Miele Novotronic V3945 wasmachine piept en Spoelen knippert

Miele Novotronic V3945 wasmachine, met EL 150-D print

Klacht: "Spoelen" lampje knippert en machine piept.

Omschrijving: Na het starten van een wasprogramma pakt de machine water. Daarna hoor je een tikje (van het relais?). Soms begint de trommel daarna te draaien en wordt het programma zonder problemen afgewerkt. Soms draait de trommel niet, dan hoor je maximaal 3 keer een tikje (van het relais?) en begint het "Spoelen" lampje te knipperen en de machine te piepen. Als de trommel niet draait, pompt de machine (zonder problemen) af. Het probleem lijkt te verergeren.

Ook als ik het programma pompen/centrifugeren aanzet, vertoont de machine dit gedrag. Als de machine wél begint te centrifugeren, doet hij dat op volle toeren.

Nota bene: Met behulp van internet (o.a. dit forum), AI en mijn schoonvader heb ik het een en ander gecontroleerd, maar ik ben een totale leek hierin.

Tot nu toe gecontroleerd:

• De machine pakt zonder problemen water en pompt dat ook zonder problemen af.
  • Er zit niets in de pluizenfilter
  • De koolborstels zijn licht beschadigd (zie afbeeldingen). Ik durf niet helemaal te zeggen of ze lang genoeg zijn, maar het lijkt mij van wel? Ze schuiven soepel in en uit de behuizing.
  • Als ik de continuïteit meet tussen de koolborstel en de bedrading achter de behuizing van de koolborstel, geven beide koolborstels signaal
  • Als ik de weerstand tussen de connectors bij de koolborstel (die in de rest van de motor schuiven) meet krijg ik bij de linker koolborstel OL en bij de andere 0.000. Is dit vreemd?
  • In continuïteitsmodus geeft demultimeter bij de linker set connectors een piep en bij de rechter set connectors niet.
  • De collector ziet er nog gaaf uit
  • Bij het doormeten van de connectors op de motor krijg ik de volgende waarden:
    Stekker 1: twee connectors (tacho?)
    1-2 : 500.9 ohm

Stekker 2: 5 connectors
    1-2 : 4.0 ohm
    1-3, 1-4, 1-5: OL
    2-3, 2-4, 2-5: OL