Dan zal (zullen) de mens(en) van total speaker-repair ook wel foamranden vervangen vermoed ik... ?
...
Nu geef ik even het adres in van total speaker-repair: dat is tegen Groningen. Hihi, vanuit België toch een stukje rijden.
Heeft er iemand kennis bij Speakerland? Dat is toch al een stuk korter bij.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De witte lijm van speakerrepairshop is zeker niet hetzelfde als bouwmarkt houtlijm:
Die van de bouwmarkt bevat duizenden minuscule luchtbelletjes na het drogen, die van speakerrepair niet...
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Ik heb het niet over PU lijm, die is met een bruine dop.https://www.hornbach.nl/p/pattex-houtlijm-pu-construct-250-g/8547681/?…
Edit, link ingevoegd.
nonius
set SCE to AUX.
[Arco] bouwmarkt houtlijm: Die van de bouwmarkt bevat duizenden minuscule luchtbelletjes na het drogen
De witte houtlijm (PVA-lijm, klasse D3) die ik meestal* gebruik om hout te lijmen heeft zeer zeker géén duizenden luchtbelletjes na het opdrogen!
En er gaan hier toch een paar kg van die lijm doorheen per jaar 
(* alleen in bijzondere gevallen gebruik ik PU-lijm (poly-urethaanlijm, ook wel 'bruislijm' genoemd), resorcinolformaldehyde-lijm, of een epoxy)
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Speaker schroef je met de conuskant op een vierkante houten plank en stuur hem in een stevige doos naar Groningen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik had de standaard (niet-expanderende) gewone witte houtlijm van Bison, daar zitten na drogen veel kleine belletjes in onder de microscoop.
In de lijm van speakerrepairshop zie je dat totaal niet...
Ik heb al een paar keer kitjes bij Audiofriends.nl besteld,. Wel allemaal voor kleine speakers (JBL control series en B&O Penta). Altijd al prima gelukt.
Aan mijn 12" subwoofer heb ik me niet zelf gewaagd, dat heb ik uitbesteed aan speakerfix.be en die is niet van nieuw te onderscheiden.
IJzerhersteller
Ik heb voor veel relaties surrounds hersteld en het is zeker dezelfde lijm. Vindt het al vervelend om het zo te moeten schrijven, want ik hou niet van deze toon (is niet goed voor mijn gouden audiofiele zekeringen en ik heb ook een microscoop).
joopv
Golden Member
Ik kan de topicstarter aanraden om eerst te oefenen op wat speakers uit de kringloop ofzo.
Er zijn ook veel YT filmpjes die je kan (moet) bekijken, maar eigen ervaring opdoen is goud waard voordat je aan je eigen speakers gaat beginnen.
Ik heb speakers gezien die helemaal verknoeid waren, met een 2 mm dikke lijmlaag.
Ook het positioneren komt erg nauw - er is heel weinig vrije ruimte tussen de luchtspleet in de magneet en de voicecoil.
IJzerhersteller
Als de spider in orde is gaat het bijna vanzelf. Anders papiertjes in de binnenste luchtspleet, maar dan moet de stofkap er af.
Heeft er iemand kennis bij Speakerland?
Speakerland in Oss is een paar jaar geleden overgenomen. Ze hebben nu ook de vertegenwoordiging van een aantal fabrikanten van luidspreker drivers. Ook verkopen ze wat meer 'high end' producten. Je kunt er nog vlot terecht voor onderdelen van cross over filters, op voorraad en voor mij is Oss om de hoek.
@ Fotohuis: heb je een idee of ze er daadwerkelijk ook nog luidsprekers binnen pakken om te refoamen?
Dat doen ze zeker. Je kunt contact opnemen met Alex. Ze kunnen daar goed re-foamen als je het zelf niet wilt doen. Voor goedkope luidspreker boxen zal het plaatsen van een alternatieve driver wel goedkoper zijn.
Zo goedkoop weet ik niet dat ze zijn hoor ?
Als ik me niet vergis is dat de DSS930 dat die persoon staan heeft. Ik heb daar zelf nooit aan gewerkt, maar het lijkt me dat dit toestel het beste gaat werken met de originele luidspreker terug in.
In alle geval leuk om te horen dat ze het bij Speakerland ook voor elkaar kunnen krijgen. Dat is veel korter bij.
