Vandaag ontdekte ik dat de vloerbekleding en de onderliggende betonvloer onder onze warmtekomtdroger helemaal nat is. Deze is bijna 2 jaar oud. Ik heb helaas nog niet kunnen ontdekken waar het water vandaan komt. Heeft iemand hier ervaring mee die mij kan vertellen waar ik het beste mee kan beginnen? Het betreft een AEG 9000 TR958H4B.

Het beste waarmee je kan beginnen is zelf de machine openen en laten draaien en dan kijken waarvan de lekkage vandaan komt.

En evt een foto van maken hier posten.

Zo kunnen we ook geen zinnig antwoord geven.

Giet met een gietertje water in de waterbak opening. Het water loopt dan via dat transparant darmpje naar de pomp. Lekt er ergens water? Start een programma en dat water moet dan naar boven lopen. Werkt de pomp nog voldoende?

Hoe ziet de verdamper(1) er uit? En de klep(2) vd verdamper? En de deurfilters(3)?
(1) de lammellen radiator onderaan achter de klep(2). Zit dat sjokvol prut?
(2) is de dichting vd klep in orde of vervormd door ertussen zittend vuil?
(3) de deurfilters behoren doorzichtig te zijn en niet wit vol zeeprest. Uitwassen onder warm water.

Is dedroogkastverplaatst geweest? Mss door een heftige beweging een barst in de bodem?

Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal deze eens nalopen. De droger is aangesloten op de afvoer, ik maak geen gebruik van de consensbak, dus in dat geval via de afvoerslang water naar de pomp laten lopen denk ik?

De filters in de deuropening maken we na iedere droogbeurt schoon, daar zit niets in.

Ik weet nog niet exact waar ik de verdamper kan vinden en de klep die je bedoelt. De condensor aan de voorzijde was licht vervuild, die ga ik schoonmaken.

Nee de transparante darm laat het water in de opening naar de pomp lopen dus je kan het altijd in de opening vd condensbak gieten.

Door daarna een programma te starten kun je kijken of tijdens het pompen er ergens water wordt gelekt(afvoer/pomp gerelateerd)

De deurfilter schoon maken is niet gewoon de pluis eruit wrijven. Bij verkeerd gebruik vd wasmachine komt er zeep in de filter vast te zitten. Dus check op doorzichtigheid.

Dat wat jij condensor noemt is de verdamper.

[Bericht gewijzigd door EricN op (16%)]

Bedankt EricN daar ga ik deze week mee aan de gang:)

Kijk de afvoer waar de slang in hangt ook even na , al eens meegemaakt dat de dop van de sifon los zat.

Ik heb de droger nu aanstaan in een lekbak. De machine pomp het water wel de afvoer in heb ik gezien, maar toch komt er ergens bij het pompje en ook aan de achterzijde wat water uit. Bij het pompje spettert sowieso af en toe wat tussen het zwarte en grijze kunststof door wat met pijltjes op de foto heb aangegeven. Overigens is de condensor toch meer vervuild dan het gisteren leek. Hoe kan ik deze goed schoonmaken? Moet dan de trommel enzo gedemonteerd worden? En is dat "makkelijk" te doen?

Aanvulling: tijdens het drogen begint nu een lampje te knipperen, zie foto. Dat is nog niet eerder gebeurt. Kan dat wellicht met de lekbak te maken hebben waar die nu in staan?

[Bericht gewijzigd door Mark1986 op (15%)]

Vermoedelijk de pompruimte gevuld met drab. Dit verklaart zowel de lek als het gespetter als het lampje. Gans uiteen is de beste oplossing. Voor de eerste keer is dat een behoorlijke klus. Wordt er wasverzachter gebruikt? Ik ben wel benieuwd naar de staat vd deurfilter.

Kun je door het luikje rechts vd pomp mss een nauwkeurigere diagnose maken?

Onder het luikje ziet het er vrij schoon uit naar mijn mening. Vanwege de leeftijd van de droger heb ik een garantieverzoek bij AEG gedaan, dat gaat niet snel maar om hem nu al zelf open te gaan maken leek mij niet verstandig in dit geval. Allemaal bedankt voor de reacties.

Ah. Garantie. Ja, goede beslissing.

Laat mss effe weten wat de diagnose was?

Als het onder het luikje proper was zou ik mijn vorige aanname mss kunnen schrappen. Een pomp spettert niet zomaar. Mss is de kap vd propeller los gekomen of is er iets gebarsten. (Garantie issues)

De groene darm heb je vd pomp getrokken en richting afvoer stevig in geblazen?

PS. De laatste foto met gele cirkel ronde de 2 frulletjes aan de achterkant is normaal. Dat zijn de uiteindjes vd dichting. Dat behoort zo.

[Bericht gewijzigd door EricN op (16%)]

Ik heb het idee dat ik de oorzaak gevonden heb. Waarschijnlijk heb ik de afvoerslang niet op de juiste manier in de afvoer gehangen. Het hoogste punt was ruim 1,1 meter en dit mag maximaal 1 meter zijn. Ik heb deze als test in een emmer gehangen en dat lijkt goed te gaan vooralsnog. Ik ga het nog een paar keer testen, maar ik heb goede hoop :)

Dat is niet het euvel, ik ken deze model drogers en er zit veel vervuiling in de pompkamer en verdamper, maar laat IDD AEG maar een ei over uitbroeden. Niet te veel aan doen, monteurs zijn net rechercheurs en zien alles dat er aan gerommeld is!