Op zaterdag 27 december 2025 13:34:03 schreef leo 1948:
Als ik zo het verhaal lees van weardguy, dan heb ik de leds zelf om zeep geholpen met deze adaptor.

Dat is wel zeer waarschijnlijk. Dit is een erg eenvoudige en lompe voeding. Meer als een trafo met op de secundaire wikkeling een hoop aftakkingen en daarachter een gelijkrichter is dit niet. Als je mazzel hebt zit er mischien nog een elco in. Maar dan houd het ook echt op.

Dit is dus geen voeding die een gestabiliseerde spanning of een constante stroom (CC) levert. Wat dit ding levert is sterk afhankelijk van de belasting. Hij zal proberen ongeveer 24 volt te leveren. Maar is de belasting erg klein of de netspanning hoog dan kan dat ook zomaar 26 volt of misschien nog wel meer zijn. De stroom door de leds is daardoor waarschijnlijk veel te hoog geweest en de zwakste led is al eerste gegaan. Daardoor is de stroom door de overige leds ook weer groter geworden met als gevolg dat de opvolgende zwakste led is gesneuveld. Het is een kettingreactie die pas stopt als de laatste string gesneuveld is.

De netadapter is dan onbelast en zal zijn hoogste uitgangsspanning bereiken. En dat kan bij dit soort inefficiënte adapters zomaar een stuk boven de 30 volt zijn.

Om deze lamp goed te krijgen zullen er wat nieuwe leds gesoldeerd moeten worden en een andere betere net adapter aangeschaft (of de oude gerepareerd) moeten worden. Maar zoals anderen al aangeven. Dat solderen van die leds zal op een hotplate of in een oven moeten gebeuren. Met alleen een soldeerboutje gaat dat solderen echt niet lukken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (10%)]

Sine, de kans dat die precies in zijn vloerlamp passen lijkt me vrij klein. Daarnaast moet hij er een nieuwe leddriver bij hebben die ook met zijn dimmer samen kan werken

(hij schijft:Ledring van mijn vloerlamp [ €270 ] brandt nog voor een kwart, de lamp is dimbaar.

Ik denk (misschien foutief) dat een vloerlamp ingebouwd zit in de vloer dus dat je niet veel ruimte speling hebt. Dan kan hij beter op Ali een complete vloerlamp kopen (en gelijk een paar in reserve >:-) )

Het zou zelfs heel misschien kunnen dat zijn leds niet dood zijn maar die voeding gewoon te weinig geeft omdat hij in protect gaat en de spanning net te laag is geworden voor 3 van de 4 stringen omdat die net een iets hogere Vf hebben. De kans is klein maar hij is er wel. Zeker omdat het ding op 15V staat. (ex-fietser, ik heb ook zo'n soort voedinkje als portable "lab-voeding" voor bij de kringloop en dat ding is smps.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (30%)]

Op zaterdag 27 december 2025 16:48:29 schreef fred101:
Sine, de kans dat die precies in zijn vloerlamp passen lijkt me vrij klein. Daarnaast moet hij er een nieuwe leddriver bij hebben die ook met zijn dimmer samen kan werken

Ik heb nog steeds geen idee hoe die lamp er uit ziet, of hoe kritisch die afmetingen al dan niet zijn ...
Die led ringen komen met driver, en als je ze dimbaar wilt hebben moet je een dimbare variant kiezen.

[...] Ik denk (misschien foutief) dat een vloerlamp ingebouwd zit in de vloer

Ik gok inderdaad dat dat niet het geval is ;)

Ja, ik zie nu net dat een vloerlamp niet in maar ook op de vloer kan staan, gewoon wat we vroeger een staande schemerlamp noemde.
Ik dacht dat hij het over zoiets heeft:

Op zaterdag 27 december 2025 16:48:29 schreef fred101:
. (ex-fietser, ik heb ook zo'n soort voedinkje als portable "lab-voeding" voor bij de kringloop en dat ding is smps.

Ok, ze bestaan dus inmiddels ook al als SMPS. Dat zal in elk geval een stabielere spanning geven dan dat ding dat ik beschreef. Zo'n trafo ding had ik lang geleden bij een of ander apparaat gekregen dat ook om eenzelfde reden defect was geraakt.