Ik ben er zaterdag nog geweest (voor mij om de hoek) om wat Jantzen MKT 5% 160V condensatoren op te halen voor een ge-refoamde set Philips FB820 luidspreker boxen. Deze zijn recent pas in productie gekomen en hebben een nette prijs. Voor 10 stuks in capaciteit 3,3uF - 2x 33uF 8,2uF, 22uF ben je dan zo’n €65 kwijt. Ze zijn vrij compact en axiaal zodat ze met de bi-polaire originele Intertechnik electrolyten gemakkelijk uit te wisselen zijn.
Arco
Special Member
Jantzen bestaat al vrij lang, hoor (heb ik ook in mijn FB825 en FB821's zitten...)
https://www.speakerenco.nl/jantzen-audio-cross-cap
Volgens mij heeft de FB820 ook zo'n "beschermsprintje" voor de tweeter, dat kun je eruit halen en vervangen door een TVS diode over de tweeter.
(het printje met relais is hopeloos traag: bij forse snelle overbelasting is de tweeter allang overleden)
Er zit een PTC in om overbelasting te voorkomen. De TVS diode kan worden toegepast bij de FB821 want die hebben de ribbon tweeter met zo'n 'beschermings PCB'. In een FB820 zit een dome tweeter.
M.b.t. de nieuwe condensatoren: Jantzen Compact MKT wat een nieuwe serie is. Verkrijgbaar in de E12 reeks voor een niet te gekke prijs. Op voorraad bij Speakerland.nl
Mijn FB825 zijn gemodificeerd. Audax mid en Fountek ribbon voor hoog. Speciale custom made Jantzen spoelen en 400V cross caps. De Audax mid is met een speciale coating. Daar zijn maar 8 proto types van gemaakt en in deze luidspreker box zitten er dus twee van in.
Het is getuned door een Philips medewerker die er 40 jaar gewerkt heeft. Eerst met DSP toen het aangepaste cross over filter en nagemeten in een dode kamer.

Arco
Special Member
Ik vind de originele RT8 tweeters ook buitengewoon goed, hoor... (geen reden om die te vervangen)
Ik vind het wel apart dat de FB825 beter klinkt als de nieuwere FB860 (de eerste die op de computer ontworpen is)
Ik heb ze beide gehad, en het verschil is duidelijk te horen. (daar is bijna iedereen het over eens)
Ik heb de oudere Jantzens...

Destijds is bij Philips voor de FB815, 820, 821 en 825 veel tijd besteed aan luister testen. En van daaruit geoptimaliseerd. Een computer simulatie en berekening zegt dus ook niet alles. Ik heb mijn gemodificeerde FB825 dus overgenomen, want de pensionaris ging veel kleiner wonen. Er zitten ook rubberen randen in, ook geoptimaliseerd door omte welk bedrijf destijds verantwoordelijk was voor de laag weergave van deze FB serie. Ook die is recent gestopt. Dus in deze speciale FB825 zit heel veel ervaring: 35Hz-30kHz. Ik stuur ze in bi-amping aan.
Arco
Special Member
Die heb ik hier gehad ivm. een filter aanpassing zoals de Marantz LS-95. Die viel erg tegen mbt. laag weergave. Midden en hoog waren wel erg goed. Kennelijk een nog niet volledig ontwikkelde luidspreker box. Er is destijds bij Philips Dendermonde (België) uiteindelijk een hele serie FB1000 vernietigd.
Op zaterdag 10 januari 2026 23:36:25 schreef IJzerhersteller:
... heb al vele randen besteld en altijd passend, maar niet de dure witte lijm kopen, want dat is gewoon de witte houtlijm (PVAC-lijm) in het gele busje met de rode dop.
Is dat de juiste lijm voor bv. foamranden op een kevlar versterkte conus? Ik heb, toen ik op de Hogeschool zat, gekozen uit 25 soorten Loctide lijm die ze daar hadden om de beste uit te zoeken voor deze reparatie en het resultaat was bedroevend...
Eerst meer dan een maand gewacht op de schuimranden van meneer Pioneer, opgestuurd vanuit Japan. Toen na falen van de reparatie twee nieuwe woofers besteld en die waren er letterlijk de volgende ochtend... (HPM-60 speakers).
IJzerhersteller