Ik heb hier een oude Philips PM3295A scope staan. De voeding van deze scope bestaat uit 2 identieke units, die Philips primairy conversion units noemt. Het zijn feitelijk gewoon 24V schakelende voedingen, die in serie staan en dus samen een enkele 48V voeding leveren. De beide units zitten grotendeels ingegoten. Het schema in de bijlage komt overigens uit de PM3295 manual, in de 3295A manual staat het niet meer omdat Philips het toen al beschouwde als een niet-servicable item. Maar het lijkt dezelfde unit te zijn.

De onderste unit is stuk. Wat ik kan meten, is dat alle vier de diodes van de primaire brug in sluiting liggen, en waar de hoofd elco's zitten ingegoten in de hars is er iets engs en chemisch gebeurd waardoor de hele boel is veranderd in een niet zo fris ruikende stroopachtige taaie blubber die eruit druipt. Waarschijnlijk zijn de elco's slecht geworden, heet geworden, gaan lekken en heeft uiteindelijk de brug het begeven. Of de rest ook. Niet zo fris plaatje van de situatie:

Verwijderen van de hars is niet echt een optie denk ik, waar het niet is aangetast is het vrij hard spul.Ik weet ook niet of het wel heel gezond is hier teveel in te gaan wroeten. Dus heel reparabel lijkt dit niet. Daarbij is de kans groot dat nr 2 ook binnenkort hetzelfde lot zal ondergaan.

Al met al lijkt mij de kortste klap beide primairy conversion units geheel eruit te mikken en er een kant en klare 48V SMPS voor in de plaatsen in te bouwen. Enige dingetje is dat er nog een netsynchroon pulsje uit één van de units gehaald wordt, zal voor de line sync functie zijn. Maar dat wordt primair afgeleid met wat C's en R's, dus da's ook vrij simpel op te lossen.

Mijn zorg is alleen of een moderne SMPS, die op veel hogere frequentie zal schakelen als dit fossiel geval, geen problemen gaat geven met storingen in de scope. Het is wel een 400Mhz scope...
De vraag is dus, zijn er mensen die ervaring hebben met het vervangen van de voedingen in deze serie Philips scopes en tips kunnen geven?

Ik zou me daar niet te druk over maken, de oude voedingen hebben niet eens common mode filtering.
Gewoon een goede switcher er in.

[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]

Ha 90000006,

Helemaal met @Sine eens een Mean well 24V 2,5A kost € 18,- print uitvoering geïsoleerde behuizing ik zou ze beide vervangen.
Er is ook een 48V uitvoering ?

Groet,
Henk.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het maar gewoon proberen denk ik. Het apparaat lag als defect bij de lokale kringloop voor een prijs waar je nog geen twee kopjes koffie voor koopt, dus ik kon het niet laten en er is niks aan verloren. Maar verdere staat onbekend dus. De beugel is afgebroken jammer genoeg maar verder ziet het er niet verkeerd uit.

Wellicht een goed idee eerst de labvoeding er eens aan te hangen, om te kijken hoeveel leven er nog in zit. De 48V gaat intern naar een secundaire conversie unit, ook weer een smps die van de 48V weer alle interne spanningen en de hv maakt. Vreemde opzet maar ja, het is Philips hè. Misschien ontworpen met de optie voor accu voeding in het achterhoofd. Ik heb nog een andere Philips scoop uit dezelfde tijd die ook een optie voor accu voeding heeft, maar dan op 12V.
De 48V is intern afgezekerd op 2,5A zie ik, mijn labvoeding kan 2,2A leveren bij 48V dus het zal net gaan hoop ik.

En ja, Meanwell levert een 48V versie zie ik, in meerdere vermogens. Eens zien of ik de opstart stroom van het bakbeest gemeten krijg voor ik een keuze maak.

Wordt wel na de feestdagen voor ik verder kan, dus even geduld...

48V externe voeding klinkt alsof men gedacht heeft over gebruik in telecom-opstellingen.

Die voedingsblokken zijn als je naar het schema kijkt toch wel op-en-top Philips. Relatief weinig onderdelen in een slimme schakeling. Ik zou toch een poginkje wagen om ze te repareren, zelfs als ze niet meer de scope in hoeven.

Ik las in een ander topic ergens dat je de hars eruit kan smelten op 140C in een oven. Is een poging waard. Ga ik wel even een cheap oventje scoren bij dezelfde kringloop denk ik. Gezien de lucht die er nu al afkomt gaat het niet goed voor mijn huwelijk zijn als ik dat hier in de keuken ga proberen...

Labvoeding eraan geknoopt, valt niet tegen. Zo op het eerste oog lijkt alles te werken, zelfs de pots lijken redelijk kraakvrij nog. Prima scoopje :)

Wel behoorlijk wat 100 Hz rimpel op de trace als ik de gevoeligheid maximaal zet (1mV/div), de foto is gemaakt met beide kanalen genuld dus wat er nu nog zichtbaar is komt echt van de voeding. Nu zal de rimpel van de labvoeding ook niet heel laag zijn, die moest behoorlijk op zijn teentjes lopen hiervoor. De scope trekt een dikke 2,5A en hij zat tegen de current limiter te hikken. Maar de PSRR is dus niet optimaal, ondanks dat er nog een tweede smps na de 48V input zit. Zo nodig misschien nog wat nafilteren op de nieuwe voeding als dat nodig blijkt.

Ook een testje met de hars smelten gedaan, dat was erg teleurstellend.Het spul smelt niet, maar verbrandt voor het smelt. Wordt wel wat makkelijker weg te steken op hoge temperatuur, het wordt wat zachter. Maar dat gaat een vreselijk karwei worden met grote kans op schade aan de begraven componentjes. Dus die optie laat ik maar voorbijgaan.

Ik ga maar eens een 48V Meanwell bestellen ;)

ik zou gaan voor een 48V voeding. die andere voeding zweet immers ook al, die houd het ook niet lang meer. heb een jaar of 18 geleden ook zo'n scope gehad en die had dit toen ook al. echter heeft deze veel meer uren op de klok zo te zien, veel stof van de fan..

een 48V voeding heb je ook als leddriver en in telecom spul zitten.