Fritz
Golden Member
Sorry voor de suffe vraag maar het lukt me voor geen meter om het snoer aan de koelkast aan te sluiten. Ik krijg niet eens de lamp in de koelkast aan. 
Ik kreeg een koelkast, gratis en da's niet duur, maar heb er al veel tijd in zitten: de stekker was losgetrokken van de koelkast. Ik dacht geen probleem maar ik krijg 1) nul niks nada, niet eens licht, of 2) continu koelen (en geen licht). Ik heb hem met een tijdschakelaar op een stabiel koelen gekregen maar met de vrieskou (hij staat in een onverwarmde schuur) wordt het een vriezer en kan ik veel weggooien.
De lamp is goed, de lichtschakelaar is goed, de thermostaat schakelt in in de woonkamer en uit als ik de voeler in de vriezer hang. De compressor werkt want ik kan hem continu aan krijgen.
Ik kan nergens vinden hoe zoiets simpels werkt. Het is een bosch uit 2001 maar het aansluitschema / wiring diagram is blijkbaar nog altijd staatsgeheim: onvindbaar. Ik kan ook niet uitvinden hoe de clixon is aangesloten, het is een simpele thermische beveiliging die onderbreekt, maar schiet mij maar lek.
Ik voeg een foto bij van het relais, losgehaald van de compresser, aangesloten zoals het mij logisch lijkt. Ik hoop dat iemand dit vaker heeft gezien en een antwoord weet. Ik baal er enorm van om een nieuwe te gaan halen, alleen om zoiets stoms. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een koelkast in een koude ruimte zoals een onverwarmde schuur werkt niet.
Enige wat je kan doen, als die er standaard niet in zit, is een zg winterschakelaar, dat is een diode in serie met het lampje ( over de deurschakelaar) zodat het lampje op halve kracht brand als de deur dicht is.
Dan blijft het warm genoeg om de kast aan te laten slaan.
Er moet dan wel een gloeilampje in zitten van het wattage wat er in hoor en geen led, dan werkt het niet.
Maar als je het licht niet werkend krijgt is er meer aan de hand met de bedrading.
Hier wat meer info.
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/bosch-koelkast-met-winterstand.151…
Fritz
Golden Member
Met 25 graden werkte het lampje ook niet en was het ook alleen maar of 24/7 aan of stekker eruit.
Ik heb het maanden uitgezongen door er een HEMA schakelklok tussen te zetten en elke 60-90 minuten een kwartier de koelkast aan te zetten.
Ik zal eens zien of die diode bij mij kaduuk is.
Op dinsdag 30 december 2025 00:22:17 schreef Fritz:
Met 25 graden werkte het lampje ook niet en was het ook alleen maar of 24/7 aan of stekker eruit.Ik heb het maanden uitgezongen door er een HEMA schakelklok tussen te zetten en elke 60-90 minuten een kwartier de koelkast aan te zetten.
Ik zal eens zien of die diode bij mij kaduuk is.
Dan moet er wel zo'n schakelaartje in zitten natuurlijk, anders is er ook geen diode.
Fritz
Golden Member
Dat zit er in. Ik vroeg me al af waar dat voor was.
Maar de winterstand is dus een 15w lampje in de koelkast aan zetten, zodat die opwarmt, waardoor de compressor gaat lopen? Mijn hemel.
Ik denk dat ik het snoer maar rechtstreeks met de compressor verbind en er een zigbee temperatuur sensor + zigbee stekker tegenaan gooi & de boel in Home Assistant hang.
Op dinsdag 30 december 2025 01:59:29 schreef Fritz:
Dat zit er in. Ik vroeg me al af waar dat voor was.
Maar de winterstand is dus een 15w lampje in de koelkast aan zetten, zodat die opwarmt, waardoor de compressor gaat lopen? Mijn hemel.Ik denk dat ik het snoer maar rechtstreeks met de compressor verbind en er een zigbee temperatuur sensor + zigbee stekker tegenaan gooi & de boel in Home Assistant hang.
En dat is eigenlijk altijd al zo geweest. Een werkelijk heel simpel en direct prima werkend systeem. Tegenwoordig vind men het handiger om overal microprocessors in de bouwen en alles slim te maken. Zo slim dat het vaak niet meer werkt.
Ik heb een elektrische vloerverwarming met een thermostaat die je met een app moet bedienen. Nieuwe telefoon, app weg. Gevolg? Kan de vloerverwarming niet eens meer aan of uit zetten.
Dus thermostaat er uit en vervangen door een ronde Honywell kwikthermostaat die ik nog had liggen. En nu werkt alles ook goed. Moet alleen even naar de muur lopen om hem anders in te stellen of aan of uit te zetten. En naar de muur lopen is eigenlijk minder werk dan je telefoon gaan lopen zoeken.
De veiligheids NTC die in de vloer zit heb ik uiteraard ook in het systeem mee geschakeld.
Die honywell kwikthermostaat is eigenlijk zo'n mooi regel systeem met een prachtige instelbare hysterese. Ik vind het in zijn eenvoud werkelijk ongeëvenaard. Ook dat het gewoon 40 vijftig of zestig jaar lang goed blijft werken zonder storingen. Ik vind het behoren tot een van de slimste systemen ooit bedacht. Daar kan geen app en cpu gestuurde techniek tegenop.
Dat vind ik van dat koelkastlamp idee. Zeer slim uitgedacht. En als je de juiste lamp blijft gebruiken is dat ook nooit een probleem.
Op dinsdag 30 december 2025 01:59:29 schreef Fritz:
Dat zit er in. Ik vroeg me al af waar dat voor was.Maar de winterstand is dus een 15w lampje in de koelkast aan zetten, zodat die opwarmt, waardoor de compressor gaat lopen? Mijn hemel.
Ik denk dat ik het snoer maar rechtstreeks met de compressor verbind en er een zigbee temperatuur sensor + zigbee stekker tegenaan gooi & de boel in Home Assistant hang.
Ja, en dan op half vermogen door die diode.
Misschien heeft een van de witgoed mensen ( Ericn ?) hier een schema van het ding dan kan je het weer normaal bedraden.
Er komt meer bij kijken, het ontdooielement voor de koelkast moet ook werken, dat zit meestal ove de thermostaat of op een apart contact,
Met een zigbee ga je dat nooit goed werkend krijgen om de juiste temperatuur te houden en te ontdooien...
Als ik zo kijk, is de zwarte kabel afkomstig vanaf de condensator, die lijkt goed aangesloten. Als ik kijk naar de donker grijze kabel afkomstig vanaf Thermostaat lijkt die ook goed aangesloten net zoals licht grijze kabel. Enigste wat wel kan dat de beide bruine en beide blauwe andersom kunnen zitten?? Maar ondanks dat moet je lampje in de kast wel werken. Als je de zwarte en bruine draad kortsluit bij thermostaat, gaat compressor draaien?? Zoniet wissel beide blauwe met beide bruine om. ( bij schroef aansluiting op start relais/ clixon)
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik zie niet direct iets mis. Ik hoop dat jullie hier verder mee kunnen:
(Ik maak de veronderstelling dat je weet dat het zwarte blokje op de motor (3 pinnen) past?)
Deze heeft een condensator met weerstand in serie met het lampje zo te zien en geen diode.
Dat kan natuurlijk ook.