Turner Model A500 heeft verkeerde transistoren

Meet even de voedingsspanning? En maak van de juiste torren eens detailfotos, ook van opzij zodat ik de dikte van eea zie?

Ik zie zo al als keuzes:

• 2SD424: NPN, silicon, power transistor (Japanse JIS-serie)
  • MJ15003 / MJ15004 (heel vaak gebruikt als universele TO-3 audio-eindtorren)
  • 2N3773 (ook een bekende TO-3 audio/power NPN)
  • Of nog een andere japanner in de 2SD series
  • 2N3055: NPN, silicon, power transistor (Westers/JIS-onafhankelijk) waarbij eigenlijk de 3055 de minste is qua spanning, stromen, fT, lineariteit

Hoi Ex-fietser,

Bedankt voor je reactie.

De versterker bromt wat op beide kanalen. Dit is vermoedelijk door rotte bufferelco's. De gaan sowieso vervangen worden.
Ik had al een A300. Dit is het kleine broertje. Deze heeft al zn originele transistoren.
Ik heb wel een goed gehoor en hoor verschillen al vrij snel.
Ik ga gewoon de 2n3055 testen, nadat ik de elcos vervangen heb.

Wat je zegt kan best waar zijn. Mogelijk zijn de Turners gewoon gerebrande 2n3055. Er is niets in de versterker aangepast. Alle onderdelen hebben nog de originelen waarden. Zelf de potmetertje voor de bias en dc offset staan nog op hun originele positie.

Wil ik toch nog even terugkomen op mn vraag. Is een 2sd424 equivalent aan een 2n3055.

Mocht ik wel een significant verschil horen, dan kan ik de transistoren als nog vervangen.

Op zondag 28 december 2025 17:13:39 schreef Turner A500:
Hoi Ex-fietser,

Bedankt voor je reactie.

De versterker bromt wat op beide kanalen. Dit is vermoedelijk door rotte bufferelco's. De gaan sowieso vervangen worden.
Ik had al een A300. Dit is het kleine broertje. Deze heeft al zn originele transistoren.
Ik ga gewoon de 2n3055 testen, nadat ik de elcos vervangen heb.

Wat je zegt kan best waar zijn. Mogelijk zijn de Turners gewoon gerebrande 2n3055. Er is niets in de versterker aangepast. Alle onderdelen hebben nog de originelen waarden. Zelf de potmetertje voor de bias en dc offset staan nog op hun originele positie.

Wil ik toch nog even terugkomen op mn vraag. Is een 2sd424 equivalent aan een 2n3055.

Mocht ik wel een significant verschil horen, dan kan ik de transistoren als nog vervangen.

Als je de gelijksspannings instellingen tussen beide kanalen kunt vergelijken en daar zitten niet al te veel verschillen in kun je redelijk goed aannemen dat de transistoren gelijkwaardig aan elkaar zijn. Voor een echt vergelijkend onderzoek zul je de datasheets van de transistoren even naast elkaar moeten leggen.

Ik kan dat hier even niet doen. Ik ben niet thuis maar op vakantie in Peru. Maar misschien iemand ander op dit forum.

Een 2SD424 is duidelijk een betere (en duurdere) transistor, hogere spanning, hogere fT, goede linariteit. Maar wel even op het maximale vermogen letten. En altijd moet de SOA in de gaten gehouden worden. Ook opletten op stabiliteit, de versterker is op een bepaalde fT gedesigned, een tor met andere snelheid kan hem onstabiel maken of ringing geven. Even met een scope een blokgolfje erdoorheen duwen.

Een goed design is niet erg gevoelig voor de voedingsspanning trouwens. Als hij bromt moeten de elcos al flink slecht zijn. Ik zou eerder denken dat in de voortrappen met RC de voeding extra gefilterd is en daar brom door komt. Of ergens een losse massaverbinding. Deze elcos worden niet zwaar belast, er schakelt niets, veel kans zijn ze nog redelijk. Welke merk en type is het?

Op wat hoger volume, gaat hij dan niet snel vervormen met een duidelijk 50Hz daarin?

