Miele Novotronic V3945 wasmachine piept en Spoelen knippert

Miele Novotronic V3945 wasmachine, met EL 150-D print

Klacht: "Spoelen" lampje knippert en machine piept.

Omschrijving: Na het starten van een wasprogramma pakt de machine water. Daarna hoor je een tikje (van het relais?). Soms begint de trommel daarna te draaien en wordt het programma zonder problemen afgewerkt. Soms draait de trommel niet, dan hoor je maximaal 3 keer een tikje (van het relais?) en begint het "Spoelen" lampje te knipperen en de machine te piepen. Als de trommel niet draait, pompt de machine (zonder problemen) af. Het probleem lijkt te verergeren.

Ook als ik het programma pompen/centrifugeren aanzet, vertoont de machine dit gedrag. Als de machine wél begint te centrifugeren, doet hij dat op volle toeren.

Nota bene: Met behulp van internet (o.a. dit forum), AI en mijn schoonvader heb ik het een en ander gecontroleerd, maar ik ben een totale leek hierin.

Tot nu toe gecontroleerd:

• De machine pakt zonder problemen water en pompt dat ook zonder problemen af.
  • Er zit niets in de pluizenfilter
  • De koolborstels zijn licht beschadigd (zie afbeeldingen). Ik durf niet helemaal te zeggen of ze lang genoeg zijn, maar het lijkt mij van wel? Ze schuiven soepel in en uit de behuizing.
  • Als ik de continuïteit meet tussen de koolborstel en de bedrading achter de behuizing van de koolborstel, geven beide koolborstels signaal
  • Als ik de weerstand tussen de connectors bij de koolborstel (die in de rest van de motor schuiven) meet krijg ik bij de linker koolborstel OL en bij de andere 0.000. Is dit vreemd?
  • In continuïteitsmodus geeft demultimeter bij de linker set connectors een piep en bij de rechter set connectors niet.
  • De collector ziet er nog gaaf uit
  • Bij het doormeten van de connectors op de motor krijg ik de volgende waarden:
    Stekker 1: twee connectors (tacho?)
    1-2 : 500.9 ohm

Stekker 2: 5 connectors
    1-2 : 4.0 ohm
    1-3, 1-4, 1-5: OL
    2-3, 2-4, 2-5: OL
    3-4: 1.0 ohm
    3-5: 2.0 ohm
    4-5: 1.0 ohm

Stekker 3: 3 connectors
    1-2: 0.0 ohm
    1-3, 2-3: OL
  • De schokbrekers zijn nog goed, die zijn een jaar of 5 geleden vervangen
  • Als ik de continuïteit in de bedrading tussen de motor en de printplaat meet, geven alle draden signaal
  • De printplaat (EL 150-D) ziet er voor zover ik dat kan zien goed uit; geen brandplekken o.i.d.
  • De relais op de printplaat (oranje blokje naast de zwarte kap) is doorgemeten onder stroom en geeft in beide standen 0,04 ohm.

Ik (en mijn schoonvader) zijn hiermee wel zo’n beetje aan het einde van wat we zelf kunnen bedenken, dus ik leg deze kwestie graag voor aan de briljante geesten op dit forum ;-)

Dank alvast voor het meedenken!

Die ene koolborstel is wel een stuk korter, het kan daar toch wel aan liggen. Ligt eraan of hij nog stevig aandrukt. Let op: die hele module met borstels is duur, de borstels zijn ook los te koop voor een paar tientjes. Wel originele nemen, namaak is binnen een paar maanden weer op.

Die printen gaan wel degelijk kapot. Ik heb die van ons ooit gerepareerd en gereviseerd door het vervangen van alle elco's (een lekte er) en alle relais. Ik raad je aan gewoon preventief de elcos te vervangen want eentje zit er bij een spanningsregelaar. Als daar elco-vloeistof overheen loopt en de spanning omhoog loopt is dat niet gezond. Maak eens een paar goede fotos van de PCB, ook detail van overal waar het vuil is - niet eerst poetsen.

De koolborstels zijn aan de korte kant en één meet al niet goed door zei je zelf.
Ze zijn uitgeschoven zo lang dat ze elkaar als het ware net passeren in het midden.

