Ha Flash2b,

Dat is een hele mooie score!
Kun je wel weer zien dat Friedrichshafen een soort super Rosmalen is. :-)

Die LCR meter en Yokogawa DMM zijn wel héél precies in je straatje.
Én LCR én Yokogawa :-). De LCR staat HP op, maar is ook gemaakt (en ontworpen) door Yokogawa.

Mooi dat je met deze HP 4262A LCR ook met flinke DC bias kunt meten (tot 40V).
Het meten van keramische condensatoren met DC bias is leerzaam!

Die Racal Dana 4009 heb ik niet eerder gezien. Hij heeft opvallend veel math functies, zeker voor z'n leeftijd.

Ik hoop dat het te doen was in een grote hal onder de brandende zon...

groet! Gertjan.

Helaas kon ik niet wegens (aangename) familie omstandigheden.

Op vrijdag 26 juni 2026 16:42:10 schreef flash2b:
Vandaag voor de 10e keer naar HAM Radio Friedrischshafen geweest.

Gezien mijn buit hieronder, was het niet voor niks geweest :) dus ik ga niet met lege handen naar huis:
[bijlage]

• Racal Dana 4009 (dit hetzelfde als de Thurlby Thandar 1905)
  • Yokogawa 7552
  • HP 403B
  • HP 4262A
  • 2 panelen met 12 banaan bussen
  • 6 metalen DSUB connectoren
  • Hand condensatoren (MKT), Wima + ERO (de ROE gooide ze erbij en die gooi ik thuis in de prullenbak)
  • BNC splitter R.H. MINNS BALUNS Type YDF01A-59
  • Texscan 6dB BNC verzwakker
  • HP BNC verzwakker/load
  • PT100 calibrator Negele hsm-p zie: manual
  • Panoma meetsnoer (boven op de meters)

Dit was mijn grootste uitgaaf op één markt ever, maar ik vond het het waard.

Er staat, ik meen in de 2e (half bezette) hal met surplus, ook nog een leuke kleine Thurlby Tandar \ TTI audio generator. Voor maar €10 ook nog.

Wilko

Ja die heb ik gezien, zo'n kleine platte behuizing die ook door Sinclair is gebruikt.

Ik was eerst nog van plan af te reizen met Tidak Ada.
Maar achteraf was het toch beter dat ik niet gegaan ben, de hitte en daardoor de nodige problemen bij klanten.
Oa een totale stroomuitval in een wijk met een klant die daar een hoop problemen door heeft.

Het was in Friedrichshafen ook aardig warm. Dat was trouwens de afgelopen jaren ook al. Gelukkig hebben de hallen een "Klima Anlage", warm was het wel maar "Angenehm".

Jammer dat het voor jullie niet door ging, het is toch wel het (meet) apparatuur walhalla hoewel je goed moet weten wat iets waard is en wat je er maximaal voor wilt uitgeven.

Dat laatste veroorzaakt toch wel vaak een dilemma.... :?

Dat laatste veroorzaakt toch wel vaak een dilemma....

Ach, dan maar gewoon een paar weken alleen droog brood eten. Kwestie van je prioriteiten op een rijtje hebben! :)

Mooie aanwinsten. Is er 230V aanwezig op de stands zodat je de apparatuur ook (rudimentair) kunt testen? Want over de Pantec-meter van 1 euro bij m'n laatste beursbezoek maak ik me niet zo'n zorgen als hij defect is, maar zo'n HP LCR-meter zal ook op zo'n beurs toch nog steeds een aardige duit kosten.

Hoort er bij die LCR-meter trouwens niet een soort opklikbare adapter te zitten? Kelvin-systeem, meen ik? Kan me in elk geval vaag herinneren daar ooit eens een film op YouTube over gezien te hebben (mogelijk bij Imsai Guy). Ik meende dat hij z'n eigen meetadapter in elkaar had gefröbeld.

