Beste,
Heb hier een mono fase electro motor met 4 draden.
Zwart - rood dikke draden = hoofdwikkeling vermoedelijk
bruin 1 en bruin 2 zijn duidelijk dunnere draden
Nu komt het ;
Ohmse waardes
rood - zwart : 1.4 ohm
rood - bruin 1: 4.0 ohm
rood - bruin 2: 2.5 ohm
zwart - bruin 1 : 2.5 ohm
zwart - bruin 2 : 1 ohm
bruin 1 - bruin 2 : 2.8 ohm
De condensor is 60 micro
Ik ga er van uit dat rood en zwart de hoofd wikkeling is.
L1 = zwart + cond A / N = rood / cond B = bruin 1 ; motor draait links op 8 amp
Idem maar cond B = bruin 2 ; motor draait rechts op 10 amp
Bruin 1 op L1 en bruin 2 op cond 2 veel gebrom en 30 amp!!
Wat type motor is dit nu?
Dacht in de richting van een motor met rem bijvoorbeeld hoewel er nergens iets van schakeling te vinden is wat kan verwijzen naar een rem.. alle contacten zijn vaste statische contacten..
Alle advies en inzichten zijn welkom.
Dank U
Wat type motor is dit nu?
Volgens mij een defecte motor
of een serieuze meetfout 
1350rpm en 2,2kW ... er is dus een type plaatje... foto?
benleentje
Golden Member
Waarom staat de foto op zijn kop?
Graag ook nog een foto van het klemmen blok.
Tussen de hoofd en hulp wikkeling hoor je niets te meten dus iets klopt er niet.
En even gepuzzeld met je metingen en ik kan er niets logisch van maken ik vermoed dat er op 2 plaatsen in de wikkelingen er een sluiting is. Want een deel van de wikkelingen lijken in serie te staan en een ander deel parallel.
En op het type plaatje staat niets over meerdere spanningen.
Dus ik denk ook dat ergens wat tegen elkaar ligt in de wikkelingen.
Dat hoeft niet meteen een defect motor te zijn, maar in ieder geval wel ergens waar de isolatie beschadigd is wat soms te repareren is.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (61%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Vreemd.
Normaal heb je of twee losse wikkelingen, de hoofd en de hulpwikkeling met 4 draden.
Dan meet je tussen de hoofdwikkeling en de hulpwikkeling oneindig (geen verbinding).
Dat heb je niet, dat valt af.
Of je hebt de hoofd en hulpwikkeling inwendig aan 1 kant aan elkaar, dan heb je 3 draden.
Meting: Laagste weerstand is de hoofdwikkeling, de middelste weerstand de hulpwikkeling en de hoogste weerstand de serieschakeling van de hoofd en hulpwikkeling (De meting van de hoogste weerstand is die van de hulp en hoofdwikkeling samen). Wat is dan de 4e draad?
Mogelijk een ingebouwde klixon, dan zou je ergens een meting van (bijna) 0 Ohm moeten hebben.
Dat heb je niet.
Een thermistor kan ook niet, die is altijd met twee afzonderlijke draden en heeft een weerstand van iets van 1000 - 1500 Ohm Ohm.
Een Rem? Dan moet je de motoras spanningsloos NIET kunnen ronddraaien.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Right! De meest aannemelijke situatie is dat er twee wikkelingen zijn. Als de motor nooit anders dan 1kant op hoeft te draaien, dan kunnen ze de twee wikkelingen aan een kant aan mekaar maken in de motor: slechts drie aansluitingen. Maar vier aanslutiingen die niet galvanisch in twee groepen te verdelen zijn... raar.
Ik dacht nog: misschien is het midden van de hulpwikkeling alvast aan 1 van de hoofdwikkeling draden gehangen, maar dan zijn de twee bruine symmetrisch. Dus: Meetfouten of defect. Geen meetfouten volgens jou, dan defect.
Linksom en rechtsom niet dezelfde stroom trekken is ook nog een teken aan de wand.
Motor open vijzen gaat wss genoeg laten zien
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
@ pamwikkeling, uit interesse:
die S F 2 10 heeft blijkbaar (volgens wat opzoekingswerk) iets met de tijd (aan 1 stuk) dat je de motor mag of kan gebruiken, kan je daar (bij die notatie) wat meer duiding bij geven?
Op woensdag 31 december 2025 01:53:59 schreef pamwikkeling:
Dit ruikt naar een defecte motor.SF2 10' zegt ook al veel ....
Leuk dat je dit op afstand al ruikt, 
Robbe de Smet
Ben zelf wat gaan rond neuzen: het zou een IEC classificatie zijn voor de inschakelduur van elektromotoren, S1 tot 10. Die F zou blijkbaar iets van de isolatie klasse zijn (niet zeker).
https://duursma.nl/kennis/Wat-is-de-inschakelduur-van-een-elektromotor
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Heeft deze motor 4 losse draden, of een aansluitblok? zit het nog aan een schakelaar, en zitten er verbinding stripjes op het aansluitblok?
Sparkz
Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Op woensdag 31 december 2025 09:26:51 schreef Robbe de Smet:
... die S F 2 10 heeft blijkbaar (volgens wat opzoekingswerk) iets met de tijd (aan 1 stuk) dat je de motor mag of kan gebruiken, kan je daar (bij die notatie) wat meer duiding bij geven?
SF2 is een alternatieve notering als afkorting van Service Factor 2, betekent net hetzelfde als S2, en is geen verwijzing naar de isolatieklasse van de motorwikkelingen. De isolatieklasse staat apart vermeld op het kenplaatje (in dit geval toevallig ook klasse F).
De 10' (= 10 minuten) achter SF2 is inderdaad de tijdsduur dat de motor aan vollast mag draaien. Daarna moet de motor uit om oververhitting te voorkomen; hoelang de motor werkelijk uit moet, wordt zelden vermeld maar bedraagt ongetwijfeld een veelvoud van die 10 minuten. En daarmee is in dit geval vermoedelijk niet (altijd) rekening gehouden.
Mag ik voorstellen om de motor te openen: "Het aroma komt je tegemoet" in geval van defecte wikkelingen.
BTW: Een bijkomend nadeel van dit soort motoren is de (vaak extreem) hoge nullaststroom, waardoor de motor ook zonder belasting relatief snel oververhit geraakt.
Robbe de Smet
Op donderdag 1 januari 2026 17:24:57 schreef Sparkz:
[...]hoelang de motor werkelijk uit moet, wordt zelden vermeld maar bedraagt ongetwijfeld een veelvoud van die 10 minuten. En daarmee is in dit geval vermoedelijk niet (altijd) rekening gehouden.
bedankt voor de toelichting; volgens het documentje dat ik heb meegegeven moet de motor rusten tot hij op ongeveer omgevingstemperatuur is... geen idee hoe dit in de praktijk gebeurd, temperatuur controle allicht...
Sparkz
Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Op woensdag 31 december 2025 15:43:18 schreef Robbe de Smet:
Ben zelf wat gaan rond neuzen: het zou een IEC classificatie zijn voor de inschakelduur van elektromotoren, S1 tot 10. Die F zou blijkbaar iets van de isolatie klasse zijn (niet zeker).https://duursma.nl/kennis/Wat-is-de-inschakelduur-van-een-elektromotor
Prima link trouwens! De diverse bedrijfscycli worden in klare taal beschreven. Zeker het lezen waard.