Indien de collector rondom glad is en er niet één lamel erg ingebrand is, zou ik die borstels vervangen.
Je kunt een setje kopen inclusief houder, of ergens losse zien te vinden. De mooiste manier van plaatsen indien de motor nog onder de machine hangt, is om de borstels eerst in de veerrichting in de houder te drukken, ze blijven dan zitten.
Module goed plaatsen: ik boog de 4 contacten altijd eerst een klein tikje naar buiten, en dan met 2 handen, 4 vingers op de contacten voelen of ze juist in de aansluiting schuiven.

Vervolgens niet vergeten de koolborstels tegen de lamellen te drukken uit de klem. Dit kan met een dunne tywrap via de zijkant langs de veer aan beide kanten, oefen dit eerst even voorzichtig voordat je hem inbouwt.
Via deze manier beschadig je de nieuwe borstels niet bij het plaatsen.

Koolborstels vervangen, schokbrekers controleren op werking als die slecht zijn kabelgoot goed doormeten op breuk. Anders goede foto maken van IGBT op koellichaam, daar rond is idd veel zuur lekkage en beschadigd eea of trafo geeft door intern defect te weinig spanning af. Meet op achterzijde beide uitgangen van de trafo, soms 1 slechts rond de 12v!

Beste allen,

Dank voor jullie reacties!
Ik kon helaas even niet reageren ivm wat medische problemen.
Gisteren heb ik weer naar de wasmachine kunnen kijken. Ik zal

Op zaterdag 20 december 2025 16:45:01 schreef Hoeben:
Die ene koolborstel is wel een stuk korter, het kan daar toch wel aan liggen. Ligt eraan of hij nog stevig aandrukt.

Of de koolstofborstel(s) nog goed aandrukken is moeilijk te zien. Wat ze in bedrijf doen is nog ingewikkelder... Maar de éne borstel is buiten de behuizing 1,2 cm en de andere 1,4 cm.

Op zaterdag 20 december 2025 16:45:01 schreef Hoeben:Maak eens een paar goede fotos van de PCB, ook detail van overal waar het vuil is - niet eerst poetsen.

Zie bijlagen!

Op zondag 21 december 2025 00:16:24 schreef maus0611:
De koolborstels zijn aan de korte kant en één meet al niet goed door zei je zelf.
Ze zijn uitgeschoven zo lang dat ze elkaar als het ware net passeren in het midden.

De koolborstels zelf wel, maar de pinnen/connectors rechts niet.
Ik heb de kap van de module eraf gehaald en de connectors zijn onder de kap ook niet verbonden, dus die OL-meting is logisch, denk ik.

De éne borstel is buiten de behuizing 1,2 cm en de andere 1,4 cm.
Ze passeren elkaar bij lange na niet in het midden.

Op zondag 21 december 2025 15:15:56 schreef smd:
Koolborstels vervangen, schokbrekers controleren op werking als die slecht zijn kabelgoot goed doormeten op breuk.

De schokbrekers voelen nog goed, voor zover ik dat kan beoordelen. Ze geven weerstand in ieder geval bij het induwen. De kabels in de goot heb ik gecheckt op continuiteit, niet doorgemeten op weerstand. Welke waardes moet ik verwachten?

Op zondag 21 december 2025 15:15:56 schreef smd:
Anders goede foto maken van IGBT op koellichaam, daar rond is idd veel zuur lekkage en beschadigd eea of trafo geeft door intern defect te weinig spanning af. Meet op achterzijde beide uitgangen van de trafo, soms 1 slechts rond de 12v!

Kun je me dit uitleggen alsof ik een complete idioot ben?

Nogmaals dank voor de tips en suggesties!

Koolborstels zijn nog lang genoeg voor jaren gebruik, dat valt af. Wat je kan doen is de spanningen meten van beide trafo uitgangen met multimeter, op trafo staat welke pin ben je moet hebben. Spanningen moeten identiek zijn. Anders is het verstandig de print op te sturen en bijv ik kan deze checken/ repareren voor je

Hier is een foto van mijn lekkende elco, het ziet er daar bij jou ook vuil uit. Ik heb daar de koelplaat al losgehaald.

Ik had even gereinigd en nog een foto gemaakt, daar zie je dat daar componenten al aardig aan het oxideren waren - helemaal dof.