[Edit: filmpje teruggevonden [url]https://www.youtube.com/watch?v=uk9DjCFbYGQ[/url Valt me trouwens wel op dat op die LCR-meter BNC-connectors zitten, geen bussen zoals die HP4262 ]

[Bericht gewijzigd door nonius op (11%)]

Op vrijdag 26 juni 2026 21:11:30 schreef flash2b:
Het was in Friedrichshafen ook aardig warm. Dat was trouwens de afgelopen jaren ook al. Gelukkig hebben de hallen een "Klima Anlage", warm was het wel maar "Angenehm".

Jammer dat het voor jullie niet door ging, het is toch wel het (meet) apparatuur walhalla hoewel je goed moet weten wat iets waard is en wat je er maximaal voor wilt uitgeven.

De T&M prijzen in Fhn zijn over het algemeen stevig tot domweg duur. Ik heb de nodige spullen in de shack staan die gekocht in NL 3 tot 4x goedkoper waren dan wat ze in Fhn durven vragen. Toegegeven: als je in Fhn een 40 GHz sweep gen of spectrum analyser zoekt dan lukt dat gewoon, in NL kun je dat in het algemeen wel vergeten.

Qua Klimaanlage: een babbeltje met wat handelaren waar ik geregeld wat koop leerde dat er in 2025 iemand met de ambulance is afgevoerd ivm hitteproblemen/te hete hallen. Dat is een rechtszaak geworden tegen de Messe die is gewonnen door de benadeelde. Met als prettig gevolg dat dit jaar de luchtbehandeling op stevige toeren staat te draaien.

Helaas lijkt de beurs in Dortmund gesneuveld te zijn, daar waren de prijzen beslist leuker te noemen, en was het aanbod ook gewoon goed.

Wilko

Het was zaterdag best wel warm in de hallen in Friedrichshafen. Om 10:15 was de grote parkeerplaats al vol. Ik dacht dat ik vroeg genog was.

Mijn buit:

En buiten een alkohol vrije Weizen, nog enkele gpio kabels.

Helaas wederom vergeten om een eurosnoer mee te nemen of te scoren om het te kunnen testen.

[Bericht gewijzigd door Verstallen op (16%)]

Mooie aankopen.Die PM5139 ziet er als nieuw uit. EU snoer had je voor 1€ kunnen scoren.

Ik heb zelf de PM5193, z'n grotere broertje die tot 50MHz gaat maar geen draaiknop heeft. Dat betekent dat je elke frequentie moet intypen (of met up/down knop in stapjes moet veranderen). Werkt vervelend.

Toen ik bij een kennis z'n PM5139 zag met die grote draaiknop was m'n eerste reactie 'dat is handig!', maar hij zelf was verre van enthousiast erover. Schijnt erg vervelend te werken, de functionaliteit was slecht geïmplementeerd (ik meen stapgrootte en automatische overschakeling ervan? Niet 100% zeker.) Het irriteerde hem zozeer dat hij met het idee speelde om zelf nieuwe firmware ervoor te schrijven.

@flash2b: normaal gezien jongen eurosnoeren in mijn auto. Vorig jaar had ik ze net voor friedrichshafen allemaal nodig bijneen klant. Nu met een nieuw lease gebakje onderweg geweest waar nog geen nieuwe “toekomstige ouders” aanwezig waren. De staat van de PM5139 had mij uiteindelijk overgehaald

@nonius: ik ga het meemaken qua bediening. Ik heb tot nu toe een elektuur ding ingebruik met een xr2206 die wel tot 1MHz gaat. Met een extra schakelaar standje misschien tot 2 MHz. Eens zien wat er met testcontroller mogelijk is. Maar dat wordt op zijn minst een laat herftklusje.

een nieuw lease gebakje

Kun je gebakjes leasen tegenwoordig? Bij wie? Lijkt me erg handig, wellicht een gat in de markt!

Dat is niet handig, dan pakken ze die weer af na de leasetijd. :)

[Verstallen] Ik heb tot nu toe een elektuur ding ingebruik met een xr2206 die wel tot 1MHz gaat.

XR2206 tot 1MHz of zelfs 2MHz? M'n eerste functiegenerator was ook een Elektuur zelfbouwding met XR2206 (& L165 output amplifier) maar die ging, als ik me goed herinner, tot hooguit 200kHz. En zelfs dat is al erg optimistisch :)

(Was na het schrijven van bovenstaande toch nieuwsgierig tot hoe hoog hij nu werkelijk ging; heb er net het stof van afgeblazen en aangesloten en inderdaad, tot 1.3MHz (hoger gaat de mijne niet) komt er wel iets sinus-achtigs uit. Maar een blokgolf houdt toch echt op rond 100kHz.)

