Hallo,
ik heb een frequentieregelaar waar na de regelaar 3 motorbeveiligingen opzitten voor 3 ventilatoren die tussen de 10 en 30m ver staan van de motorbeveiligers. Probleem is dat de motorbeveiligers regelmatig uitvallen en zeer warm worden (vooral de 2 die het verste staan). ventilatoren zijn 0.9A/stuk, 3f400v met afgeschermde kabel. Frequentieregelaar is een Invertek Optidrive E3 die een 0-10v signaal krijgt.

Ik heb al gevonden dat een motorbeveiliger niet de beste manier is om na een frequentieregelaar te plaatsen maar om hiervoor 3 drives te gaan gebruiken lijkt me wat duur te zijn. Kan ik (volgens chatgpt :? )een elektronische thermische beveiliging plaatsen zoals bijvoorbeeld een PKE van eaton (https://www.eaton.com/be/nl-nl/catalog/industrial-control--drives--aut…? Nu zit er een PKZ in. Of zijn er andere manieren om dit op te lossen? Op het forum heb ik al gelijkaardige oplossingen gevonden maar zou graag iets vinden voor mijn situatie.

In de handleiding spreekt men van een uitgangssmoorspoel of een sinusuitgangsfilter te plaatsen. Maar de verkoper beweert dat dit niet zou helpen.

Bij ons op de koeling staan 5 ventilatoren met elk een 1,1KW motor met eigen motorbeveiliger. Ging eerst ook niet maar na het plaatsen van een smoorspoel loopt het prima. De smoorspoel was wel voorzien maar werd later geleverd omdat er eerst de verkeerde werd geleverd...

normaal word als de motor eens stuk is geweest de pkz ook vervangen. die dingen gaan weleens afwijken bij een kortsluiting of overbelasting. 1 fase triggert dan sneller en dan blijven de pkz uitvallen.

overigens kan de afstand zorgen voor spanningsval wat weer een hogere motorstroom op kan leveren. hangt van het type motor af. meet dus de spanning en motorstroom eens.

In de handleiding spreekt men van een uitgangssmoorspoel of een sinusuitgangsfilter te plaatsen. Maar de verkoper beweert dat dit niet zou helpen.

Een frequentie regelaar is een geschakelde regelaar. De stroom die eruit komt is niet sinusvormig maar voor de motor is dat geen probleem. Maar voor zo een motor beveiliging wel en die word er erg warm van. Als je met een filter er een meer sinusvormige stroom van kan maken dan zou dat goed moeten zijn voor de motor beveiligingen.

Op woensdag 17 december 2025 22:34:18 schreef benleentje:
De stroom die eruit komt is niet sinusvormig maar voor de motor is dat geen probleem.

Ohja, waarom zou die stroom niet sinusvormig zijn? Lijkt me juist wel! (De spanning is niet sinusvormig, dwz, als ze durven, dan is dat direct een sinus die door PWM gemaakt wordt en dus alleen OF +320 OF -320 is. Dit veroorzaakt veel "storing" via de draden, dus een filter er tussen en... de spanning is ook sinusvormig).

De blokvormige spanning in de tekening is dus de spanning die uit je frequentie regelaar komt.

In de (spoelen) van de motor die dus als filter werken wordt dit dus omgezet in de de zwarte sinusvormige spanning.

Als de blokken door een lange kabel moeten lopen zullen pulsen in de kabel ook een beetje ver-sinus-en. Hoeveel is afhankelijk van de lengte van de kabel. Dat ver-sinus-en zal alleen niet erg goed gaan je krijgt waarschijnlijk een erg raar gevormde spanning. Een spanning die door de motor beveiliging niet erg leuk gevonden kan worden. Gevolg overmatige warmte ontwikkeling in die beveiliging.

Door nu eerst te gaan ver-sinus-sen en dan met de spanning de kabel op te gaan verminder je de invloed van de kabel en krijgt je beveiliging geen rare spanningen te verwerken.

Dus wat REW al zegt: Gewoon een filter er tussen.

Ok, dan zal ik eens kijken voor een uitgangssmoorspoel te plaatsen hiervoor.