Ik heb alle kleine elcos vervangen. En ik heb beide witte relais en ook een paar van die oranje relais vervangen. Daar zitten er voor die motor bij.

Als de weerstand nog 27 Ohm is, dan ff reinigen en elco vervangen.

Maar denk niet dat dat het euvel is…

Bij mij was die weerstand goed. Wel elcos vervangen en het relais voor omkering, die zeker. Daarna werkte alles weer, na de revisie. Wat dan precies kapot was maakt niet uit als hij maar weer draait.

Ondertussen hebben een nieuwe Miele (wat anders). De oude hebben ze mee teruggenomen, zal wel verschrot zijn, of de handel ingegegaan.

Op maandag 5 januari 2026 19:27:15 schreef smd:
Koolborstels zijn nog lang genoeg voor jaren gebruik, dat valt af.

Ok, dat is mooi. Voornamelijk 1 van de koolborstels is wel iets ongelijk gesleten, zie foto.

Op maandag 5 januari 2026 19:27:15 schreef smd:
Wat je kan doen is de spanningen meten van beide trafo uitgangen met multimeter, op trafo staat welke pin ben je moet hebben. Spanningen moeten identiek zijn.

Hoe doe ik dat? Ik heb de weerstand gemeten van de rood gemarkeerde contacten op de foto.
A - B: 460 Ω
C - D: 53.6 Ω

Alle andere combinaties starten ergens rond de 5 Ω en lopen dan langzaam (honderdste per seconde ofzo) op. Ik gok dat de elco's zich opladen via de multimeter ofzo?

Op maandag 5 januari 2026 21:21:39 schreef Hoeben:
Hier is een foto van mijn lekkende elco, het ziet er daar bij jou ook vuil uit. Ik heb daar de koelplaat al losgehaald.

Er is inderdaad wel wat verkleuring te zien op mijn PCB, rechts van de kleine elco (op jouw foto erboven).

Op dinsdag 6 januari 2026 19:09:32 schreef smd:

De weerstand waarvan, bedoel je?

In ieder geval reinigen en de elco vervangen. Anders lekt hij straks veel en gaat de PCB geleiden, dan gaat vanalles kapot.

Verder denk ik dat je koolborstels wel een flink stuk versleten zijn. Geen idee of ze te ver gesleten zijn, moeilijk te zien. Vergelijk hier oude (die het niet meer deed)met nieuwe:

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (12%)]

De print omkeren en dan de bedrading aansluiten, dan meten over de wikkelingen die Ohms OK lijken te meten met de multimeter op AC stand. Klopt het wat er op de trafo staat??

De 27 ohm staat op de foto van Hoeben met markering 270 er op.

Op dinsdag 6 januari 2026 19:09:32 schreef smd:

Die meet iets minder soepel dan andere weerstanden, maar geeft wel nog 27.1 Ω

Ik zal de boel reinigen en kijken of mijn schoonvader de elco wil vervangen.
Reinigen met isopropyl alcohol 99,99%? Met een zachte tandenborstel ofzo?

Op donderdag 8 januari 2026 17:19:37 schreef Hoeben:
Verder denk ik dat je koolborstels wel een flink stuk versleten zijn. Geen idee of ze te ver gesleten zijn, moeilijk te zien. Vergelijk hier oude (die het niet meer deed)met nieuwe:[bijlage][bijlage]

Ze lijken ietsje langer dan die op jouw foto, maar bij lange na niet zo lang als jouw nieuwe. Misschien gewoon maar vervangen voor de zekerheid. Hebben jullie tips voor waar te kopen?

Op zondag 11 januari 2026 20:38:08 schreef smd:
De print omkeren en dan de bedrading aansluiten, dan meten over de wikkelingen die Ohms OK lijken te meten met de multimeter op AC stand. Klopt het wat er op de trafo staat??

De 27 ohm staat op de foto van Hoeben met markering 270 er op.

Daar ga ik toch ook mijn schoonvader maar even bij vragen. Meten met spanning vind ik als totale leek toch wel een beetje eh... spannend ;-)

Op donderdag 8 januari 2026 17:05:10 schreef Hoeben:
Bij mij was die weerstand goed. Wel elcos vervangen en het relais voor omkering, die zeker.