Ik dacht overigens ook dat de TS het had over een in de vloer ingemetseld geval. Zat me al af te vragen hoe de TS het voor elkaar had gekregen om die netadapter in die vloer te verstoppen. Ik dacht dat hij die adapter ergens als een lelijke puist in een stopcontact op een vloerplint had zitten en draadje had in de vloer vast had ingemetseld.

Het zou zo handig zijn geweest en een tiental topics (en schrijftijd) hebben gescheeld als de TS een foto van het hele ding had geplaatst.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (11%)]

Eens.
Dan mis ik nog wat in het verhaal.
HOE dimt TS die lamp dan?
Er moet nog iets in of bij zitten om te kunnen dimmen.
Ik denk dat we het, zonder complete info met foto's van TS wel kunnen opgeven.

Dit staat op de onderkant, High Light V4326 LED 25W 24V DC-1.5 A De originele adapter is waarschijnlijk weggegooid, er vanuit gaande dat hij stuk was, omdat de lamp helemaal niets meer deed.

Jou vervanger was 24V en 1A ipv 1,5A. Er is dus een kansje dat je leds toch nog heel zijn want 1A is minder dan wat de leds trekken. Mogelijk zakt de voeding te ver in ofzo. Mogelijk dat dat voor de andere 3 strings net een te lage spanning is, maar die ene string nu teveel stroom krijgt. Kwestie van meten wat de voeding doet en of de leds nog heel zijn.

Ik denk gezien de barsten in het Alu dat de boel bloedheet is geworden maar dat kan ook gebeurd zijn toen de vorige voeding stuk ging en mogelijk zijn de leds dan nog heel. Ook kan het niets met hitte te maken hebben maar een productiefout (verkeerde lak, niet goed schoongemaakt aluminium etc). En dan is er nog de geheimzinnige dimmer, ook die kan een probleem hebben.

Zonder meten blijft het gokken en voor iemand die weet wat hij doet is dit zo uitgezocht maar dan moet je een hobbyist vinden die dat wil doen en daarna weet je wat er moet gebeuren en wat er nu echt kapot/verkeerd is.

Ik heb een stagiare die wil leren PCBs ontwerpen. Dit is een prima eerste opdracht. Maar die stagiare begint pas eind jan of eind feb. Ik zou een vervanger voor je kunnen laten maken, maar dan moet je geduld hebben. De directe kosten zijn dan voor jou.

Op zondag 28 december 2025 10:40:00 schreef rew:
Ik heb een stagiare die wil leren PCBs ontwerpen. Dit is een prima eerste opdracht. Maar die stagiare begint pas eind jan of eind feb. Ik zou een vervanger voor je kunnen laten maken, maar dan moet je geduld hebben. De directe kosten zijn dan voor jou.

Dat zou misschien een idee kunnen zijn, niet direct haast mee, we hebben nog wel een lamp. Mijn vrouw is best wel gehecht aan deze lamp [ ontwerp ] en goede indirecte verlichting. Om deze lamp gaat het, in het midden zit de schakelaar, aan/uit wat tevens de dimmer is.

Kun je niets met die ali ringen waar ik naar linkte?

Vraag mij alleen af, of deze ringen ook functioneren met de ingebouwde dimmer. Maar ik kan het overwegen, om de prijs hoef ik het niet te laten.

Op zondag 28 december 2025 09:04:49 schreef leo 1948:
Dit staat op de onderkant, High Light V4326 LED 25W 24V DC-1.5 A De originele adapter is waarschijnlijk weggegooid, er vanuit gaande dat hij stuk was, omdat de lamp helemaal niets meer deed.

OK ik denk dat ik nu het plaatje snap.
De oude adapter was ook gewoon een 24V adapter en geen led driver.
In de lamp zelf zit een dim functie met een knop.
Hoe de interne dim functie werkt is niet duidelijk

Het slechte ontwerp van de dim functie heeft uiteindelijk de leds kapot gemaakt en die de adapter.

Als ze de 24V botweg op de leds zetten, dan gaan ze op een goede zomeravond een keer stuk.

Ik zou dan ipv 6x 8S iets doen als 8x 6S + weerstand.