En is de kanaalscheiding goed, bij slechte elcos koppelen ze aan elkaar (bij een minder goed design..).

Specvergelijking (onhandig dat we hier geen tabellen kunnen invullen) - wel uit AI gehaald, eerst nog even checken:
2SD424: 180 V, 15 A, 150 W, fT=5 MHz, hFE 40 tot 140 bij 2A
2N3055: 60 V, 15 A, 115 W, fT=2.5 MHz, hFE 20 tot 70 bij 4A (andere hebben hogere spanning)
MJ15003: 140 V, 20 A, 250 W, fT=2.0 MHz, hFE 25 tot 150 bij 5A
2N3773: 140 V, 16 A, 150 W, onbekende fT, hFE 15 of meer bij 8A

Meet echt even de voeding. Bij 50V ok, maar als hij op 75 staat zou ik de 2N3055 niet gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (21%)]

Hi Turner A500,

De 2SD424 is een 180V, 15V en 150-Watt transistor.
Een 2N3055 is niet direct een vervanging hiervoor, de 2N3773 al helemaal niet, die is zo traag als een slak op een teerton... ;-)

De Motorola / "On Semiconducter" MJ15003 is een vrij goede vervanger.
De MJ15015 is een wat snellere versie.

Maar een grote maar... ik kijk altijd met mijn meetapparatuur hoe stabiel een set transistoren is.
Toen ik deze meetapparatuur nog niet had, zijn er heel wat transistoren naar de Heer gegaan. :-)

Te snelle transistoren geven instabiliteit(b.v.2CS5200), erg trage transistoren(2N3773) geven vaak ook instabiliteit.
Trage transistoren als de schakeling dan wel stabiel is zal meer vervorming geven door het trage overnmen rond het "nulpunt"

Groet,
Bram

Mag ik jullie allen bedanken voor een zinvol antwoord.

De elco's zij Frako's uit 1981 . Met 10000 uf . Dit moet eigenlijk 13.000 zijn.
Helaas heb ik geen scoop. Ik weet wel de bias en dc offset te meten en af te stellen.
Ik blijft dus even bij de 2n3305 en ga gewoon even door met mn restauratie. Super bedankt.

Met 10000 uf . Dit moet eigenlijk 13.000 zijn.

Geen zorgen, die vallen waarschijnlijk nog prima binnen de fabriekstolerantie! Tolerantie staat vaak ook op de elco's gedrukt. Bijv. +50/-20% of +100/-50%. Men kijkt niet op een onsje meer of minder bij elco's....

Originele Turner-1521 transistors klinkt mij erg in de oren als een hoop onnodig geneuzel. Als de versterker werkt dan werkt het en dan gewoon overal met je tengels van afblijven, is mijn motto. (wat je dus ook gaat doen, lees ik zojuist; had deze repliek al wat eerder getypt.)

Maar als je *echt* precies wilt weten wat voor transistors het zijn ga je ze moeten opmeten met een curve-tracer (of een Tektronix 575/576/etc.) de karakteristieken bepalen en vergelijken met de 'usual suspects' in transistorversterkers uit die periode. En dan bij voorkeur vervangers ook uit die periode (de fabricageprocessen zijn veranderd in de tijd, waardoor transistors 'beter' zijn geworden, maar in elk geval anders, ook al voldoen ze nog steeds prima aan de originele spec's)

En de diverse maximale spanningen en stromen gaan bepalen. Een hoop gedoe en mijns inziens volstrekt overbodig. Er is niets 'magisch' aan transistor-eigenschappen.

Het is verbazingwekkend hoe niet-kritisch veel transistortoepassingen zijn, zolang het maar voldoende versterking, voldoende hoge grensfrequentie, maximale spanning en stroom heeft. 'Good enough', i.e. satisficing, i.p.v. optimizing.

Mijn gehoor is *gelukkig* niet goed en met het ouder worden wordt het alleen maar minder. Ik prijs mezelf heel gelukkig dat ik geen 'gouden oortjes' heb!

Daarnaast heb ik bij gelegenheid wat last van Oostindische doofheid.... >:)

zo traag als een slak op een teerton...