De weerstand lijkt goed, die meet 27.1 Ω.
Is dit de relais voor omkering die je bedoelt?
Die heeft mijn schoonvader doorgemeten onder stroom en deze geeft in beide standen 0,04 ohm.

Nogmaals dank voor al het meedenken!

Is het rode ronde zekeringetje nog goed boven relais naast witte relais?? Omkeer relais bij deze printen zijn zelden stuk, dat was een EL200 probleem

Op woensdag 14 januari 2026 18:57:43 schreef smd:
Is het rode ronde zekeringetje nog goed boven relais naast witte relais?? Omkeer relais bij deze printen zijn zelden stuk, dat was een EL200 probleem

Ja, die meet 0,000 Ω

Het relais meten heeft geen nut. Het probleem is niet dat hij kapot is maar onbetrouwbaar, soms wel en soms niet contact. Maar begin eerst met die elco's, die moeten toch anders maken ze later je PCB kapot. Daarna koolborstels. Niet zo'n complete set met plastic kopen, dat kost je 150 Euro.

Koop alleen de losse koolborstels, prijs denk ik 10 (goedkoop) tot hooguit 50 euro (duur) die kun je gewoon vervangen. Oude eruit, nieuwe erin en helemaal terugduwen. Dan blijven ze hangen en schuif je die plastic kap in de motor. Daarna met schroevendraaier of zo klein duwtje geven en de borstels klikken eruit. Zeker wel die koolborstels doen, ze zijn ver weg en misschien al een probleem, ze kunnen nu ook al blijven hangen.

Dan zou je ook nog de relais kunnen doen. Ik weet alleen niet meer welke relais het was, is mischien te zien door de motordraden te volgen, en de PCB sporen. Probeer het anders eerst zonder die relais te vervangen?

Al even aan het werk zie ik. Is het ondertussen nog steeds hetzelfde? Draait soms en als hij begint werkt hij gans het programma af? Of is er met de werkzaamheden iets veranderd?

Zijn alle elco's vervangen? De print grondig gepoetst?

Heb je op verliesstromen nagekeken? Koolpoeder vd motorwikkelingen? Motor grondig uitgeblazen met perslucht? Wikkelingen gemeggerd? De mega ohm weerstand vd motorflens nog intakt?

De boel al eens opgewarmd om te kijken of hij dan wel vlotter start?

De bedieningsprint uit elkaar gehad? Gepoetst? Op oxidatie schade nagekeken?

Deze toestellen staan veel te koop. Mss een donor zoeken? Het model nr is veelal te herleiden dot een gewoon equivallent Wxxx nr.

Ik heb nog genoeg printen liggen, maar blijf vreemd vinden dan machine taal noch teken geeft via de motor, op zich zou deze het moeten doen. Kan ook wezen dat PWM signaal vanaf voorprint niet komt..

Op donderdag 15 januari 2026 14:17:27 schreef Hoeben:
Maar begin eerst met die elco's, die moeten toch anders maken ze later je PCB kapot.

De 3 kleinere en de grote blauwe cilinders hebben we het over, toch?
Zijn er bekende adressen waar ik zowel koolborstels als elco's kan bestellen?

Op donderdag 15 januari 2026 21:59:35 schreef EricN:
Al even aan het werk zie ik. Is het ondertussen nog steeds hetzelfde? Draait soms en als hij begint werkt hij gans het programma af? Of is er met de werkzaamheden iets veranderd?

Zijn alle elco's vervangen? De print grondig gepoetst?

Niet dag en nacht hoor ;-) De machine staat al even 'open', maar de laatste keer dat ik checkte vertoonde hij nog hetzelfde gedrag. Hij slaat 4 van de 5 keer op storing en de 5e keer niet, en dan draait hij het hele programma.

De elco's zijn nog niet vervangen en de print nog niet gepoetst, maar dat ga ik met een beetje hulp wel voor elkaar krijgen.

Op donderdag 15 januari 2026 21:59:35 schreef EricN:
Heb je op verliesstromen nagekeken? Koolpoeder vd motorwikkelingen? Motor grondig uitgeblazen met perslucht? Wikkelingen gemeggerd? De mega ohm weerstand vd motorflens nog intakt?

