Hallo forum, Ben naar de beurs in Bladel geweest en een zak vol IC's voor 1 euro. Kon ik niet laten liggen :-) Heel veel is courant en is al in de voorrad opgenomen. Maar er zaten ook (oude) IC's tussen die ik niet kan thuisbrengen en ook zoeken op internet levert nog niet echt resultaat. Herkent iemand ze? Weet iemand wat de functie is? Heeft iemand een datasheet?
Het betreft:

-- FCL101 (SE1As)
-- FCH311 (4R50)
-- FEJ231b (1H7344E)
-- GXB10124DG

Alvast grote dank, grts

Die FCL'en en FCH's kun je hoogstwaarschijnlijk wel vinden in de Philips databoeken hier :
https://drive.google.com/drive/folders/1XG4Q-VhkJlXnQc1vxSKRft97LKU3lg…

Die GXB's kun je hier vinden :
https://drive.google.com/file/d/1lHQJVYFRlUQfBlQlkgjE-b1s4QDsEo-V/view…

Die DTL dingen (FCH en FCL) hier :
https://drive.google.com/file/d/1jvp8sDpEKDB4T1qfEs3uPSynvHtg0ISp/view…

[Bericht gewijzigd door bprosman op (17%)]

Dank, geweldig dat je die al hebt gevonden.
Ga de boeken downloaden en zoeken. Schat aan informatie, heel mooi.

[Bericht gewijzigd door Eric21 op (55%)]

Op maandag 22 december 2025 17:35:21 schreef bprosman:
Die FCL'en en FCH's kun je hoogstwaarschijnlijk wel vinden in de Philips databoeken hier :
https://drive.google.com/drive/folders/1XG4Q-VhkJlXnQc1vxSKRft97LKU3lg…

Die GXB's kun je hier vinden :
https://drive.google.com/file/d/1lHQJVYFRlUQfBlQlkgjE-b1s4QDsEo-V/view…
[bijlage]

Die DTL dingen (FCH en FCL) hier :
https://drive.google.com/file/d/1jvp8sDpEKDB4T1qfEs3uPSynvHtg0ISp/view…

ChatGPT gebruikt om de juiste titel te vinden

Die (philips) boeken waren daar ook te koop in papiervorm. Lagen onder de tafel bij Johan de Haan volgens mij.

Op maandag 22 december 2025 17:52:16 schreef bprosman: ChatGPT gebruikt om de juiste titel te vinden.

Daar is het dan wel goed voor.

Druk aan het zoeken geweest o.a. met Google AI. Maar de 242OM en de FEJ231B nog niet kunnen traceren.

242OM is een pre-productietypenummer. Mijn lijstje springt van 238 naar 243 helaas, maar ik zet hem erbij. De kans is groot dat het identiek is (of een vroegere maskerversie) van een regulier genummerd IC dat met F, G of T begint.

De kans is natuurlijk groot dat het, net als de andere IC's, een digitaal IC uit de jaren '70 betreft maar ik weet natuurlijk niet hoe de IC's bijelkaar geraakt zijn. Waren de reguliere types ook digitaal, van Philips en uit hetzelfde tijdperk?

Maarten, de link die je geeft is heel interessant. Gaat hier bij de bookmarks. Dank daarvoor. Heb ook geen idee hoe deze verzameling tot stand is gekomen. Wat me wel opvalt is dat ze allemaal nieuw zijn want de pootjes staan iets te wijd en er zijn geen sporen (krasjes) van voetjes of soldeer op de pootjes. Wellicht ooit overschot bij Philips en via personeelswinkel in omloop gekomen. De 242OM is denk ik de moeilijkste om te achterhalen. De FEJ staat weliswaar niet in de databoeken die ik kan inzien, maar daar staat wel FE serie in. Maar ik mis dan ook wat tussenliggende uitgaven. Ik doe ze niet weg, dus mocht ik tzt nog wat weten te achterhalen dan meld ik het. Want al heb ik er niets aan is wel leuk om te achterhalen :-)

Even voor de volledigheid. Een deel van de chips die je hebt zijn uit 1973. (de rest kon ik niet decoderen).