Bedenk dat die leds waarschijnlijk 1W zijn en maar op ongeveer 0.5W bedreven worden. Dus zelfs met "24V domweg op de 8S strengen zetten" niet eens ZO erg is. Als sommige leds 50% boven het gemiddelde gaan zitten zitten ze nog onder hun max. Maar goed. Om het goed te doen komen er als ik het begeleid dus wel degelijk weerstandjes op.

Ik neem aan dat jij dan ook eerst even meet ofdat de leds echt stuk zijn en kijkt of de dimmer wel werkt. De originele voeding was 1,5A, de vervanger 1A dus daarom verwacht ik niet dat de leds dood zijn.

Waar zit die dimmer knop dan?

En is dit geval in hoogte verstelbaar?

Zo ja, vraag ik mij af hoe ze dat met het stukje extra draad hebben opgelost in die smalle pijpen/buis.

In de voet zit de elektronica , vandaar de bedrading naar drukschakelaar op de buis met dimfunctie, en dan twee draads naar de ledring. Deze ring bij Bol besteld, misschien kan ik daar wat mee.

Even een update, bij Aliexpress een ledring gekocht, vandaag binnen gekregen. De ledring die erin zat, was gemonteerd op een koelblokje, moet deze nieuwe ring ook gekoeld worden? Bevestigen op het bestaande koelblokje wordt lastig. Zo ja, hoe kan ik de ring het beste koelen?

Welke heb je gekocht? (dan kunnen we even kijken)

Ik zou eerst even testen of de leds nu wel branden. Die leds branden in 3 seconden niet gelijk door door oververhitting en meer heb je niet nodig om te kijken of ze branden. Anders geef je dadelijk een hoop uit en blijkt je dimmer of voeding het probleem.

Of deze gekoeld moeten worden ? Geen idee, ik weet niet wat jij gekocht heb. Als ze qua verbruik enz gelijk zijn zullen ze ook gekoeld moeten worden. Dan zul je ergens bij de 40 rovers ook een koelprofiel moeten vinden wat past of zelf iets moeten frezen/draaien.

Deze ledring, volgens mij ook 5V DC?

De oude leds die werden best warm maar dat was 24W. Deze zijn 10W. 10W is ook nog redelijk veel en het beste is om die ook op het koelblok te zetten

Dan moet je wel een andere voeding en dimmer gaan monteren want deze heeft 5V nodig. Het kan zijn dat hij gemaakt is om door een 5V spanningsbron te worden gevoed en dus niet door een 2A stroombron(2Ax5V=10W) . Hij zal dan ook niet met de huidige dimmer/electronica in de voet van de l;amp werken. Dat zul je moeten vervangen. Je moet hem dus niet zoals ik eerder schreef testen op de oude voeding+electronica. (als hij echt 10W haalt, ik zou ze minder belasten als je wilt dat ze langer meegaan. Iets van 5W lijkt me veiliger, Chinezen overdrijven nog al eens erg veel..)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]

Op vrijdag 9 januari 2026 20:07:17 schreef fred101:
Ik zou eerst even testen of de leds nu wel branden. Die leds branden in 3 seconden niet gelijk door door oververhitting en meer heb je niet nodig om te kijken of ze branden. Anders geef je dadelijk een hoop uit en blijkt je dimmer of voeding het probleem.

Of deze gekoeld moeten worden ? Geen idee, ik weet niet wat jij gekocht heb. Als ze qua verbruik enz gelijk zijn zullen ze ook gekoeld moeten worden. Dan zul je ergens bij de 40 rovers ook een koelprofiel moeten vinden wat past of zelf iets moeten frezen/draaien.

Dan moet de topicstarter wel een voeding hebben met de juiste uitgangsspanning, anders is het wél direct einde oefening. Een beetje overstroom oké, maar veel te veel is echt meteen doorbranden.

Ik blijf erbij dat een poging wagen de originele ring te repareren en een juiste voeding zoeken waarschijnlijk meer kans op succes heeft, maar zonder een locatie van de topicstarter wordt het moeilijk om iemand aan te raden.

Geen garanties dát het lukt, maar het lijkt me - voor nu - de snelste weg.

Ik had dat al gecorrigeerd in the post net boven jou.

Fred: Je moet hem dus niet zoals ik eerder schreef testen op de oude voeding+electronica.

Verder ben ik het met je eens.