Iets zoals dit? : https://www.techniekwebshop.nl/eaton-industries-ea-smoorspoel-v-laagsp…

Schakelen in de (in bedrijf zijnde)uitgang van een frequentieregelaar is nooit een goed idee, dus die PKZ's zou ik vervangen door een thermische beveiliging welke alleen een meldcontact heeft en niet de last zelf afschakeld.
Dit meldcontact kan dan gebruikt worden om de frequentieregelaar uit te schakelen.
Verder bestaan en beveiligingen speciaal geschikt om achter de uitgang van een frequentieregelaar te plaatsen.

Je moet géén (als in NOOIT) motorbeveiligingsschakelaars gebruiken maar thermische relais, dat gaat prima. Ook de suggestie van ChatGPT is waardeloos dus.
Je zit intussen ook snel over de maximale kabellengte heen, zeker met goedkope kabel.
Een uitgangssmoorspoel verhelpt de te lange kabels ook.
Maar eerst snel die motorbeveiligingen weg en vervangen door thermische relais. En dan de contacten van die relais in serie voor de drive enable.

Op donderdag 18 december 2025 09:29:50 schreef fetsaan:
Ok, dan zal ik eens kijken voor een uitgangssmoorspoel te plaatsen hiervoor.
Iets zoals dit? : https://www.techniekwebshop.nl/eaton-industries-ea-smoorspoel-v-laagsp…

Koop een passende bij de drive, niet zomaar een willekeurige nemen.

Vergeet ook niet je slipcompensatie uit te zetten en te kiezen voor V/f mode (standaard staat die drive in vector mode P-51 moet op 1). Als je motoren standaard bv 1440RPM nominaal zijn dit NIET instellen, zet de drive 0RPM (P-10)
En uiteraard ook geen autotune doen of zo. Drive dom houden.

Probleem van het thermische relais is dan wel dat als 1 ventilator in fout gaat de rest ook uitvalt? Dit is niet mogelijk helaas.

Dan zal het een smoorspoel moeten worden vermoed ik

Dan moet je gewoon meerdere frequentie regelaars gebruiken.
Als de regelaar in storing valt staat ook alles stil. Een thermisch relais valt nooit uit, tenzij er echt iets heel fout is.

Ohja, waarom zou die stroom niet sinusvormig zijn? Lijkt me juist wel!

JA nu ga ik ook twijfelen. Wel eens in een boek gelezen en de aansturing is met een dubbele bult, maar of dat nu de spanning of stroom was weet ik niet meer.
MEt dubbele bult bedoel ik waar normaal de top van de sinus zit.

Op donderdag 18 december 2025 01:26:35 schreef Ex-fietser:
In de (spoelen) van de motor die dus als filter werken wordt dit dus omgezet in de de zwarte sinusvormige spanning.

spanning->stroom zijn, dan klopt het. (Met is kleine fluctuatie die driehoekvormig is).

PS de goedkoopste E3 met 1F in en 3x230V uit (IP20) kost ruim onder de 200 euro, zo duur is dat niet. Ik zou daar niet op besparen, zeker als je niet wilt dat er een fan uitvalt.

Als het goedkoop moet is een Control Techniques S100 ook erg geschikt en nóg goedkoper.

En gewoon het thermisch relais gebruiken met een motorrelais ?
Foutcontact van thermischrelais schakelt dan motor relais uit.

Das ook fout, komt op hetzelfde neer als een PKZ-je.

Motorbeveiligingsschakelaar schakelt thermisch magnetisch uit.
Thermisch relais, de naam verklapt het al werkt alleen thermisch.
Bij de laatste wordt de hoofdstroom niet verbroken, alleen hulpcontacten 95,96 en 97,98 schakelen.
En dan in dit geval de 95,96 gebruiken om motorrelais uit te schakelen.

Heb het hier specifiek over een motorbeveiligingsschakelaar en thermisch relais omdat de termne PKZ en PkZM door elkaar worden gebruikt.

