Sony videocamera - recorder CCD-SP5E speelt niet meer af.

Mijn vader heeft mij een video 8 camera en recorder nagelaten met bandjes.
Een prachtig apparaat met vele mogelijkheden.
Helaas heeft hij het onlangs begeven. Hij spoelt de cassettes nog wel voor en achteruit en je hoort hem schakelen als je hem op 'player' (afspelen) zet. Maar vervolgens zie je niets door het zoeker scherm als strepen.
Wat kan hieraan kapot zijn en is dit nog te repareren?

Kan mechanisch zijn door ingedroogd vet in het loopwerk waardoor bandpositie net niet goed staat. Somt wordt de 'backtension' op de voorraad spoel geregeld middels een viltje en tensiearm voeler voor de mechanische bandspanning die er voor moet zorgen dat de band goed tegen de koppen ligt. het wil wel eens gebeuren dat het viltje loslaat door verdroging lijm.

Vuile koppen doordat de poederlaag van de band los komt.

Videokoppen reinigen vereist wel enige kennis en handigheid plus de goede schoonmaakmiddelen en poetsgereedschap. Een watten staafje is dus geen goed poetsgereedschap, daar zijn speciale zeemstaafjes voor. Tevens mag je die niet over de roterende koppen vegen, dan breken ze af en is het einde verhaal.

Anders moet je opzoek naar een reinigingscassette en die zijn weer niet zo ideaal omdat die als een soort schuurpapiertje werken.

koppen vuil, zeker als de tape wel loopt en niet stopt en uitwerpt/ of in error valt. of de tape gaat niet ver zat om de koppen heen, vaak een tape transport wat blijft hangen. doorgaans door taai vet na jaren stilstand.

en check evt LP of de bandjes niet in long play zijn opgenomen.

[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]

Bedankt voor de tips, ik neem deze mee als ik naar een repaircafe' ga want ik durf er zelf niet aan te beginnen.
Zijn er ergens schema's van deze camcorders te vinden?