Enfin, destijds kon ik me er prima mee redden. Een paar procent THD meer of minder kon toen de pret niet drukken. Het waren simpelere tijden. :)

(onze Zuiderburen herkennen mogelijk de behuizing van een oude kabeltelevisieconverter....)

Kreeg net een mail dat er 13.100 bezoekers (uit 59 landen) waren dit jaar op de HAM Radio Friedrischshafen 2026. In 2023 waren dit er 14.300 (even nagezocht).

Gelukkig dus ongeveer gelijk.

Volgend jaar is het de 50e Editie.

Op donderdag 9 juli 2026 17:30:57 schreef flash2b:
Kreeg net een mail dat er 13.100 bezoekers waren dit jaar. In 2023 waren dit er 14.300 (even nagezocht).

Gelukkig dus ongeveer gelijk.

Ja, het persbericht uit Friedrichshafen klingt inderdaad positief. In hoeverre dat gelijktijdige ASTRO event 'creatief' is meegeteld is mij wat nevelig.

Wilko

Op vrijdag 26 juni 2026 21:25:50 schreef PA1WBU:
Helaas lijkt de beurs in Dortmund gesneuveld te zijn, daar waren de prijzen beslist leuker te noemen, en was het aanbod ook gewoon goed.

Er is positief nieuws over Dortmund: https://amateurfunkmarkt.de/

Op donderdag 9 juli 2026 19:53:53 schreef GeertJan:
[...]

Er is positief nieuws over Dortmund: https://amateurfunkmarkt.de/

:X Het bericht daarover wat ik op zendamateur.com heb gezet ben ik dus duidelijk vergeten ook hier op CO te plaatsen...

Wilko

Is er iemand die ervaring heeft met die beurs bij Dortmund?

Op zaterdag 11 juli 2026 14:09:23 schreef Tidak Ada:
Is er iemand die ervaring heeft met die beurs bij Dortmund?

Ik ben voor Dortmund (als bij de meeste andere beurzen) afhankelijk van vervoer, maar ik kan zeggen dat de keren dat ik er geweest ben tot de beste beurzen zijn die ik gehad heb.
Het hangt altijd een beetje af van wat je zoekt natuurlijk.

Ik hoop dat de andere locatie (en de andere datum, het was altijd "rond sinterklaas") het niet teveel veranderen. We gaan 't zien.

Ik wist niet dat er ook een beurs in Dortmund was. Dat is voor mij met de trein best goed te doen, dus ik denk dat ik daar eens een kijkje ga nemen.

Op zondag 12 juli 2026 01:06:41 schreef GeertJan:
[...]

Ik ben voor Dortmund (als bij de meeste andere beurzen) afhankelijk van vervoer, maar ik kan zeggen dat de keren dat ik er geweest ben tot de beste beurzen zijn die ik gehad heb.
Het hangt altijd een beetje af van wat je zoekt natuurlijk.

Ik hoop dat de andere locatie (en de andere datum, het was altijd "rond sinterklaas") het niet teveel veranderen. We gaan 't zien.

Het zou in deze handig zijn als je je woonplaats vermeld in je profiel.
Dan kunnen mede CO-ers reageren om te poolen.
Weet je trouwens dat Deutsche Bahn goedkope zomerritten aanbiedt?

Mogelijk ga ik met @revado ook een kijkje nemen.

Op woensdag 15 juli 2026 14:28:45 schreef Tidak Ada:
[...]

Het zou in deze handig zijn als je je woonplaats vermeld in je profiel.
Dan kunnen mede CO-ers reageren om te poolen.
Weet je trouwens dat Deutsche Bahn goedkope zomerritten aanbiedt?

Mogelijk ga ik met @ revado ook een kijkje nemen.

25 oktober dus.
Een goed idee om daar naar toe te gaan, ik had het er met TA al over.
Ik ga hoe dan ook met de auto :)