4,3 mV zonder ingangssignaal
Perfect! (ik heb persoonlijk nooit beter meegemaakt, meestal een paar 10-tallen mV verschil in het beste geval).
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Op woensdag 3 december 2025 18:01:14 schreef Francisco[/message]:
Heeft het zin om ook de spanning op de weerstenden te meten die voor de andere eindtransistors zitten?
Dat kan je doen, er zal iets verschil zijn tussen de eindtransistoren onderling.
Bias c.q. ruststroom stel je af zonder inputsignaal, het woord ruststroom zegt het al....de stroom bij rust
als ie warm is.
Je kan ook het mVdc nog meten aan de uitgang, misschien gaat ie daar wel van in protectie na verloop van tijd.