_/-\o_

Mooie uitdrukking toch?
Ik kende hem al.

Die trage 2N3773 gebruik ik in grote versterkers van oude Yamaha orgels, ik had er een doos vol van staan.
Daar kunnen we dan alleen maar slow foxjes op spelen natuurlijk :)

Grapje, daar voldoen ze prima, het gaat daar alleen om vermogen maken, maar in een hifi set moet je ze niet willen inderdaad.

Op zondag 28 december 2025 18:07:25 schreef nonius:
[...]

Mijn gehoor is *gelukkig* niet goed en met het ouder worden wordt het alleen maar minder. Ik prijs mezelf heel gelukkig dat ik geen 'gouden oortjes' heb!

Daarnaast heb ik bij gelegenheid wat last van Oostindische doofheid.... >:)

Sommige lieden horen het verschil tussen diverse soorten isolatie van de luidsprekerbekabeling, dat weet je toch!

[Bericht gewijzigd door Sine op (60%)]

De 2N3055 is op alle punten net iets minder als de 2SD424. (Hfe, Ptot, Vceo,...) maar werken zal hij wel...

Bedankt voor je reactie.
Waarschjjnlijk is een turner 1521 niet het zelfde als een 2n3055.
Maar ik heb nu even een weerstand brandje gehad door een vergane potmeter.
Eerst maar weer wachten op onderdelen.

Heb je al een foto gemaakt van de originele torren? Behuizing zegt veel over herkomst.

I do remember the output transistors in Mike Turner's bipolar amplifiers were the highly linear Toshiba 2SD424's, gain selected and marked with his own labels as "Turner 1521". The plastic cased drivers were labelled "Turner 1361" and if anybody can remind me what they were, I'd be very grateful as I've lost my list !

Bron:https://forum.speakerplans.com/all-british-amp_topic30926.html

Bron: https://www.worthpoint.com/worthopedia/6x-genuine-turner-branded-outpu…

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (11%)]

Zou het deze niet kunnen zijn, de 2n5672?
Die heeft exact dezelfde merktekentjes ( een - en een 2) op het voetje als die Turner.

Zou kunnen, de data van de 2SD424 is bijna identiek aan de 2N5672...
(alleen de FT van de 2N is hoger (40MHz ipv 5MHz), is eigenlijk voor switching toepassingen.)

Die Frako elco,s zou ik zeker vervangen. Die zitten ook van natura in Revox tapedecks, je wil niet weten hoeveel van die dingen er in sluiting gaan..

Hi Arco,

Een hele snelle transitor gebruiken en dan ook een voor schakel toepassingen is eigenlijk een NoNo.
De kans dat het gaat genereren is groot en ook de SOA van schakel transistoren is niet zo goed als de speciale Audio transistoren.

Groet,
Bram

Geachte forum gasten,

Na een korte brand heb ik 2n3055 maar eens nagemeten. Twee van de vier waren overleden.
Om het maar in een keer goed te doen heb ik alle 8 transistoren vervangen door mj15003 van On ( bij Mouser weg).
Ik heb z'on beetje alle onderdelen transistoren, weerstanden, mkps door gemeten . Potmeter van de bias vervangen, diodes vervangen en goede elcos geplaatst.

Turner heeft blijkbaar in de jaren van productie verschillende versies gehad . De voorversterker van mijn a300 heeft andere transystoren .

Nu heb ik bijna alles op orde. Aangezien ik een leek ben, en zo nu en dan de kluts kwijt, heb ik eigenlijk geen flauw idee waarop ik de potmeter van de bias moet afstellen bij de 1e ingebruikname.
Begin ik met de hoogste ohm-waarde (100 ohm) van de potmeter of begin ik bij b.v 1/4. (75ohm)

De print van de vv heb ik even op de foto gezet.
In de bijlage heb ik een schemaatje. Die ook weer niet klopt. De Mkps staan er niet op. Transistoren kloppen ook niet.
Ik ga er vanuit dat de transistoren op de voorversterkers nu goed zijn. Ik heb de originele gemeten. De enkele kapotte heb ik vervangen door de dezelfde (geen equivalent).