De boel al eens opgewarmd om te kijken of hij dan wel vlotter start?

De bedieningsprint uit elkaar gehad? Gepoetst? Op oxidatie schade nagekeken?

Op het uitblazen van de motor met perslucht na is dit net Arabisch voor me, haha...

Ik heb niets opgewarmd en ook de bedieningsprint niet bekeken. Ik merk ook geen ander vreemd gedrag dat de verdenking op de bediening zou leggen, maar je merkt al: ik weet er weinig van.

Op vrijdag 16 januari 2026 18:17:58 schreef smd:
Ik heb nog genoeg printen liggen, maar blijf vreemd vinden dan machine taal noch teken geeft via de motor, op zich zou deze het moeten doen. Kan ook wezen dat PWM signaal vanaf voorprint niet komt..

Verkoop je ze ook? Of gebruik je ze alleen als donor voor reparaties?

Elco's bij elektronicazaken. En probeer eens https://www.onderdeeltotaal.nl/ voor de koolborstels.

Zie https://www.onderdeeltotaal.nl/wasmachine-onderdelen/koolborstels, geef ze wel even het trypenummer van je machine of de motor.

Je haalt ze bij verschillende zaken. Laat anders iemand van CO hier het doen, geen printen kapot solderen!

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (25%)]

Op vele websites zijn wel koolborstels en elco's te krijgen hoor, ff googlen. Ja ik heb ze ook wel los te koop de printen hoor. Interesse via mail

Op dinsdag 20 januari 2026 15:43:58 schreef Hoeben:
Elco's bij elektronicazaken. En probeer eens https://www.onderdeeltotaal.nl/ voor de koolborstels

Ik heb de koolborstels vervangen. Helaas nog altijd dezelfde storing én hetzelfde gedrag.
Na installatie zowel het programma Miniwas als het programma Pompen/Centrifugeren meerdere keren gedraaid. Ik heb daarbij de voor- en zijpanelen er af gelaten, dus de deur was ook niet gemonteerd.

Het programma Miniwas startte de eerste keer moeizaam. Dat wil zeggen: de machine pakt water in de trommel, daarna in de zeepbak en de motor probeert vervolgens de trommel te draaien. Inmiddels weet ik dat de machine dat 3 keer probeert. De eerste twee pogingen faalden, bij de derde poging kwam de trommel met een soort schok op gang. Daarna begon de machine het wasprogramma te draaien.

De tweede keer het programma Miniwas startte zonder problemen.
De derde keer sloeg de machine weer op storing.

Het programma Pompen/Centrifugeren gaf de eerste keer storing. De tweede keer draaide deze zonder problemen en heb ik de machine het volledig programma, inclusief centrifugeren op 1400 toeren laten draaien. De derde keer gaf de machine weer storing.

Ik hoor nu bij het draaien van de motor wel een ander geluid. Ik neem aan dat dit de nieuwe koolborstels zijn die over de collector bewegen.

Op vrijdag 23 januari 2026 19:08:57 schreef smd:
Op vele websites zijn wel koolborstels en elco's te krijgen hoor, ff googlen. Ja ik heb ze ook wel los te koop de printen hoor. Interesse via mail

Dat is goed om te weten! Is vervangen/repareren van de print nu de beste vervolgstap in jouw beleving?

Ja, de grote vermoeden dat er iets op de print fout gaat is dan aanwezig. Ratelen van de koolborstels is bij nieuwe wel OK, advies niet te hard laten centrifugeren eerste paar keer.

Die koolborstels waren vroeger of later toch wel nodig geweest. Er was al een flink stuk af.

Die machines van Miele kunnen wel 1600 toeren draaien. Maar om wat zuiniger op lagers etc te zijn draaien wij maximaal 1400. Dat scheelt een hoop in de levensduur.

Heb je die elco nog vervangen, waar dat vuil zat? Die is echt nodig. Of anders de hele PCB door een ander laten reviseren / andere kopen met inruil van je PCB (NADAT je ziet dat de nieuwe werkt).

Wat je ook moet doen na zoveel jaren is al die dunne rubber slangen een keer goed doorspoelen, zeepresten koeken best wel aan.