@Eric21:
Dat er TTL—ECL converters bij zitten duidt op jaren '70-'80.
ECL (Emitter Coupled Logic)is heel speciaal. In die tijd het toonbeeld van snelheid.
Probleem is dat die IC's ook héél speciaal gevoed worden: -5,2V in plaats van +5,0V. Vandaar die speciale converters. Die -5,2 Volt is essentiëel. Er werden dan ook speciale voedings IC'c voor gemaakt.

Of je er wat mee kan is een andere zaak, maar wel leuk om mee te expermenteren.

Ik heb hier nog twee setjes liggen, voor een 350MHz prescaler, bestaande uit een Prescaler IC, een ECL—>TTL converter en een -5,2V voedings IC. Setje setje indertijd zo'n ƒ 100,- (C.a. €45,50)

Op dinsdag 23 december 2025 12:15:51 schreef Tidak Ada:
@Eric21:
Dat er TTL—ECL converters bij zitten duidt op jaren '70-'80.
ECL (Emitter Coupled Logic)is heel speciaal. In die tijd het toonbeeld van snelheid.
Probleem is dat die IC's ook héél speciaal gevoed worden: -5,2V in plaats van +5,0V. Vandaar die speciale converters. Die -5,2 Volt is essentiëel. Er werden dan ook speciale voedings IC'c voor gemaakt.

Of je er wat mee kan is een andere zaak, maar wel leuk om mee te expermenteren.

In 2003 of zo heb ik nog met wat ECL gewerkt voor line drivers tussen MPEG2 broadcast systemen.

Die FEJ en GXB dingen, ook nooit gezien. De andere wel (heb ik denk ik ook nog wel wat van liggen).

-edit- Staat er op de onderkant nog wat?

In 2003 of zo heb ik nog met wat ECL gewerkt voor line drivers tussen MPEG2 broadcast systemen.

Ik zat me eerder vandaag af te vragen of ECL vandaag de dag überhaupt nog wel gebruikt wordt en/of nut heeft? In mijn gedachte is het (al dan niet correct) gedateerde technologie uit de jaren '70 en '80. Bijv. voor snelle logica, en in supercomputers als de Cray.

Zo heb ik hier bijv. 18GHz prescaler IC's liggen die geen ECL zijn. En idem 13GHz prescalers (Hittite HMC368).

Op dinsdag 23 december 2025 20:53:40 schreef nonius:
[...]

Ik zat me eerder vandaag af te vragen of ECL vandaag de dag überhaupt nog wel gebruikt wordt en/of nut heeft? In mijn gedachte is het (al dan niet correct) gedateerde technologie uit de jaren '70 en '80. Bijv. voor snelle logica, en in supercomputers als de Cray.

Zo heb ik hier bijv. 18GHz prescaler IC's liggen die geen ECL zijn. En idem 13GHz prescalers (Hittite HMC368).

Klopt. Dat schreef ik ook, dacht ik. Maar het blijft leuk als je er mee kan spelen.....

Ik moet ergens nog een artikel hebben, dat voor dat doel uitlegt hoe je een 'stripline' met een bekende impedantie op een print moet configureren.
Maar of ik het nog terug vind????

Ja, dus gevonden.
De ECL IC's van mij komen van Fairchild.
Die gebruiken die -5,2V voeding

Als ik in de 'Bijbel'(1650 pagina's) van Texas Instruments kijk worden die totaal anders gevoed, evenals bij Signetics, weer een andere voeding.

Ik weet niet beter dat ECL altijd -5.2V (typical) geweest is?

Dat dacht ik ook, maar de databoeken van zowel TI als Signetics laten wat anders zien. Zo heb ook ik weer wat geleerd ;·)

Toch lijkt die -5,2 basaal,maar er wordt veel gesproken over een 1,32V Vcc 3n -3,5 Vee en dan Vgate = massa (0V)

Allemaal heel verwarred

Fairchild is eenduidiger. Mijn IC's zijn dan ook van dat merk