Op de voeding heb ik onbelast 58v

Op zaterdag 17 januari 2026 19:46:44 schreef Turner A500:
Nu heb ik bijna alles op orde. Aangezien ik een leek ben, en zo nu en dan de kluts kwijt, heb ik eigenlijk geen flauw idee waarop ik de potmeter van de bias moet afstellen bij de 1e ingebruikname.
Begin ik met de hoogste ohm-waarde (100 ohm) van de potmeter of begin ik bij b.v 1/4. (75ohm)

De instelpot zet je in de laagste stand zodat de ruststroom nihil is.
Vervolgens draai je die op zodat de cross-over vervorming verdwijnt. Zoiets is te zien op de scope met een aangesloten sinusgenerator. De vervorming is ook te horen met bijv. een koptelefoon.

Als er geen generator voorhanden is kan het signaal vanaf een website worden gehaald, bijv.
https://onlinetonegenerator.com/

Na een korte brand

Die volg ik niet. Fikkie in de amp zelf?

Evt. kan je de ruststroom in het goedwerkende kanaal meten en die waarde instellen in het andere kanaal.

Ik heb nu geen referentie kanaal meer aagezien ik aan beide kanalen de transistoren vervangen heb door een ander type.
Ik had i.d.d. een fikkie. Weerstanden doorgebrand , waarschijnlijk door doorgebrande eindtorren.
Ook was er flink in gerommeld. Transistoren aaren vervanfen door iets anders. Ik loop nu alles na . Als ik het vertrouwen heb dat alles ok is, zet ik hem onder stroom.
Ik weet nu in ieder geval dat de voeding goed is. Ik heb een totale overkill aan elco's.
Het waren echter de beste die ik kon vinden.
Ik neem mn projectje serieus. Ik heb alleen niet de benodigde meetapparatuur.
Eens zal die toch aanmoeten.
Bedankt voor je antwoord.
Ik zet er een lamp tussen en hoop op het beste.

Op zaterdag 17 januari 2026 19:46:44 schreef Turner A500:
Geachte forum gasten,

Na een korte brand heb ik 2n3055 maar eens nagemeten. Twee van de vier waren overleden.

Tja dat komt ervan als je de 2N3055 gebruikt op bijna max voedingsspanning.

Kijk maar in de datasheet naar de SOA. Bij maximale spanning mag je er nog maar weinig vermogen uit halen.

Ja grappig. Ik heb de versterker zo overgekocht. Ik bedacht me dat rotte elco's en een max spanning van 60v eigenlijk wel fout moet gaan. Ik hoop met de mj15003's het verstandig te hebben gedaan.
Hoe dan ook zal hij het eens goed doen.
Ik heb alles nagekeken en gemeten. Morgen gaat het gebeuren. ???????

Bij deze wil ik Blackdog even bedanken voor het advies om de mj15003 te gebruiken.
Uiteraard ook dank aan de overige forum gasten die de moeite hebben genomen mij wat uit te leggen.

Potjandorie ik heb er geluid uit mn bakkie.
Beide kanalen hebben 0.0 vdc. Dikke Ok dus. Geen gebrom of ruis. Dus ben ik bijna gelukkig.

Wat mij nu nog zorgen baat is, dat de laatste 2 transistoren van de voorversterker t.w. tip29 en tip30 mij een beetje " te warm " worden.
Zit ik er naast als ik zeg dat als ik de collectorstroom wat beperk met een iets grotere weerstand, de temperatuur wat zal dalen. Tevens zal dan ook de emitterstroom afnemen. Het redement zal wel wat afnemen.

Of praat ik nou volledige flauwekul?

Ik heb al een groter koelelement geplaatst. Toch blijft de temperatuur van deze 2 transistoren veel hoger dan de rest.
Mogelijk dat ik (mn versterker) geen gevaar loopt, maar toch.

M'n huis staat nog. Ik heb nog niks volledig afgefakkeld. En ik wil graag overkomen of ik het bijna begrijp.