Ik gebruik regelmatig meerdere motoren achter 1 frequentieregelaar (ATV212), tot wel 8 stuks variërend van 2,2kW tot 5,5kW. Alle motoren hebben altijd het zelfde vermogen en de zelfde belasting.
Om de motoren te beschermen tegen overbelasting gebruik ik een ZB32 (om in Eaton termen te blijven) per motor. Dit in combinatie met een ZB32-XEZ zodat deze op een DIN rail gemonteerd kunnen worden en een B3.0/*-PKZ0 kamrial erbij om ze aan elkaar door te verbinden.
Als een van de ZB’s aanspreekt dan wordt direct de frequentieregelaar gestopt.
In de +/- 15 jaar dat ik dit zo toepas nooit een probleem me gehad en altijd een betrouwbare werking.

Let wel op dat de ZB ingesteld wordt op de maximale motorstroom (zie type plaatje van de motor) en niet op de verwachte bedrijfsstroom.
Ervan uitgaande dat de motoren niet hun maximale motorstroom verbruiken tijdens nominaal bedrijf, geeft dit wat ruimte voor een mogelijke extra opwarming van de ZB’s door stromen in de hogere harmonische.

Op donderdag 18 december 2025 22:30:43 schreef benleentje:
[...]JA nu ga ik ook twijfelen. Wel eens in een boek gelezen en de aansturing is met een dubbele bult, maar of dat nu de spanning of stroom was weet ik niet meer.
MEt dubbele bult bedoel ik waar normaal de top van de sinus zit.

Ohh!! Dat is een truuk om met iets minder DC spanning toch compleet sinusvormige driefase output te krijgen (of andersom met gelijke DC spanning toch meer output spanning). Als de ene sinus op z'n top zit (230V * sqrt(2)), dan zitten de andere twee NIET op hun top.

Dus je sluit twee condensatoren aan, eentje met z'n plus aan de nul, de andere met z'n min. Dan drie diodes van de fases naar de plus van de ene condensator, en drie diodes van de min van de andere ook naar de drie fases. Zo maak je + en - 230*1.4 = +/- 320V.

Als je nu bij de uitgang de ene vol op +320 aanstuurt, dan hoeven de andere nog niet naar -320. Door die nu WEL op -320 aan te sturen kan je dus een iets grotere dan 230V sinus maken op de motor!

Op donderdag 18 december 2025 01:26:35 schreef Ex-fietser:

Nee stroom.

Om de wilde spanningen NIET in de draden naar de motor te krijgen, kan je FO er voor kiezen om een L/C op te nemen in alle outputs. DAN krijg je sinusvormige spanning op de outputs.

Op vrijdag 19 december 2025 17:30:46 schreef HD13:
Motorbeveiligingsschakelaar schakelt thermisch magnetisch uit.

Niet allemaal.

Thermisch relais, de naam verklapt het al werkt alleen thermisch.

Klopt

Bij de laatste wordt de hoofdstroom niet verbroken, alleen hulpcontacten 95,96 en 97,98 schakelen.
En dan in dit geval de 95,96 gebruiken om motorrelais uit te schakelen.

Die gebruik je om de FO af te schakelen, nooit de motor output! (Dat is wat ik bedoelde: dat is ook fout.)

Heb het hier specifiek over een motorbeveiligingsschakelaar en thermisch relais omdat de termen PKZ en PkZM door elkaar worden gebruikt.

Die zijn zeker niet hetzelfde, een PKZ is een THERMISCHE beveiliging die ook afschakelt.

Een PKZM is een THERMISCH/MAGNETICHE beveiligin die ook afschakelt.

Gebruik je een los thermisch opbouw element bijvoorbeeld, dan heb je die contacten 95,96,97,98.

TS wil hier juist dat alleen de motor uitschakeld die de ellende veroorzaakt.
Dus de andere motoren blijven dan doordraaien, denk dat dit minder een probleem is voor de frequentieregelaar.
Ding natuurlijk wel "dom" instellen.
Er dan vooral voor zorgen dat regeling niet begint te regelen omdat het denkt dat er minder vermogen nodig is...

Als dat echt zo belangrijk is gewoon één regelaar per ventilator, anders is het prutswerk. Mooier kan ik het niet maken.

En met meerdere motoren op één drive moet ie sowieso zo dom mogelijk ingesteld zijn, zie mijn eerdere post.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (32%)]